Hvilken kjølevæke skal jeg bruke
Hvilken kjølevæke skal jeg bruke
Det har versert så mange ting ang. kjølevæske. Derfor er jeg usikker på hva jeg skal bruke?
Min T4 er fra 1992 og har AAB-motor.
Nå er beholderen på 1/3 opp i nivå, og væska er rødorange.
Kan jeg blande inn andre ting? Blå? Annet merke? osv..
Kan noen forklare litt her?
Min T4 er fra 1992 og har AAB-motor.
Nå er beholderen på 1/3 opp i nivå, og væska er rødorange.
Kan jeg blande inn andre ting? Blå? Annet merke? osv..
Kan noen forklare litt her?
Torbo
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Hvilken kjølevæke skal jeg bruke
Det sier seg vel selv når fargen er som du beskriver: rød.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Rød / orange veske? Høres ut som Biltema sin Longlife G-30 frostvæske, og den er ikke blandbar med noe annet enn vann!
Når du ikke er helt sikker på hvilken frostvæske som er brukt på motoren så lønner det seg at du tapper ut all frostvæske, spyl systemet rent og hell på ny rød (er litt rød/lilla i fargen) frostvæske som er blandbar med andre vesker. 
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Skjønner, for såvidt, men da mener du vel VWs egen væske?
Da er det kanskje den blå som ikke skal blandes med annet enn originalen?
Da er det kanskje den blå som ikke skal blandes med annet enn originalen?
Torbo
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg har blandet Biltema sin rød G-30 med G12+ fra VW.....vwcoach wrote:Rød / orange veske? Høres ut som Biltema sin Longlife G-30 frostvæske, og den er ikke blandbar med noe annet enn vann!Når du ikke er helt sikker på hvilken frostvæske som er brukt på motoren så lønner det seg at du tapper ut all frostvæske, spyl systemet rent og hell på ny rød (er litt rød/lilla i fargen) frostvæske som er blandbar med andre vesker.
Så hva skjer om man blander 2 frostvesker? taper man noen grader da på det de skal beskytte mot?
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Hvis du blander rød og blå frostvæske så blir blandinga en "jurpe" som tetter kjølesystemet.ComDiver wrote:Så hva skjer om man blander 2 frostvesker? taper man noen grader da på det de skal beskytte mot?
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
mail:
vwbus.drammen@gmail.com
Jurpe=gørr?
Det var i så fall greit å få greie på...
Da er de bare å holde orden på fargene...
Det var i så fall greit å få greie på...
Da er de bare å holde orden på fargene...
Torbo
Frostvæske er frostvæske om den er rød eller blå.
Rød/orange skal kun fortelle at det er såkalt "longlife"
Har sjekka tidligere litt rundt dette spørsmålet du stiller til en produsent av kjølevæsker. Spurte om hva forskjellen var rød kontra blå. Etandiol er etanol (60-80%) og i tillegg et stoff som skal virke korrosjonsbeskyttende og til en viss grad smørende.
Rød, altså longlife har større prosent smørende og rustbeskyttende bestanddel.
Beklager å argumentere mot tidligere innlegg... men i flg produsent av shell`s klølevæske er det helt greit å blande de.
Største forskjell ligger i prisen.
http://www3.shell.no/op/smidler/prodhbok/glycoshe.htm
Har sjekka tidligere litt rundt dette spørsmålet du stiller til en produsent av kjølevæsker. Spurte om hva forskjellen var rød kontra blå. Etandiol er etanol (60-80%) og i tillegg et stoff som skal virke korrosjonsbeskyttende og til en viss grad smørende.
Beklager å argumentere mot tidligere innlegg... men i flg produsent av shell`s klølevæske er det helt greit å blande de.
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Trodde at blå ikke var bra for aluminiums topp og blokk
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Det er ei frostvæske som heter PEAK som skal kunne blandes med alle typer frostvæsker. http://www.sarpsborgmotor.no/main.aspx? ... T-4-GLOBAL
Morten B
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Er det g12 som skal på 2.5tdi 02?
Er det g12 som skal på 2.5tdi 02?
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Dette er en grov forenkling, og tildels direkte feil. Selv om de to aktuelle kjølevæskene fra Shell kan blandes, betyr ikke det at alle kjølevæsker er blandbare!Digger wrote:Frostvæske er frostvæske om den er rød eller blå.
VW kom med den røde silikatfrie væska da mange modeller fikk motorblokker i aluminium midt på nittitallet. Den hadde betegnelsen G12. Den gamle blå het G11. G11 og G12 er absolutt ikke blandbare! Det blir en brun gjørme som er svært vanskelig å få ut av kjølesystemet. Nå er både G11 og G12 forlengst erstattet av G12+ og seinere G12++, og begge disse nye væskene er blandbare med både G11 og G12. VW oppga ikke noe skifteintervall for G12-væska, og andre leverandører har sannsynligvis væske som tilsvarer G12, derfor kan det tenkes at det fortsatt går endel biler rundt med med slik væske. Så det er en ganske dårlig ide å helle noe annet enn væske som tilsvarer G12+ eller G12++ på en bil hvor du ikke er helt sikker på hva som er fylt fra før. For å gjøre det enda vanskeligere å vite hva som er på bilen fra før, så var det enkelte VW-biler som ble levert fra fabrikk med G12 som mistet rødfargen. Egenskapene ellers var helt OK, det var bare fargen som forsvant. Det finnes også frostvæske som er gulaktig i fargen, og den er nok heller ikke blandbar med G12. Og det er nok ikke så lett å se forskjell på denne og fargeløs G12. Men med G12+ eller G12++ bør det vel ikke være noen fare.
Så vidt jeg vet tilsvarer BASF G30 Volkswagen G12, og BASF G40 tilsvarer Volkswagen G12+. Jeg vet at Shell Longlife tilsvarer G12+, så den er blandbar med det meste. Men Biltema G30 ville jeg ikke tatt sjansen på å blande med VW G11, eller den vanlige blå Shellvæska for den del, uten å se entydig dokumentasjon på at Biltemas væske tilsvarer G12+ eller G12++. Derimot ser jeg ingen problemer med å bruke denne på en bil med grundig reingjort kjølesystem, eller en bil jeg vet har G12 fra før.
G12 kan brukes i eldre VW/Audi-biler, men hvis det har vært G11 på den fra før så må kjølesystemet spyles veldig grundig først. Det er bare fordeler med å gå over til silikatfri væske, bortsett fra at den kan være litt dyrere. Med G12+ og G12++ bør fortsatt kjølesystemet spyles reint, men det er ikke kritisk at det blir så reint for gammel væske som med den gamle G12 eller G30. Hvis du skal etterfylle og er usikker på hva som er i systemet fra før, så bruk G12+, G12++ eller G40. Når det gjelder Glycoshell Longlife så vet jeg at denne oppfyller G12+. Jeg mistenker at rød/lilla væske fra mange andre leverandører også gjør det, men sjekk det før du etterfyller med slik væske uten å være sikker på hva som er i systemet fra før.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Jeg bare refererer til Shell`s kundeservice slik jeg fikk det fremstillt.Rikskringkastingen wrote:Digger wrote:
Dette er en grov forenkling, og tildels direkte feil. Selv om de to aktuelle kjølevæskene fra Shell kan blandes, betyr ikke det at alle kjølevæsker er blandbare!
.
Fortalte til Shell biltype (T4) type frostvæske, longlife fra merkeverksted mm.
Fikk tilbakemelding om info i tidligere tråd.
Her bør det vel kanskje oppklares mellom produsent/ div.leverandører før visse andre blir "spikret på stolpen"???
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
-
Stangeland
- Car: 97 T4 2,5 TDI
- Phone: 91511171
Valvoline MaxLife Coolant er løsningen! Kan blandes med rød/grønn/blå frostvæske.
-
Rikskringkastingen
- -

