Røket dynamoreim og registerhavari eller noe værre

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Digger
-
-
Car: 2 X T4, 2001,2003

Røket dynamoreim og registerhavari eller noe værre

Post by Digger »

Dynamoreima har blitt "most" på en 93 Transporter. Snurra rundt reimhjul og laga en fryktelig hylelyd.
Vet ikke om motoren ble stoppa eller at den stoppa av seg selv, men det ble ikke kjørt etter at lampa lyste.
Så kommer spørsmålet: Motoren starter ikke uten reima. Kan deler av reima ha kommet inn til regreima og laget ugreie der?
Last edited by Digger on 02 May 2011, 21:28, edited 1 time in total.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Røket dynamoreim......registerhavari?

Post by Der Postmeister »

ja det kan skje hvis den har krabba bak nedre reimhjul. Du må ta av deksler og se over.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Digger
-
-

Post by Digger »

Der Postmeister wrote:ja det kan skje hvis den har krabba bak nedre reimhjul. Du må ta av deksler og se over.
Saken er at sønnen og 2 kompiser er i Frankrike på skole, så bilen er der. De har ikke 10 tommeltotter og kan skru litt, men det må vel til spesialverktøy for å montere og stramme dynamoreim?
Ble skeptisk da motoren ikke startet uten reima. Det burde den vel gjøre?

Vanskelig å hjelpe fra Trøndelag,men vil komme med gode råd til de
Der Postmeister
-
-

neida du trenger vel ikke annet enn en 13mm fast og evt en 22mm fast til å dreie med.

De må ta av øvre reimdeksel og kjenne på reima og sjekke over så godt det lar seg gjøre før de starter noe mere.

Den bør starte uten problem med defekt dynamoreim
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Digger
-
-

Post by Digger »

De tok ned bunnplata og bekreftet at reima var innom og rundt nederste reimhjul.

De har valgt å ta kontakt med NAF for hjelp. Regner med at et evt. VW verkstedet tar en vurdering før de reparerer.

Takk for hjelpa :)
Digger
-
-

Post by Digger »

I flg NAF så sier verkstedet "Big problem engine" altså de kan ikke engelsk. Å få ut av dem hva det "big problem" er greier ikke jeg.

Regner med registerhavari, men de har ikke tatt av toppen.

Har nå snakka med NAF nok en gang for egentlig å få vite hvor alvorlig det er. Registerhavari er svaret

Hvordan kan verkstedet se at det er registerhavari uten at toppen er tatt av? Selvfølgelig er tenningsmerker ute av posisjon, men er det da en selvfølge at stempel og ventiler har slått sammen?

Er litt panikkstemning da skolen er ferdig på fredag og hjemreise var planlagt lørdag førstkommende
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Viss merkene er ute av pos så har stemplene kysset ventilene! Er ikke noe ekstra plass å danse på nedi der nei!
Morten B
Der Postmeister
-
-

det er veldig enkelt. Er reima veldig veldig slakk eller tvert av, så er toppen skadet. Det er ikke klaring nok mellom stempler og ventiler til at en motor med tannreim som enten er røket eller så slakk at den hopper tenner kan overleve. Da knaller ventilene i stempla og, voila! toppen må av, byttes eller overhales.

Det finnes unntak, bla pappas gamle 98 california coach tdi, som overlever med et nødskrik, men de er sjeldne. På akkurat denne hadde olja lekki ned på reima og strammehjulet løsna.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-

sviver motoren rundt, ville jeg prøvd å time opp på nytt. Ikke svive rundt med starteren. Det kan gjøre vondt værre hvis denne er en av de "heldige" men dreie for hånd. Kan den dreies rundt uten at noe butter kan du prøve timing og ny reim.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Digger
-
-

Post by Digger »

Du svarte mens jeg skrev denne meldinga :) Så jeg fikk svar.
Kan det være en idè å stille reimhjula i posisjon for så å prøve å starte bilen før toppen demonteres???

Gutta kjørte den med starter for det var vel da de oppdaget feilen. Ingen ulyd å høre

De kommer ikke til å koste på bilen 12.000, så den blir nok igjen i chamonix hvis toppen er havarert . 100 euro i vrakavgift
Der Postmeister
-
-

motoren skal ikke gå rundt hvis det har butta. Dermed kan du være av de heldige.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
King Of Plaza
Car: T4 1997
Phone: 95156332

Post by King Of Plaza »

Bare tenker jeg om kansje vipparmene kansje har tatt støyten her... i og med at den ikke butter.... men nå har ikke jeg sett under toppdekslet på 2.4d motorn å sett hvordan ventilløftere og slikt ser ut i en sånnen. Men på min Mitsubishi L300 med 2.5td så røyk reg reima sånn plutselig etter 18000km etter bytte.. et plastdeksel hadde mista passformen pga en olje lekkasje og tygd opp kanten på reima. På denne motoren så knekte 2lageroverfall på kammen + 4vipparmer til ventilene, pga at stemplene hadde "kyssa" ventilene. Jeg monterte noen brukte vipparmer fra delemotorn, og håndslipte lageroverfallene til de passa (linjeborret topp på mitsu. 2.5td.) Monterte ny regreim +tilbehør, motoren har i dette øyeblikk ruslet ca 20000km etter dette, går fint ennå...
Så jeg tenker at man ALDRI skal si aldri egentlig :wink:
My God has a hammer, your God was nailed to a cross, Any questions...?
Der Postmeister
-
-

Jeg er tilbøyelig til å si det. Har hatt opp endel slike og alle har hatt en knekk i ventilen og aldri noe anna.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

