feil ved 1,9tdi vs 2,5tdi
-
Benkø
- -

- Car: Vw Multivan 2003
feil ved 1,9tdi vs 2,5tdi
Hei,
mulig dette er omtalt i andre poster, men synes ikke søkemotoren er så lett å bruke...
Vurderte lenge 2011 Caravelle, men synes prisen er litt for stiv dessverre, så da kikker jeg på litt eldre utgaver av Caravelle i stedet...
Har skjønt at T5 ikke akkurat er skrytt opp i skyene med tanke på kvalitet/problemer, men er det noen store forskjeller på 1,9 tdi i forhold til 2,5 tdi når det kommer til feil og problemer?
Hvis man ser bort i fra kjøpesum og forbruk, hvilken bil er billigst å holde i drift?
mulig dette er omtalt i andre poster, men synes ikke søkemotoren er så lett å bruke...
Vurderte lenge 2011 Caravelle, men synes prisen er litt for stiv dessverre, så da kikker jeg på litt eldre utgaver av Caravelle i stedet...
Har skjønt at T5 ikke akkurat er skrytt opp i skyene med tanke på kvalitet/problemer, men er det noen store forskjeller på 1,9 tdi i forhold til 2,5 tdi når det kommer til feil og problemer?
Hvis man ser bort i fra kjøpesum og forbruk, hvilken bil er billigst å holde i drift?
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Re: feil ved 1,9tdi vs 2,5tdi
Hver enest gang jeg vurderte og kjøpte noe jeg fant ut at jeg trengte, var prisen alltid "stiv"
enten det gjelder biler eller annet utstyr /verktøy.
Den bilen som er "billigst" å drifte er den med minst motor, veier minst med minst utstyr.
Ellers er endel av driftsutgiftene relatert til personen som kjører.
Det er dessverre slik at alle de her som har en T5 som går greit skriver aldri noe om det.
enten det gjelder biler eller annet utstyr /verktøy.
Den bilen som er "billigst" å drifte er den med minst motor, veier minst med minst utstyr.
Ellers er endel av driftsutgiftene relatert til personen som kjører.
Det er dessverre slik at alle de her som har en T5 som går greit skriver aldri noe om det.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
de som sliter er oftest de som faktisk kjører noen km med de. Da kommer feila oftere. De fleste her kjører ikke nok.
Og da blir det vel ramaskrik fra de som mener de kjører mye, men fakta er endel havari på 2.5tdi motoren. Sjøl om jeg personlig liker å kjøre denne motoren, heller jeg nok mot 1.9tdi pga mindre trøbbel.
Så kan det diskuteres i det vide og det breie om de andre feila som fjørbeinslager som jeg trur er litt mindre hyppig på den lille motoren pga mindre vekt.
Håndbrekk som løser seg så du drar spaken opp i balsetet. Det er av annen utforming og bedre på 1.9
hjullager bak og foran ryker litt for ofte. Mulig bedre deler har gjort dette bedre.
Vannpumpe ryker ofte i det stille. Noe som er litt ugunstig med tanke på smøring av motoren innvendig... Vannet renner inn. På 1.9 havarerer den bare. Den og strammehjul. Ikke billig det heller.
Stadige lakkskader gjelder alle.
Og masse anna gøy.
Jeg trur jeg ville gått for den lille.
Og da blir det vel ramaskrik fra de som mener de kjører mye, men fakta er endel havari på 2.5tdi motoren. Sjøl om jeg personlig liker å kjøre denne motoren, heller jeg nok mot 1.9tdi pga mindre trøbbel.
Så kan det diskuteres i det vide og det breie om de andre feila som fjørbeinslager som jeg trur er litt mindre hyppig på den lille motoren pga mindre vekt.
Håndbrekk som løser seg så du drar spaken opp i balsetet. Det er av annen utforming og bedre på 1.9
hjullager bak og foran ryker litt for ofte. Mulig bedre deler har gjort dette bedre.
