Passer denne navigasjonen i min T5?
Re: Passer denne navigasjonen i min T5?
Følger kamera med eller koster det ekstra?
(litt for lat til å gå igjennom hele nettsiden nå...hehe)
Kostet vel 20 dollar ekstratilterje wrote:Følger kamera med eller koster det ekstra?
fikk meget lyst og bestille meg også en slik sådan, men er ikke så inne på ebay kjøp.. så får se..
er det mulig og bytte til norsk meny på denne? eventuelt dansk, svensk
Kom til å tenke på at jeg faktisk har ett trådløst ryggekamera liggende.
Er det trådløst til denne spilleren eller må man trekke kabel?
Er det trådløst til denne spilleren eller må man trekke kabel?
Ebay er verdens enkleste system! Kan få både norsk og svensk og dansk +++slusken wrote:fikk meget lyst og bestille meg også en slik sådan, men er ikke så inne på ebay kjøp.. så får se..
Kamera er ikke trådløst. Prøvde et trådløst kamera fra Ebay.. hehe.. Det var boss.. Elendige greier. Kan overhodet ikke sammenlignes med dette. Etter en uke sluttet det å virke også..
Nå kontaktet jeg jo selger og fikk pris utenom eBay. De skal jo ha litt de også, så da kunne man spare litt. Så dermed ble det 530usd for navi med kart, kamera og frakten. Tror de ville hatt 20 usd mer hvis det hadde gått gjennom eBay...
Betalte forøvrig via Paypal.
MrFixit
Betalte forøvrig via Paypal.
MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
hei igjen. da var det motatt. Men tror jeg har fått feil kontakt med.
Ser nå at det står om det lengere oppe i dette innlegget.
Er det noen som vet om man får kjøpe ovegang eller hvordan man skal kobble for å få det rett. Mener at det i bilen er 2 mindre kontakter . her er det med en stor kontakt.
Er det noen som vet om man får kjøpe ovegang eller hvordan man skal kobble for å få det rett. Mener at det i bilen er 2 mindre kontakter . her er det med en stor kontakt.
Hm... Jeg venter enda... Får sende etterlysning hvis det ikke har dukket opp til i morgen...
MrFixit
MrFixit
Vanlige bil-stereo butikker selger overgangeroddmn wrote:hei igjen. da var det motatt. Men tror jeg har fått feil kontakt med.
Vet du hva denne overgangen heter.
Nei gjør ikke det, men ta det stikket du har fått, med deg, så sier du hva du har i bilen (forklarer hvordan det ser ut), så ordner det segoddmn wrote:Vet du hva denne overgangen heter.
In gen som hadde denne kabelen. nå står det en uorginal spiller i bilen, så muligens er ikke kablinga på kontaktene rett. noe som vet hvordan den skal kobbles. har funnet at brun er jord. noen her som kan hjelpe meg.
Kan du ikk ligge ut foto av stikket, da blir det kansje lidt lettere å hjelpe.. 
Du skal vel ha overgang til ISO-kontakt. Det skal være ISO-kontakt som ligger originalt i bilen. To svarte plastikk dingser som alle ledningene går inn i..oddmn wrote:In gen som hadde denne kabelen. nå står det en uorginal spiller i bilen, så muligens er ikke kablinga på kontaktene rett. noe som vet hvordan den skal kobbles. har funnet at brun er jord. noen her som kan hjelpe meg.
Vi prøver med bilder.
bilde 1

Her er ledningene som kommer fra bilen. 2 av dem er klippet fra isokontakten. dem var kobblet med plugg til stereoen. var ikke orginal spiller i bilen.
dem som var klippet av var brun(jord ?) og svart/blå (+?).de 4 resterende står i kontakten.
bilde 2

Her er isokontakten til bilen. som dere ser har det tidliger gått en lask fra 1 til 2 på isokontakten.
bilde 3

Til høytalere . denne blir vel enkel å få til. har kjøpt en isokontak slik at jeg kan kobble dem mot verandre.
bilde 4

kopplinskjema bil.
Her er slik det skal kobbles vil da tror at
1 grn skal til brun.
2 skal til forsterker
3 går til can box decoder
4 gar til can box decoder
5-8 høytalere
9 auto battery skal til blå/svart
10 acc går til camboksen. regner med den skal få signal for å starte stereone.
11 antenne kontroll. litt usikker på hvor denne skal
12 back detection. usiikker på denne. skal den hentes fra ryggekamera
13-16 høytalere.
så går det 2 grønne og i blå fra canboxe decoder. dem er jeg veldig usikker på hvor skal.
er vel kanskje dem som skal starte stereoen , mangler jeg disse ledingen. mener å ha lest a dem heter can høy og lav og at dem skal være oransj, menn finner dem ikke. Er noen av disse ledninger canbus. se bilde 2
bilde 5

Denne kobbles inn i stereoen.
bilde 1

Her er ledningene som kommer fra bilen. 2 av dem er klippet fra isokontakten. dem var kobblet med plugg til stereoen. var ikke orginal spiller i bilen.
dem som var klippet av var brun(jord ?) og svart/blå (+?).de 4 resterende står i kontakten.
bilde 2

Her er isokontakten til bilen. som dere ser har det tidliger gått en lask fra 1 til 2 på isokontakten.
bilde 3

Til høytalere . denne blir vel enkel å få til. har kjøpt en isokontak slik at jeg kan kobble dem mot verandre.
bilde 4

kopplinskjema bil.
Her er slik det skal kobbles vil da tror at
1 grn skal til brun.
2 skal til forsterker
3 går til can box decoder
4 gar til can box decoder
5-8 høytalere
9 auto battery skal til blå/svart
10 acc går til camboksen. regner med den skal få signal for å starte stereone.
11 antenne kontroll. litt usikker på hvor denne skal
12 back detection. usiikker på denne. skal den hentes fra ryggekamera
13-16 høytalere.
så går det 2 grønne og i blå fra canboxe decoder. dem er jeg veldig usikker på hvor skal.
er vel kanskje dem som skal starte stereoen , mangler jeg disse ledingen. mener å ha lest a dem heter can høy og lav og at dem skal være oransj, menn finner dem ikke. Er noen av disse ledninger canbus. se bilde 2
bilde 5

Denne kobbles inn i stereoen.
Hmm.. Gjort noe rart der! Egentlig skal det bare være plug-and-paly 
Jeg er heller ikke noe bilstereo-mann, så jeg tok stikkene fra bilen (2 stk) og plugget i den kontakten som fulgte med navigasjonen. Det skulle egentlig ikke gå, men jeg klarte det, og ødela høytaller utgangen på nye anlegget.. hehe..
Jeg har en kompis som har jobbet hos Bilradiospesialisten her i Bergen og ringte han. Han fikset det. Kjøpte meg en forsterker siden høytallerutgangen var ødelagt, og brukte forsterkerutgangen istedet
Dermed fikk jeg enda bedre lyd.. hehe...
Vet han koblet ut noe Canbus greier som laget problemer. Du fikk vel med en liten svart boks. Den koblet han helt vekk, for den laget krøll.
Jeg er heller ikke noe bilstereo-mann, så jeg tok stikkene fra bilen (2 stk) og plugget i den kontakten som fulgte med navigasjonen. Det skulle egentlig ikke gå, men jeg klarte det, og ødela høytaller utgangen på nye anlegget.. hehe..
Jeg har en kompis som har jobbet hos Bilradiospesialisten her i Bergen og ringte han. Han fikset det. Kjøpte meg en forsterker siden høytallerutgangen var ødelagt, og brukte forsterkerutgangen istedet
Vet han koblet ut noe Canbus greier som laget problemer. Du fikk vel med en liten svart boks. Den koblet han helt vekk, for den laget krøll.
ok håper jeg slipper å sette inn forsterker. ja fikk med en slik canbus boks, er den som styrer dette med på å av. men må vel finne ut hvor den skal kobbles. kan sikkert kobble den ut, men må vel da finne styre strøm, vidt ikke må msn vel slå den av og på manuelt. regner med at man da bruker den kabelen som er merket acc.
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Det er vel ikke can bus styring for av og på. På T5 er det kun Multivan jeg har koblet inn slik can bus boks på jobben
på alle mes iso kontakter er det plug and play, på Blaupunkt måtte vi bare flytte plass på pluss ledningen
sjekk om ikke strømmen går av og på ved bruk av tenning
på alle mes iso kontakter er det plug and play, på Blaupunkt måtte vi bare flytte plass på pluss ledningen
sjekk om ikke strømmen går av og på ved bruk av tenning
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det ser ut som din bil er levert med radioforberedelse fra fabrikk. Da er det ISO-plugger oppe ved radioen, og det ligger ikke noen canbus opp dit. Biler med fabrikkmontert radio har quadlock/fakra-kontakt, og de har canbus opp til radioen.
Du får ikke noe vettugt ut av det canbusadapteret hvis du kobler det til noen av de ledningene som går til radioen originalt. Og siden styrestrømmen fra tenningsbryteren ligger ferdig opp til ISO-pluggen din, så trenger du ikke å bruke canbus til å styre det. Den ledningen som går inn på kammer 4 på ISO-pluggen, kan den være brun med rød stripe? Litt tynnere enn den brune minusledningen. Den kan du koble på ACC, så skrur nok radioen seg av og på med nøkkelen.
4 "Lamp detection" er sannsynligvis instrumentlys. Det har du på den grå ledningen med blå stripe i kammer 6. Hvit med lilla stripe i kammer 1 er sannsynligvis hastighetssignal. Det ser det ikke ut som du har noen tilkobling for på navisystemet, så den skal du ikke koble til noe som helst. Grå med hvit stripe i kammer 3 er sannsynligvis diagnose, og den skal du ihvertfall ikke koble til.