Den oppfyller VW G12+, så den tilsvarer f.eks. Glycoshell Longlife. Ser ut til å kunne erstatte og blandes med det meste. Sikkert bra greier.Stangeland wrote:Valvoline MaxLife Coolant er løsningen! Kan blandes med rød/grønn/blå frostvæske.
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Jeg var ikke ute etter å "henge" deg, hvis det er det du mener. Reagerte bare litt på uttalelsen "frostvæske er frostvæske om den er rød eller blå", for det blir kanskje noe unyansert. At ikke kundeservice hos et oljeselskap har kunnskap om alle gamle produkter og normer hos alle bilmerker blir jeg ikke veldig overrasket over. Ikke veldig skuffet heller egentlig, for hvis de har fortalt deg at den longlifevæska er riktig til din bil, så har de vel egentlig gjort jobben sin. Og hvis de sier at de to kjølevæskene de har i sortimentet sitt er blandbare, og i prinsippet kan brukes om hverandre selv om de har litt forskjellige egenskaper, så har de vel egentlig ikke sagt noe feil. Men det er mulig de burde advart deg ganske tydelig mot å bruke den vanlige blå væska på din bil. For avhengig av hva som er i kjølesystemet ditt fra før er det ikke sikkert det hadde gått bra.Digger wrote: Jeg bare refererer til Shell`s kundeservice slik jeg fikk det fremstillt.
Fortalte til Shell biltype (T4) type frostvæske, longlife fra merkeverksted mm.
Fikk tilbakemelding om info i tidligere tråd.
Her bør det vel kanskje oppklares mellom produsent/ div.leverandører før visse andre blir "spikret på stolpen"???
Henrik Engen
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Møller Fredrikstad selger statoil G30 og inntil 3007 aldri sett VW sin frostveske til salgs der.
-
Der Postmeister
- -

