Sterkere lys i front.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Sterkere lys i front.
Får aldri ettermonter xenon godkjent, såfremt du ikke får tak i lykt som er godkjent for xenon og monterer automatisk høyderegulering. Da først vil de i det hele tatt tenke på å godkjenne det.
Når det gjelder strølys, så er det i reflektorlykter ALT for mye til at xenon på noe sett å vis er ok å møte.
At folk ikke blinker sier ikke noe om hvor mye det blender eller ei. Prøv å kjør med langlys på, nesten ingen som blinker da heller!
Antall K har en viss innvirkning på hvor ubehagelig lyset for møtende vil være, men det betyr ikke ok eller ikke i ei reflektorlykt, langt derifra!
At lyktene er justert ned for å redusere problemet, gir bare et nytt problem - for kort belyst veibane samt blending av fører. Det blir litt som å kjøre med tåkelys på. Ekstremt sjeldent at det i en normal situasjon vil ha positiv effekt totalt
Når du sier Angeleyes regner jeg med at du tenker på linselykter (projektorlykter) og disse er betydelig bedre mtp strølys - og da som regel ok for møtende biler. Her har jeg selv hatt xenon montert en periode. Inntil en teknisk kontroll ga meg 2000,- mindre i lommeboka.
Når det gjelder strølys, så er det i reflektorlykter ALT for mye til at xenon på noe sett å vis er ok å møte.
At folk ikke blinker sier ikke noe om hvor mye det blender eller ei. Prøv å kjør med langlys på, nesten ingen som blinker da heller!
Antall K har en viss innvirkning på hvor ubehagelig lyset for møtende vil være, men det betyr ikke ok eller ikke i ei reflektorlykt, langt derifra!
At lyktene er justert ned for å redusere problemet, gir bare et nytt problem - for kort belyst veibane samt blending av fører. Det blir litt som å kjøre med tåkelys på. Ekstremt sjeldent at det i en normal situasjon vil ha positiv effekt totalt
Når du sier Angeleyes regner jeg med at du tenker på linselykter (projektorlykter) og disse er betydelig bedre mtp strølys - og da som regel ok for møtende biler. Her har jeg selv hatt xenon montert en periode. Inntil en teknisk kontroll ga meg 2000,- mindre i lommeboka.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Meg bekjent er det 2 krav for å ettermontere Xenon, og det er nivåregulering og lyktespylere.
Når det gjelder justering av lyktene er det mange som justerer slik at de ligger på "horisonten". Da skal det ikke store kulen eller bakken før motpart har lyset midt i trynet.
Rett justert skal nærlyset lyse 30-50 meter frem.
Og jeg justerer da ikke så langt ned at jeg får en mindre lyskjegle enn sprederne gir....
Runar
Når det gjelder justering av lyktene er det mange som justerer slik at de ligger på "horisonten". Da skal det ikke store kulen eller bakken før motpart har lyset midt i trynet.
Og jeg justerer da ikke så langt ned at jeg får en mindre lyskjegle enn sprederne gir....
Runar
-
Neergård
- -

Re: Re: Sterkere lys i front.
Nærlyset skal nok lyse lenger enn hva sprederne gjør, 30 meter blir i korteste laget, da har du jo bare drøye 1 sek du ser foran deg i 70-80 km/t.Flyveren wrote:Meg bekjent er det 2 krav for å ettermontere Xenon, og det er nivåregulering og lyktespylere.
Og jeg justerer da ikke så langt ned at jeg får en mindre lyskjegle enn sprederne gir....![]()
Runar
Lyktespyler som du nevner er også et krav ja, helt korrekt. Men det er også krav om at lykta er merka for xenon. Egne koder som skal være prega i glasset bl.a.
Ergo er ettermonteringskit ikke lovlig i noen av de lykter jeg har kjennskap til. Det gjelder forøvrig fjernlys av alle slag også, men akkurat der må du gjøre som du vil for min del da
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Frode Neergård
-
Flyveren
- -

Har kompiser som har fått godkjent Xenon på Biltilsynet. Med lyktespyler og nivåregulering. Så da forholder jeg meg til det.
Det med antall meter nærlys skal lyse hentet jeg fra nettet her (30-50).
