2.4D -93 går dårlig/ryker
2.4D -93 går dårlig/ryker
Den gamle skranglekassa begyner nå å bli i grei orden for en tur på EU kontroll etter ferien. Men det er en liten ting som "plager" meg: Den går dårlig på tomgang og under kjøring, spesielt på "kald" motor, og det ryker ganske bra av eksosen. Men om jeg har hendelen for kald-start trekt litte granne ut (2-3-4mm) så går den rent og fint som ei klokke. Ved bykjøring med mye start-stop-tomgangskjøring er det bare å trekke litt i hendelen, for den ryker/går ujevnt uansett om motoren er varm eller ikke.
I tilegg kan det jo sies at den ikke er spesielt startvillig på kald motor uansett ute-temperatur om man ikke bruker kald-start hendelen.
Er det noen kloke hoder som kan hinte til en syndebukk for denne oppførselen?
I tilegg kan det jo sies at den ikke er spesielt startvillig på kald motor uansett ute-temperatur om man ikke bruker kald-start hendelen.
Er det noen kloke hoder som kan hinte til en syndebukk for denne oppførselen?
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
Re: 2.4D -93 går dårlig/ryker
Slakk pumpereim som har hoppet?
Hvor lenge er det siden den fikk nye reimer?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Eneste jeg veit om kaldstartshendelen er to ting - det første er at motoren selv trekker spaken du har på dashen inn når motoren er varm "nok" og det andre er at du finner wiren som går fra spaken igjen på undersia/foran til høyre på motoren, dvs ved dynamoen'ish og kan evt etterstramme/løsne wiren der for å se om ting med selve spaken bedrer seg.
ca 70000km siden register skifte, men bilen har vert sånn en god stund. Hvertfall siste 40000 eller så. Gikk fint gjennom forige EU kontroll med dette "problemet".stste wrote:Slakk pumpereim som har hoppet?
Vifte og servo reimer er sjekka OK for kun få dager siden ifm. dynamo bytte.
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
Rudeboy wrote:Eneste jeg veit om kaldstartshendelen er to ting - det første er at motoren selv trekker spaken du har på dashen inn når motoren er varm "nok" og det andre er at du finner wiren som går fra spaken igjen på undersia/foran til høyre på motoren, dvs ved dynamoen'ish og kan evt etterstramme/løsne wiren der for å se om ting med selve spaken bedrer seg.
Nååååyes.... Motoren trekker ikke inn den hendelen av seg selv. Har aldri gjort det de 70000km jeg har kjørt den. Har vel et prosjekt der da, å se under der om jeg finner ut hvor den "hører hjemme" og om det er noe som henger seg opp litt. Men ser ikke helt at det har noe med ujevn gange og røyk å gjøre?
Grei bil på forbruk da, ligger på 0.75-0.80 på kjøring til og fra jobb (svingete smale bygdeveier dog). Ca 30-minutters tur til og fra.
-
Rudeboy
- -

Den trakk seg inn idet motortemp lå på "normal" på Tyskerbrakka, etter en service hvor det ble gjort "ting" på den aldrende AAB-motor så reagerte den noe tregere og jeg satt flere ganger og lurte på om den ikke skulle dras inn igjen (som oftest så dytta jeg den inn sjøl) men den ble trukket inn av seg selv til slutt.
Ujevn gange ved kald motor kan vel relateres til kaldstartfunksjonen om den som du indikerer ikke virker som den skal ?
Ujevn gange ved kald motor kan vel relateres til kaldstartfunksjonen om den som du indikerer ikke virker som den skal ?
Kaldstart hendelen forskyver innsprøytningstidspunktet. Derfor mistenker jeg at pumpereima har hoppet et hakk.
Wiren til kaldstarten ender opp på baksiden av dieselpumpa. Når pumpa times, må den være helt inne og buttr imot stopperen til armen bak på pumpa.
Hvis pumpa er timet opp med kaldstarten aktivert, er pumpa feil satt opp.
@ Rudeboy: Ingen av våre hendler går inn av seg selv. Har ikke hørt om at de gjør det heller. Jeg trodde den bare skulle brukes for å tenne lettere under start?
Wiren til kaldstarten ender opp på baksiden av dieselpumpa. Når pumpa times, må den være helt inne og buttr imot stopperen til armen bak på pumpa.
Hvis pumpa er timet opp med kaldstarten aktivert, er pumpa feil satt opp.
