'91 Doka Syncro!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: '91 Doka Syncro!

Post by Tur-Bo »

For det første vil jeg anbefale " pro-long" tilsettning i oljen, den vet jeg fungerer bra.
når jeg skulle fylle kasse etter montering, puttet jeg en slange inn i hullet, den tok jeg ut foran bakhjulet og bandt fast på planet, trakt oppi slangen og så 4,5 liter ( tror jeg det var) oppi trakta. Hvis du ikke har trakt så sett flaska med gearolje oppi slangen og skjær hull i bunn av flaska.
Andre gang jeg gjorde jobben fylte jeg på kassa FØR jeg monterte den :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

prøv prolong istedenforpå kassa di...;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

kanskje jeg får mer glede av å drikke den selv ja.. :wink: :?

Siden det IKKE hviner i nærheten av like ille på 1 og 4 gir er det vel ikke lager? de er vel på samme aksel som hhv. 2 og 3 gir..

Satser på at det er for lite olje på den jeg.. tvitvi!

Kjipt om bilen må stå mer nå i vinter, det er NY-DE-LIG syncrovær for tiden! Store snømengder å kose seg i her på Kongsberg.. :twisted:
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er girkassen matet med ny olje ispedd litt Omega 915(?), og jaggu ble det tyst! :D

Tappepluggen avslørte jo at det har foregått saker og ting innvendig.. :|

Image

Det tok litt tid å få olja på kassa i -10, det hjalp litt å sette varmer på oljekanna..

Image

Da satser jeg på at den holder gjennom en snørik og fin vinter! Litt ekstra lys er jo heller ikke å forakte..

Image

Image
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Grattis med nye led lykter, er råe de der. Har du spot lyskjegle ? Og er du fornøyd med den plasseringen ? Jeg har sett på akkurat samme plassering selv.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

det var vel såkalt 'narrow beam' jeg kjøpte ja.. måtte nesten prøve de etter å ha sett bildene dine(?) her inne.. De funker fint der de henger ja, mulig jeg setter på en liten skjerm på de så de ikke lyser opp snøen på frontruta, men det er ikke noe stort problem..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

så lenge var adam..osv.. På en liten kjøretur igår(i -25) syns jeg motorn ble farlig fort varm.. uten at varmen kom til coupeen.. :x

vannspruten hadde stått i taket fra oversiden av motoren på høyre side et sted ser det ut til, aner ikke hvor enda.. jeg tauet bilen til garasjen, dro hjem og tok en øl..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da har jeg kikket litt på bilen.. startet den i -24, startet lett og hørtes fin ut.. rygget den inn i garasjen for å kikke i motorrommet, fant ingen feil.. Så lettet jeg på lokket til kjølevæsketanken; Slush.. :evil:

Da er det store spørsmålet: Det er is i ekspansjonstanken, men kan dette ha sprengt noe i motoren?

det var fin myk rosa is, akkurat som den du spiser med jordbærsmak om sommeren.. hvor mye skade kan dette ha laget? Med slush i alle rør vil vel pumpa lage bra med trykk i de nærmeste rørene, og kanskje blåse istykker et?

Det har som sagt blitt sprøytet rundt i motorrommet, tilsynelatende fra rundt pumpeområdet..

Neste steg nå er å hive en presenning over bilen i garasjen, og tine den opp med en byggvarmer, for så å se hvor det renner ut..

Alle tips og gjetninger mottas med stor takknemmelighet! :|
elraso
-
-
Car: T1 T3

Post by elraso »

du har vel litt lite frostveske i vannet ditt da ,,det er sikkert fryst i slangene under frem til radiator ,så derfor vil det bare tine der v motoren blir varm så blir det til det koker og dampen må ut ett sted og siden slanger er mykere enn motor og andre ting så revner ofte en slange mellom motor å ekspansjonstank å vanndamp og vann kommer opp der ,,,,sjekk de slangene for flenger hull ,,:-)

sånn opplevde jeg det på min hvertfal ...
x vw 87 syncro 1,9 tdk m sperre bak 8 seter og monsterhjul.. militær camo

x doka.1,9 tdk
vw 56 raggtopp
tlf 97729656
Bjørn Nilsen.... skedsmokorset
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Stemmer at den er for tynn ja, helt åpenbart det..

Når jeg tenker meg om så var det noe som så ut som en støpekant på ekspansjonstanken(halvveis mellom lokket og kanten midt nede på tanken), som jeg ikke ser på bilder av andre eksp. tanker nå.. det kan se ut som min tank har sprukket rett og slett! hmm.. ut å skru etter jobb! krysser fingra for at det er den som må byttes!
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Noen som har begrep om hvor lang tid kjølevæsken bruker gjennom hele systemet? Hvis jeg fyller ny tank opp med konsentrat og får luftet dette ut, hvor lenge må bilen gå før jeg kan være sikker på at det har blandet seg skikkelig ut?
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Tja, da er bilen operativ igjen.. fant en løs slangeklemme som hadde lettet på trykket, satte den på plass, fylte opp med frostvæske, varmet den med byggvarmer i 2 timer, og vips.. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Jeg opplever av og til at dynamoen ikke lader når bilen står på tomgang, typisk når jeg fyrer opp bilen for oppvarming før jeg skal kjøre, og når jeg setter meg inn lyser lampa.. ett trykk på gasspedalen så lader den på tomgang igjen.. Er det slitne børster?

