meget bra på alle områder;)Chewie wrote:Har søkt litt rundt på forskjellige dieselmuligheter og ble interessert i AEF ombygningen. Altså AEF blok med JX turbo osv.
Er det noen erfaringer med dette setup? Hvordan blir holdbarheten på disse? Og hvor mye må man egentlig bygge om for at det passer i T3?
Og, ikke minst, hvordan blir drivstoføkonomien?
Mattias
TDK/ TDI hva er best, hva bør man velge?
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Re: TDK/ TDI hva er best, hva bør man velge?
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Så AEF er langt at foretrække sammenlignet med JX og AAZ - både på driftsikkerhet og effekt?
Hvor vanskeligt er det å bygge på delene fra JX? Leste en plass, at pumpen fra AEF er Lucas - går det greit å kjøre med den, eller må man bytte til Bosch?
Manifolden fra JX, passer den direkte på AEF?
Hvor vanskeligt er det å bygge på delene fra JX? Leste en plass, at pumpen fra AEF er Lucas - går det greit å kjøre med den, eller må man bytte til Bosch?
Manifolden fra JX, passer den direkte på AEF?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
AEF-motoren er mekanisk veldig lik AAZ, ABL, 1Y og 1X, så ombyggingen kan sammenlignes med å bygge om til AAZ. AEF-motoren i Skoda hadde lucas-pumpe. Den har jo ikke turbo, og derfor ingen røykgassbegrenser. Hvis du skal bruke denne pumpa så må du nok enten justere den slik at du får mye svartrøyk når motoren går uten ladetrykk, eller lite effekt når den går med ladetrykk. Jeg tror jeg ville prøvd med JX-pumpe på denne. Du trenger vel pumpebraketten også for å montere Bosch-pumpe. Men jeg vet ikke hvilke dyser som gir best resultat, jeg tror kanskje jeg ville prøvd med JX-dyser.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Jeg bruker aef motor (skoda felicie), med aaz (Passat) turbo, dieselpumpe og dyser. Jeg prøvde å starte den uten å skifte dysene, men da hadde den fryktelig motorgange!
Gjørtler Totto Eide
91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
(1963 Hillman Imp)
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
dysene skal være like...Totto wrote:Jeg bruker aef motor (skoda felicie), med aaz (Passat) turbo, dieselpumpe og dyser. Jeg prøvde å starte den uten å skifte dysene, men da hadde den fryktelig motorgange!
jeg kjører med aef dyser jx turbo og pumpe... aaz turbo på t3 blir litt feil..(har prøvd) da momentet kommer veldig lavt i registeret...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Chewie
- -

- Car: '84 Transporter
- Phone: +4528442904
Men hva blir forskjellen på en AEF med JX turbo i forhold til en AAZ med JX turbo?
Rapidspeed wrote:dysene skal være like...Totto wrote:Jeg bruker aef motor (skoda felicie), med aaz (Passat) turbo, dieselpumpe og dyser. Jeg prøvde å starte den uten å skifte dysene, men da hadde den fryktelig motorgange!
jeg kjører med aef dyser jx turbo og pumpe... aaz turbo på t3 blir litt feil..(har prøvd) da momentet kommer veldig lavt i registeret...
{;-)
Totto
Gjørtler Totto Eide
(1963 Hillman Imp)
(1963 Hillman Imp)
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
cs-to-aef-engine-swap Start øverst i denne tråden
http://www.brick-yard.co.uk/forum/16cs- ... KW=#527511
------------------------------
Ombygging av girkasser i england både skifte av clutch hus og endring av utveksling på girkasse. http://www.aidantalbot.com/live/parts/
http://www.brick-yard.co.uk/forum/16cs- ... KW=#527511
------------------------------
Ombygging av girkasser i england både skifte av clutch hus og endring av utveksling på girkasse. http://www.aidantalbot.com/live/parts/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
bjørn53
- -

Har kjøpt ny motor. TDK AAZ fra VENTO 229K
Regnestykket ser slik ut
Billett Dombås............310
Kjøp traktorblad pølse..295
Kjøp bil ...................3100
Kjøp diesel.................280
Skrot premie.............2000
3 komplette sett dekk $$$
Politikontroll...............
Fotobokser................
Pris AAZ ..................2000 - dekk og andre ting jeg kan bruke på min golf
- batteri
- 25 liter diesel
- kabler, sikringer + div
- dynamo