@ Rudeboy: Ingen av våre hendler går inn av seg selv. Har ikke hørt om at de gjør det heller. Jeg trodde den bare skulle brukes for å tenne lettere under start?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Rudeboy
- -

Den skal anvendes ifm kaldstart når det er lavere temp enn så og så mye (Nord-norsk somemrtemp) og er ment å lette startfasen til AAB-motoren (evt flere typer sugediesel).
Det håndtaket man trekker ut, dras så inn igjen etterhvert som motoren får sin temp, som jeg nevnte over. Da Tyskerbrakka var skrudd på ved en av gangene det skjedde, var spaken tregere med å bli dratt tilbake.
Eksempel - jeg jobba midtvinters på rena, hadde ett varmeapparat som funka. Ved oppstart kobla jeg av DEFA og starta bilen med spaken ute, anslagsvis 25 blå ute.
Så kjørte jeg avgårde ved kupévarmen på max forbi Elverum og ut på E-6 ved Stange sørover. Et stykke før Minnesund begynnte motor & kupé å visxe antydning til lunk og spaken var merkbart lengre inn mot dashen enn da jeg starta (siden jeg da dro den ut ved oppstart).
Den drar seg selv inn, hadde jeg hatt Tyskerbrakka sku jeg filma seansen for tvilerne
...hva andre har av mangler på sine biler, får bli opp til den enkelte 
Det håndtaket man trekker ut, dras så inn igjen etterhvert som motoren får sin temp, som jeg nevnte over. Da Tyskerbrakka var skrudd på ved en av gangene det skjedde, var spaken tregere med å bli dratt tilbake.
Eksempel - jeg jobba midtvinters på rena, hadde ett varmeapparat som funka. Ved oppstart kobla jeg av DEFA og starta bilen med spaken ute, anslagsvis 25 blå ute.
Så kjørte jeg avgårde ved kupévarmen på max forbi Elverum og ut på E-6 ved Stange sørover. Et stykke før Minnesund begynnte motor & kupé å visxe antydning til lunk og spaken var merkbart lengre inn mot dashen enn da jeg starta (siden jeg da dro den ut ved oppstart).
Den drar seg selv inn, hadde jeg hatt Tyskerbrakka sku jeg filma seansen for tvilerne
Last edited by Rudeboy on 26 Jun 2011, 08:47, edited 1 time in total.
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
Hei Koma
Jeg hadde først prøvd å kjøre en kraftig dose med dyserens, koster bare en hundrelapp. hvis det skulle være igjennkokksa dysespisser som er problemet, vill dette bli til det bedre med en slik kur. Ettersom bilen din ryker som ei forsinka hurtigrute er det ikke bortkastet å rense systemet. Hvis dette ikke løser problemet er det på tide å feilsøke på ting som nevnt i tråd , timing osv.
lykke til
Jeg hadde først prøvd å kjøre en kraftig dose med dyserens, koster bare en hundrelapp. hvis det skulle være igjennkokksa dysespisser som er problemet, vill dette bli til det bedre med en slik kur. Ettersom bilen din ryker som ei forsinka hurtigrute er det ikke bortkastet å rense systemet. Hvis dette ikke løser problemet er det på tide å feilsøke på ting som nevnt i tråd , timing osv.
lykke til
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Hei! viss det er blå røyk som kommer kan du sjekke pumpa,mulig sein tenning(slakk pumpereim). Koster ikke skjorta å skifte ut dysespissene heller da,men er jo greit å ta en test på dem.
Morten B
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Nå skal ikke jeg være kværolant her, men ingen av mine diesel biler med kaldstart hendel har gått tilbake av seg selv. Og jeg har hatt mange av de med kaldstarthendel og har forsatt det på den jeg har nå. Jeg har alltid dyttet hendelen inn igjen, når motoren har blitt varm nok.Rudeboy wrote:Den skal anvendes ifm kaldstart når det er lavere temp enn så og så mye (Nord-norsk somemrtemp) og er ment å lette startfasen til AAB-motoren (evt flere typer sugediesel).
Kanskje det er en litt spesiell hendel du har Yngve, en sånn termobasert automat hendel
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Jeg har heller aldrig sett at hendlene på disse bilene går inn igjen av seg selv,men kan jo hende at den glir inn igjen viss den ikke er helt uttrekt
Morten B