Vannpumpe ryker ofte i det stille. Noe som er litt ugunstig med tanke på smøring av motoren innvendig... Vannet renner inn. På 1.9 havarerer den bare. Den og strammehjul. Ikke billig det heller.
Stadige lakkskader gjelder alle.
Og masse anna gøy.
Jeg trur jeg ville gått for den lille.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Benkø
- -

Takk for gode innspill...
Virker jo logisk for meg også at den minste motoren vil by på noe mindre utgifter. Det er jo også hyggelig at den er en del billigere i innkjøp
Jeg går vel ikke under de som kjører virkelig mye, men mellom 30-40 000km i året blir det fort på denne bilen, siden dette blir "turbilen" Med to store polarhunder, barnesete og barnevogn, er det ikke så mange biler som holder mål...
Er forresten 1,9 literen tilstrekkelig ytelsesmessig? Forventer ingen racerbil, men er jo greit å følge trafikken selv med last i bilen...
Virker jo logisk for meg også at den minste motoren vil by på noe mindre utgifter. Det er jo også hyggelig at den er en del billigere i innkjøp
Er forresten 1,9 literen tilstrekkelig ytelsesmessig? Forventer ingen racerbil, men er jo greit å følge trafikken selv med last i bilen...
Jeg er nå av en HELT annen oppfatning enn det som er skrevet over. Jeg ville ALDRI kjøpt en 1,9 liter. Kjenner noen som har disse motorene i bilene sine. Svakheter på disse er uten tvil klutsj,svinghjul og girkasse! Dette ble byttet på ene bilen da den ikke var gått langt..
Elendige greier. Og disse tilfellene har jeg hørt om flere ganger. Dette er problemer som ikke 2,5 literen har.
Nå har ikke jeg selv kjørt disse, men har selv en 2,5 131 hester. Med last følger den greit trafikken, men jeg ville ikke hatt noe mindre motor ihvertfall. Jeg drar en del bilhenger, og da blir 131 hester ihverfall ikke for mye.
Elendige greier. Og disse tilfellene har jeg hørt om flere ganger. Dette er problemer som ikke 2,5 literen har.
Nå har ikke jeg selv kjørt disse, men har selv en 2,5 131 hester. Med last følger den greit trafikken, men jeg ville ikke hatt noe mindre motor ihvertfall. Jeg drar en del bilhenger, og da blir 131 hester ihverfall ikke for mye.
Har lest en del i tyske T5-forumer de siste årene.
2,5 literen ser ut til å ha veldig mange feil
.
Mye skyldes vel hele konstruksjonen som ikke er helt god.
Jeg ville styrt unna disse motorene.
1,9 literen er en mye mer gjennomprøvd motor, som ble brukt i flere andere modeller fra VW.
2,5 literen ble konstruert kun for T5 og også kun brukt i den.
Minst problemer er det med 2 liter bensin motoren.
Men den ble vel ikke importert til Norge.
2,5 literen ser ut til å ha veldig mange feil
Mye skyldes vel hele konstruksjonen som ikke er helt god.
Jeg ville styrt unna disse motorene.
1,9 literen er en mye mer gjennomprøvd motor, som ble brukt i flere andere modeller fra VW.
2,5 literen ble konstruert kun for T5 og også kun brukt i den.
Minst problemer er det med 2 liter bensin motoren.
Men den ble vel ikke importert til Norge.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
66 Typ1 1300
Jeg kan også legge til at min motor er kjørt 155.000 km, ikke noe feil, starter og går som en klokke, og bruker ikke en dråpe olje!
En annen kompis av meg hadde samme bil som var gått over 170.000 km uten problemer.
T5, 2,5 liter.
En annen kompis av meg hadde samme bil som var gått over 170.000 km uten problemer.
T5, 2,5 liter.
1,9 har lite å gi over 100 km/t + forbruk som skyter i været + motorstøy. Ellers grei nok, men bør nok chippes dersom du ofte kjører m last. Men som eier av en slik vil du alltid innerst inne ønske at du hadde en slik en med 2 eller 3 røde bokstaver i "tdi"
kjøp en 2,5 m garanti eller sjekk ut forsikringer med drivlinjedekning!
-
Benkø
- -

Takk igjen for tips...
En annen ting jeg ikke blir klok på er seteløsninger på kombiutgaven.
Tror nok fruen ville satt mest pris på den korte utgaven, men da ser det ut til at det kun er en vond benk å sitte på bak. Trodde derfor at dette var en "særnorsk" løsning pga statskassa eller noe, men så ser jeg jo også mange lange utgaver som også har en 4 seters benk bak. Hva hører til hva?
Er det forresten standard med isofix på de fleste bilene?
En annen ting jeg ikke blir klok på er seteløsninger på kombiutgaven.
Tror nok fruen ville satt mest pris på den korte utgaven, men da ser det ut til at det kun er en vond benk å sitte på bak. Trodde derfor at dette var en "særnorsk" løsning pga statskassa eller noe, men så ser jeg jo også mange lange utgaver som også har en 4 seters benk bak. Hva hører til hva?
Er det forresten standard med isofix på de fleste bilene?
Har ikke så god kjennskap til kombiløsningene, men den 4 seters benken imponerer bok ikke.
Meg bekjent er det kun isofix i multivan.
Meg bekjent er det kun isofix i multivan.
Jeg har også hørt at 2,5 literen byr på flere problemer, og at 1,9 literen egentlig er uten noe særlig problemer. Jeg har da skiftet vannpumpe jeg (2,5 liter) - det er alt - og den ble tatt da den begynte å dryppe. Den er konge å kjøre, har et mer gir enn 1,9 literen - og bruker neppe særlig mye mer diesel på det gjevne. Har klart å kjøre langtur på 0,57 - men som regel er det rundt 0,7 og mer. I byen er helt sikkert 1,9-literen MYE billigere i drift. Lakkskade som det står i et innlegg skjer vel som oftest med så store biler? Firhjulstrekk får du neppe på 1,9.
Forresten, mye mer enn hundre har ikke vi lov til å kjøre likevel, og aldri mer enn 80 med tilhenger. 1,9 holder sikkert. Blir lite fartsgalskap av en sånn....
PS: Jeg har hørt at det er flere versjoner av 2,5 literen. De første, som jeg har, har registerkjede. De senere har reim tror jeg. Mulig de har andre mindre feil...
Kommentarer?
Fornøyd jeg.
PS. har hørt at Toyota har mange havari med en del d4-d motorer, i det meste fra land-cruiser til småbiler.
Aldri garantert feilfrie greier.
Forresten, mye mer enn hundre har ikke vi lov til å kjøre likevel, og aldri mer enn 80 med tilhenger. 1,9 holder sikkert. Blir lite fartsgalskap av en sånn....
PS: Jeg har hørt at det er flere versjoner av 2,5 literen. De første, som jeg har, har registerkjede. De senere har reim tror jeg. Mulig de har andre mindre feil...
Kommentarer?
Fornøyd jeg.
PS. har hørt at Toyota har mange havari med en del d4-d motorer, i det meste fra land-cruiser til småbiler.
4motion får du kun med 2,5l 131 og 174 hester. Jeg har en 2008 modell 4motion. Den har kjede.. Alle 2,5l har kjede.Paj wrote:Jeg har også hørt at 2,5 literen byr på flere problemer, og at 1,9 literen egentlig er uten noe særlig problemer. Jeg har da skiftet vannpumpe jeg (2,5 liter) - det er alt - og den ble tatt da den begynte å dryppe. Den er konge å kjøre, har et mer gir enn 1,9 literen - og bruker neppe særlig mye mer diesel på det gjevne. Har klart å kjøre langtur på 0,57 - men som regel er det rundt 0,7 og mer. I byen er helt sikkert 1,9-literen MYE billigere i drift. Lakkskade som det står i et innlegg skjer vel som oftest med så store biler? Firhjulstrekk får du neppe på 1,9.
Kommentarer?
Fornøyd jeg.
Du klarer å dra henger med 1,9 ja. Men poenget er slitasjen. Drar du mye henger er ikke 1,9l noe særlig. Må bruke mye gass for å dra og komme deg opp i fart. Større slitasje på girkasse og klutsj, som er et kjent problem på 1,9l.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er vel ikke kjede men tannhjul register, om jeg husker riktig...
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
mvh Frode Neergård
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Hold deg unna longlife tankegangen. Skifter du ollje og filter hver 20.000 eller en gang i året er du safe. Enkelte har jo ikke bilen på sevice mer enn hvert 3. år. 2,5 literen har stått i mange av VAG sine produkter. Luftmengdemåler, turbo topp og masse annet gøy ryker på denne. Men har bekjente som har kjørt 300.000 uten prob med samme maskin. 1.9 literen er ikke så gale ,men svinghjulet ryker jent og trutt. Olje og sevice er stikkord mann bør merke seg. 
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis du ikke skal kjøre longlifeservice så bør du holde deg til VW's intervaller for tid/km-service. Og da er det oljeskift en gang i året eller 15000 km som gjelder. Hvis du ikke skal stole på oljekvalitetssensoren i bunnpanna og levetidsberegningene i serviceintervallindikatoren, så blir fast intervall på 20000 km for mye. Misforstå meg rett, jeg kan se argumentene for å ikke kjøre longlife. Men hvis du først skal kjøre mer enn det faste intervallet på 15000, så kan du like gjerne bruke VW's egne beregninger for hvordan dette skal gjøres.arejohan wrote:Hold deg unna longlife tankegangen. Skifter du ollje og filter hver 20.000 eller en gang i året er du safe. Enkelte har jo ikke bilen på sevice mer enn hvert 3. år. 2,5 literen har stått i mange av VAG sine produkter. Luftmengdemåler, turbo topp og masse annet gøy ryker på denne. Men har bekjente som har kjørt 300.000 uten prob med samme maskin. 1.9 literen er ikke så gale ,men svinghjulet ryker jent og trutt. Olje og sevice er stikkord mann bør merke seg.
Noen tror at longlife betyr at det er 30000 km oljeskiftintervall uansett. Dette er helt feil. Intervallet varierer veldig avhengig av kjørestil og driftsforhold. Og minimumsintervallet er 1 år /15000 km, det som intreffer først. Maxintervallet er 2 år / 30000 km. Elektronikken i instrumentet beregner hvor du havner mellom disse ytterpunktene. Ingen VW-biler har longlifeprogram som tillater 3 år mellom hver service. 2 år er max. Ved longlifeservice er det veldig viktig å få utført servicen når indikatoren varsler. I gamle dager gikk det gjerne bra med motoren hvis du tøyde intervallet noen tusen km. Men når en longlifebil varsler for service, så er det virkelig på tide å få skiftet olje. Hvis du fortsetter å kjøre da, vil du få alvorlig slitasje i motoren.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
God husk.Neergård wrote:Det er vel ikke kjede men tannhjul register, om jeg husker riktig...
mvh Frode Neergård
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
kmstore
- Car: 2012 VW Transporter 4Motion 140 hk lang
Jeg har hatt T5 med både 1.9 105 hk og 2.5 130hk/174hk.
Hadde mer i kostnader og reparasjoner på den ene 1.9 motoren enn hva jeg hadde totalt på de 4 andre 2.5 literene..
Hadde mer i kostnader og reparasjoner på den ene 1.9 motoren enn hva jeg hadde totalt på de 4 andre 2.5 literene..
Knut Martin Storegjerde
'12 T5 140 hk 4M lang
x 07 T5 105 hk lang
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 05 T5 130 hk 4M kort
x 07 California 174 hk 4M
x 05 California 130 hk 4M
x 92 T4 2.5i 5 syl bensin
x 91 T4 2.0i bensin
'12 T5 140 hk 4M lang
x 07 T5 105 hk lang
x 05 T5 130 hk 4M kort