Men uten oppslag mener jeg det er et krav at nærlys skal lyse minst 40 meter foran bilen.
Det du nevner med antall sekunder du ser med nærlys er vel grunnen til at fulltlys er funnet opp...
Du skal ikke helt se bort fra at det ikke er lov å ettermontere Xenonsats i ekstralys beregnet på halogenlamper.
Men hva er forskjellen på å kjøpe Hella Luminator til 6000 kr pr stk enn å ettermontere Xenon i et par
Bosch Rally 225 til 700,- pr par.
Jo, penger er spart og samme lysutbytte.
Runar
Men uten oppslag mener jeg det er et krav at nærlys skal lyse minst 40 meter foran bilen.
Det du nevner med antall sekunder du ser med nærlys er vel grunnen til at fulltlys er funnet opp...
Du skal ikke helt se bort fra at det ikke er lov å ettermontere Xenonsats i ekstralys beregnet på halogenlamper.
Men hva er forskjellen på å kjøpe Hella Luminator til 6000 kr pr stk enn å ettermontere Xenon i et par
Runar
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hva slags årsmodeller har dissa bussene dissa kara du nevner, da ? Fikk de det igjennom må det jo foreligge bl.a glass med merkinga som nevnt over - og på det reint teoretiske plan kan det vel finnes sånne glass for f.eks T4 også.Flyveren wrote:Har kompiser som har fått godkjent Xenon på Biltilsynet. Med lyktespyler og nivåregulering. Så da forholder jeg meg til det.
Det du nevner med antall sekunder du ser med nærlys er vel grunnen til at fulltlys er funnet opp...![]()
Runar
Kunne godt tenkt meg xenon i ekstralys ment for langturer når det er mørkt men inntil videre er jeg fornøyd med både originallampene og det at jeg har etpar umponterte Hella Ralley 3000 på lur så får jeg dem på er mye allerede gjort - for min del.
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
En liten kommentar, om jeg får lov? Dvs, ingenting av det du skriver er feil, men folk skal være ytterst forsiktig med Zalo med tanke på styrken i konsentratet. Zalo er etsende (nei, ikke sånn "nå detter hånda av"-etsende), og kan ha svært uheldig virkning på lakkerte og krommede overflater, uansett materiale og underlag. Det er jo selvsagt ikke krise med etpar lykter, men som sagt, bland godt ut, og skyll nøye.Rikskringkastingen wrote: Det kan være lurt å vaske reflektorene, men ikke ta på dem. Fett fra et fingeravtrykk vil brenne seg fast i reflektoren når pæra lyser, og lage et merke som aldri går bort. Selv en myk klut vil ripe overflata på reflektoren og gjøre den mattere. Fyll heller lampa med Zalovann og rist den godt. Skyll godt med reint vann etterpå, og la den lufttørke.
Beklager avsporingen, men i en så konstruktiv debatt ville det være dumt om noen endte opp med reflektorer med avrenn eller prikksyke...
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Noen som hvet om de Xenon H4 ombyggings settene , som Biltema selger funker bra?
Har tidligere prøvd sett som jeg har kjøpt både fra Kina og Usa .
Opplevde hele tiden at det var for liten høydeforskjell mellom nær og fjærnlys. Stilte man et greit fjernlys så ble nærlyset for høyt , og stilte man et greit nærlys så ble fjærnlyset for lavt.
Har tidligere prøvd sett som jeg har kjøpt både fra Kina og Usa .
Opplevde hele tiden at det var for liten høydeforskjell mellom nær og fjærnlys. Stilte man et greit fjernlys så ble nærlyset for høyt , og stilte man et greit nærlys så ble fjærnlyset for lavt.
Tore.
Til 598kr eller noe rundt der er det ikke så mye å lure på. Skal du prøve noen av disse pærene med 30% mer lys ol. så må du ca ut med det samme. Men lovligheten blir jo ikke helt den samme for de som er opptatt av slike ting. 
-
Neergård
- -

Lovligheten er en ting, men det skumle med xenon er jo at det blender!
Som beskrevet tidligere i tråden har jeg selv blitt blenda så enormt av en bil med reflektorlykter og xenon at jeg holdt på å kjøre av veien!
Hva dere bruker på fjernelys, det skal jeg imidlertid ikke klage noe på
Og forresten, de som måtte komme med xenon som blender meg, får et øyeblikk eller 2 se hvor sterkt fjernlysene mine kan lyse...
Som beskrevet tidligere i tråden har jeg selv blitt blenda så enormt av en bil med reflektorlykter og xenon at jeg holdt på å kjøre av veien!
Hva dere bruker på fjernelys, det skal jeg imidlertid ikke klage noe på
Og forresten, de som måtte komme med xenon som blender meg, får et øyeblikk eller 2 se hvor sterkt fjernlysene mine kan lyse...
Frode Neergård
-
Flyveren
- -

quote]
Men hvis en gjør som en lærte på kjøreskolen og IKKE ser på motpartens lys så går dette ofte bra.
En skal fokuserer på grøftekanten/hvitstripa der ens eget lys er så går dette ofte veldig bra.
Snart har alle Xenon, og hvis en selv kjører rundt med fjøslykter og blir møtt av en slik blendende bil ser en jo ingenting
Jeg har ikke det problemet men har allikevel justert mine slik at nærlyset er korrekt.
Runar
Ser hva du mener. Og godt Xenonlys med eller uten strølys ER sterkere enn Halogen.Neergård wrote:Lovligheten er en ting, men det skumle med xenon er jo at det blender!
Men hvis en gjør som en lærte på kjøreskolen og IKKE ser på motpartens lys så går dette ofte bra.
En skal fokuserer på grøftekanten/hvitstripa der ens eget lys er så går dette ofte veldig bra.
Snart har alle Xenon, og hvis en selv kjører rundt med fjøslykter og blir møtt av en slik blendende bil ser en jo ingenting
Og ser en ikke noe så må man jo selv koble inn fjernlyset for å se. Biler med feil justert Halogenlys blender de også.Neergård wrote:Og forresten, de som måtte komme med xenon som blender meg, får et øyeblikk eller 2 se hvor sterkt fjernlysene mine kan lyse...
Det er her ekstralys kommer inn i bildet...Toro wrote:Opplevde hele tiden at det var for liten høydeforskjell mellom nær og fjærnlys. Stilte man et greit fjernlys så ble nærlyset for høyt , og stilte man et greit nærlys så ble fjærnlyset for lavt.
Jeg har ikke det problemet men har allikevel justert mine slik at nærlyset er korrekt.
Hadde du engang montert slike Xenon ektralys hadde du ikke bare brukt de bare på langtur nei..Rudeboy wrote:Kunne godt tenkt meg xenon i ekstralys ment for langturer når det er mørkt men inntil videre er jeg fornøyd med både originallampene og det at jeg har etpar umponterte Hella Ralley 3000
Runar
Last edited by Flyveren on 29 Sep 2011, 12:03, edited 2 times in total.
-
Neergård
- -

Det går ofte bra ja, men problemet er at de gangene det er så mye og sterkt strølys at det ikke er greit nok - da er det eldre reflektorlykter med ettermontert xenon. UTEN unntak.
Når vi snakker feiljustering er vi over på et annet emne, samme gjelder for de som aldri blender
Forresten så bruker jeg å holde blikket ut til høyre ved møtende biler, men når jeg ikke ser noe annet enn lyskilden fra bilen i mot, så hjelper det like lite. Grøfta er like hard uansett :-p
EDIT: Har du hatt godt ekstralys før, så må du ha det videre også ja, er blitt avhengig jeg i alle fall
Når vi snakker feiljustering er vi over på et annet emne, samme gjelder for de som aldri blender
Forresten så bruker jeg å holde blikket ut til høyre ved møtende biler, men når jeg ikke ser noe annet enn lyskilden fra bilen i mot, så hjelper det like lite. Grøfta er like hard uansett :-p
EDIT: Har du hatt godt ekstralys før, så må du ha det videre også ja, er blitt avhengig jeg i alle fall
Frode Neergård
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Det er mange som har kunnskap her og det er noen som ikke bryr seg så veldig.
Det snakkes om nærlys og ekstralys nesten i samme setning og det er jo ikke det samme.
Xennon i fjern og kurve/grøft/tåkelys er vel lovlig
Det er faktisk ganske sterkt lys i orginalt montert xennonlys i kurvelys når de brukes sammen med nærlys midt på natta uten veilys og våt veibane, dette er det mange som gjør. helt håpløst.
For å ettermontere xennon i nærlysene skal lyktene ha automatisk nivåregulering, det sitter da sensorer på akslingene som måler ett eller annet og sender signaler til en hjerne som justerer nærlysene kontinuerlig.
Bil med nivåregulering har ingenting med xennon å gjøre, da tenker jeg eksempelvis på MB med hydraulisk nivåregulering på bakaksel
Og sist og ikke minst bilen skal ha lyktespylere.
Det er også begrenset hvor mange lux man kan ha, det er kanskje samme diskusjon, men en annen.
Det snakkes om nærlys og ekstralys nesten i samme setning og det er jo ikke det samme.
Xennon i fjern og kurve/grøft/tåkelys er vel lovlig
Det er faktisk ganske sterkt lys i orginalt montert xennonlys i kurvelys når de brukes sammen med nærlys midt på natta uten veilys og våt veibane, dette er det mange som gjør. helt håpløst.
For å ettermontere xennon i nærlysene skal lyktene ha automatisk nivåregulering, det sitter da sensorer på akslingene som måler ett eller annet og sender signaler til en hjerne som justerer nærlysene kontinuerlig.
Bil med nivåregulering har ingenting med xennon å gjøre, da tenker jeg eksempelvis på MB med hydraulisk nivåregulering på bakaksel
Og sist og ikke minst bilen skal ha lyktespylere.
Det er også begrenset hvor mange lux man kan ha, det er kanskje samme diskusjon, men en annen.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Neergård
- -

Xenon er KUN tillatt i lykter merket for xenon, uansett nærlys eller fjernlys. At det ikke betyr stort om det er halogen eller xenon i fjernlys, det er en annen sak 
Frode Neergård
"Lysforsterker" settet fra BT har jeg montert på alle mine T4 stor forbedring med standardpører, samt at du har strømkapasitet til kraftigere pærer!Torbo wrote:Lysforsterker - ferdigsats fra Biltema er tingrn. Spenningsrgulator som gir høyere spenning f.eks. 14,5 volt gjør også sitt... Andre lyskastere kan også gi bedre lys, men det er neppe verdt prisen?
Såklate pluss-pærer har også effekt.. f.eks. fra Würt eller Philips.
Ekstralys er bortkastet, da de som regel ikke lyser like langt.
Det som slår meg er folk er opptatt av godt lys! Alle vil se godt (ut) og helst ikke blende andre.
Og jeg har notert meg mange synspunkter her inne som har kvalitet etter min mening!
Ellers har jeg registret av myndighetene har hatt noe vaklende syn på total lysstyrke og" langlys", fra 480 til 360 og etter protester fra lastebilnæringen økte kravene til 480 igjen? Er litt usikker på tallene nå, men det kan være verd å sjekke om slikt monteres?
Selv har ejg tenkt å montere 1000-metere diskret under støtfangeren, utsatt til, men kanskje noen har erfaringer her?
Vet ikke om de er lovlig med så lave lykter?, men jeg tenkte å lage en oppvippmekanisme som vipper opp begge lyktene. men det er vel som med med det meste, at det blir med tankene, da andre prosjekter må prioriteres?
Og jeg har notert meg mange synspunkter her inne som har kvalitet etter min mening!
Ellers har jeg registret av myndighetene har hatt noe vaklende syn på total lysstyrke og" langlys", fra 480 til 360 og etter protester fra lastebilnæringen økte kravene til 480 igjen? Er litt usikker på tallene nå, men det kan være verd å sjekke om slikt monteres?
Selv har ejg tenkt å montere 1000-metere diskret under støtfangeren, utsatt til, men kanskje noen har erfaringer her?
Vet ikke om de er lovlig med så lave lykter?, men jeg tenkte å lage en oppvippmekanisme som vipper opp begge lyktene. men det er vel som med med det meste, at det blir med tankene, da andre prosjekter må prioriteres?
Torbo
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Da jeg leste setninga om lykt under fangeren kom jeg på at "de sier" det er bedre med lys i tilnærmet øyehøyde, altså så nært man kommer, da.
Dette skal visstnok utnyttet øyets egenskaper best.
Men det er da flette umulig å oppnå med kjøretøy, man setter jo ingen bøyle på panseret med lykt som kommer over nedre kant av frontruta
Trur det nærmeste man kommer er å enten hive på en (godkjent/godkjennbar) lyktebøyle og sette lyktene oppå den, evt hive på takstativ helt foran på bilen med ekstralys der. (Men for takmonterte lamper er det selvsagt også et regelverks benevnelse, kjøretøyforskriften dekker kravene)
-Ikke rart man har drøyd med å få på ekstralampene med alle faktorer som må belyses før montering
Dette skal visstnok utnyttet øyets egenskaper best.
Men det er da flette umulig å oppnå med kjøretøy, man setter jo ingen bøyle på panseret med lykt som kommer over nedre kant av frontruta
Trur det nærmeste man kommer er å enten hive på en (godkjent/godkjennbar) lyktebøyle og sette lyktene oppå den, evt hive på takstativ helt foran på bilen med ekstralys der. (Men for takmonterte lamper er det selvsagt også et regelverks benevnelse, kjøretøyforskriften dekker kravene)
-Ikke rart man har drøyd med å få på ekstralampene med alle faktorer som må belyses før montering
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er ganske spesifike regler for plassering av kurve/tåkelys. Minimum avstand, minimum høyde over bakken++. Men for hjelpefjernlys står det vel bare at de skal plasseres foran på kjøretøyet. Lykter plassert på veltebøylen på en pickup regnes normalt ikke som foran på bilen. Men oppå taket på en bil uten langt motorpanser er greit. På en T3 bør det ikke være noe problem, kanskje det går greit på T4 også. Hjelpefjernlys under støtfangeren er lovlig, men ikke spesielt praktisk. Der står de utsatt til, og gir ikke veldig gunstig lysbilde.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Hva gjelder montering av ekstra fjernlys, i ditt tilfelle 1000-metere, under fanger, får du et problem.
For de blir da naturlig nok ikke 1000-metere...
Jo nærmere du monterer lysene mot bakken, jo nærmere bilen vil de lyse opp bakken (selvsagt). Og det medfører også at det lyset som er beregnet på å lyse opp bakken lenger fremme, havner rett foran nesa på bilen, og du ser ikke en dritt der framme hvor du skulle ha sett fordi øynene dine tilpasser seg lysstyrken foran bilen. Tro meg, de 20-30 cm i vertikal differanse vil utgjøre en betraktelig forverring av praktisk rekkevidde!
I tillegg får du den ugunstige bieffekten at lyktene dine ikke er med på å lyse opp forbi bakketopper, hvor øynene dine (som sitter mye lenger opp i bilen i en T4) ser. Dvs, ikke ser... Alt ettersom...
Uansett hvor spiss kjeglen er, og hvor kule navn produsenten har på reflektordesignet sitt, de lyser ikke bare fra 25 til 1000 meter foran bilen... Bare ta en titt på det fancy bildet på siden av hella-eskene, foreksempel. Der har du hovedkjeglen, og strølyskjeglen.
For de blir da naturlig nok ikke 1000-metere...
Jo nærmere du monterer lysene mot bakken, jo nærmere bilen vil de lyse opp bakken (selvsagt). Og det medfører også at det lyset som er beregnet på å lyse opp bakken lenger fremme, havner rett foran nesa på bilen, og du ser ikke en dritt der framme hvor du skulle ha sett fordi øynene dine tilpasser seg lysstyrken foran bilen. Tro meg, de 20-30 cm i vertikal differanse vil utgjøre en betraktelig forverring av praktisk rekkevidde!
I tillegg får du den ugunstige bieffekten at lyktene dine ikke er med på å lyse opp forbi bakketopper, hvor øynene dine (som sitter mye lenger opp i bilen i en T4) ser. Dvs, ikke ser... Alt ettersom...
Uansett hvor spiss kjeglen er, og hvor kule navn produsenten har på reflektordesignet sitt, de lyser ikke bare fra 25 til 1000 meter foran bilen... Bare ta en titt på det fancy bildet på siden av hella-eskene, foreksempel. Der har du hovedkjeglen, og strølyskjeglen.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Tenkte på at det skulle gå ang. bakkeklaring, da bilen ikke er senka. Men jeg skjønner at lyktene er utsatt..
Men poenget om strølys kan kanskje ødelegge sikten langt fram, som nevnes?
Det største problemet med strølys rett foran bilen, om det er betydelig, er vel at det ødelegger overgang fra fjernlys til nærlys ytterligere?....
Vell vell da vet jeg i alle falll at det er lovlig og kan være et forsøk verdt... Har noen liggende nemlig, så jeg har ingenting å tape, bortsett fra tid til montering...
Men poenget om strølys kan kanskje ødelegge sikten langt fram, som nevnes?
Det største problemet med strølys rett foran bilen, om det er betydelig, er vel at det ødelegger overgang fra fjernlys til nærlys ytterligere?....
Vell vell da vet jeg i alle falll at det er lovlig og kan være et forsøk verdt... Har noen liggende nemlig, så jeg har ingenting å tape, bortsett fra tid til montering...
Last edited by Torbo on 02 Oct 2011, 20:11, edited 1 time in total.
Torbo
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
min er faring med og montere extra fjern lys lavt\under fanger er at en fint kan bruke de ved tåke\tett snø og regn uten at det blir en vegg forand deg som det har lett for og bli med og montere de lengre oppe
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
Interessant! Det var vel derfor at lavmonterte tåkelys var et tema på 70- og 80-tallet. Og visstnok skulle gule lys gi mindre egenblending i tåke, ble det sagt.
Det var kanskje tankegangen til franskmennene hadde for nonen å siden?
Det var kanskje tankegangen til franskmennene hadde for nonen å siden?
Torbo
-
Neergård
- -

Akkurat dette er en vesentlig faktor ja. Kan utgjøre enormt mye. Om du i tillegg får montert de så strølys som egentlig vil rett opp blir skjerma, så slipper du totalt opplysing av snødriv og tåke foran frontruta. Dette er jo en positiv effekt av lyktespoilere og hva de kalles.
Frode Neergård
-
Jim Stensland
Ja.ekstralys er tingen,har sjøl Bosch Rally 1000.Men det er mye på markededet som det nesten ikke er lys i.
Kan jeg få komme med et spørsmål, litt på siden av det som tråden handler om
Den venstre hovedlykta mi har ikke nærlys. Har skiftet pærer, men ingen bedring.
Fjernlyset i denne lykta virker helt fint, og både nærlys og fjernlys i den høyre lykta virker fint.
Går nærlyset til lyktene på to forskjellige sikringer ?
Jeg har sjekket sikringsboksen, men finner ingen sikring som er deffekt
Noen som vet nummeret på sikringen som "styrer" nærlyset i den venstre frontlykta ?
For ordens skyld, lykta som er på førersiden
Den venstre hovedlykta mi har ikke nærlys. Har skiftet pærer, men ingen bedring.
Fjernlyset i denne lykta virker helt fint, og både nærlys og fjernlys i den høyre lykta virker fint.
Går nærlyset til lyktene på to forskjellige sikringer ?
Jeg har sjekket sikringsboksen, men finner ingen sikring som er deffekt
Noen som vet nummeret på sikringen som "styrer" nærlyset i den venstre frontlykta ?
For ordens skyld, lykta som er på førersiden
Hilsen
Svein Erik
Jeg bruker pærer fra Biltema i mine lykter, Mega-Blue pærer, og synes de virker veldig bra. Varer lenger enn andre pærer og gir et hvitere lys.stste wrote:Jeg gikk over til phillips plus 30% eller hva de heter og det ble mye lysere foran der:)
Støtter oppunder den saken fra biltema. Bare ikke kjøp pærene der. Bare dritt i hylla...
Dette er bare min erfaring, mulig at noen har helt andre erfaringer med slike pærer.....
Hilsen
Svein Erik