1986 Multivan TD

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-

Re: 1986 Multivan TD

Post by OddN »

Clutch-skifte ble omsider unnagjort, og bilen er satt i drift. Var en smule spent da jeg satte avgårde til Oslo og Roger Waters-konsert med denne, men bilen fungerte upåklagelig hele turen. Må innrømme at jeg er positivt overrasket over den lille turbodieselen som holdt farta både ned og opp.

Tok en snaromvei om Raufoss, det er alltid trivelig med en bussprat på de kantene. Og selvsagt klarte jeg ikke å kjøre derfra tomhendt. To Ronalfelger av 16tomsutgaven ble med i bilen (må bare finne to til, og jeg tror jeg vet hvor jeg skal lete :wink: ) Så da slipper jeg kanskje å kjøre på piggfri vinterdekk i hele sommer.

En Eberspächer av D2L-typen, skiftet også eier. Dette er dieselutgaven av den lille luftvarmeren som Westfaliabilene hadde hengende under. Har samme i bensinutgave i syncroen, og den fungerer perfekt som campingvarmer. Denne kunne også bestilles på Multivan-bilene, men det ble altså ikke krysset av da min var ny. Med andre ord på tide å få gjort noe med det :D

Fikk også hentet girkasse til syncroen da jeg passerte Steinkjer, så da burde den og kunne bli operativ igjen.
OddN
-
-

Post by OddN »

Her har det ikke skjedd stort i det siste. Bilen har vært bruksbil, og har blant annet fått med seg Arctic circle bus meet i sommer. Med både hevetak og fortelt med innertelt og luftmadrass, hadde vi soveplasser i overflod :D Multivaninnredningen er perfekt for mitt bruk...

Den orginale kjøleboksen er behørig testet, og den bruker for mye strøm til kontinuerlig 12V drift. Ikke akkurat noen overraskelse, og jeg har jo Waeco-kompressorboksen stående... Men med tid og stunder ser jeg for meg noe permanent 220V-opplegg, burde være mulig å bruke noe Defa-deler for å få det til. Camping med landstrøm gjør ting mye enklere :D

For de som var til stede på treffet på Bjerka husker kanskje at bilen ikke ville starte da vi skulle dra... selvsagt etter at allt campingutstyret var lastet inn. Fikk litt drahjelp fra en doka-syncro, og kjørte hjem igjen uten å stoppe motoren. Vel hjemme ble bilen tømt for ferieutstyr, og en kjapp titt nedi maskinrommet avslørte en løs ledning på starteren. Ny kabelsko var det som skulle til, og nå er bilen like lettstartet som før.

Ellers er høsten i anmars, og den innkjøpte Eberen er tørrtestet på garasjegulvet. Riktignok ikke med diesel, men ting starter i hvertfall med tilkoblet strøm og påslådd termostat.
OddN
-
-

Post by OddN »

På tide med en liten oppdatering her...

Dette har vært den store problemvinteren for denne bilen. Bilen har stått mye, og nesten hver gang jeg har vært og startet den har det dukket opp ulike elektriske problemer. Alt ifra varmeapparat, lys, viskere, gløding osv har i tur og orden tatt kveld. Har brukt mer tid på feilsøking og reparasjon enn jeg faktisk har kjørt med bilen i vinter...

Og da girkassa plutselig på en kjøretur bestemte seg for at jeg ikke fikk bruke noe annet gir enn 4. gir, var egentlig begeret fullt.

Der og da bestemte jeg meg for at det eneste humane å gjøre er avlivning og organdonering. Har allerede en fin dieselsyncro i sikte, som egnet multivansyncro prosjekt.
Post Reply