Ofte står det hvilken motor det er på toppen av kam deksel AAZ

Måler oljetrykk

Rust på oljefillter

Turbo
Kjørt den ned fra Dombås.ca 200 km og målt oljetrykk til 1,6tomgang 4,2 med pådrag varm motor.
Rust på oljefilter og register reim skiftet på 180k.
Regnestykket ser slik ut
Billett Dombås............310
Kjøp traktorblad pølse..295
Kjøp bil ...................3100
Kjøp diesel.................280
Skrot premie.............2000
3 komplette sett dekk $$$
Politikontroll...............
Fotobokser................
Pris AAZ ..................2000 - dekk og andre ting jeg kan bruke på min golf
- batteri
- 25 liter diesel
- kabler, sikringer + div
- dynamo

Ofte står det hvilken motor det er på toppen av kam deksel AAZ

Måler oljetrykk

Rust på oljefillter

Turbo
Kjørt den ned fra Dombås.ca 200 km og målt oljetrykk til 1,6tomgang 4,2 med pådrag varm motor.
Rust på oljefilter og register reim skiftet på 180k.
Last edited by bjørn53 on 12 Jan 2012, 18:26, edited 3 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Jeg har kjøpt meg en AAZ motor i dag, så nå kan jeg begyne på prosjektet

Nå gjelder det å få den opp i verkstedet så jeg kan ta av girkassen og starte med puss og vask.

Nå gjelder det å få den opp i verkstedet så jeg kan ta av girkassen og starte med puss og vask.
Bor i Oslo
-
bjørn53
- -

flott, Hva slags bil kommer denne motoren fra, hvor mye er den gått? Hvordan skal du sette den inn? Ved å ta ut motor og girkasse eller bare satse på å koble den til girkassa som står i bilen? Ser frem til bilder.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Den kommer fra en 93mod passat som "skal" ha gått 202,000km. Jeg har bestillt deler til motoren og litt andre slite deler av en polsk arbeids kolega så de kommer med transport opp til Norge.bjørn53 wrote:flott, Hva slags bil kommer denne motoren fra, hvor mye er den gått? Hvordan skal du sette den inn? Ved å ta ut motor og girkasse eller bare satse på å koble den til girkassa som står i bilen? Ser frem til bilder.
Planen min er å ta ut motoren som sitter i bilen og sette in denne og bytte over de delene man må bytte over på motorene. Jeg har også planer om og ta rusten som er på bilen, har et lite hull i inner skjermen på H.S foran ved B stolpen. Og så har jeg noe smått bak i plateskjøtene skjermene og .
Bor i Oslo
-
bjørn53
- -

Det begynner å bli en bra tråd dette om motoralternativer i T3. Det vil jo bli mer og mer aktuelt etter som årene går og motorene blir slitne. Fint med bilder fra innbyggingen i din T3 og de problemer som måtte oppstå. Det er mange som har vært innom denne tråden, det betyr stor interesse.MA wrote:
Planen min er å ta ut motoren som sitter i bilen og sette in denne og bytte over de delene man må bytte over på motorene.
Kanskje kan vi få til en tråd om girkasser. Hvilke som egner seg for ombygging.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
RobinTheSailor
- Car: T4 Calif Coach adv. 2000. T3 transp. sync dbkab 88
- Phone: 41477778
Er ny her og har nettopp lest gjennom denne tråden hvor jeg kjenner igjen mange av de spørsmål jeg lurte på før installasjonen av en 1.9 tdi i min 1988 transporter dobbeltkabiner. Dette ble et meget vellykket og bilen har nå ruslet og gått i 6 år.
Jeg ønsker å bidra med en link som gir svar på mye av det man lurer på og som var til stor nytte for mitt prosjekt.
http://www.haywood-sullivan.com/vanagon/TDI/
Jeg ønsker å bidra med en link som gir svar på mye av det man lurer på og som var til stor nytte for mitt prosjekt.
Robin the sailor
T3 Transporter dobbelkabiner syncro 1.9 TDI (1988)
T4 California Coach Advantage 2.5 TDI (2000)
T3 California Joker 1.6 TD (1987)
T3 Rico (1986)
Slagord: Det er aldri for sent å gi opp...din VWbus
T3 Rico (1986)
-
bjørn53
- -

