Skjelving og risting ved igangsetting T4 2,4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
runet
Car: T4 Allstar
Phone: 99715195

Skjelving og risting ved igangsetting T4 2,4

Post by runet »

Er 94 diesel Allstar manuell gått 240000km ca.
Rister skikkelig når man skal sette igang å løse den fra 1ste gear.
Hva kommer det av? Virker som det plages mest på kald motor.
Er det olje på svinghjulet? Clutchen er ganske ny tror jeg.....
Flyveren
-
-
Car: T4 Multivan 03
Phone: nienåtte08290

Re: Skjelving og risting ved igangsetting T4 2,4

Post by Flyveren »

Har hatt det samme med min de siste 400,000 km... :mrgreen:
Jo mer motbakke jo værre er det.
Har "løst" dette på enkleste måte ved å bruke mindt mulig turtall og slure minst mulig.
Da kan jeg leve med det.
Tror det er ganske vanlig på disse bilene.

Runar
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Hei! Her har jeg funnet tre løsninger elerl fimer om man vil bytte kløtsj, svinghjul og det bakre motorfestet.
Jeg sprøytet sikafleks rundt det bakre motorfestet slik at det ble mindre vandring og en demping av vibrasjonene når den delen slo opp og ned. hadde det vært plass ville jeg satt inn en liten støtdemper...
I tillegg slapp jeg kløtsjen ut på tomgang (uten å gi gass), og når kløtsjen fikk tak ga jeg gass. Dette reduserte problemene til et minimun.
Nå har jeg lært meg et nytt bedre triks. Jeg gir litt gass før jeg slipper ut kløtsjen og mens turtallet er fallende og nærmer seg 1000 o/min (ca ved 1200-1400 o/min slipper jeg ut kløtsjen, som på en annen bil ved å gi gass igjen. Da passer ikke frekvensen i vibrasjonene fra motroren med fjærfrekvensen på fjærene som ligger inni svinghjulet og starten blir myk og fin. En teori er at resonans/vibrasjon blir forsterket når to fjærende elementer svinger i samme takt.
Mulig at dette sliter to prosent mer på kløsjen, men det skal jeg tåle da jeg ellers er forsiktig med kløtsjen...
Måttte øve litt først....
Bare arrester meg om jeg tar feil med teorien, og at det kan være andre ting som har gjort bilen bedre. Jeg har ikke all verdens erfaring med disse bilene.
Men jeg må bare si at problemene mine er løst med disse metodene!
Jeg var faktisk i ferd med å skifte kløtsj og svinghjul da jeg kjøpte bilen...
Den er langt fra å slure, så jeg tror det kun er et framtidsproblem...
Torbo
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

For meg hjalp det å bytte girolje.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
runet

Post by runet »

Takk for innspil :D
Får eksperimentere litt ja....
Men altså neppe noen alvorlig feil siden kjøres flere 100tusen km slik.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg har ikke skiftet girolje, men flere her har sagt at det er smart, så det står på lista...
Og jeg skal passe meg for olje med EP-tilsetnigner...
Har hørt at den kan bli for glatt for synkroniserigsringene på enklte bilmerker.
Har noe erfaringer her på VW? Gode tips mottas med takk!
Torbo
ivers1
-
-
Car: T5.1 TDi 4Motion

Post by ivers1 »

Jeg tror du er inne på noe når du nevner olje på svinghjulet.
Jeg hadde samme problem på en Polo jeg hadde, den lakk olje i simringen rundt veiva ved høyt oljetrykk (motorvei) Den rista så mye ved igangsetting etter motorveiskjøring at jeg første gangen det skjedde trodde at motorfestene hadde løsnet..
Den ble bra etter litt småkjøring og sluring og var ikke stort nok problem til at det var verdt å fikse på den bilen.
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
LubbeZild

Post by LubbeZild »

Hadde slike ristinger med min også,ifølge en mekaniker på møller,kunne det være kast i svinghjulet eller skjev clutch.Kunne oppstå etter sluring med tung henger o.l
Etter en stund forsvant det :roll: Jeg skiftet også giroljen på den tiden,men husker ikke akkurat om det var grunnen.
Nå rister bare dasjbordet ved igangsetting med større henger :mrgreen:
VW Multivan 2.5Tdi 2003 mod
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Slitasje på motor og girkasseoppheng,slark i drivknuter,svinghjul,clutch++++.Begyn i en ende og prøv deg frem.Min gamle 2.4d hadde det samme,men jeg gjorde aldri noe med det.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg var også i ferd med å bytte kløtsj, og fikk råd om at dette ikke var farlig å kjøre med av flink VW-mekaniker.
Når har jeg kjørt i to år uten av ting har blitt verre. Men sikaflexen (nevnt tidligere) og endret motorturtall (fallene) ved i gangsetting har løst problemet helt for meg. Litt skragling av og til kan det jo bli ved igangsetting i harde bakker likevel, men det er sjelden..
Torbo
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Har nå litt erfaring å komme med.Ikke en caravelle,men en Caddy.Ristet mye ved start,å har nå skiftet 2 motorfester.Det under bilen,og venstre feste.Problemet er ikke løst,men det rister MYE mindre ved start fra stillestående.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Tror også det eren del av svaret. Gammel gummi tørker og blir stiv og hard. Det bakre motorfestet på Transporteren min har i tilelgg Slakk/klaring av en eller annen grunn. Sikert for å dempe vibrasjon under kjøring. Men ved igangsetting og litt ekstra vibrasjon i motoren vil denne forsterkes med en unormalt stor bevegelse/ slark. Denne har jeg som nevnt reduert med sikafleks. Kan hende man kunen ha målt en dB mer støy på et instrument, men jeg plages ikke av mer støy og har fått bedre komfort ved igangsetting....
Torbo
runet

Post by runet »

Min fikk "ny" motor på en forsikringssak på forrige eier for ca et år siden. Det forbauser meg om de har beholdt morkne motorfester. Først nå tenkte jeg at jeg kanskje burde klage på dette...
Er vel 2 års klagerett etter håndverkerloven vel?
Men det rare er at ristingen på min er mindre nå enn for noen måneder siden, og det uten at jeg har gjort noe med den...
Torbo
-
-

Post by Torbo »

runet wrote:Min fikk "ny" motor på en forsikringssak på forrige eier for ca et år siden. Det forbauser meg om de har beholdt morkne motorfester. Først nå tenkte jeg at jeg kanskje burde klage på dette...
Er vel 2 års klagerett etter håndverkerloven vel?
Men det rare er at ristingen på min er mindre nå enn for noen måneder siden, og det uten at jeg har gjort noe med den...
Ja, disse bilene kan være litt "humørsyke" av og til. I en periode var det som kløtsjen min lugga litt, selv med kløtsjen helt inne!? Trolig hang kløtsjplata litt på splines-akslingen/kløts-akslingen?
Så gikk det over helt av seg selv... Noen ting må man kanskje bare konstatere....
Torbo
Post Reply