Dette er vel en 90A dynamo..
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Syncroeier wrote:Jeg opplever av og til at dynamoen ikke lader når bilen står på tomgang, typisk når jeg fyrer opp bilen for oppvarming før jeg skal kjøre, og når jeg setter meg inn lyser lampa.. ett trykk på gasspedalen så lader den på tomgang igjen.. Er det slitne børster?

Dette er vel en 90A dynamo..
Ååå :shock: Er det unormalt :mrgreen:
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Syncroeier wrote:Jeg opplever av og til at dynamoen ikke lader når bilen står på tomgang, typisk når jeg fyrer opp bilen for oppvarming før jeg skal kjøre, og når jeg setter meg inn lyser lampa.. ett trykk på gasspedalen så lader den på tomgang igjen.. Er det slitne børster?
Nei, det er vel helt normalt. Årsaken er nok at feltviklingen i rotoren lager litt svakt magnetfelt når den får strøm gjennom ladelampekretsen. Da klarer den ikke å indusere strøm i statoren på tomgang. Når den får litt turtall begynner den å lade, og da produserer dynamoen sin egen feltstrøm gjennom magnetiseringsdiodene i dynamoen. Da slukker ladelampa, og feltstrømmen blir så høy at den lader på tomgang også.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Okei! takker for oppklaringen. :)

Må forresten skryte litt av bilen igjen! Jeg har en ganske drøy ubrøytet bakke opp til ny-leiligheten, igår skulle jeg opp med 55kvm gulvbelegg, div. maling, og litt trematerialer..
Inn med baksperre og krabbegir, så krøp den tilsynelatende uanfektet opp bakken.. Helt nydelig arbeidsbil dette.. :D

Et lite skår i gleden er jo høyre drivaksel foran som knakker litt i fullt rattutslag.. håper den holder til det blir litt mildere vær..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Nyyter vinteren nå, det laver ned og folk måker og banner.. Ser ikke problemet, trenger jo ikke måke for å komme fram når man har rett bil! :twisted:

Den tidligere nevnte bakken er fortsatt ikke brøytet, så idag lå det gode 30cm hele veien.. Det tok faktisk 3 forsøk med sperrer innkoblet, men opp kom jeg!(til naboens store overaskelse)

Bilen er forøvrig litt morratrøtt om dagen, den klarer ikke helt å holde seg på tomgang de første 20 sekundene.. Noen som har opplevd dette? kan ikke være store greiene, den går jo som en kule ellers..
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

skru opp tomgangen et halvt varv så har du løst starten. hadde samme på min grønne
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

En liten fortsettelse problemet i min forrige post.. Når snøen gikk og det ble litt tørrere ute forsvant oppstartsproblemene, så jeg tenkte kanskje det var kondens..

Den har fungert utmerket de få gangene jeg har startet den de siste mnd(sommerbilen har tatt over hovedjobben), men i forrige uke ville den rett og slett ikke starte.
Med startbooster og tålmodighet hostet den seg omsider igang, men da med samme symptomer som i vinter, ville ikke gå på tomgang det første minuttet..

Når jeg fomlet rundt nedi motorrommet etter løse ledninger merket jeg at det gnistret mellom meg og pluggledningene! ikke større enn et mildt statisk støt, men dette kan vel ha noe med startproblemene å gjøre? Nye pluggledninger? vann i plugghullene er det ikke.. Hva tycks?
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

er vare for dårlige pluggledninger disse bila... wbx er generellt var på det meste.. men plugger og pluggledninger er alfa omega..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Pluggledninger byttet. problem borte. :)

Noen med ETKA tilgjengelig? jeg trenger delenummer på Tetningsringen ut mot transakselen og pakningen til dekselet på høyre side. Hvis noen gidder å sjekke er jeg evig takknemmelig! :)

Lenge siden jeg har kjørt syncroen nå, herlig bil!
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Denne står stort sett stille for tiden p.g.a racerbilbygging, men idag ble nå ihvertfall bremserørene fra fordeleren bak og ut til hjulene byttet. For å få til dette tok jeg ned kassa litt i framkant(5cm eller så) og tok bort girkasseopphengene for litt bedre tilgang. grei jobb bortsett fra generellt jobbing med bremsevæske selvfølgelig..

Mens jeg hadde buret nede tok jeg hånd om en oljelekkasje fra girkassa, pakningen mellom lokket over reverstannhjulet(?) svettet fælt.. Ellers ser heldigvis kassa ut til å være i god form, olja så slettes ikke så ille ut siden bytte i november.. Jeg var litt spent mtp. alt sponet på tappepluggen i november..

Imorgen kommer buret på plass igjen under, og en bremseslange fremme må byttes, så er den klar for 2 nye år! :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da var den atter en gang EU godkjent! :D

Ikke at jeg er ferdig med den av den grunn, noen små hull på sveises, og MYE overflaterust må behandles! så blir bilen mest sansynlig sprøytet i en annen farge.. denne er litt for orange rett og slett!
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Syncroeier wrote:Denne står stort sett stille for tiden p.g.a racerbilbygging
Corsa Italiana? Hva bygger du? Alfa? Syncroen vil vel fungere fint som trekkvogn for racerbilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Corsa Italiana ja, vi bygger denne Alfetta GT'en.. :)

Skal ta BE lapp nå, så da blir nok dokaen trekkbil ja!
Last edited by Syncroeier on 06 Aug 2012, 22:40, edited 1 time in total.
Post Reply