Du har satt inn en tdi motor type?RobinTheSailor wrote:Er ny her og har nettopp lest gjennom denne tråden hvor jeg kjenner igjen mange av de spørsmål jeg lurte på før installasjonen av en 1.9 tdi i min 1988 transporter dobbeltkabiner. Dette ble et meget vellykket og bilen har nå ruslet og gått i 6 år.
Har girkasse type?
Har du endret (giret opp) girkassen?
Mange hester har den nye motoren?
Hvilken motor hadde bilen før?
Hvordan oppfører bilen seg nå? Fart, forbruk, støy, etc.
Hvordan er bilen som vinterbil, med hensyn på oppnådd temperatur på motoren/varme i coupe?Tur-Bo wrote:Vannet kom ikke noe særlig over 70 grader i den kalde årstiden, så antagligvis sirkulerte det nesten aldri i noe annet enn varmeapparat kretsen.
Helt ærlig ser jeg ikke helt vitsen med TDi i t3. Det er mye elektronikk, Den bruker ikke noe særlig mindre drivstoff, den krever tilleggsvarmer, og den har en litt ugunstig Nm kurve i forhold til gearingen til t3. En godt sammensatt 1,9 med mekanisk pumpe klarer akkurat det samme, men produserer mere varme til en stor coupe uten tilleggsvarmer, er enklere å fikse langs veien, og har plenty med krefter når den er satt sammen riktig.
HA Projekt wiring interface between TDI and Vanagon wiring harnesses? Har du brukt produkter fra HA prosjekt eller har du koblet opp sjøl? Vanskelig?
Skriv litt om den jobben og om du har linker bilder eller annet som er info så la meg høre/se
Last edited by bjørn53 on 15 Jan 2012, 10:24, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Jeg kan jo bidra litt, jeg kjørte med en doka syncro med 1z tdi fra 96 passat, 90 hk, bensin gearkasse og frontdiff, 235/75 x 15 dekk.
Den startet altid, gikk som et troll opp til 110 (100% riktig speedometer), men da mistet den litt pusten, var super å dra henger med. Eneste ulempen egentlig var at motoren gikk for kaldt. Skal en tdi fungere som vinterbil er man helt nødt til å ha tilleggsvarmer som varmer kjølevannet. Jeg dekket hele radiatoren med papp men fikk alikevel ikke varme i bilen når det var under 6 grader kaldt.
Den startet altid, gikk som et troll opp til 110 (100% riktig speedometer), men da mistet den litt pusten, var super å dra henger med. Eneste ulempen egentlig var at motoren gikk for kaldt. Skal en tdi fungere som vinterbil er man helt nødt til å ha tilleggsvarmer som varmer kjølevannet. Jeg dekket hele radiatoren med papp men fikk alikevel ikke varme i bilen når det var under 6 grader kaldt.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
bjørn53
- -

Girkassen og turtall bestemmer topphastighet.Ja også dekk/hjul størrelse. Hvilken girkasse har du?Tur-Bo wrote:Jeg kan jo bidra litt, jeg kjørte med en doka syncro med 1z tdi fra 96 passat, 90 hk, bensin gearkasse og frontdiff, 235/75 x 15 dekk.
http://www.rjes.com/html/gearbox_types.html
ser ut som om det er bare 2 syncro girkassetyper som kommer i den grønne gruppen gir anstendig turtall AKE og AKG.
Last edited by bjørn53 on 16 Jan 2012, 15:42, edited 1 time in total.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Tur-Bo
- -

Mener å huske at det var AAN kasse i bilen, Utfordringen med tdi, bortsett fra varmen, er jo også at TDI motorene henter ut kreftene på lavere turtall enn jx en. Så den ideelle kassa er en diesel kasse med 0,78 4 gear og bensindiff med 4:83 utveksling. Men til mitt bruk som var mye kjøring med henger var gearingen helt fin.
-
bjørn53
- -

