Royal Purple skryter av sertifisering for Volvo, Cummins og Detroit Diesel på sin webside. Det står ikke noe om VW-godkjenning. Olja er sikkert bra. API-spesifikasjonen tyder på at den er helt på høyden. Men de siste åra har det kommet så mange forskjellige oljespesifikasjoner fra de forskjellige bilprodusentene, at det handler om å finne olje som har de riktige egenskapene. Ikke bare bra eller dårlig olje. T5 2,5TDI skal ha olje etter VW-norm 506.01 til og med årsmodell 2006, var det vel. Biler med partikkelfilter skal ha olje etter norm 507.00. Du må finne ut hvilken norm din motor skal ha, og bruke olje som er merket med dette. Hvis ikke er det en reell fare for kostbare motorskader. VW pumpedysemotorer tåler ikke å gå med vanlig helsyntetisk olje, selv om den er av god kvalitet. De skal ha spesialolje for pumpedyseteknologi.
Volkswagen er et så stort bilmerke at hvis du ikke finner VW's norm spesifisert på emballasjen, eller at olja står i VW's lister over frigitte oljeprodukter for den aktuelle normen, så klarer den sannsynligvis ikke kravene i normen. Da ville jeg ikke vurdert å bruke olja.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Geir Kåsa Høybø wrote:Ok. Takk for fornuftig svar. Hva anbefales av olje da? Castrol?
Det finnes mye bra olje. Jeg vil ikke anbefale ett bestemt merke framfor alle andre, men Castrol med riktig spesifikasjon vil helt klart være et godt valg.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Får se litt hva det blir. Må få byttet snart. Hører det er en ventil som henger innimellom. Tikker litt ved pådrag enkelte ganger. Regner med at det blir borte med QMI innv motorvask og påfølgende behandling og til slutt ny olje og filter.
Etter en prat med Volkswagen på Notodden, som er min nærmeste forhandler, viser det seg at bilen min skal inn på en aksjon hvor de skal bytte oljekjøler, så da blir olje og alt byttet av de i samme slengen.