King Of Plaza wrote:Bare tenker jeg om kansje vipparmene kansje har tatt støyten her... i og med at den ikke butter.... men nå har ikke jeg sett under toppdekslet på 2.4d motorn å sett hvordan ventilløftere og slikt ser ut i en sånnen. Men på min Mitsubishi L300 med 2.5td så røyk reg reima sånn plutselig etter 18000km etter bytte.. et plastdeksel hadde mista passformen pga en olje lekkasje og tygd opp kanten på reima. På denne motoren så knekte 2lageroverfall på kammen + 4vipparmer til ventilene, pga at stemplene hadde "kyssa" ventilene. Jeg monterte noen brukte vipparmer fra delemotorn, og håndslipte lageroverfallene til de passa (linjeborret topp på mitsu. 2.5td.) Monterte ny regreim +tilbehør, motoren har i dette øyeblikk ruslet ca 20000km etter dette, går fint ennå...
Så jeg tenker at man ALDRI skal si aldri egentlig :wink:
Når det gjelder denne motoren så påstår jeg ganske hardnakket at det aldri vil knekke noen vipparmer.. Kamakselen går rett på ventilen, kun en hydraulisk løfter imellom. Det finnes ingen vippearmer. Jeg har derimot hørt om slike femsylindra dieselmotorer som har knekt ventilløfteren, og har startet og gått med nye løftere uten å skifte ventiler. Men det er nok helt unntaksvis at de klarer seg uten å stuke ventilene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Jeg fikk viftereima i registret på min audi 2.5tdi (ca 1/4 av viftereima), som i bunn og grunn er samme motoren. Den overlevde, og kunne kjøres på starteren.
Når jeg omsider fikk den hjem og på verkstedet klarte jeg ikke lenger å turne den for hånd, den butta.
Plukka av alt sammen, og stempel/ventiler hadde ikke krasja - LITT FLAKS :p
Hadde jeg kjørt den en halvsekund ekstra på starteren i første omgang hadde den nok rasa ja.

Men uansett, den motoren har etter dette gått ca 80'000 med ny regreim. Ikke et feilslag så lenge det ikke er vann i tanken som fryser :roll:

Som nevnt av andre, forsøk å få motoren timet på nytt, og gi den et forsøk. De kan være en av oss få som får oppleve regreimproblemer på R5 uten å knuse ventiler. :D
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Digger
-
-

Post by Digger »

Her er en oppdatering på saken :D

Regreima hadde hoppet over ett hakk eller 2

VW verkstedet Sallanches skulle minst ha 1500 euro for å reparere. Kunne ikke garantere den prisen. At det kunne bli 3500 euro var og sannsynlig :shock:

De nektet å time registerreima uten at toppen var demontert.

Språkproblemet var den største utfordringen, men nå er det meste gått i orden :D

NAF frakter bilen hjem til Norge med forutsetning at gutta setter den i stand .

De kom endelig i kontakt med en dame hos NAF som skjønte at gutta hadde et seriøst problem.
I utgandspunktet skulle de vrake bilen i Frankrike og fly hjem.

Nå er de ble lovet flybilett, så hjem kommer de, men de har 4 par ski hver og klær+++ for et opphold på flere måneder , så mye av baggasjen og bilen måtte bli igjen.

Så nå blir utstyret igjen i bilen, gutta kommer hjem og bilen om noen uker. :lol:

Bli medlem i NAF hvis du skal utenlands. De hjelper deg :D
frnyborg
Car: Caravelle T4 2.5i 95mod

Røket dynamoreim......registerhavari?

Post by frnyborg »

Da ble det jo en lykkelig slutt til tross for register havari..
Digger
-
-

Post by Digger »

Kjerra kommer til norge i neste uke. Skal se over saken først. Er det gjennomførbart for en hobbymekker å time "registeret" uten noen form for spesialvektøy.

Har tenkt å sjekke om den vil starte før den fraktes til verksted. (er noen mil til merkeverkstedet)
Er den oppjustert og ikke starter skifter jeg toppen selv og så tar turen til verksted for justering.

har søkt på forumet etter tråder med råd ,og konkluderer vel med at jeg kan slite litt i forhold til spesialverktøy
God eller dårlig idè??? Tips mottas :)
Der Postmeister
-
-

Jeg sier verksted, men mange har styra med dette sjøl, med varierende hell....
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

min hoppet over en tann her i vinter pga snø imellom reim og nedre registerhjul, timet dette på nytt og motoren går som en klokke..nå var reimen hoppet fremover
en tann og det ser ut som om dette "tåles" uten kollisjon mellom ventil og stempel...for å time på nytt ble registerhjulet ved kamaksel kun løsnet ved mutteren(kon løsnet) og kamaksel
dreiet med vannpumpetang til flattjernet passet i sporene og selvfølgelig O/T merket på svinhjulet
Digger
-
-

Post by Digger »

Nå er reimdeksel fjernet og reima sjekket. Den var tannløs rundt veivhjulet. Derfor gikk det an å kjøre motoren på starter. Altså ble ikke toppen med rundt.

Flytta litt på reima for å få grep i tenner på veivhjulet og sveiva motor rundt med kopp på veivhjulet. Den var rimelig fast :x

Her er det da bekreftet registerhavari eller noe mer.

Har noen spørsmål rundt dette:
1. Hva er egentlig årsak til dette da regreima var stram?
2. Kan det være råder som er knekt da det kun går å flytte veivhjulet ca. 45 grader før stopp?
3. Hvis det kun er ventiler som er knekt, kan det brukes en topp uten at den planes?
Post Reply