Da jeg shoppet vår 2003 modell Multivan nå sist helg, så såg jeg frem til "oppgradering" med nå endelig få en bil med ABS-bremser. Men det som så overrasket meg var at det virket som at bilen også var utstyrt med Antispinn. Det oppdaget jeg ikke før jeg kjørte hjemover.
(edit: Det var ikke antispinn fant jeg ut etterpå....pokker og)
Så da lurer jeg jo på, hva årsmodell ble det tilbudt ABS-bremser på T4'en og når kom Antispinn ? Var dette originalutstyr da, eller ekstra tilvalg ved bestilling ?
Carl Otto
Last edited by CarlOt2 on 12 Sep 2011, 21:30, edited 1 time in total.
Jeg prøvekjørte en 2000 modell med ABS og antispinn. Det er ingen av delene på den 2000 modellen jeg til slutt kjøpte. Av det tolker jeg at i 2000 var det ekstrautstyr....? Jeg har og frostått det slik at om du har ABS har du og antispinn, og at den virker opp til ca 40 km/t....
94 2,4D Kombi - Solgt 00 2,5TDI Ombygd kombi til 8-seter med T5-seter - Solgt
Sløkkas wrote:Hvordan finner man ut om den har antispinn, uten snø..?
oddjarlelundekvam wrote:Kjør på grus og gi flatt jern
Odd Jarle har helt rett Men alternativt så kan du bare sette på tenningen, uten å starte motoren, og se rett frem i displayet !
Carl Otto
[url=http://postimage.org/image/174l9nr8k/] EDIT: Lærte etterpå at det symbolet over her til venstre er for slitte bremseklosser, ikke antispinn...! (lest brukermanualen nå ja..)
Last edited by CarlOt2 on 11 Sep 2011, 22:54, edited 1 time in total.
Jeg er ganske sikker på at den kontrollampa betyr slitte bremseklosser, og ikke antispinn.
Det finnes flere forkortelser som brukes i forbindelse med disse systemene. Antispinn brukes vel ofte om minst to av disse funksjonene. Jeg har ikke nøyaktig dato eller årsmodell for når de forskjellige tinga kom på T4, så dette blir litt cirka utfra hukommelsen..
ABS: Grunnleggende antiblokkeringssystem, slipper opp bremsetrykket når hjulet er på grensa til å skli, og kjører på med bremsetrykk når det begynner å rulle igjen. Oppleves som tydelig risting/pulsering i bremsepedalen. Tilgjengelig som tilleggsutstyr på T4 fra '91.
EBV: Elektronisk bremsekraftfordeling. Tilleggsfunksjon til ABS som fordeler bremsekraft mellom for- og bakaksel elektronisk. Erstatter den lastavhengige ventilen. Kom på årsmodell '95 på enkelte VW-modeller, jeg vil tro at denne funksjonen kom på T4 litt seinere. Denne funksjone vil ikke føreren merke eller kunne påvirke på noen som helst måte.
EDS: Elektronisk differensialsperre. Tilleggsfunksjon til ABS som kjører bremsetrykk til det hjulet som spinner. Krever litt hastighetsforskjell på hjula for å slå inn, og funksjonen kobler vanligvis ut på rundt 30-40 km/t. Kan gjerne høres som en durelyd inni bilen. Jeg tror dette ble tilgjengelig som ekstrautstyr ganske tidlig på nittitallet. Mulig det var standard på VR6. Dette blir ofte kalt for antispinn, men dette er ikke det VW kaller antispinn.
ASR: Dette er antispinn. Tilleggsfunksjon til ABS og EDS. Denne funksjonen reduserer motoreffekten når bilen spinner, slik at du kan holde full gass uten at du får hjulspinn. Kan vanligvis deaktiveres med en ASR-bryter på dashbordet. Muligens ikke tilgjengelig på T4 som rein ABS/EDS/ASR, men ASR og EDS er en del av ESP-systemet.
ESP: Elektronisk stabilitetsprogram / antiskrens. Kjører bremsetrykk til enkelthjul for å rette opp skrens. Ved for eksempel overstyring til høyre, kjører systemet på med litt brems på venstre forhjul for å styre kontra, og brems på høyre bakhjul for å hente inn skrensen. Mange ESP-systemer har en ESP-bryter som deaktiverer både ESP og ASR. Tilgjengelig som tilleggsutstyr på T4 fra rundt årsmodell 2000, og muligens standardutstyr på den siste V6-modellen med 204 hk.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Det er meg bekjent ikke veldig mange Multivan T4 i Norge levert med Antispinn og ABS.
De fleste "Norske" Multivans er vel 2002 og 2003 modeller.
Dette at så få Multivans var uten dette overrasket meg når jeg selv lette etter "ny" bil.
Tror mange av de "vanlige" Caravellene med samme årsmodell har dette.
Igjen overrasket over at nettopp Multivan ser ut til å være unntaket.
utrolig - ble også skuffet når jeg først kjøpte en 98 mod og UTEN abs
så handlet vi en 2003 mod og det er faen meg ikke på den heller
lage så gode biler og ALLE andre har det standard men ikke caravellen nei .....
bmw 535i til fadern er fra 84 ellerno og den har det orginalt - utrolig
blir for meg dummere en og kjøpe en ny bil også finner man stifte tenning - og forgasser - eller håndsveiv på vinduene og ingen s.lås -
merkelig at di fikk solgt dem nye uten .......
Kontrollampen Carl Otto viser til er slitte bremseklosser ja. Har denne på min 2001 modell, men verken ABS eller antispinn... Men på min T3 fra 1990 er det ABS
For å teste antispinn på sommerføre (2wd) kan vel en bratt bakke med ett hjul på asfalt og ett hjul på vått gress være tingen? Uten antispinn vil den spinne på gresset, og være uten fremdrift. Med antispinn vil den trekke på begge hjul og komme seg fremover.
Å gi gass på grus er jeg skeptisk til. Mine biler spinner stort sett på begge hjul på grus, selv uten antispinn, sperre, diffbrems el.l.
Når kom elektronisk startsperre på nøkkelen?
Min nøkkel har en svart plastende med VW logo på. Møller mente jeg måtte kode nøklene hvis jeg ville ha flere. Synes det høres rart ut. Hvordan virker dette? Bilen er 97 modell.
Even wrote:Startsperra kom i '95.Jeg har 99 modell som verken har ABS eller antispinn...KOmmer frem med den og
Men du har jo syncro...
Har 2wd, senka og godt lasta bak. Driver skisenter og kjører mye med henger vinterstid. Klarer meg stort sett greit
Har et sett hurtigkjettinger i bilen som blir brukt 2-3 ganger pr sesong, primært pga idioti fra min side...
Men dette var litt O.T.