Caravelle vs Multivan, T5

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Caravelle vs Multivan, T5

Post by Mats »

Har funnet noen poster rundt dette tidligere, men klarer ikke helt å bestemme meg. Har akkurat solgt min Caravelle 1,9 tdi 2005 modell og skal ha T5 med 4 motion, veier frem og tilbake mellom Caravelle og Multivan.

Vurderer både modeller fra 2006-2008 med 4 motion, enten 130 eller 174 hk.

- Prisene på Multivan er helt hinsides nå, det ligger få ute og selger tror de har vunnet i lotto. Det er har ligget flere Caraveller med 4Motion og 174 HK, enten som varebil eller personbil, 2005-2007 modell med kjørelengde rundt 100' km, til pris rett rundt 400' (reg. som personbil). Sammenlignbare Multivaner ligger til 580-590'... og det er få av dem. Jeg synes dette er en alt for stor prisforskjell. Jeg mener disse burde vært priset til rundt 500'. Tar jeg helt feil? Synes det er for stor prisforskjell på de 2. Har snakket med forhandlere som har disse prisene på Multivan, de påstår at bilene går unna uansett. Men jeg kan se at de har ligget lenge ute, så jeg vet ikke helt om jeg tror på de.

- En Multivan veier noen hundre kilo mer. Har den bedre hjuloppheng; vil den oppleves som mer komfortabel over humper? Oppleves den subjektivt som stillere? Vil den oppleves som tregere enn en Caravelle med samme motorisering? Vil en Multivan, grunnet høyere vekt, ha større slitasje på stag og foringer?

Og ja, jeg er ikke stinn av penger. Så økonomi spiller inn på mitt valg :D

Setter pris på innspill!
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Re: Caravelle vs Multivan, T5

Post by Martin Sandvik »

De fleste Multivan er Higeline modeller og der er det meste utstyret standard

Så forskjell fra en ribbet Caravelle til en Multivan er ikke så gale

En likt utstyrt caravelle og multivan skiller ikke mye i nybil pris.
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Post by Mats »

Ser den, men Caravellen(e) jeg ser på har ok med utstyr (Webasto m. fjernkontroll + ekstra batteri, sota ruter, klima, cruisekontroll, regnsensor (tror jeg), kjørekomp. Mangler selvsagt skinnseter, multifunksjonsratt og park sensor (men skal uansett ha ryggekamera) sammenlignet med Multivan.
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Post by sandman »

Som Martin sier så er det ikke så veldig stor forskjell på nybilprisen på Caravelle og Multivan med det samme utstyret. Dette på grunn av at Multivan har det meste av utstyret som standard mens dette er tilvalg på en Caravelle.
Og som han sier så er de fleste Multivan som ligger ute av typen Highline, altså de mest utstyrte.
Jeg vurderte lenge selv også om jeg skulle kjøpe meg en Caravelle eller om jeg skulle kjøpe meg en Multivan. Valget falt på Multivan da prisforskjellen ikke var så veldig stor når jeg hadde plukket på det samme utstyret. Men med en prislapp på opp mot 650' for en varebil så skulle jeg også ønsket at jeg hadde vunnet i lotto som du skriver :)

Om du velger Caravelle eller Multivan vil også bety en god del når du senere eventuelt skal selge bilen igjen. Som du selv sier så ligger Multivan en god del over Caravelle i pris, og dette kan komme deg også til gode dersom du velger Multivan. Jeg solgte min 2007 Caravelle Varebil for 2mnd siden, og jeg fikk 325' for denne. Kjøperen registrerte den om til personbil og kostnaden på dette var da 114'.

Men det er klart at man må selv vurdere hvor mye penger man ønsker å bruke på bil, og hvilket utstyr som man synes er nødvendig. Og kjørecomforten er nok bortimot den samme på Caravelle og Multivan. Vektforskjellen på disse er det nok for det meste ekstrautstyret som står for.

Største forskjellen på kjørecomfort merkes nok mellom "gammel" og "ny" modell, altså før og etter 2010. Jeg er i hvertfall overrasket over forskjellen på min forrige 2007 Caravelle og min nåværende 2011 Multivan.
Stig Joar Sanden

2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
jøden
Car: t5 2005

Post by jøden »

Du må til tyskland hvis du vil ha det du leter etter. Var selv i Tyskland og hente en 05 modell multivan i fjor, bilen var da 5 år gammel, det er en highline 174 hk med forhjulsdrift, helskinn, 4 kaptainstoler bak, to med integrerte barnestoler, fargenavi, original tlf, rattbetjening, dieslvarmer, og mye annet. Kjørelengden var 75300 km, den kom på 465000,- inkl fly til berlin, tog videre, hotell, diesel og ferje hjem. Jeg hadde veldig lyst på 4motion men da måtte jeg ha tatt til takke med 130 hk eller mindre utstyr, og siden jeg ikke bor på fjellet klarer jeg meg uten 4motion, desuten mener jeg at 130 hk er for lite til 2,3 tonn med bil. Kjøpte ny transporter 2008 modell 174 hk 4motion som arbeidsbil, kjørt den 100,000 km nå, er veldig fornøyd, ingen problemer men hadde aldrig valgt en mindre motor, har hørt fra andre som har hatt en del og gjøre med disse bilene, som sier at 130 hk er mindre pålitelig enn 174 hk, pga mindre dimensjoner på div deler, derfor var der oftere motorhavari på 130 hk. Dette er selføgelig bare rykter som mye annet en høre når man leter etter ny bil, har nå kjørt 25000 km med multivanen og er kjempe fornøyd, kan ikke sammenlignes med noe annet jeg har kjørt før, og jeg hadde aldrig kjøpt hverken transporter som personbil, eller caravelle. Jeg vil tro at du kan finne en fin multivan highline 174 hk 4motion kjørelengde under 100,000 med mye utstyr til under 500,000,- ferdig registrert i norge, men da må du gjøre jobben selv, regn med og bruke en uke på det, det må du selføgelig ta med i regnestykket (tapt arbeidsfortjeneste)
Men det var veldig gøy og prøve det, jeg kommer helt sikkert til at gjøre det neste gang jeg skal kjøpe ny bil, desuten er de fleste multivans i norge bruktimporterte uansett.
Magnus M

Post by Magnus M »

I Sverige kunde man inte få Mulitvan i lång version förrän -10
Jag har en lång 174hp 4 motion -07 och det kunde man bara beställa -07 i Sverige... sen kunde man bara få kort med 4 motion.
Så min Caravelle är väldigt ovanlig i Sverige. Tror det finns max 4-5 stycken.
//Magnus M, The Swede
Caravelle lång 174hk 4motion AXE -07
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Multivan lang er bygget på en Caravelle med seter og skinner fra en Multivan, finnes heller ikke som Highline.
Post Reply