I morgen ryker den på igjen, og søket etter feilen fortsetter.
VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)
Har nå sett i ProTraining-dokumentet for Digijet. Så det er dette som er den infamøse Hall-generatoren..? Ser fra illustrasjonene at aluplata har kommet i en annen form med langt tydeligere kjølefunksjon. Så jording har nok neppe med denne saken å gjøre. Jaja. Lærer steg for steg 
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Hall dingsen og jord har null og niks me hverandre å gjøre 
RTFM
og du har vært flink gutt å lest den, mye artig sim står i den
Sent from my LT18i using Tapatalk
RTFM
og du har vært flink gutt å lest den, mye artig sim står i den
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
VonZu
- -

I dag tok jeg for meg Haynes og startmotoren.
Først skulle jeg sjekke om lyset dimmet når nøkkelen vris i startposisjon.
- Det gjør det.
Så var det å høre etter om det klikket i solenoiden på startmotoren.
- Det gjør det ikke.
Jeg ga den et lite kakk og to, for å se om noe fast kunne finne på å løsen inn i der.
- Det gjorde det ikke.
Da satte jeg multimeteret mellom ledningen merket med gult og jord.
- 12V stabilt så lenge nøkkelen holdes i startposisjon. Ingen spenning når nøkkelen er ute av startposisjon.

Har solenoiden min tatt kveld, eller er det andre ting jeg kan forsøke meg på?
Haynes hadde ikke så mye mer å si om saken enn at solenoiden garantert er kaputt hvis lyset dimmer når nøkkelen settes i startposisjon men ingen lyd kommer fra solenoiden.
Jeg er litt skeptisk til å sette inn en brukt startmotor. Men en nyoverhalt har jeg ingen problemer med. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i det til en fornuftig pris?
Først skulle jeg sjekke om lyset dimmet når nøkkelen vris i startposisjon.
- Det gjør det.
Så var det å høre etter om det klikket i solenoiden på startmotoren.
- Det gjør det ikke.
Jeg ga den et lite kakk og to, for å se om noe fast kunne finne på å løsen inn i der.
- Det gjorde det ikke.
Da satte jeg multimeteret mellom ledningen merket med gult og jord.
- 12V stabilt så lenge nøkkelen holdes i startposisjon. Ingen spenning når nøkkelen er ute av startposisjon.
Har solenoiden min tatt kveld, eller er det andre ting jeg kan forsøke meg på?
Haynes hadde ikke så mye mer å si om saken enn at solenoiden garantert er kaputt hvis lyset dimmer når nøkkelen settes i startposisjon men ingen lyd kommer fra solenoiden.
Jeg er litt skeptisk til å sette inn en brukt startmotor. Men en nyoverhalt har jeg ingen problemer med. Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i det til en fornuftig pris?
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Høres ut til å være solenoiden ja, men prøv å sette 12V på samme pinnen manuelt før du begynner å skru ut starteren! Like tykk ledning som den som er der, direkte fra batteri til solenoiden.. slår den inn da kan du se videre på nøkkelbryter, evt. ledningene..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis du har målt 12V på ledningen mens den er koblet til kontakten på innslagsreleet, så tyder det på at problemet ikke ligger i tenningsbryteren eller ledningen. Sjekk at du får spenning inn på selve kontakten også, ikke bare kabelskoen. Jeg har vært borti dårlig kontakt i den kabelskoen flere ganger på T3. Det trenger ikke å være innslagsreleet (solenoiden) som er defekt, feilen kan like gjerne ligge i en annen del i starteren. Innslagsviklingen er jordet gjennom selve startmotoren, så for eksempel dårlig kontakt i en børste kan gjøre at starteren ikke slår inn. Hvis det hjelper å slå på starteren, så er det som regel fordi slaget gjør at børsten får kontakt med kommutatoren. Du bør også være sikker på at startmotoren er skikkelig jordet. Prøv for eksempel med en startkabel mellom bart metall på starteren og minuspolen på batteriet.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
VonZu
- -

