Sikring 22 nedre holder?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
kjetilsn
Car: T5 2008

Sikring 22 nedre holder?

Post by kjetilsn »

Heisann,

Nettop kjøpt meg en 2008 T5 Caravelle (dobbel dør bak)
Det meste er greit men litt småplukk, viskerene bak går ikke, har sjekket sikringer funnet en 5 amp som ryker med en gang tenninga blir slått på. I instruksjonsboka er ikke denne sikringen nevnt. (22 nedre boks)

Noen som har peiling på hva denne er til noen som vet hvor et koblingskjema er å oppdrive?

Kjetil
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Re: Sikring 22 nedre holder?

Post by Kall'n »

Du kan jo prøve å ta av stikket på viskeren bak. Så ta på tenningen, og se om den fremdeles ryker. Ryker den når du plugger i, ligger vel feilen i motoren. Mulig kortslutning der?

Ihvertfall verdt et forsøk :) Men 5 amp, høres lite ut..
Byttet min visker (ikke delt bakdør) for 6 mnd siden fordi den ikke virket lengre :)
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Dem har vel hatt en del problemer med viskermotorer! Kjerringa har byttet ett par ganger på t5 07 mod.Er vist en feil som blir gjort ved montering!
Morten B
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

vw 2,5tdi wrote:Dem har vel hatt en del problemer med viskermotorer! Kjerringa har byttet ett par ganger på t5 07 mod.Er vist en feil som blir gjort ved montering!
Feil som blir gjort ved montering? Er jo bare å plugge stikket i. Kan ikke gjøre så mye gale der ;)

Det verste er å få jævelen av! Viskerarmen er jo som regel grodd fast.. Måtte kappe min av for å kunne tre den gjennom ruten.
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Det er noe med hvordan det monteres pga at det trenger vann inn i motoren å da blir det liv vettu! Tror dem hadde på noe fett å greier på pakninger for at det skulle holde lengre. har alderig hatt det opp så jeg vet ikke hvordan det ser ut der.
Morten B
kjetilsn

Post by kjetilsn »

Takk for svar alle sammen,
God ide å koble ut visker motorene, det skal jeg gjøre.

Enig, tviler faktisk på at den sikringen går direkte til motorene da den er veldig liten 5A men kansje den går til styingsenhet av viskere bak?

I følge instuksjonsboka er det to sikringer nr 10 og 30 i øvre sikringsbox, men de er ok. Flott at instuksjonsboka nevener kun noen få av alle sikringene som er montert. Leste en plass at nedre sikringsholder er for ekstrautsyr osv. En tysk side kom jeg over at den har noe med vifte/klima anlegget å gjøre...

Noen som har erfaring med å kjøpe disse service manualene på eBay?

Har fått tak i ETKA programmet (dele programmet møller bruker) men får ikke kjørt det i win7, må tilbake til XP tenker eg, noen som vet om dette også inneholder wiring/tegninger?

Good helg!
kjetilsn

Post by kjetilsn »

Heisann,

Da fant jeg til slutt en overikt over sikringene i T5.
Legger ut en pdf her, blir ikke liggende lenge så det er bare å ta den ned nå:

link fjernet, send PM for oversikten.
Last edited by kjetilsn on 21 Jul 2011, 13:27, edited 1 time in total.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

kjetilsn wrote: Har fått tak i ETKA programmet (dele programmet møller bruker) men får ikke kjørt det i win7, må tilbake til XP tenker eg, noen som vet om dette også inneholder wiring/tegninger?
Etka inneholder ingen koblingsskjemaer, og kun strektegninger som hjelp til å finne riktig delenummer. Men original rep.litteratur inkludert kobblingsskjemaer og verkstedhåndbøker finner du på http://www.erwin.volkswagen.de. Dersom du ikke synes det er veldig enkelt å lese tysk, så bør du først gå i høyre kolonne under "Einstellungen" og velge et annet språk i rullegardinmenyen under "Oberfläche". Når du får registrert deg som bruker så tror jeg du har mulighet til å lete gjennom innholdsfortegnelsen og finne ut hva du skal ha tak i før du aktiverer "flatrate" (tidsbegrenset tilgang med en fast pris for all litteratur). Da bør det ikke koste så mange kronene å printe ut det du trenger. (Og så er det lovlig også, i motsetning til piratversjon av Etka.)
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
kjetilsn

Post by kjetilsn »

Takk for god link og forklaring "Rikskringkastineng".

Jeg endte opp med å installerer elsawin der fant jeg oversikt over alle sikringene.
Det viste seg at sikringen C22 var til føler på trykk på AC og føler for luftkvalitet.
Jeg tok av pluggen til føleren for trykket på AC satt i ny 5A sikring, på med tenning og sikringen røk ikke. satt tilbake pluggen på trykkføler og på med tenning og sikringen holder !!.

Nå virker A/C som er et stort plus men har fremdelse ikke funnet ut av viskerene bak.

Fikk tvangskjørt visker på venstre side med å lokalt laske +12 over to terminaler på pluggen på viskermotor, venstre side har jeg ikke kommet til da jeg må av med låsemekanismen først.
Åpnet styringsenheten under dashbordet som ikke var til mye nytte da det ikke var et eneste rele, bare IC'r som fryktet. Ser ut som om det går en feedback fra motor på venstre side, så jeg må nok av med låsemekanismen, kjøre den manuelt osv. Jammen meg en suppe av ledninger i disse bilene!. Har bestilt CAN interface fre Ross-tech så jeg får vente å se om det er noe å lese ut her.
Post Reply