Bil nr 31: Luftkjølt 80'
32: Syncro 89-90, 1,6TD m Oettinger Intercooler,
33: Syncro 85, 1,9B,
34: Coach 86, 1,6TD,

Kan bli gøy dette her

Var jo tydelig hva dette er, Torkel!!tranphomer wrote:Nytt prosjekt på verkstedet.
Bil nr 31: Luftkjølt 80'
Kan bli gøy dette her

Siden denne har stått ganske lenge bør du helle ca 1 dl svært tyntflytende motorolje i hvert plugghull og la dette sive litt inn før du drar på starteren.tranphomer wrote:Satser på dettan blir goe greier ;D![]()
Må jo lese meg opp litt nå.
All tidligere info om bilen setter jeg pris på.
Motorombygginga ser veldig ordentlig ut.
Satser på at jeg kan vri om nøylen om noen dager/uker
-Nye plugger, oljefilter, pakningsett etc
Innredninga må ut, så om noen har en hvit reimo/westfalia innredning så hyl ut.
Har forresten et sett med oettinger skivebrems bak+forran liggende + SA ventilerte.
Gleder meg som et lite barn![]()
Kan sikkert få knipsa noen flere bilder senere.
Tips mottas med takk.

Igjen lykke tiltranphomer wrote:Takk takk Eskild.
Vis jeg forstår deg rett: Tappeplugg ut og la olja renne fra alle 6 plugghullene?
Tennplugg ut og hell olje inn i sylinderne via plugghullet.
Noe spes olje jeg skal kjøre? 10-30 eller tykkere?
Bruk gjerne 5-40 helsyntetisk. Her kan du bruke biltemaolje siden den kun skal smøre for å hindre at det skjer noe med fjærer, stempel og sylindervegger ved første oppstart.
Noen spesielle tennplugger jeg skal bruke?
Bruk gjerne NGK 5`er plugg. Etter det jeg har blit fortalt er dette en god plugg for bl.a kaldstarter og normal kjøring her i Norge, men er ikke noen autobahn-plugg. Da bør man gå opp til en 6`er eller 7`er plugg.
Bør jeg tømme tanken for gammel bensin + bytte filter, (just in case)?
Dette er veldig lurt ja. Sjekk den bensinen du tapper ut for å sjekke den for løse partikler og eller rustflak. Om du finner løse partikler/rustflak ved første tømming bør du vurdere å skifte tanken du du risikerer mer av dette etter å ha montert nytt bensinfilter og helt på ny bensin.
Det finnest alldri dumme spørsmål, bare dumme svar![]()
![]()
Helt enig, finnes absolutt ingen dumme spørsmål. Den som måtte mene slikt er kanskje d--, eller![]()
Har ikke så mye info om hvordan bilen har blitt kjørt før etc, så starter litt fra scratch her.

Tøff bil, med potensiale så det holder... Og Nordschleife-merket er på plass, så da blir det vel en tur dit etter hvert?Motoren er enten fra en Porsche 930/901, girkasse fra en porsche 915.

Såvidt jeg husker rett, så...OddN wrote:Tøff bil, med potensiale så det holder... Og Nordschleife-merket er på plass, så da blir det vel en tur dit etter hvert?Motoren er enten fra en Porsche 930/901, girkasse fra en porsche 915.
Men disse Porschenummerene, 901 var jo den opprinnelige typebetegnelsen på 911en, iinntil Pysjå protesterte og mente de hadde patent på alle tresifrede tall med null i midten, 930 er typebetegnelsen på en 911 turbo, 915 er rett og slett en girkassebetegnelse fra Porsche...

Ja må lære litt av hvert tror jeg, har lært at bensinpumpa på denne bilen er sterk som fy vertfall! Måtte ut og trekke frisk luft. Såå moralen er, SKIFT bensinslanger når bilen har stått i 8 år!Nå får du jo også sjangsen til å sette deg inn i Bosch K/KE-Jetronic innsprøytning, tørrsump og greier!!![]()
![]()

AMEN!Rikskringkastingen wrote:Som alternativ til originale Porschefelger med adapter, så kan jo fuchskopier med 5X112 være en nødløsning.