Takk for gode svar! Her kan det prøves litt til ser jeg
Jeg målte på kontakten til solenoiden, på kabelskoen mens den var tilkoblet, og på kabelskoen alene da den var frakoblet.
Jeg fikk 0,5V lavere spenning fra kontakten på solenoiden, men det kan likegodt være pga. litt dårlig kontakt. Vanskelig å komme til.
Når det er sagt, så har definitivt kabelskoen sett sine bedre dager. Skal se om jeg ikke får lurt en kabel direkte fra batteri til solenoiden.
Og hvis jeg skal tolke den provisoriske kablinga baki her på noe vis, skulle en tro at noen har trøblet med jording på denne bilen før
Jeg målte på kontakten til solenoiden, på kabelskoen mens den var tilkoblet, og på kabelskoen alene da den var frakoblet.
Jeg fikk 0,5V lavere spenning fra kontakten på solenoiden, men det kan likegodt være pga. litt dårlig kontakt. Vanskelig å komme til.
Når det er sagt, så har definitivt kabelskoen sett sine bedre dager. Skal se om jeg ikke får lurt en kabel direkte fra batteri til solenoiden.
Og hvis jeg skal tolke den provisoriske kablinga baki her på noe vis, skulle en tro at noen har trøblet med jording på denne bilen før
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Enig, men jeg har opplevd at det motsatte er tilfelle! Brytere kan være lunefulle, det kan være tilsynelatende full kontakt, men for høy overgangsmotstand til å trekke nok strøm..Rikskringkastingen wrote:Hvis du har målt 12V på ledningen mens den er koblet til kontakten på innslagsreleet, så tyder det på at problemet ikke ligger i tenningsbryteren eller ledningen.
Nøkkelbryteren er vel heller ikke et uvanlig problem på disse?
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Legg merke til at jeg skriver "mens den er koblet til kontakten på innslagsreleet". Hvis du måler spenning på en løs ledningsende, så vil du måle full batterispenning selv om det er overgangsmotstand i kretsen. Spenningsfallet oppstår ikke før det går strøm i kretsen. Men hvis kretsen er sluttet fra målepunktet til minus på batteriet, så vil du ikke måle 12V inn på forbrukeren hvis det er overgangsmotstand i en bryter før målepunktet. Derfor påstår jeg at så lenge det måles ca batterispenning inn på forbrukeren, så er det ingen nevneverdig overgangsmotstand på plussida før målepunktet, eller så er det brudd i kretsen mellom målepunktet og minuspolen på batteriet. Og uansett tyder det på at problemet ligger et annet sted enn bryteren.Syncroeier wrote:Enig, men jeg har opplevd at det motsatte er tilfelle! Brytere kan være lunefulle, det kan være tilsynelatende full kontakt, men for høy overgangsmotstand til å trekke nok strøm..
Og det kan jo tyde på at det går noe strøm i kretsen. Men det er to viklinger i solenoiden, innslagsviklingen som er jordet gjennom startmotoren, og holdeviklingen som er jordet rett til gods. Hvis det går strøm i holdeviklingen, men ikke i innslagsviklingen, så er det vanligvis ikke nok til å få innslagsreleet til å slå inn.VonZu wrote:Takk for gode svar! Her kan det prøves litt til ser jeg![]()
Jeg fikk 0,5V lavere spenning fra kontakten på solenoiden, men det kan likegodt være pga. litt dårlig kontakt.
Henrik Engen
-
VonZu
- -

I dag gjorde jeg et nytt forsøk på å få reaksjon fra solenoiden. Jeg koblet en startkabel direkte i batteriets minuspol og kløp den fast i godset rett foran innslagsreleet.

Ikke tendens til liv. Jeg målte frem og tilbake og rundt omkring, og det gir akkurat samme resultater som før. Det kommer strøm inn på innslagsreleet når nøkkelen vris i startposisjon, men det stopper der.
Ikke tendens til liv. Jeg målte frem og tilbake og rundt omkring, og det gir akkurat samme resultater som før. Det kommer strøm inn på innslagsreleet når nøkkelen vris i startposisjon, men det stopper der.
-
VonZu
- -

Sitter og ser på meca sin webshop.
http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Dette må vel være rett sort?
Jeg ser Eskild snakker om en bronselagring her:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ead#unread
Noen som vet hvor jeg får tak i det?
http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Dette må vel være rett sort?
Jeg ser Eskild snakker om en bronselagring her:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ead#unread
Noen som vet hvor jeg får tak i det?
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Vis starteren er stein dau så må du ha ny starter, denne bronseringen fulgte med da jeg kjøpte ny starter på Mekonomen i sommer, så da er det ikke noe å bekymre seg over, annet en å få den gamle ut.
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Har du plukket ut starteren ?
Å bytte starter på en Syncro er en jobb som lett kan inneholde ord som egentlig bare bør uttales med lukkede dører
Been there, done that
Å bytte starter på en Syncro er en jobb som lett kan inneholde ord som egentlig bare bør uttales med lukkede dører
Been there, done that
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
<Jeremy Clarkson-stemme>How hard can it be?</stemme>
Har hatt av og på eksosmanifold på Jensen-Healey med motoren i bilen, tror ikke det kan bli stort verre enn det. Hint: 2 timers ekstrem-yoga for å trekke til 12 muttere...
Har hatt av og på eksosmanifold på Jensen-Healey med motoren i bilen, tror ikke det kan bli stort verre enn det. Hint: 2 timers ekstrem-yoga for å trekke til 12 muttere...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
VonZu
- -

Kona mi er veldig liten. Kanskje det kan være nytte i det? 
Problemet er ikke at du er for stor, men at starteren er det. Det er rett og slett ikke plass til å få den ut uten å senke motor/girkasse hvis jeg husker rett.
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Mener å huske at jeg måtte av med vacuumklokka på kassen...Livar wrote:Problemet er ikke at du er for stor, men at starteren er det. Det er rett og slett ikke plass til å få den ut uten å senke motor/girkasse hvis jeg husker rett.
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Har lest prosedyra i Bentley, men har ikke prøvd den enda. Du må av med klokka på sperra, og så husker jeg ikke om drivakselen må av. Men ifølge literaturen skal det være mulig å skifte den uten større demontasje. Ikke dermed sagt at det ikke medfører banning. 
Joachim
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Vacumklokka må av ,og da må du helt sikkert sage av de lange tynne boltene som den er festet i. Så er det smart å vippe ned gearkasse og motor, tar kortere tid enn å knote rundt der oppe med starteren.
Når du skal montere ny starter vil jeg på det varmeste anbefale at du lodder fast en 20-30 cm ledningsstump på kabelsskoen til innslaget, da blir dårlig kontakt på verdens teiteteste sted eliminert
Når du skal montere ny starter vil jeg på det varmeste anbefale at du lodder fast en 20-30 cm ledningsstump på kabelsskoen til innslaget, da blir dårlig kontakt på verdens teiteteste sted eliminert
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
VonZu
- -

Vacuumklokka må jeg av med i alle tilfeller, så det passer egentlig bra å ta den i samme slengen.
Nå har jeg snakket med Meca, og de kunne ikke si om bronselagringen fulgte med eller ikke. Men, han satte den i bestilling, så kunne vi se når den ankommer i morgen.
Nå har jeg snakket med Meca, og de kunne ikke si om bronselagringen fulgte med eller ikke. Men, han satte den i bestilling, så kunne vi se når den ankommer i morgen.
Husk å ha litt fett ute på tappen, så blir det litt mindre slitasje på foringen der. 
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
-
VonZu
- -

Jeg skal alltids få til å fette tappen litt 
-
ducce999s
- -

Har skifta på sika uten å demontere noe annet. Men er lurt å ha umbrako på litet skralle, 15 og 17 flat sperrenøkkel helst med ledd. Regne med et og annet ord samt skrapmerker på armer, bolten på høyre side trekkes løs under ifra og så kan en fortsette ovenfra. Motor må dreies skyves fremover så ned og bakover for å få ut. Som sagt litt lirking
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
VonZu
- -

Høre ut som en kosejobb 
-
ducce999s
- -

Også lurt å lossne på boltene til kjølevannsrøret, blir litt mer space å skru løs den indre umbrako bolten
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
ducce999s
- -

Kos deg imens du instruerer kjerringen og sier At det skal gå bare fortsett B-)
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G