Nødutganger i minibuss?
-
Didrik
- -

- Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
- Phone: 92081718
Nødutganger i minibuss?
Hva skal til for å være godkjent når det gjelder å ha merket og sikret nødutganger i en lang utgave med 3-2-3 løsning på baksetene (alle i kjøreretning).
Fikk mangel på dårlig markering og i godt nok utstyr til å komme ut i en nødsituasjon. Manglet klistremerker og nødhammer. Gikk uten annmerkning forrige gang jeg viste bilen i samme sjappe. Da fikk jeg 1 på manglende etterkontroll av brannslukker. Det var ikke kommentert denne gangen.
Har kjøpt meg ny nødhammer og sliter med å få tak på klistremerker som skal markere nødutgang og eventuellt merke som skal stå ved siden av nødhammeren.
Har hørt på forsikringsselskaper, skiltmakere og bilverksteder uten å få tak på disse merkene eller noen gode opplysninger på hvordan det skal merkes.
Klarer bare sånn halvveis å tolke kjøretøyforskriften også.
Noen som kan hjelpe?
Fikk mangel på dårlig markering og i godt nok utstyr til å komme ut i en nødsituasjon. Manglet klistremerker og nødhammer. Gikk uten annmerkning forrige gang jeg viste bilen i samme sjappe. Da fikk jeg 1 på manglende etterkontroll av brannslukker. Det var ikke kommentert denne gangen.
Har kjøpt meg ny nødhammer og sliter med å få tak på klistremerker som skal markere nødutgang og eventuellt merke som skal stå ved siden av nødhammeren.
Har hørt på forsikringsselskaper, skiltmakere og bilverksteder uten å få tak på disse merkene eller noen gode opplysninger på hvordan det skal merkes.
Klarer bare sånn halvveis å tolke kjøretøyforskriften også.
Noen som kan hjelpe?
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
Re: Nødutganger i minibuss?
Hei Didrik
dette er det mest merkelige jeg har hørt på lenge. Det er jo ikke noe almindelig rutebuss du har, fordi om det er 8 seter. Jeg hadde reist til biltilsynet å snakket med de, om dette virkelig er tilfelle. Og om det er så at det skal være nødutganger, hadde jeg forlangt utskrift av forskriften og konkret forklaring på hvordan det skal være. Det er mange verksteder rundt om som f...en ikke vet hva de driver med.
dette er det mest merkelige jeg har hørt på lenge. Det er jo ikke noe almindelig rutebuss du har, fordi om det er 8 seter. Jeg hadde reist til biltilsynet å snakket med de, om dette virkelig er tilfelle. Og om det er så at det skal være nødutganger, hadde jeg forlangt utskrift av forskriften og konkret forklaring på hvordan det skal være. Det er mange verksteder rundt om som f...en ikke vet hva de driver med.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er krav om nødutganger, merking til nødutganger, brannslukker & nødhammer til minibuss.
Han skrev "3-2-3 løsning på baksetene" og da er ikke forsetene talt opp, dvs snakkes det om en 10 eller 11-seters minibuss.
Les kjøretøyforskriften, jeg mener det står (har stått jaffal!) der.
At et verksted hopper over et punkt eller glemmer det de forskjellige gangene man er innom kan skje, man kan evt påklage bedømmelsen ved henting men ikke neste gang bilen er innom ifm PKK
Og det kunne vel vært naturlig å spørre dem som underkjente bilen om hva de respektive krav de henviser til egentlig går ut på ? De kan jo ikke skru krana igjen uten å vite hvorfor de gjorde det
Han skrev "3-2-3 løsning på baksetene" og da er ikke forsetene talt opp, dvs snakkes det om en 10 eller 11-seters minibuss.
Les kjøretøyforskriften, jeg mener det står (har stått jaffal!) der.
At et verksted hopper over et punkt eller glemmer det de forskjellige gangene man er innom kan skje, man kan evt påklage bedømmelsen ved henting men ikke neste gang bilen er innom ifm PKK
Og det kunne vel vært naturlig å spørre dem som underkjente bilen om hva de respektive krav de henviser til egentlig går ut på ? De kan jo ikke skru krana igjen uten å vite hvorfor de gjorde det
-
Didrik
- -

