Noen som har tips til planlagt sommer tur?

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Post Reply
4870fevik
Car: T3 (flere)
Phone: 91746824

Noen som har tips til planlagt sommer tur?

Post by 4870fevik »

SOMMER TUR.

1. NORGE.
2. DANMARK.
3. TYSKLAND.
Bremen (marktplatz).
4. NEDERLAND.
Eindhoven (evoluon, grand place).
5. BELGIA.
Brussel .
6. FRANKRIKE.
Paris (eiffeltårnet, triumfbuen, notre dame, katedralen reims, disnyland).
7. LUXENBOURG.
Luxenbourg.
8. TYSKLAND.
Nurnberg (keiserborgen).
9. TJEKKIA.
Praha (john lennon muren, karlsbroen).
10. POLEN.
Oswleclim (auschwitz).
Krakow (sukiennice, wawel krakow, saltgruven wieliczka).
Warzawa (kongeslottet, barbicon, lazienki-palasset, wilanow-palasset.
11. BELARIUS.
Hronda
12. LITAUEN.
Vilnius (gurunai market, sostines-turgus).
13. LATVIA.
Riga (central-turgus, jurmala).
14. ESTLAND.
Pernu, Tallin (keila fossen, kaspi (matplass nr 1 ). Handle masse
15. SVERIGE.
16. NORGE.

Noen som har noen tips til vår planlagte sommer tur?
13 Land :-)

Mvh
Jarle
troyca
-
-
Car: `86-Weekender,DJ. .
Phone: 92240310

Re: Noen som har tips til planlagt sommer tur?

Post by troyca »

Nå har jeg skrevet veldig mye, men når jeg trykket" forhåndsvis",så ble alt borte og fikk beskjed om å logge inn. :cry: :x :evil: Ser om jeg gidder en annen gang. Det er lenge til ferien . Hilsen Tom. :?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

troyca wrote:Nå har jeg skrevet veldig mye, men når jeg trykket" forhåndsvis",så ble alt borte og fikk beskjed om å logge inn. :cry: :x :evil: Ser om jeg gidder en annen gang. Det er lenge til ferien . Hilsen Tom. :?
Har opplevd dette flere ganger, og har funnet en løsning på problemet. Logg inn først, og gå så tilbake med "back"-knappen et par-tre ganger. Da kommer som regel teksten du har skrevet fram igjen. Da kan du trykke "forhåndsvis" en gang til, og så er du tilbake der du var.

Det er kanskje ikke så lett å komme med reisetips utfra den reiseruta der, uten noe mer info om tidsperspektiv, hva de reisende ønsker å oppleve osv. Her er det muligheter for å oppleve mye. Det ser ut som en fantastisk tur. For meg er noe av gleden med å reise å ikke planlegge for detaljert, men å la inntrykkene synke inn etterhvert, og ta ting som det kommer. Plutselig dukker det opp noe spennende. For eksempel her i våres. Vi var tre personer på tur hjem etter et møte i Tyskland. Vi kjørte leiebil gjennom Hochsauerland/Upland-området nord i Hessen, på grensa til Nordrhein-Westfalen, og vi hadde endel timer til overs før vi måtte være på flyplassen i Düsseldorf. "Der borte står det en ubåt" fortalte jeg kompisen som kjørte. "Hvor?" "Utafor der det står ei ku på taket" svarte jeg. Dermed dumpet vi borti Hans Schlömers "Curioseum" i Willingen. Med slagordet "Kitsch, Kunst und Krempel". For et fantastisk sted! Noe lignende har jeg aldri sett. På en måte var det et museum hvor gamle skatter og interessante samleobjekter var tatt vare på, og utstilt på en skikkelig måte. Samtidig var hele stedet fullt av sære og morsomme detaljer. Den godeste Hans har en ganske skrudd humor.. Den oppsatte reiseruta går nok i en ganske stor bue rundt 34508 Willingen, så akkurat dette stedet er kanskje ikke aktuelt på denne turen. Men kan anbefales for de som skulle befinne seg i dette området.

Jeg har reist en god del i Tyskland, mest på motorsykkel. Autobahn er en effektiv måte å forflytte seg på. Også med kjøretøyer som holder moderat tempo. Bare hold til høyre hvis du ikke skal kjøre forbi, og følg godt med i speilene! Hvis du ikke planlegger å kjøre i 150 km/t +, så er det lett å tenke at det er bedre å kjøre landeveien. Min erfaring er at det tar ca 3 ganger så lang tid. Greit nok at den generelle fartsgrensa er 100 km/t på landeveien, men veldig ofte kommer du ikke mer enn 3-4 km mellom hver gang du kommer inn i en liten dorf og må sette ned farta. Etterhvert har jeg funnet ut at det er Autobahn som gjelder på transportetappene, så blir det avveksling med å kjøre landeveien gjennom områder jeg vet er fine. Hvis du ligger på Autobahn og trenger litt pause, så kan du svinge av nesten hvor som helst, så er det max noen få kilometer å kjøre til en koselig småby med et godt vertshus.

Fra Luxemburg kan det være en god ide å kjøre til Trier, det er en trivelig by. Og derfra følge Moseldalen i retning Koblenz.

Når dere er i Nürnberg vil jeg anbefale å bruke litt tid i Franken, og spesielt i området som kalles Fränkische Scweiz, like nord for Nürnberg. Ganske spektakulær natur i dette området, med mye borger og ruiner. Jeg hadde en overnatting i Tüchersfeld like ved Pottenstein for et par år siden. Trivelig bitteliten by med en snodig fjellformasjon som kalles Fahnenstein. Det er ganske kurant å komme opp dit, det går en sti gjennom noen huler i fjellet og greier.

Image

Fränkische Schweiz-Museum ligger også i Tüchersfeld.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Hvis jeg har tid og anledning så stikker jeg bortom Berlin og det femte VWbusfestival der helga i uke 30.

Jeg ser for meg å kjøre en tur til min årlige Nederlandstur allikkavæl, så om ting går seg til tar jeg Berlin på returen. Det skulle vært en fin hjemtur, tenker jeg.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Oh milde måne for en ferie, hvor mange måneder skal den vare?
Drømmer hele familien om å være trailer sjåfører, som bare kjører og kjører og kjører?
Som turbuss sjåfør er jeg forpliktet til å påstå at verden er for vakker til å bli overflydd, og dette er ikke store forskjellen.

Jeg ville delt denne reiseruta opp i ca 4 og jeg ville delt Europa opp i 6 deler for bilferie 1 nordvest tyskland, Nederland, England og Irland 2 Belgia, Frankrike Spania, Portugal, Gibraltar og Andorra 3 Tyskland, østlige Frankrike, Italia, Vatikane, San Marino, Sveits, Lichtenstein og vestlige Østerike. 4Polen, Tsjekia og Slovakia, Østerike, Slovenia og Kroatia og resten av X jugoslavia 5 Romania, Bulgaria og alle tidligere sovjetstater. 6 som ekstra, Island. Da har jeg ikke tatt med norden minus Island og ikke Hellas, Albania og Tyrkia. Alle de ommeråder jeg har listet opp har mer en nok å by på for en 4 ukers bilferie og betyr ikke mer bilkjøring en strangt tatt nødvendig for å komme til motsatt ende av ommerådet. Jeg tror dere gaper over for mye ved å spre dere over et så stort ommeråde. jeg har vært flere steder en de fleste og alle steder er vakre i fint vær, ingen grunn til å rase rundt.

Da jeg var 10år var vi på 4 uker bilferie til Dubrovnik i Jugoslavia, med vår 71 T2a, det var 14 land. Hadde vi kjørt eksakt samme runden i dag hadde det vært 18 land. Vi hadde 10 dager i Dubrovnik ommerådet og 5 dager i Luxenburg, eneste land vi "tok med" som omveg var Lichtenstein ellers var alle land naturlig å reise gjennom. Å blande Nederland med Estland blir veldig spredt og mye tid og penger kastet bort på kjøring. Når dere skal på ferie i 2013 kommer dere til å bruke de 2 første dagene på å kjøre forbi steder dere var året før. Begrens dere til en del og ta den litt mer grundig, ta en annen del året etter tilslutt har dere vært i hele Europa.
4870fevik
Car: T3 (flere)
Phone: 91746824

Post by 4870fevik »

Hei sann.

Takk for alle svar.
Vi skal bruke 3-4uker på denne turen å vi er heller ikke av de som liker et fult skjema, best å ta det som det kommer.
Vi har vert i flere av landene før, så noen av landene er det ikke så mye nytt å se,
men de ligger på veien :-).
Ikke er turen på så veldig mange mil heller så det byr ikke på noe problem.
Ossen er det å finne greie plasser å ligge på om nettene?.
Noe spesielt en burde være ops på?
osv :-)

Mvh
Jarle skodde
Post Reply