Driver på med å skifter mansjetter nå (går seint dette her hva). Men kan ikke se at jeg har noe verktøy som passer i disse skruene her. Finner ikke noe i Biltema katalogen som ser ut til å passe heller. En Torx 50 går inni, men glipper når man drar til. Hva skal brukes?
(Eller trenger man ikke å skru av der for å skifte ytre mansjetter?)
Last edited by Des on 11 Sep 2005, 14:39, edited 2 times in total.
Trenger vel ikke egentlig å ta ut akselen for å bytte ytre mansjet.
Skru ut navbolten.
Få akselen ut av navet.
Klipp av mansjetten
Skru navbolten inn igjen i enden på drivakselen (dette deler leddet)
Vask godt, og sett sammen!
Byttet brukernavn fra VW1303Cabrio til CLIMAtronic
1997 Caravelle TDI
vw1303cabrio wrote:Trenger vel ikke egentlig å ta ut akselen for å bytte ytre mansjet.
Skru ut navbolten.
Få akselen ut av navet.
Klipp av mansjetten
Skru navbolten inn igjen i enden på drivakselen (dette deler leddet)
Vask godt, og sett sammen!
Hmm, var ikke bare bare dette her. Er redd for at gjengene inne i drivknutene går over. Dessuten har jeg jo tatt begge sider samtidig, så når jeg strammer til å spinner det rundt på andre siden av bilen. Har fått en medhjelper til å holde igjen, men... hvor mye skal det være nødvendig å stramme til ?
Nei, hehe... jeg prøver på det som vw1303cabrio fortalte om; for å få AV drivknuten, så skal man bruke senterbolten som en slags "ters". For å "dele leddet" slik at jeg kan få innpå ny mansjett. Går seint med meg skjønner du, er ikke kommet til monteringen enda
Skal normalt ikke så mye til, men denne låseringen kan være gjenstridig noen ganger. Er lurt å ta en side av gangen, slik at hjelpe mannen kun kan holde på bremsen. Husk å bytte ut låseringen før du monterer, den følger med mansjetten.
1997 Caravelle TDI
Kommer ingen vei med dette her jeg Får ikke av drivknuten. Navbolten går helt i bunn (slik at leddet "låses" for sideveis bevegelse. Men trekker jeg til med mer kraft enn jeg har prøvd med nå så knekker gjengene. - Noen som kan se denne "låseringen"? Det følger i allefall med en ny i pakken.
Er vel ganske robust dette, så lenge du bruker en trekloss slik at du ikke skader stålet med hammeren. Der er kanskje greit å prøve å dunke på den delen som er nærmes akselen, så belsates ikke kulene og kontaktflatene til disse.
Fulgte det ikke med en ny navbolt med settet? Tror kanskje den nye bolten som følger med er noe lenger den den som sitter der fra før.
1997 Caravelle TDI
Slå kun på delen nærmest aksel ja. Den ringen i midten vil sprekke ved slag og vil ikke bringe deg noe nærmere... Og ikke bruk spikerhammer. Det er ubrukelig. Bruk kobberhammer, type stor.
Ok, får prøve til helgen igjenn. Følgte ikke med ny navbolt foresten.
... jaja, etter litt prøving i dag så har jeg fått girolje pippling (som en tidligere post her på forumet også omhandlet) - så jeg har nok slått ut akslingen huff... Var ikke lett dette her, tok samme prosedyre på en Audi 100 for noen måneder siden, det tok knapt 2 timer. Skulle tro det var noenlunde samme VAG opplegg, men dengang ei...
Tok ut drivakslingen i dag, like greit med litt mer "plass" å jobbe på. XZN settet fungerte utmerket, ikke satt det så veldig fast heller (25 cm skralle).
Dog får jeg fremdeles ikke av drivknutene, vuderer å kjøpe nye komplette drivakslinger snart ... Men bare for å være sikker, så er det altså på "del B" på bildet man skal slå?
Har prøvd med eikekloss og sleggehammer, ingen bevegelse. Kobberhammer har jeg ikke.
Mulig jeg er helt ute på bærtur, men kan du ikke bare ta av den ytre for så å tre på mansjetten derifra. Dette gjorde jeg på noen minutter (+rengjøring og montering på bil). Den sitter bare i en segring og et par knak med en plastikk hammer. (Det var den ytre jeg byttet, og du trenger vel et ekstra låsebånd)
Axel
Nei, tror ikke du er på bærtur Var slik jeg også hadde håpet på å gjøre det etter forklaringer fra folk her på forumet... men, ja så sitter det noe så inni #¤%# fast. Må være noe spesielt på min bil da . Nye mansjetter med låsebånd og fett hentet jeg hos Møller, så de er klar. Om jeg bare kunne få av f"#¤#skapet .. huff.