AC funker ikke
AC funker ikke
Som topic.
Brukte AC tiligere i år, da funket det gull! De siste månedene har det ikke virket, og greit å ha dette på stell når vinteren kommer med mye fuktighet i bilen..
Aircondition væske har vi tappet og fylt på for å sjekke, og det var mer enn nok av det..
Noen vanlige ting som ryker når den slutter å fungere?
Brukte AC tiligere i år, da funket det gull! De siste månedene har det ikke virket, og greit å ha dette på stell når vinteren kommer med mye fuktighet i bilen..
Aircondition væske har vi tappet og fylt på for å sjekke, og det var mer enn nok av det..
Re: AC funker ikke
Ingen som har hatt problemer med dette?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Gummipøcken kan ryke. Da drives ikke pumpa lenger. Sjekka den?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hvordan kan jeg finne ut det?Der Postmeister wrote:Gummipøcken kan ryke. Da drives ikke pumpa lenger. Sjekka den?
Sjekk også alle sikringene dine, om du finner en 5A som er svidd i nedre holder i dashbordet går den til trykkføleren på AC anlegget. Mitt anlegg funket ikke, når jeg satt ny sikring in røk den, etter å ha koblet fra trykkføleren (som sitter på et av stålrørene på venstre side mot torpedoveggen (i motorommet)) røk den ikke lenger. sprayet med electrocleaner, på igjen med pluggen og problemet borte.
Har også hørt om at disse følerene har en tendens til å ryke.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
"tappet og fylt på" hvordan dette er gjort lurer jeg på, dette er ikke utstyr hvermansen har liggende.Kall'n wrote:Som topic.
Pakkbokstetningen i kompressoren har en tendens til å tørke ut fordi man ikke bruker ACen, tetningen blir smurt av oljen som er påfylt sammen med freongassen.
Gassen lekker ut via pakkboksen (eller i alle koblinger) og trykket synker under settpunktet til trykkbryteren og da starter ikke kompressoren.
Man kan kortslutte trykkbryter for å tvangskjøre denne, men det hadde ikke jeg gjort om man ikke er sikker på om det er nok olje og gass i anlegget.
Eller så har ting en levetid avhengig av bruk.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Skal ta en sjekk på det i morgenkjetilsn wrote:Sjekk også alle sikringene dine, om du finner en 5A som er svidd i nedre holder i dashbordet går den til trykkføleren på AC anlegget. Mitt anlegg funket ikke, når jeg satt ny sikring in røk den, etter å ha koblet fra trykkføleren (som sitter på et av stålrørene på venstre side mot torpedoveggen (i motorommet)) røk den ikke lenger. sprayet med electrocleaner, på igjen med pluggen og problemet borte.
Jeg har nå en del kompiser som jobber som både bilmekanikere og lakkere, og dette ble gjort på lakkerings/opprettingsverksted. Tappet av alt på maskinen der. Var fylt over 700 på, mens det skulle være 650 egentlig.Tom Bringsvor wrote:"tappet og fylt på" hvordan dette er gjort lurer jeg på, dette er ikke utstyr hvermansen har liggende.Kall'n wrote:Som topic.
Pakkbokstetningen i kompressoren har en tendens til å tørke ut fordi man ikke bruker ACen, tetningen blir smurt av oljen som er påfylt sammen med freongassen.
Gassen lekker ut via pakkboksen (eller i alle koblinger) og trykket synker under settpunktet til trykkbryteren og da starter ikke kompressoren.
Man kan kortslutte trykkbryter for å tvangskjøre denne, men det hadde ikke jeg gjort om man ikke er sikker på om det er nok olje og gass i anlegget.
Men det funket veldig bra til det en dag plutselig ikke virket lengre..
-
Tom Bringsvor
- -

