Skifte støtdempere Syncro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Skifte støtdempere Syncro

Post by krissh »

Hei,

Holder på å bytte støtdempere (1999 Syncro TDI). Er ferdig foran, men bak står det dette i den boka jeg har (Etzold):
bei fahrzeugen mit allradantrieb gelenkwelle getriebeseitig und mit Draht waagerecht am aufbau aufhängen. andernfalls kann das gleichlaufgelenk beschädigt werden.

Er ikke stø i tysk, men betyr dette at en må demontere mellomaksling? Er det nødvendig?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Skifte støtdempere Syncro

Post by Der Postmeister »

nei. Bare skru. Du trenger kun heise bilen litt så du kommer til øvre bolt bak hjulet. Du trenger altså ikke løfte bilen fra bakken. Kun heise den litt. Da spretter ikke fjøra ut heller. Løsne den nedre bolten først mens den har press. Da er det lettere.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Den tyske teksten handler om drivakselen. Poenget er at akselen ikke bare bør løsnes i det ene leddet og henge i det andre, men henges opp sånn at den henger omtrent vannrett. Hvis ikke kan leddet bli skadet. Kanskje det kan trille ut noen kuler hvis vinkelen på leddet blir for stor. Men jeg kan ikke helt forstå hvorfor det skulle være nødvendig å løsne drivakselen hverken inne eller ute for å skifte støtdempere på T4 syncro.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Ja, skjønte etter hvert at det måtte være snakk om drivakselen jeg også, men skjønte heller ikke helt hvorfor dette skulle være nødvendig (fikk ikke lest denne posten før nå etter at jeg har byttet). Gjorde mer eller mindre akkurat som postmesteren sa, det gikk lett som bare det.

Kjørte 900 km på de nye demperne (Bilstein B6) nå i helga, akkurat som ny bil :-D Ligger flott i svingene, og humper og dårlig veg er jo bare en lek :) Burde gjort detta for mange år siden, tror det er de originale demperne fra 99 som stod på..

Det eneste som var litt rart var at Bilstein-demperne var 2,7 mm smalere i toppen enn de gamle, så det var litt vandring på toppbolten. Klemte inn ei skive på den ene sida og håper da at det ikke blir stående alt for skjevt og/eller ligge og gnage på kun en side av bolten. Noen som har vært borti dette? Evt. bedre å bare la det være åpning og mulighet for litt vandring frem og tilbake?
Post Reply