Som overskriften sier er det snakk om minibuss:
Forskriftene sier
§ 17-4. Nødutganger i buss med mindre enn 17 passasjerplasser
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for buss med mindre enn 17 passasjerplasser som ikke omfattes av § 8-1.
2. Buss skal ha minst en nødutgang på hver side og minst en nødutgang i bussens tak eller bakvegg. Der hvor ordinære dører (døråpninger) kan nås direkte fra halve seteraden fra hver side trengs dog ikke nødutganger på hver side.
Nødutgang kan være nødutgangsdør, nødutgangsvindu eller nødutgangsluke. Nødutgang skal være slik plassert at den kan nås uten at man må bevege seg over/forbi mer enn en seterad.
Dersom det er nødvendig å bevege seg over en seterad for å nå nødutgang, skal den frie avstand mellom tak og topp av seterygg/hodestøtte eller annen hindring minst være 500 mm.
Holder det å ha nødutgang på sjåførsida siden jeg har skyvedør på høyre og luke bak?
Skal eventuellt bakluka merkes som nødutgang?
Holder det å sette opp et klistremerke ved nødhammeren som sier at alle vinduer kan fungere som nødutganger?
Forskriftene sier
§ 17-4. Nødutganger i buss med mindre enn 17 passasjerplasser
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for buss med mindre enn 17 passasjerplasser som ikke omfattes av § 8-1.
2. Buss skal ha minst en nødutgang på hver side og minst en nødutgang i bussens tak eller bakvegg. Der hvor ordinære dører (døråpninger) kan nås direkte fra halve seteraden fra hver side trengs dog ikke nødutganger på hver side.
Nødutgang kan være nødutgangsdør, nødutgangsvindu eller nødutgangsluke. Nødutgang skal være slik plassert at den kan nås uten at man må bevege seg over/forbi mer enn en seterad.
Dersom det er nødvendig å bevege seg over en seterad for å nå nødutgang, skal den frie avstand mellom tak og topp av seterygg/hodestøtte eller annen hindring minst være 500 mm.
Holder det å ha nødutgang på sjåførsida siden jeg har skyvedør på høyre og luke bak?
Skal eventuellt bakluka merkes som nødutgang?
Holder det å sette opp et klistremerke ved nødhammeren som sier at alle vinduer kan fungere som nødutganger?
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
Ahhhaa+ framseter
Så feil kan man ta, ja ja fort gjort å lese litt skjeivt
Så feil kan man ta, ja ja fort gjort å lese litt skjeivt
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Du skal ha et merke på nedre karm på bakluke, på nedre karm skyvedør og jeg trur vi hadde ett ved C-stolpen på venstre side en gang i tiden også.
6.3 Nødutganger Ktf § 8-1/12,
kap 17, Ktk §5-1/
12, kap 14
Visuell kontroll. Nødutgang - blokkert 1 (2)
Nødutgang - /manglende 1 (2)
Nødutgang - feil ved innretninger
for å åpne 2(1)
Nødutgang - mangler merking 1
Dette er sakset fra kontrollveiledningen til Vegvesenet og således er det dette som gjelder. Manglende merking er altså en 1er feil og dermed bare og hoppe og drite i. Kort sagt.
6.3 Nødutganger Ktf § 8-1/12,
kap 17, Ktk §5-1/
12, kap 14
Visuell kontroll. Nødutgang - blokkert 1 (2)
Nødutgang - /manglende 1 (2)
Nødutgang - feil ved innretninger
for å åpne 2(1)
Nødutgang - mangler merking 1
Dette er sakset fra kontrollveiledningen til Vegvesenet og således er det dette som gjelder. Manglende merking er altså en 1er feil og dermed bare og hoppe og drite i. Kort sagt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
vegvesen dott enno har resten online for den som gidder lese. Noe flere verksteder burde....
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Didrik
- -

Takk for det.
Da er det greit at nødhammer er på plass og bare å smile seg til enere om jeg ikke får tak på klistremerker for nødutgang.
Da er det greit at nødhammer er på plass og bare å smile seg til enere om jeg ikke får tak på klistremerker for nødutgang.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Vær også obs på at barnesikringen på skyvedøra skal være blokkert med en firkantet plastplugg, slik at den ikke kan aktiveres. Og at det skal være fungerende innvendig åpner på bakluka. Eventuell barnesikring på bakluka skal heller ikke kunne aktiveres. Den var vel blokkert med en liten karosseriskrue da bilen var ny.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Didrik
- -

Mener at det jeg har sett av slike blokkeringer på barnesikringene stort sett har vært popnagler. Og det fungerer jo godt.
Vår gamle hadde også klister ca ved håndtak skyvedør, bakluke, samt nødhammer og klister ved midtre venstre vindu. De som driver med tunge kjøretøy må vel ha slike?