Den er grei, enten så er det jeg som ikke følger med, eller så er det noe jeg ikke forstår, men at man må være kjølemontør eller ha en kjølemontørs kompetanse og utstyr for å gjøre denne jobben, tror jeg man må ha.Kall'n wrote:Jeg har nå en del kompiser som jobber som både bilmekanikere og lakkere, og dette ble gjort på lakkerings/opprettingsverksted. Tappet av alt på maskinen der. Var fylt over 700 på, mens det skulle være 650 egentlig.Tom Bringsvor wrote:"tappet og fylt på" hvordan dette er gjort lurer jeg på, dette er ikke utstyr hvermansen har liggende.Kall'n wrote:Som topic.
Men det funket veldig bra til det en dag plutselig ikke virket lengre..
Normalt har en bilmekaniker eller lakker mer enn nok med sitt eget fag.
Kjølefaget er trolig like kompleks som en bilmekaniker og lakkerer til sammen.
(unnskyld at jeg spørr, men kunne tenke meg å vite hva andre gjør når ting slutter å virke, for i grunnen å lære noe).
Du sier 650...700 er dette en mengde eller et trykk, hvordan væske snakker man om.
Bilopprettingsverksteder har som regel dette, da de ofte er kollisjonsskadet, og væske må tappes. Ganske enkelt å gjøre det! Er bare to slanger innpå fremmi motorrommet såvidt jeg husker. Maskinen suger ut alt som er innpå, og registrerer hvor mye som er tappet av. Derretter kan du fylle på igjen.
Du kan bla gjennom en hel liste på maskinen for å finne rette bil, og dermed vite riktig mengde
Alt måles i gram
Dette er noe som stort sett alle bilverksteder har, da det som oftest er deres jobb å bytte væsken.
Du kan bla gjennom en hel liste på maskinen for å finne rette bil, og dermed vite riktig mengde
Alt måles i gram
Dette er noe som stort sett alle bilverksteder har, da det som oftest er deres jobb å bytte væsken.
-
Tom Bringsvor
- -

Den er grei.
Hadde min på service på Møller og lurte på om de kunne skjekke AC, det kostet 3,5...4000,-
for en "full lekkasjekontroll", det ble fylt på et sporstoff.
Synes dette var noe dyrt, så jeg lot være.
Jeg misstenker at Møller ikke har utstyr selv til å gjøre jobben, men får inn eksternt firma for denne oppgaven.
Jeg tror at i mange tilfeller trenger man kun å etterfylle gass fordi dette lekker gradvis ut underveis, enten man bruker anlegget eller ikke, tror det lekker mere om vinter da anlegget ikke er i bruk stort sett.
Du må kanskje slette feilkoder som kan ha oppstått.
Hadde min på service på Møller og lurte på om de kunne skjekke AC, det kostet 3,5...4000,-
Jeg misstenker at Møller ikke har utstyr selv til å gjøre jobben, men får inn eksternt firma for denne oppgaven.
Jeg tror at i mange tilfeller trenger man kun å etterfylle gass fordi dette lekker gradvis ut underveis, enten man bruker anlegget eller ikke, tror det lekker mere om vinter da anlegget ikke er i bruk stort sett.
Tom Bringsvor wrote:Den er grei.
Haha.. Ja det vet å ta seg betalt! Koble på to slanger, et par tastetrykk på maskinen, så gjør den resten av jobben selv. Tar vel 10 minutter.. hehe..
Det skal ikke være nødvendig å etterfylle gass. Da er noe gale isåfall. Skal være helt tett..
Har en kompis som også driver bilverksted, og han sjekket diagnosen igår, og slo fast at feilen var mekanisk.
Han mente delen som ligger på torpedoveggen (husker ikke i farten hva den delen het) var ødelagt. Han hadde vært ute for det før, så får ny i morgen. Så får jeg stikke på lakkverkstedet i helgen og tappe av gassen før jeg bytter denne delen
Da har jeg byttet den delen som står på torpedoveggen, som slipper luften inn i kupeen. Det hajlp ikke.. Er vel pumpen da som er gåen sannsynligvis?
Noen som har peiling? Mye koster pumpen..?
Noen som har peiling? Mye koster pumpen..?
-
Tom Bringsvor
- -

Hm. for at kompressoren skal gå må det være et visst trykk i anlegget.
Det sitter en trykkbryter på et av rørene som det kommer 2 ledninger ut av, ved å kortslutte disse skal kompressor starte.
Det er for lavt trykk eller at trykkbryter kan være defekt.
Det sitter en trykkbryter på et av rørene som det kommer 2 ledninger ut av, ved å kortslutte disse skal kompressor starte.
-
Der Postmeister
- -

ved å stikke hue ned i motorrommet og se på klimapumpa. I enden av den sitter gummipøcken eller clutch som den kalles på delefilmen. De rives ofte i to da frihjula kan sette seg.Kall'n wrote:Hvordan kan jeg finne ut det?Der Postmeister wrote:Gummipøcken kan ryke. Da drives ikke pumpa lenger. Sjekka den?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja har hørt rykter om detTom Bringsvor wrote:Hm. for at kompressoren skal gå må det være et visst trykk i anlegget.
Men får ikke opp noen feilmeldinger på noenting, så dermed gjør jeg regning med at det er en mekanisk feil, og ikke en elektrisk feil. Men kan for sikkerhetsskyld prøve å kortslutte de
Vet ikke hvordan den ser utDer Postmeister wrote:ved å stikke hue ned i motorrommet og se på klimapumpa. I enden av den sitter gummipøcken eller clutch som den kalles på delefilmen. De rives ofte i to da frihjula kan sette seg.Kall'n wrote:Hvordan kan jeg finne ut det?Der Postmeister wrote:Gummipøcken kan ryke. Da drives ikke pumpa lenger. Sjekka den?
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Jepp, det går men er litt trangt!! Tror den skal byttes hver 150000km sammen med frihjulet til dynamo.
Morten B
-
Der Postmeister
- -

De ryker stort sett før det har jeg inntrykk av det.
Kikk på enden av klimapumpa, der sitter en svart rund dings. Eller to deler og tråder imellom som da betyr at det er ødelagt.
Kikk på enden av klimapumpa, der sitter en svart rund dings. Eller to deler og tråder imellom som da betyr at det er ødelagt.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hehe.. Skal ta å sjekke det. Ingenting varer evigDer Postmeister wrote:De ryker stort sett før det har jeg inntrykk av det.![]()
Ringte Møller for å få delenr på pumpen, men det ville han ikke gi meg.. Pris for ny er 11.000 kr.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Det går to kabler fra pumpen, koble løs og legg på 12 V da skal du høre at det sier klikk, hvis ikke er det elektromagneten i klutsjen som er gåen, finnes på e bay. Hvis den fungerer så kan det være releet som sitter litt ovenfor sikringsboksen
Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Når vi koblet hovedstikket opp på bilen får jeg ingen feilmeldinger, ergo er sannsynlighet for at det er en mekanisk feil, veldig storducce999s wrote:Det går to kabler fra pumpen, koble løs og legg på 12 V da skal du høre at det sier klikk, hvis ikke er det elektromagneten i klutsjen som er gåen, finnes på e bay. Hvis den fungerer så kan det være releet som sitter litt ovenfor sikringsboksen
Fant ny AC-pumpe på Ebay for 3150 kr.. Møller tjener gode penger ser jeg!
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Her tror jeg du tenker på en kompressor med magnetkobling. Jeg er ikke så sikker på at det er magnetkobling på kompressoren i T5. Mange nyere VW har kompressor som går rundt hele tida, og så er det en ventil i kompressoren som regulerer hvordan kjølemiddelet sirkulerer i systemet eller trykket eller noe slikt. Jeg har ikke studert nøyaktig hvordan dette virker. Jeg tror ikke jeg ville koblet 12V rett på en sånn ventil uten videre.ducce999s wrote:Det går to kabler fra pumpen, koble løs og legg på 12 V da skal du høre at det sier klikk, hvis ikke er det elektromagneten i klutsjen som er gåen, finnes på e bay. Hvis den fungerer så kan det være releet som sitter litt ovenfor sikringsboksen
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi