Har hatt større problemer med ladinga på bilen, og spekulert noe på hva dette kunne vært for noe. Sjekka batteriet og selv om det er noen år gammelt (Forsvaret bytter årlig (!)) er det god futt i det og det tar imot ladestrøm fra 220 V's laderen min.
Så kom runden med spørsmål innom dette forumet da. Ikke mange svarene å få, men ett funka bra og jeg fant (også) ut feilen måtte være sentrert i dynamoen/området der nede.
Tiltak er noe som gjør at tiden går lett, når man må gjøre noe - det tok meg to uker fra problemene tok til, til idag når bilen er ok igjen.
Å skru nedi motoren er jeg ikke imot, hadde jo lest meg til at radiator er festa med 4 skruer som må vekk om man skal neddi motorrommet, og jeg tok unna skruer og nappa radiatoren ut de cm som VW's fiffige konstruksjon tillot.
Men å nå børster og ladebru på dynamoen den veien gikk an ? naj. Det er for langt unna, og mere viktig - en av kjøleslangene, den som går inn (ut ?) av motoren i bånn av denne, sitter selvsagt såpass nære at man p.h ikke får skrudd ut f.eks børstene den veien fra.
Typisk nok.
Så hva gjør man da ? Man ringer. Fruen tok kontakt med Triconor borte ved Bryn/Teisen, og jeg med Snapdrive.
Snapdrive kunne ikke engang oppgi pris eller tidsforbruk på jobben...
Ikke engang et prisspenn med minste sannsynlige sum og høyeste sum, og da var den saken klar - vil dem ikke ha kunder så skal ikke jeg sette bilen min der.
Så da ble det Triconor, som i tillegg lover å ha bilen ferdig mens man venter - www.triconor.no - for å ta med reklamen, også
Bilen ble levert, jeg subba 200 borti veien og spiste frokost og leste aviser et par timer, og tusla tilbake. Bilen var ikke ferdig riktig ennå da en av skruene som holder det dekselet som ligger i rett under motorrommet og skal beskyhtte dette mot ting og tang. (I tillegg ligger det jo ei støydempende matte der)
-Så mekanikeren borra opp skruen, og den er da bytta ut nå, da.
Deksel vekk, og dynamoen ligger egentlig i frisikt - klar til å skrus på.
Løsne et par bolter her, og etpar der, så kan dynamoen dyttes slik at reima kan hektes av og dynamoen skrus helt av.
Dynamoen ladet ikke i seg selv særlig bra, så den ble levert inn for overhaling og jeg fikk en ferdig overhalt i retur. Den gamle var også skadet, noe de beskrev som en mekanisk skade. Fair deal.
Men reima som også skal bidra til ladinga, vår venninne Viftereima... Håh !
På min reim var det som å se inn i kjeften på Ole Eskil Dalstrøm, Vålerenga's kjekke "Fire tenner i en boks"-mann...
Det kan fort anslås å være under 30 % tenner igjen på den reima som ble tatt ut av motoren og det sier seg selv at selv om dynamoen hadde vært helt ny, ville den neppe ha ladet.
Fordi jeg skulle på verksted med bilen idag hadde jeg satt batteriet på lading over natta så jeg kunne kjøre opp dit uten at bilen stansa, fri for strøm. De lada batteriet ytterligere mens bilen sto innendørs og et meter angir ladespenninga til rundt 14.5 - 14.7 V mot 12.3 V og lavere i dag morges (enda lavere siste dagen jeg kjørte bilen, i forrige uke).
To tomler opp til Triconor, fordi de er Vål'engafolk, fordi de tok bilen mens jeg venta (ta med lesestoff er ikke dumt) og fordi de kunne flådd meg for en slik hurtig-jobb.
To tomler ned til Snapdrive for deres behandling av kunder, men et pluss i at de godtok min forklaring på å ikke komme med bilen til dem.
Pris for hele kalaset ?
NOK 6.100,- inklusive moms, jobbing, to kopper kaffe og et wienerbrød borti høgget.
Om noen vet av billigere pris, kan de brenne innerst på svak varme - jeg spurte og det var kun 2 som gadd svare.
-Er det rart jeg mener dette forumet er sløvt og lite dynamisk ?
Bilen er atter på veien og da er jeg fornøyd.
mvh,
Yngve S