Det kan jo stemme med den mister pusten omkring 3500 omdr. Jeg har vanskelig for å forstå problemet med kjølevannet. Ville en elektronisk termostat hjelpe på problemet? En som sørget for at ikke noe kjølevann gikk i sløyfa før motoren hadde den riktige temperaturen? Sette på noe av balja slik vinden ikke fikk kjøle motorblokka/oljetrauet?Tur-Bo wrote:Jeg kan jo bidra litt, jeg kjørte med en doka syncro med 1z tdi fra 96 passat, 90 hk, bensin gearkasse og frontdiff, 235/75 x 15 dekk.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Tur-Bo
- -

Vannet kom ikke noe særlig over 70 grader i den kalde årstiden, så antagligvis sirkulerte det nesten aldri i noe annet enn varmeapparat kretsen.
Helt ærlig ser jeg ikke helt vitsen med TDi i t3. Det er mye elektronikk, Den bruker ikke noe særlig mindre drivstoff, den krever tilleggsvarmer, og den har en litt ugunstig Nm kurve i forhold til gearingen til t3. En godt sammensatt 1,9 med mekanisk pumpe klarer akkurat det samme, men produserer mere varme til en stor coupe uten tilleggsvarmer, er enklere å fikse langs veien, og har plenty med krefter når den er satt sammen riktig.
-
bjørn53
- -

Dette skulle blitt målt.Tur-Bo wrote:Vannet kom ikke noe særlig over 70 grader i den kalde årstiden, så antagligvis sirkulerte det nesten aldri i noe annet enn varmeapparat kretsen.
Fint med synspunkter, sjøl kunne jeg godt tenkt meg bygge noe omkring en TDI motor men egentlig har jeg kanskje nok med de motorene jeg har. Har nå fått tak i en AAZ motor som jeg skal bygge inn i en gammel camper jeg har.
Flott med mest mulig info i denne tråden.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
RobinTheSailor
- Car: T4 Calif Coach adv. 2000. T3 transp. sync dbkab 88
- Phone: 41477778
Motoren kommer fra en 96 vw golf 1.9 tdi (90 hk). Husker ikke typebetegnelsen men kan sikkert lese det av på motoren. Bestilte komplett motor med alt av elektronikk, ledningsnett, sikringsskap, intercooler, computer, luftfilter, tenningslås, nøkler++ fra et dansk hugger-firma. De skulle ha 15 000,- for herligheten men da fikk jeg alt jeg trengte.bjørn53 wrote:Du har satt inn en tdi motor type?RobinTheSailor wrote:Er ny her og har nettopp lest gjennom denne tråden hvor jeg kjenner igjen mange av de spørsmål jeg lurte på før installasjonen av en 1.9 tdi i min 1988 transporter dobbeltkabiner. Dette ble et meget vellykket og bilen har nå ruslet og gått i 6 år.
Har girkasse type?
Har du endret (giret opp) girkassen?
Mange hester har den nye motoren?
Hvilken motor hadde bilen før?
Hvordan oppfører bilen seg nå? Fart, forbruk, støy, etc.
Hvordan er bilen som vinterbil, med hensyn på oppnådd temperatur på motoren/varme i coupe?Tur-Bo wrote:Vannet kom ikke noe særlig over 70 grader i den kalde årstiden, så antagligvis sirkulerte det nesten aldri i noe annet enn varmeapparat kretsen.
HA Projekt wiring interface between TDI and Vanagon wiring harnesses? Har du brukt produkter fra HA prosjekt eller har du koblet opp sjøl? Vanskelig?
Skriv litt om den jobben og om du har linker bilder eller annet som er info så la meg høre/se
Orginalmotoren var en 1.6 td (som var defekt) med 4 trinns kasse og terrenggir. Dvs. G-1-2-3-4 og den har jeg beholdt orginal.
Nå er det jo noen å siden jeg gjorde dette så det er ikke sikkert jeg husker alt men i grove trekk var innstalleringen slik.
1 Ut med den gamle motoren (Clutch-hus og girkasse sto igjen)
2 Flytte over motorfester (untatt ett), bunnpanne, oljepumpe, og svinghjul fra den gamle motoren
3 Montere ny heavy duty clutch og nålelager (tror det sto i svinghjulet)
4 Lage og montere et motorfeste
5 Koble oljerør fra turbo til bunnpanna
6 Montere intercooler (mye grubling)
7 montere gasspedal (potmeter)
8 Koble strøm på det nye sikringsskapet + noe kobling i den sorte boksen som står til venstre i motorrommet. Studerte noen illustrasjoner fra HA prosjekt men trengte aldri å kjøpe noe derfra
9 Til modifisering av eksosrørfeste mot turbo slik at orginalanlegget passes.
Når jeg startet bilen første gang stoppet den stort sett med en gang. Det ble noen utfordringer med en kranglete startsperre før alt var ok.
Erfaringer ...
Først vil jeg informer om at målet med prosjektet var å få en praktisk bil som vi skulle benytte til hyttebygging og den har vært en helt fantastisk til det bruket. Kan vanskelig tenke meg noen bil som har bedre egenskaper enn denne!! I tillegg var det jo spennende å se om det var mulig å putte en tdi i en slik bil. ("Ekspertene" på Møller trodde ikke dette var mulig....) ...de tok feil
Vinterbil: Det er vanskelig å få opp varmen på vinteren, men du verden for en bil til å ta seg frem. Med syncro og sperre både foran og bak skal det mye til for å stå fast uansett føre.
Fart: Denne motoren trenger 500 omdr. mer for samme fart som den gamle motoren så ideelt sett burde den hatt en mer langbeint gearkasse eller modifisert den som sitter i. I 110-120 virker det som motoren har alt for høyt turtall men under 90 og til bykjøring og blandet kjøring funker den utmerket. Har montert på en chip (svart boks) som ga betydelig bedre akselerasjon og dreiemoment.
Forbruk: Har ikke målt det men det virker som om at den er ganske snill i forbruk. (Se link fra Sullivan, tror han har en tabell på dette)
Støy: Det ble mindre lyd enn fra orginalmotoren men jeg trodde forskjellen skulle bli større.
Annet: Fikk ulyd i servopumpen da det viste seg at den ikke skulle ha mineralsk servoolje slik som den gamle... obs, obs!!
Ville jeg gjort det igjen:
Helt klart ja, men ville vurdert andre motorer. 1.9 tdk tror jeg ville vært noe av det enkleste til den type bli jeg har. Den er litt høyere (longblock) men i pickupen er det jo veldig god avstand til motorlokket så det er ikke noe problem.
Robin the sailor
T3 Rico (1986)
T3 Rico (1986)
-
DieselDavid
- -

- Car: Syncro TDI
Angående att en TDi skulle gå kallare förstår jag inte. Jag har en E-TDi-AFN, utan intercooler och den håller värmen ner till -20 utan problem. Bussen är tom varmare än min gamla buss med 1.6TD
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Uten intercooler? Kanskje det er den som gjør forskjellen på din bil? Jeg vet ikke hvor mye det utgjør, men det er mulig forskjellen kan være ganske stor. Interessant å høre den erfaringen, for generelt går TDI-motorene mye kaldere. Min 2,5TDI gir også veldig lite varme i varmeapparatet om vinteren. Selv om det er montert Webasto på varmeapparatkretsen. Men jeg tror ikke det sirkulerer nok væske i varmeapparatet på den bilen, dermed skrur dieselvarmeren ned effekten veldig raskt. Jeg har en elektrisk sirkulasjonspumpe liggende, men har ikke fått montert den enda. Uten intercooler vil motoren få høyere forbrenningstemperatur. Og dårligere effekt. Det betyr nok at en større del av drivstoffet går med til å varme opp kjølevannet, og en tilsvarende mindre del til å drive bilen framover. For å kjøre like fort må du da bruke mer drivstoff. Dette er grunnleggende termodynamikk. Energi kan ikke bli borte, den kan bare gå over i en annen form. Det som ikke blir omdannet til bevegelsesenergi i motoren, blir varme. Jo mer effektiv forbrenningen blir, desto mindre varme blir overført til kjølesystemet. Det er derfor elektronisk styrte TDI-motorer generelt går kaldere enn hjemmelagde frankenpumpeprosjekter. Hvis man vil kjøre skikkelig TDI med intercooler og slippe å fryse, så er nok alternativet å montere dieselvarmer som brenner opp drivstoffet der istedenfor i motoren. Det vil gi bedre motoreffekt, og lavere forbruk når det er varmt i været.
Henrik Engen
Det er jo varme i bilene TDI motorene har stått i, er vel noe elektrisk oppvarming av vannet der i tillegg til varmen fra motoren?
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach