Er ny her og nybakt VW eier.
Har kjøpt meg en 1993 VW T4 pick up med kort hytte. Bilen skal fungere som matpakkebil til og fra jobb (5 km hver vei), henting av guttene i barmehagen (3 seter), arbeidsbil for og kjøre materialer (Hus oppussing etc), kjøre søppel/rivningsmateriell, frakte snøscooteren og sleden osv. Har en bil i tilegg til tranporteren så dette er nr 2 bil. Målet med bilen er og få best mulig bil for minst mulig penger og jo mere deler og utstyr jeg kan få gratis jo bedre er det.
Bilen kjøpte jeg for 12 tusen, den er gått 258 00 km, har 2,4 d motor, feilhjulsdrift (2wd) og har foreløpig kostet meg 12000 + omregavgift 1337 = 13337.
Fra før er følgende gjort med bilen:
Hvite blinklys forran, Topp, vannpumpe og register er skiftet for to år siden, Bilen er lakket opp (frontfanger inkl) for endel år tilbake, men rusten har begynt og tære på bilen, men ettersom dette er en rammebil og et billig prosjekt så er ikke rustfri bil et mål, eu godkjenninger holder lenge.
Etter at jeg har overtatt bilen er følgende gjort:
-Skiftet førersete til et nyere med armlener, fikk et fra en kar som hadde sendt sin bil på huggern. Total kost 0,-
- Skiftet ratt til et nyere mindre, mitt var dårlig, gummien var "løs". Det nye har airbag, men denne er selvsagt koblet ut. Hentet rattet av en bil som skal på huggeri Totalt kost 0,-
Videre planer:
Montere inn en parkeringsvarmer ettersom det for kan bli 30 minus her oppe i nord og der er praktisk med varm bil når man skal på jobb og at den i tilegg står ute, Nr 1 bilen står inne under tak. Til dette har jeg fått tak i en helt ny i ekske monarl bilvarmare, denne kan du lese mer om her
http://www.varberg.se/~igro/bilv.html Denne varmeren varmer både luft og kjølevann så her må hullsaga frem og det skal taes hull i torpedoveggen til inn og retur luft, i tilegg skal den kobles på kjølevannet. Varmeren går på bensin så planen er og montere en bensintank til en påhengsmotor eller ligende under planet på bilen kun for og forsyne varmeren. Kostnad 1000,-
Videre skal det monteres 4 arbeidslys, to på bakveggen på hytta for og lyse opp kassen på bilen og to bak over baklysene for og lyse opp hengeren og generelt bak bilen. Målet er som sagt og bruke minst mulig penger på bilen og her var jeg så "heldig" å få 4 arbeidslys som vi skiftet ut på en maskin på jobb, riktig nok noe slitt, men funker helt klart greit nok til mitt bruk. Brytere til lysene fant jeg i samme vraket som førerstolen og dermed blir det orginal brytere. Kostnad 0 ,-
Som skrevet tidligere så brukes bilen til og fra barnehagene for to gutter på 4 år og pga dette så er det ønskelig med 3 punksbelter på alle tre setene forran og ikke bare på 2 som idag (kun magebelte i midten). Har sett at det finnes seter fra nyere Transporter med 3 punktsbelte i midten også, men dersom jeg ikke skulle greie å få tak i dette gratis/ svært billig fra et vrak eller ligende så er planen og bolte fast et trepunktsbelte fra en annen bil. Da med bolt i dørken/ramma og i tverrbjelken i bakveggen. Estimert kostnad 0,-
Om vinteren vil bilen bli brukt til og frakte snøscootern, behovet melder seg da for et rampe system for og få scooteren opp og ned av kassen. Ser for meg tre stk ramper (to til skiene og en bredere til beltet) som lagres under planet oppå ramma på langs av bilen når de ikke er i bruk, her er jeg ennå på planleggingsstadiet så forslag og ideer mottas med takk, men husk at det skal være billigst mulig og helts gratis
Vider skal det monteres 3 x tusenmetringer, å siden dette skal være så billig som mulig så har jeg vært så "heldig" å få tre stk hella 3000 lamper hos en kammerat. (Han byttet de ut på traileren) Kostnad 0,-
Videre fulgte det kun med 1 sett med slitne vinterdekk, ingen sommerdekk. Her er målet best mulig dekk og finest mulig felger, billigst mulig, helst gratis.
Etter en prat med en kammerat som trengte et bilbatteri til audien sin så blei vi enig om å nytte audi felgen hans med piggdekk mot et optima redtop batteri som jeg fikk hos en kar. Dermed har jeg ordnet meg meg både piggdekk og alufelger for 0,-