Periodisk kjøretøykontroll vs Snap Drive

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Jacco

Periodisk kjøretøykontroll vs Snap Drive

Post by Jacco »

Javel da var det den tiden igjen at bilen har vært hos doktor Snap Drive. Og det går aldri upåaktet hen.
Jeg var som alltid i den gode tro at bilen var i tipp topp stand, spesielt i år da jeg nettopp hadde skiftet begge hjullagrene foran. (de var helt oppspiste) Men Snap drive klarte å finne feil gitt. Og det mange!

Hva i huleste er Casterstag? For foringene er ødelagte. Hjelp!

I tillegg så fikk jeg anmerkning på en del andre ting som jeg må innrømme kanskje er en mening med.

MEN! Jeg fikk også meldingen om at bremsetromlene bak var "urunde". (hva i alle dagers ord er "urunde"). De er altså ikke runde. Men det jeg syns er rart, er at begge tromlene, med hullager og bremsebånd ble skiftet i mai i fjor. Har ringt og snakket med dem. Kanskje det da er spindelen som er ødelagt/skeiv? - svarte de.
Ja det kan være, men hvilken del skal jeg skifte? Nye bremsetromler eller spindler? Finner det utrolig at et firma ikke kan si med sikkerhet hva som skal utbedres og nærmest tar en sjanse på at det er det.

Har noen erfaring med dette. Vet noen om metoder for å sjekke om tromlene er runde eller "urunde" evt. spindelen er skeiv?

Jeg går en mager vår i møte.

Takker for svar.
amubus
-
-

Post by amubus »

På en t3 så gå vel caster stagene fra hver bærearm framme og opp/framover til en tverr bjelke, stagene går gjennom bjelken. Der er det en stor gummi foring på hver side av bjelken på hvert stag... *Håper du skjønner hva jeg mener....:-)
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
VW-Schnellfahrer
-
-

Post by VW-Schnellfahrer »

Kjør bilen innom et annet verksted og se hva de kommer frem til!
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Urunde tromler betyr at de er ovale, det vil føre til en pulserende pedal under bremsing. Kjenn godt etter ved nedbremsing. Kjenner du noen form for pulsering i bremsepedalen??
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Jacco

Takk

Post by Jacco »

Pulserende bremsing har jeg, men det er sinnsykt lite i forhold til etter at jeg skiftet hjullager foran. Jeg trodde faktisk at det lille som er igjen, må kjenne veldig godt etter under svak bremsing, skrev seg til at hjullagrene foran kanskje ikke var skikkelig dradd til. Men Takker for svar.

Casterstaget har jeg sett før og da er det vel ingen problem å skifte foringer selv?

Tør ikke sende bilen til et annet verksted, tenk om de finner mer!!

Jacco
kfet

Casterstag ja!

Post by kfet »

Noen som har bytta disse foringene selv? Er foringene dyre i innkjøp?

Kreves det justering av forstillinga etterpå?

Jeg fikk nesten pålegg om dette ved EU-kontrollen i 2002. Regner med det er på tide med utskiftning ved kontrollen i år.....
Jacco

Re: Casterstag ja!

Post by Jacco »

kfet wrote:Noen som har bytta disse foringene selv? Er foringene dyre i innkjøp?

Kreves det justering av forstillinga etterpå?

Jeg fikk nesten pålegg om dette ved EU-kontrollen i 2002. Regner med det er på tide med utskiftning ved kontrollen i år.....
...om de er dyre i innkjøp vil jeg vel kanskje kunne svare på i morgen.

Jacco
kfet

Post by kfet »

Ble de dyre i innkjøp? :)

Kristian
Jacco

Innkjøpspris

Post by Jacco »

Foringene er bestill og vil koste meg ca. 500 kroner for 4 stk. Ikke så verst vil jeg si.

Jacco
Vingen

Re: Periodisk kjøretøykontroll vs Snap Drive

Post by Vingen »

Er casterstag det samme som de på mekonomen kaller; "Foring bærearm vs/hs øvre medgår 2 stk per bærearm" (Artikkelnr: 08-80361)? Har de dette på Brickwerks? Enkelt å bytte selv?
Kjører T3 Club Joker High Top
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Nei. Casterstaget er staget som kontrollerer caster-vinkelen, altså det staget som går fra den ene bærearmen og framover - bortimot horisontalt.

Om det er vanskelig å skifte foringer? Det kommer vel an på innstilling og erfaring, men hvis du har presse eller presshylse-settet til Ikketema tilgjengelig og ikke er redd for litt drittjobb skal det gå greit. Største problemet med foringer er gjerne å få ut de gamle.

Martin (Koolart) la nettopp ut annonse for at han får inn Powerflex-foringer til T3 igjen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Vingen

Post by Vingen »

Ja ok, har sendt forespørsel, men om det må bestilles tar det vel litt tid. Bruker mekonomen også betegnelsen casterstag eller kan det hete noe annet? Er litt stress for jeg har kun kort tid for å få godkjent kjerra (EU).
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

De krever ikke inn skiltene før etter to måneder, så ingen grunn til å få hetta hvis skiltet ditt ender på 4 eller 5.

Radiusstag blir også brukt om samme staget. http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=86, http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... uct_id=531, http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... uct_id=570

Hylsa kan være et helvete å få løs, ruster gjerne fast i staget.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
loffern
Car: T3 1990 coach 1,6 TD
Phone: 48602641

Post by loffern »

Jeh har også hatt bilen på Snap noen ganger, og hver gang synes jeg de finner masse, som andre ikke finner.

Denne gangen jeg leverte fikk jeg spørsmål om jeg ville skifte olje på bilen, før de tok avgasstesten. No sa jeg, dere skal ikke ruse den gamle dieselen på 21 år, så det trengs ikke. Bare eu kontroll takk. :lol:
Fikk et litt sånt fårete glis tilbake, og dro glad å lykkelig på jobb.

Når jeg skulle hente så fikk jeg litt mange 2 ere, bremseslanger foran, det er greit, slakke hjullager foran, ok
urunde bremseskiver foran, mulig ørlite grann hvis jeg kjører som en galning, og bremser raskt ned fra 100, og da skal du være feinsmecker på bremsebeinet for i det hele tatt kunne kjenne ørlite grann, og da mener jeg ørlite....hehe..

Men, fikk så 2 er på understellsnummer. De fant det ikke..... Har hatt bilen i 13 år, har aldri fått det før, har ikke understellsbehandlet eller malt over, der det skal være, så jeg tror gutta på snap blei sure p.g.a at jeg ikke ville kjøpe olje av dem.

Og det fine er at p.g.a understellsnumeret må bilen vises på biltilsynet for å få den godkjennt. Takk for den... :roll:

Så nå ligger jeg under bilen og skifter bremseslanger. Og når jeg skal ta dem av så blir muttern på bremsrøret rundt, så nå må jeg skifte hele greiene foran der, Og for å komme til skikkelig, så må jeg ned med servostyringa. Og da ser jeg at røra til servoen ikke er helt friske, Så da må jeg ned med tanken.... Hvor dette skal ende veit jeg ikke.
Så nå bytter jeg det som er i forstilling. øvre nedre bærekuler. skiver,styreledd, bremseslanger. Fikk litt lyst til å senke bilen samtidig, noen som veit om jeg må ta av casterstag og stabilisatorstag for å senke bærearmen for å få ut fjæren foran , eller er det bare å presse armen ned på en eller annen måte..
Snap drive holder jeg meg unna neste gang, virker som om de leter med lommelykt etter ting å tjene penger på.
elraso
-
-
Car: T1 T3

Post by elraso »

merkelig at de kan utføre eu ,kontroll uten å vite hvor understellsnr er ,,må da være ett minstekrav for å være godkjent ?

send inn en klage på de til en eller anen etat ,så de får seg en telefon fra noen eller no sånt ..

eller skrap frem understellsnr på høyre side frem ..under bilen på den vangen jekken settes inn i , og vis de hvor det er :-)
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
Vingen

Post by Vingen »

Arg... jeg får ikke av casterstaget! Noen tips...
Jeg har løsna den store muttern på ytterkanten av staget, løsna mutter under der det går en annen dings igjennom staget (beklager dårlig forklaring) og løsna 3 muttere hvor staget er festet i hjulopphenget. Det rikker seg ikke?! Er jeg helt på jordet?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Vi som har vært på EU-kontroll i årevis: vis aldri bilen på et verksted som tjener på å reparere feil, BRUK NAF!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
loffern
Car: T3 1990 coach 1,6 TD
Phone: 48602641

Post by loffern »

Helt enig.

Men Naf ligger langt ute i bushen, og snap drive 1 munutt unna t banen.... :shock:

Men nå har jeg fixa opp halve bilen så nå er alt skifta og holder i 10 år til, understellsnummeret tok det meg 3 sekunder å børste fram, så da skal snap drive få igjen bilen, opp og ned på bukk osv, spørs om de skal tjene noe på den etterkontrollen, og jeg skal dra tilbake til snap hver gang jeg vet bilen er tip top.
coolerguy
-
-
Car: 1985 Caravelle C Rico-camper
Phone: 90162540

Post by coolerguy »

Andrew wrote:Vi som har vært på EU-kontroll i årevis: vis aldri bilen på et verksted som tjener på å reparere feil, BRUK NAF!
Må aldri stole 120% på NAF, jeg hadde Golfen innom på eukontroll der for en kontroll siden, og da presterte de å stryke meg for "Ulovlig lambda-verdi"... Ringte en mekanikerkamerat av meg og ba om en bekreftelse på at det ikke kunne være tilfelle, og det er det jo ikke... Ettersom bilen ikke har en lambdasonde eller noen som helst form for motorelektronikk lurte jeg alvorlig på hva det var han hadde røyka da han fant en lambdaverdi...

Riktignok ordna NAF opp, men hadde ikke jeg vært litt oppegående, så hadde det endt opp med å være atskillig mye dyrere, da jeg ville måttet bedrive service for å løse en problemverdi målt på en sensor som ikke eksisterer...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Avgassen har en lambdaverdi som kan måles med firegassmåler selv om det ikke finnes noen lambdasonde på bilen. Men uten å ha studert forskriftene grundig, så har aldri hørt om noe lovkrav som omhandler lambdaverdien spesifikt på en gammel bil uten katalysator. På en PK-kontroll skal det vel være nok at CO% er innenfor lovlig verdi.

Jeg har aldri hatt en bil på periodisk kjøretøykontroll hos NAF, og kan ikke annet enn å anta at de vanligvis gjør det på en ryddig måte. Men jeg har vel noen erfaringer fra enkelte bruktbiltester derfra, der det kan se ut som en og annen kontrollør setter sin ære i å finne en feil uansett hvor bra bilen er. "Litt skittent luftfilter" er en klassiker.

Hvis myndighetene registrerer verksteder som prøver å skaffe seg ekstra jobb ved å reparere biler unødvendig etter PK-kontroll, så reagerer de kraftig. Det er nok ikke så mange slike saker som skal til før verkstedet kan vinke farvel til autorisasjonen de trenger for å utføre PK-kontroller. Statens Vegvesen reagerer minst like strengt i slike tilfeller, som de gjør hvis en korrupt mekaniker godkjenner biler med klare feil. Dette vet alle som driver bilverksted, så man må jo nesten være komplett idiot for å prøve å svindle kundene sine på denne måten. Jeg kan ikke se at det er noe mer risikabelt å ha bilen på PK-kontroll hos et seriøst verksted enn hos NAF.

Det er selvfølgelig endel vanskelige vurderinger på slike kontroller, særlig siden man ikke har så veldig lang tid på seg til en slik kontroll. Så det kan selvfølgelig være feil som går igjennom hos en mekaniker, men ikke hos kollegaen hans. Men disse vurderingene er nok mer av typen: "Jeg ser at den bremseklossen er dårlig, og jeg vet den kommer til å gå på stålet i løpet av noen få måneder. Men jeg er ikke sikker på om den er så tynnslitt at det er riktig å sette den opp på kontrollen". Ikke: "Disse klossene begynner visst å bli litt slitte, de holder kanskje ikke til neste kontroll om to år. Jeg får vel sette dem opp på kontrollen, så selger vi kanskje et nytt sett også." I det siste tilfellet vet kontrolløren at verkstedet ikke har lov å underkjenne klossene, men et seriøst verksted gir selvfølgelig kunden beskjed om at det snart er på tide å skifte klossene, og gir gjerne et pristilbud på denne jobben. I eksempelet med bremseklosser så kan det godt tenkes å være tilfeller hvor det er feil å sette opp klossene på PK-kontrollen, men riktig å anmerke dem som utslitt på en service. Så det er viktig å huske på at en EU-godkjent bil ikke nødvendigvis er i bra stand, men den var ikke så dårlig at den var farlig å kjøre med den dagen den var inne på kontrollen. PK-kontrollen har bare med sikkerhet og miljø å gjøre, ikke generell tilstand på bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply