Laang vandring på bremsepedal

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Laang vandring på bremsepedal

Post by excit »

Fikk stryk på Eu pga. rustne bremserør bak. Har egentlig vært klar over det, men bremserør bak på Syncro skifter man bare om det er helt nødvendig :D Fy for drittjobb, men nå holder det vel 20 år til.

Problemet er imidlertid at jeg nå har veldig "bløt" bremsepedal og lang vandring. 1-2 pump på pedalen løser problemet. jeg antar dette er luft i systemet? Eller?

Jeg har skiftet bakre bremserør fra T- stykket til bremseslangene på begges sider + ca 15cm av tilførselsrøret til T- stykket (fra bremsesylinderen antar jeg) Alt ser ut til å være tett.

I tillegg har jeg hatt av kaliperen på venstre side foran. Bilen sto en natt med bremserør som ikke var tilkoblet så all vesken var ute av bremsevæske beholderen.

Før jeg skiftet rørene var bremsene normale.

- Har selvsagt luftet, men kanskje ikke nok?
- Andre mulige diagnoser?

Tron
Tron Bøe
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Re: Laang vandring på bremsepedal

Post by camperwizard »

Hei excit
Det du beskriver ligner veldig på luftsmerter. Nå vet ikke jeg hvordan du har luftet, men jeg bruker metoden som følger.

Når jeg lufter bremsenne eller clutch, har jeg investert i biltemas bremselufter. denne kobles til trykkluft og det skapes undertrykk i bremselufte-beholder. det medfølger plastslange med en liten gummislange på enden.
denne tres på luftenippel, sørg for å ha helt fult reservoar med br.veske, slangen suger br.vesken igjennom systemet ut av calipper og inn i beholder(bremselufteverktøy)

hvis bilen står slik at du har fri tilgang til alle 4 nippler lufter du systemet på 5-6 minutter. da har du dratt en halv liter igjennom systemet, og dette gjør du alene.

når du bruker pedaltrikset kan du risikere at vanskelig luft som ligger på høyere punkter, siger tilbake til topp mellom hvert pump.
hvis vakuum-metoden brukes, har du en jevn strøm igjennom røra. all luft kommer ut, og får ikke mulighet til å sige tilbake.

jeg har brukt denne på biler med abs bremser, og ikke abs. samt slavesylynder til clutsh. så enkelt at selv mor kan bruke den..ups koster ca 700,- på biltema.

jeg la nylig ut denne beskrivelsen på en T4 tråd her på forumet. Han som plagdes med luft i systemet fikk dette fikset, ved å låne seg et liknende verktøy.
Lykke til 8)
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

har du lagt inntil bremsebanda da?
har du ikke det får du også lang vandring på pedalen da du må pumpe banda bort til trommelen..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
excit

Post by excit »

Takk for innspill. har luftet på nytt og nå fungerer det sånn høvelig, men ikke fullt så bra som det har pleid å gjøre. Må nok lufte igjen med andre ord.

På samba.com er folket tydeligvis "forelsket" i en slik lufter som setter trykk på bremseveskebeholderen og presser ut vesken når du åpner nippelen, istedet for en slik vakumsuger som nevnes her. Jeg lurer på om Gunsons "billigmodell", her:

http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=664&item=1821

som bruker lufttrykk fra et dekk som trykkkilde fungerer like bra. verdt å prøve?

Ellers har jeg tenkt på bremsebånd, skiftet "alt" bak i fjor høst, tromler, pumper, bånd, hjullager etc. og hadde da en runde med å justert dette riktig. Skal være bra nå, tre knepp på håndbrekket holder bilen i temmelig drøye motbakker.

Tron
Tron Bøe
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg kjøpte noe lignende på biltema som fungerer helt fint, men jeg bruker trykk i fra en sykkel slange. Et godt oppumpet bildekk gir nemlig for høyt trykk.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
excit

Post by excit »

Nettopp, der besvarte du spørsmålet jeg glemte å ta med. Tenkte at 2-3 bar trykk kunne bli i overkant.
Tron Bøe
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

excit wrote:På samba.com er folket tydeligvis "forelsket" i en slik lufter som setter trykk på bremseveskebeholderen og presser ut vesken når du åpner nippelen, istedet for en slik vakumsuger som nevnes her. Jeg lurer på om Gunsons "billigmodell", her:

http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=664&item=1821
Dette ser vel ut til å være samme verktøy som Gasolin leverer. http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=113
Det ser vel ut til at de er konkurransedyktige på pris også.
Jeg liker bremseluftere som setter trykk på tanken bedre enn de som bruker vakuum på luftenippelen. Grunnen til det er at disse vakuumlufterne har lett for å trekke luft gjennom gjengepartiet på luftenippelen når nippelen er løs. Da blir aldri væska i slangen helt fri for luftbobler.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

excit wrote:Nettopp, der besvarte du spørsmålet jeg glemte å ta med. Tenkte at 2-3 bar trykk kunne bli i overkant.
Bruker bilhjul med lite luft i, da tar aldri luften slutt og tanken overlever. Sprengte tanken på en Audi A4, glad det ikke skjedde i T3en som har tanken inni bilen... Det skal sies at vi brukte et tilhengerjul, akkurat der og da tenkte vi ikke over at den hengere går med 5-6 bar lufttrykk :P
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

De tankene på de Audiene har j... lett for å sprenge. Har bytta utall av disse etter lufting med originalt VW/Audi bremselufter. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply