Transforming a Transporter (prosjektet er ferdig)

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Transforming a Transporter (prosjektet er ferdig)

Post by camperwizard »

Dette er begynnelsen på min ambisjon om å forvandle en helt vanlig Transporter til en fulverdig camper.
Det begynte med at jeg var på ferie med noen padlevenner på Corsica i år, et par av dem hadde en 2003 mod california. Etter en kveld i denne bilen på campingen var jeg solgt. At det var mulig å få slike muligheter i en "liten" bil, (sammenlignet med campingbiler)
Siden disse bilene begynner på 180000 kr og ender lett på 250000 kr, var ikke et slikt kjøp aktuelt. Vell så hva gjør man, gruble gruble hmmmmm... tenke, ide, ja jeg kjøper en Transporter som er mere enn 10 år pga. gratis å fjerne skillevegg, så er det bare å begynne å bygge.

Bilen er en 1999 model 2,5 TDI 88 HK med 320K på telleren men 100 % rustfri lakkert for ikke så lenge siden, i Polen. hvilken morro som dukker opp her, vil jo vise seg. den har for øyeblikket vondt i gearkassa da den synger falskt på 4de og 5te gear. så hvis noen har en til overs for salg, så skal denne byttes

Endelig fikk jeg til dette med de /%/)&/ :twisted: :shock: ?)(/=()=?( bildene 8)

Her er bilen slik den var etter jeg hadde kjøpt den og vasket:

ImageImageImageImage

Litt soting må til, med film i fra mekonomen. jeg er ikke 100% fornøyd, lurer på at det blir noe fint i fra solarplexus. Det er nesten umlig å se inn i det minste.

ImageImage

Så begynner jobben med å isolere og legge kryssfinner for grunnlaget for selve innredningen. jeg hadde en ubeskrivelig varm følelse inni meg, da jeg lovlig kastet ut skille veggen. Den ble slept etter bilen ned til conteineren der den endte sine dager :evil:

ImageImageImageImageImage

Etter jeg var ferdig med isoleringen, og når jeg kjørte hjem kommmer motorlyden i fra fronten på bilen. der har jeg ikke begynt å isolere enda. 8)

Et gammelt kjøleskap i fra campingvogn. dette var for stort for benken, så etter en liten obduksjon er skapet kastet og adsorpsjonssystemet sandblåst, lakket og srudd fast i en kjøleboks som jeg hadde stående

Image

Nå begynner selve innredningen:
Her er grunnlaget for senga, den blir 110cm x 200cm. kassa under setet på sofaen, er dedikert til 2 stk 7x10 tommere fulltone (Kenwood) og en 12 tommer i fra MDS. Stuveplass blir det nok av , håper jeg :oops:

Kjøleskap/fryser 12v-220v-gass. Vasken som er nedfelt i benken, skar jeg ut av benkeplata fra samme vogn som kjøleskapet var donert fra. Gassblussene som var i denne plata var så dårlige at jeg kastet dem. Må nok kjøpe nye.

ImageImageImageImage

Sofa og seng

ImageImageImage :mrgreen: :mrgreen:
Last edited by camperwizard on 22 Apr 2011, 20:07, edited 1 time in total.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
camperwizard
-
-

Re: Transforming a Transporter

Post by camperwizard »

En liten oppdatering, jeg har hadt en storservice på motor. der jeg har skiftet luft, diesel og oljefilter, bremseveske, frostveske og olje. når jeg var ferdig med dette begynte jeg å lage meg en del verktøy for å skifte register og dieselpumpereim.
tannreima til dieselpumpa var nok litt ute av stilling, da bilen drakk diesel i mengder og var bestandig tungstartet kald. Med nysmidde verktøy skred jeg til verket, og trylle trylle så var både register og dieselreim skiftet. samt en motor som kun lager deilig 5er lyd og ikke en masse skrangle lyder ifra ihjelkørte strammehjul. det kommer en kar innom i morgen med vagcom, og da skal pumpen justeres dynamisk. da håper jeg det blir 100%

jeg har så vidt det er satt inn stereoanlegget bak i kassa og det fungerte ganske bra. mens jeg satt og justerte anlegget, kom jeg på ideen å gå ut av bilen for å sjekke isolasjonnen. og her ble jeg rimelig overrasket, med anlegg på det jeg kaller rimelig høyt :twisted: var det nesten ikke lyd på utsiden av bilen 8)
Steinar Fredriksen
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Ser spennende ut. Spent på å se fremgangen her :)
Pål Strand
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hva slags ventilasjon har du i området bak kjøleskap og ovn/gassdrevne ting ?

Nå spør jeg ikke pga ulykka på Ekeberg sist måned men fordi jeg er spent på løsninger.

Bra tråd, så langt i allefall :D

mvh,
Yngve S
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Hei Rudeboy lengesiden jeg har vert inne her på min egen tråd, så til spørsmålet ditt. ja det kommer masse ventilasjon i bilen, i form av takluker m/myggnetting som xtra utstyr
Har ikke tenkt å våkne opp dau pga oksygenmangel eller gasslekasje som ikke automatisk evakueres fra bilen.
Men nå begynner det å krible ordentilg her hos meg,
da bygget har gått fremmover i et greit tempo
jeg har tatt bilder under hele prosessen, så det kommer her i tråden :)
Er nesten i mål med "tømmrerfaget" vidre utover dette har jeg fått montert inn en
trumatic 3002 s, fine saker donert i fra campingvongnen nevnt tidligere i tråden her. denne ble ferdigkopplett i kveld og prøvekjørt. oi oi oi her ble det hett, + 2grader ute og ca 50-55 grader på lufta ut av dysene i sentralanlegget, inne i bilen :twisted: :twisted:
Dette lover veldig bra.
Trumaticen går på propan og drar ca 295 gramm/timen på full åpning, da skal dett kunne gi en effekt på 3000watt. akkurat passe i en kort og vellisolert T4
Viften som blåser varmluft drar i fra 0,2 A- 1,0 A (trinnløst justert)og da med et fritidsbatteri fra biltema på hele 110ah. skulle dette kvalifisere til overvintring uten tilkopplett strøm.
Steinar Fredriksen
Andreas89
-
-
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142

Post by Andreas89 »

Hvordan fikk du godkjent fjerningen av skilleveggen uten å montere seter bak?
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
ivers1
-
-
Car: T5.1 TDi 4Motion

Post by ivers1 »

Det er vel ingen krav til at det skal være bakseter i en bil.. Så den er sikkert registrert som 3 seter personbil.
98 Transporter 2.5 TDi
x96 Caravelle VR6 kort
x96 Caravelle VR6 lang
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

camperwizard wrote:Hei Rudeboy lengesiden jeg har vert inne her på min egen tråd, så til spørsmålet ditt. ja det kommer masse ventilasjon i bilen, i form av takluker m/myggnetting som xtra utstyr
Har ikke tenkt å våkne opp dau pga oksygenmangel eller gasslekasje som ikke automatisk evakueres fra bilen.
Jeg ser hva du skriver og jeg ser hva du ikke skriver - det skal være ventilasjon fra rommet i benken kjøleskapet står i og ut til friluft, som på campere/campingvogner.

Husker ikke hvor regelverket er hen, ellers ville jeg linka til det - men du kan også høre med en caravanforhandler om detta. De VWcampere som har gass ombord levert ferdig nyregistrert og klar for første eier, har ventiler så det holder - eksempelvis Westfaliacamperne (California har vel lufting der det brukes gass)

mvh,
Yngve S
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

ImageImageImageImage

På det første bildet ser man til venstre er det satt av plass til gassflaske. her skal jeg bygge et gasskap som er gasstett og drenerer gass ut i bunnen(igjennom bilens gulv)
samtidig at det er sikkert å ha en tung flaske der med tanke på bråstopp.

Trekkene som er brukt er i fra "Stoff og Stil" i Drammen, og er veldig billig samt et enormt utvalg. de har nettbutikk og sender i posten (for de som er interesert)
her har jeg brukt ruskinnimitasjon(ligner på semsket skinn) og skai.
limet er av typen kontaktlim kjøpt hos Installbay i Tønsberg, hos Pål. han har bruk dette limet i 15 år så jeg antar at det skulle hodet en stund.

forsterkerne som vises, er til fronthøytalere.

ellers har jeg kjøpt et koblingspanel med 4 brytere og sikringer for det elektrise i bodelen. det blir montert diode belysning overalt samt dimmer.

det blir komplett 220v anlegg med sikring og diverse stikk rundt om. je har alerede Defa mini-pluggen montert i støtfanger.

Seteløsninger:
det er riktig at bilen er registrert for 3 personer, 2 seteren stod i da jeg viste bilen uten skillevegg. jeg sa til biltilsyn mannen at det kommer kun til å være 2 seter som skal ha belter. det var ikke noe problem bilen ble fortsatt registrert som 3 seter siden den var vist slik. om man ikke har disse setene i bilen, så har det vist ikke noe betydning. problemet kommer når man har flere seter en det som er i vognkort, da bryter he....ete løs og litt til.

det er litt spessielt når en bil passerer 10 år, som ved et trylleslag forsvinner alle regide regler. jeg var åpenhjertig om mine planer, hos biltilsynet. da jeg spurte om å instalere propanannleg, krav til ventiler/luker med tanke på luftsirkulasjon når man sover. var dette helt uinteresant for demses vedkommende :shock:
men jeg kunne nærmest gjøre akkurat det som passet meg bak i bilen, og behøvde ikke å vise bilen for flere godkjenninger.

jeg ble og litt lang i maska når jeg kjører opp til bt. og sier at jeg ønsker å fjerne skillevegg, toseteren og at bilen er mere enn 10 år. da er prosedyren, dra hjem fiks det du skal gjøre og kom tilbake på en dropintime så fikser vi nytt vognkort og skilter til deg.
ok det var jo enkelt, men hva gjør jeg hvis jeg blir stoppet i kontroll uten skillevegg på grønne skilter? nei det var ikke noe problem, bare si at du skal til bt for å registrere om vogna di.
Steinar Fredriksen
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Herlig!
Tage Vedal

T3-fan
Tean
Car: T4 -93 2.4D T4 -98 2.5B Syncro T5 -11 102Hk

Post by Tean »

Flott prosjekt, her var det mye fine løsninger. Har du gått bort ifra kjøleskap, eller er det satt av plass bak?
Hvor lang er forresten senga i utslått tilstand?

-tean
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Senga er 110 cm brei og 200cm lang så det er rikelig. trumatiken (sentralvarmen) har tatt plassen der kjøleskapet skulle stå. men etter jeg er ferdig med bilen og har ca 6000,- til overs blir jeg å kjøpe en nedfellbar kjølebox (12v kompressor). det skal stå i benkeplata ved siden av vasken. californiaen har denne løsningen.
Steinar Fredriksen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Meget fin tråd, må bare si det :D
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

ImageImageImageImage

En liten oppdatering på det siste arbeidet. den blanke sylynderen på taket av bilen er "pipa" til Trumaticen. jeg var ute på lørdag og padlet
å satte på varmen i bilen når vi dro ut, når vi kom i retur skulle
dere ha sett øya på han som var med på turen. hva??? har du
pipe på taket :shock: :shock: :shock: . det røyk jo en del av
pipa siden det var ca-10 grader ute. når man kommer på land
og skal skifte til normale klær er det ren lykke å kunne sette
seg inn i en 20 grader varm bil gjøre dette.

vel en liten avsporing der, resten av bildene viser skapløsninger og sengeløsningen
Steinar Fredriksen
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Da kan jeg endelig se meg 99 % ferdig med min camper. jeg begynte på i fjor sommer, og var ferdig ca 9 mnd. senere. Det har vert mye jobb og mange løsninger som måtte kokes ferdig, å revurderes. Skulle jeg begynt på nytt i dag hadde jeg valgt en del andre løsninger. Som f.eks. alt i bilen hadde blitt isolert og trekt før så mye som en skapdør hadde sluppet inn i bilen. Alt av ledninger og kabler skulle ha fått egne kanaler i gulv, vegger og tak. alt av innredning ville blitt bygget ferdig ute i moduler før de ble satt inn. Samt tilgang på snekkerutstyr, som bordsag, bordfres, osv.
Det jeg hadde tilgjengelig, var stikksag, håndsag, batteridrill, sveiseapp. og div. småverktøy.

Image
Disse utvekstene som er kommet på siden avslører at bilen har fått innlagt 220 volt og vann. 30 liters vanntank i rustfritt custom-tilpasset i bunn av skap
Image
Helt innerst i det nederste skapet kan endeveggen på vanntank sees.

ImageImage
12 " mds sub samt forsterker på høyreside, bak den hullete platen. forsterkeren mater subben og 2 stk 7"x 10" kenwood so står i front på sofa.
det er to forsterker til som driver frontsettet som er av merket seas lotus. 6,5" i dørene og 1,25" diskant montert i gittrene til dasjbodhøytalerne. Høytalerne i dasj som mest sansynlig er laget av pappesker, hadde en viss fart ut når jeg fik tak i dem :mrgreen: :mrgreen:
hele kostebinneriet styres av en kenwood spiller som har 3 linje utganger. hensikten med den er men registrerer i spillerens meny hvor hver enkelt høyteler befinner seg ved å måle avstanden til der du sitter. Når dette er satt og en del andre parameter på hertzbegrnsninger samt noen timers tuning osv. skapes det et meget brukbart lydbilde. :mrgreen:

ImageImage
Her er da kenwoodhøytalerne montert i front av sofa. Sofaputene er da hagestolputer, som er fester med biter av borrelås i ryggen. kjøleboksen er en forløpg løsning, som vis jeg er fornøyd med vil bli permanent. Jeg ser på det som en fordel at man kan ta med seg kjøleboksen ut av bilen. jeg har med hensikt ikke montert bord, og har planer om å bruke et campingbord som selvfølgelig kan taes med ut evnt. i fortelt når det kommer.

ImageImage
Sengen har forløpig bare en 75 cm madrass, men hvis jeg finner samme type, så limer jeg disse sammen og kutter til full bredde på 110 cm. når jeg kjøpte denne var jeg ikke klar over at det finnes så mange typer skumgummi og jeg valgte da en med høyest vekt klasse. Jeg har aldrig ligget så godt på skomgummi, madrassen kostet faktisk 800,- på jysk.
En stund var jeg bekjymret for at madrassen måtte kappes opp i flere deler, for å få være med på tur. dette løste seg fint ved at den brettes 3 ggr. bak ryggen på sofa, og den er fortsatt 2 meter lang 8)

ImageImage
det liggende overskapet er for sengetøy, samt at det er montert led-leselys og 2 nettinglummer på undersiden. Gulvteppet skal skiftes ut, dette er en av de tingene man ikke skal kjøpe på biltema. Det vil ikke slippe den Formen det hadde på rullen, spesielt der rullen har krappest bøy.

ImageImage
Takluken er kjøpt hos Askjem camping og er av merket fiamma, 40 x 40 cm.
luken har myggnetting og blending, gjennlukket har luken fortsatt ventilasjon. jeg har hadt en overnatting ¨så langt og var veldig fornøyd med sentralvarmens regulering og ventilasjon fra luken. på morgenen da jeg stod opp var det riktig temperatu i bilen og tørt :D :D :D

Med dette anser jeg mitt lille prosjekt "Transforming a Transporter" som fullført og godkjent. Nå skal våren, sommeren og høsten nytes i fulle drag i campinglivets ånd. Mange turer er allerede plottet på kalendern, samt en tur hjem til Lyngen i Troms.
Steinar Fredriksen
jakob
-
-
Phone: 46809101

Re: Transforming a Transporter (prosjektet er ferdig)

Post by jakob »

Imponerende, gratulerer med en flott vogn!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Meget bra :) Men ang. madrass, er det ikke lettere å kjøpe en tilsvarene 120cm og kutte ned til 110 kontra å lime på på den du har?
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

jeg kjøper selvf. 120cm hvis jeg finner det, har forsåvidt ikke sjekket det. Da jeg kjøpte den madrassen jeg har nå hadde de ikke mere enn 90 cm, av denne typen. Det bety selvsagt ikke at det ikke finnes.
Steinar Fredriksen
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Har selv en "dyr" 120cm skummadrass fra Jysk i campingvogna. Men om det er den dyreste modellen deres vet jeg ikke. God å ligge på i alle fall.
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Bilen og jeg har vert på padletreff i helgen og campinglivets gleder skuffer ikke. Alt har fungert som det skal, og eier er kanonfornøyd.
Etter å ha motet meg opp til å ta drivakselmansjettene, ble dette gjort på begge sider.
Et tips til de som skal i gang med dette er å la den innerste knuten være fastskrudd i kassa, mens den ytre delen taes ut av spindelen. Styrestaget må da være løsnet fra spindelhuset. Likeså når drivakselen skal på plass igjenn, skru fast innerste knuten først.
Når jeg alt var igang, skiftet jeg alle håndbrekkablene. Det var ikke så dumt å kunne bruke brekket igjen :mrgreen: . Nå skal bilen på date, med EU-mannen. Har en mistanke om litt småtterier her men vi for se.
Steinar Fredriksen
Jørre
-
-
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti

Post by Jørre »

flott prosjekt :D
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Da har campern min vert hos eu-mannen, og det gikk som forventet. De var nøye, men korekte i sine observasjoner. Så var det bare å kjøpe deler og skifte. 2-er feil venstre skive bak (mere enn 25 % gravrust), venstre styrestag indre ledd, begge bærekuler oppe, samt en 1-er feil på ett bremselys. Alt er nå skiftet, og samtidig skifta jeg ytre endeledd H/V side, nye Kyb gassdempere forran, samt alle foringer til stabbstag og dropplinker. Kennedy avtrekkern nevnt i x anntal tråder her inne er bare så sinnsykt bra verktøy, hadde det kosta 5 tusen hadde jeg fortsatt kjøpt det. Nå begynner det å ligne bil å kjøre, veldig lite klunk og klank 8)
Har til nå hadt 11 døgn m/overnatting i bilen og storkoser meg. Jeg skal kjøre nordover til Lyngen i Troms, denne expedisjonen skal jeg bruke hele Juli til. Jeg gleder meg som en unge på juleaften :mrgreen: :mrgreen:
Steinar Fredriksen
2verud
Car: T4 2002 TDI
Phone: 98879011

Post by 2verud »

Nå ble jeg bare greit misunnelig :shock:
Har et lite prosjekt selv, men ingenting i nærheten av dette! Sykt bra!

Kan du vise (bilder)/forklare hvordan sengeløsningen fungerer? Har lenge klødd meg i hodet for å finne ut hvordan jeg kan lage 2/3 seter med belte som kan felles ned til seng på en god måte
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

2verud wrote:Nå ble jeg bare greit misunnelig :shock:
Har et lite prosjekt selv, men ingenting i nærheten av dette! Sykt bra!

Kan du vise (bilder)/forklare hvordan sengeløsningen fungerer? Har lenge klødd meg i hodet for å finne ut hvordan jeg kan lage 2/3 seter med belte som kan felles ned til seng på en god måte
Han har ikke seler bak. Bilen er en varebil, og har kun plass til passasjerer fremme.
Pål Strand
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Hei 2verud.
Belteløsning har jeg ikke noe svar på, men senga er det som skapte mest hodebry i dette bygget. hvis du går bakover i tråden og studerer bildene så vil du kunne se løsningen(men det er ikke så lett å se). Sengen er laget av 4 mdf plater i 19 mm tykkelse, og er 2 meter lang x 1,10 meter bred. det er brukt helt vanlige hengsler i mellom hver plate. Dette blir veldig vankelig å forklare i tekst, så jeg skal prøve å tegne løsningen. Er tilbake litt senere.
Steinar Fredriksen
Post Reply