11 "Antenna control" er styring for motorantenne eller strømforskyning for elektronisk antenneforsterker. Du har sannsynligvis en elektronisk antenneforsterker i bilen, men VW's antenneforsterkere får strøm gjennom antennekabelen. Dette navisystemet leverer helt sikkert ikke slik strømforsyning, så da må du ha et strømforsyningsadapter mellom radioen og antenneledningen. Dette skal ha strømforsyning fra "antenna control". Mulig det kan ha vært et slikt adapter på den gamle radioen din? "Back detection" og "Brake detection" er nok ryggelys og håndbrekk. Ryggelyssignalet starter ryggekameravisning, hvis du skal montere dette. Håndbrekket sørger sannsynligvis for at du ikke kan se video på skjermen uten at bilen står stille og brekket er på. Hvis du jorder denne ledningen kan du nok se video hele tida. Det er sikkert mulig å bruke canbusadapteret til å hente ut ryggelys og håndbrekk, men jeg vil tro at det er minst like lett å koble seg rett på ledningen til ryggelyslampa og bryteren på håndbrekkspaken, som det er å finne canbusledninger og få igang den adapterboksen.
Du får ikke noe vettugt ut av det canbusadapteret hvis du kobler det til noen av de ledningene som går til radioen originalt. Og siden styrestrømmen fra tenningsbryteren ligger ferdig opp til ISO-pluggen din, så trenger du ikke å bruke canbus til å styre det. Den ledningen som går inn på kammer 4 på ISO-pluggen, kan den være brun med rød stripe? Litt tynnere enn den brune minusledningen. Den kan du koble på ACC, så skrur nok radioen seg av og på med nøkkelen.
4 "Lamp detection" er sannsynligvis instrumentlys. Det har du på den grå ledningen med blå stripe i kammer 6. Hvit med lilla stripe i kammer 1 er sannsynligvis hastighetssignal. Det ser det ikke ut som du har noen tilkobling for på navisystemet, så den skal du ikke koble til noe som helst. Grå med hvit stripe i kammer 3 er sannsynligvis diagnose, og den skal du ihvertfall ikke koble til.
11 "Antenna control" er styring for motorantenne eller strømforskyning for elektronisk antenneforsterker. Du har sannsynligvis en elektronisk antenneforsterker i bilen, men VW's antenneforsterkere får strøm gjennom antennekabelen. Dette navisystemet leverer helt sikkert ikke slik strømforsyning, så da må du ha et strømforsyningsadapter mellom radioen og antenneledningen. Dette skal ha strømforsyning fra "antenna control". Mulig det kan ha vært et slikt adapter på den gamle radioen din? "Back detection" og "Brake detection" er nok ryggelys og håndbrekk. Ryggelyssignalet starter ryggekameravisning, hvis du skal montere dette. Håndbrekket sørger sannsynligvis for at du ikke kan se video på skjermen uten at bilen står stille og brekket er på. Hvis du jorder denne ledningen kan du nok se video hele tida. Det er sikkert mulig å bruke canbusadapteret til å hente ut ryggelys og håndbrekk, men jeg vil tro at det er minst like lett å koble seg rett på ledningen til ryggelyslampa og bryteren på håndbrekkspaken, som det er å finne canbusledninger og få igang den adapterboksen.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Da har jeg etterlyst min navi og fått svar med beklagelse om forsinkelsen, og trackingnr via Fedex. Ligger visstnok nå i transit på Gardermoen...
MrFixit
MrFixit
I dag kom den endelig... Men pu-ha, det var masse spennende ledninger
. Får håpe jeg finner plass til dem alle...
MrFixit
MrFixit
Hvor har dere forresten plassert GPS-antenna? Foran i frontruta på dashen helt frmme mot ruta eller?
MrFixit
MrFixit
Gps antennen fikk jeg beskjed om å montere bak hanskerommet Skrudde det ut med 5-6 skruer. Rett bak går den en stål-stolpe du kan lime den på. Det som var viktig var at det IKKE var metall OVER der du festet den. Det forstyrrer senderen..MrFixit wrote:Hvor har dere forresten plassert GPS-antenna? Foran i frontruta på dashen helt frmme mot ruta eller?
MrFixit
Ja det var grei plass. Tenkte å ta det ut uansett. Skal lage hull og tre ledningene til USB og iPod igjennom, slik at de ligger fin i hanskerommet når de ikke er i bruk...
Må kjøpe meg kontakt-overgang i morgen, da de to standard kontaktene ikke passer inn i medfølgende kontakt...
MrFixit
Må kjøpe meg kontakt-overgang i morgen, da de to standard kontaktene ikke passer inn i medfølgende kontakt...
MrFixit
Stemmer at du trenger overgangMrFixit wrote:Ja det var grei plass. Tenkte å ta det ut uansett. Skal lage hull og tre ledningene til USB og iPod igjennom, slik at de ligger fin i hanskerommet når de ikke er i bruk...
MrFixit
Jeg tok USB-stikket ut gjennom firkantene i dashbordet, der du bl.a har setevarmer og diffsperr og diverse annet