det var da langt frem! Trur jeg skal be deg viske meg kommende Lottotrekninger og! 
Det er noen variasjoner i utvalg selv i Møller egne sjapper. Original Castrol kan jeg ikke få i noen Møller i Oslo, men på Nesbyen står de så fint laina opp atte. Sånn er det bare delesjefa som styrer. Det er da ikkeno å henge seg opp i.
Mye viktigere er det Henrik sier.
Det er noen variasjoner i utvalg selv i Møller egne sjapper. Original Castrol kan jeg ikke få i noen Møller i Oslo, men på Nesbyen står de så fint laina opp atte. Sånn er det bare delesjefa som styrer. Det er da ikkeno å henge seg opp i.
Mye viktigere er det Henrik sier.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Er det rødt så kjøp G40 rød for sikkerhetsskyld eller Peak kjølevæske som kan blandes med alt. G40 kan blandes med G30 frostvæske og Peak kan blandes med alt og alle farger. Fåes kjøpt på MECA
Tom
Bodø City

Bodø City

-
magne.rossing
- Car: T4 1996
- Phone: 93222214
Kompliserte greier dette her. Etter å ha lest diverse og snakket med diverse er jeg fortsatt lettere forvirret. Min sak er en T4 1996 som "alltid" har hatt blå kjølevæske. Så i forrige uke hadde den plutselig lite kjølevæske. Hun som oppdaget det stoppet på første og beste bensinstasjon og fikk rød longlife utlevert som ble fylt på. Det var da jeg begynte å studere - uten å bli helt klok på det. Så da dro jeg til Møller i dag og spurte. Vi bruker kun rød vi - uansett hva som er på bilen fra før, sa de. At det skulle bli suppe og trøbbel hadde de ingen tro på. Jeg har en Volvo også, så jeg stilte samme spørsmål til dem. Rød kan ikke blandes med noe annet - for da kan det begynne og skumme og skje rare ting, sa de der. Ikke lett. Hvis jeg skal gjette på noe ut fra det jeg har lest så er det for det første at etandiol er det samme som etylenglykol. Jeg tror videre at hovedsaken er at etylenglykol ikke skal blandes med propylenglykol. Både rød og blå kjølevæske er etylenglykol, mens grønn kjølevæske er propylenglykol. Så saken er at blå og rød kan blandes med hverandre, men ingen av dem kan blandes med grønn? Tja... en kjemiker må gjerne belære meg (og mange andre).
-
Der Postmeister
- -

Den VW selger nå går å blande. De første røde der lagde suppe. Folk som husker dette jobber vel ikke i systemet lenger...og kunnskap er noe dritt siden ingen lærer noe som helst av de som slutter virker det som.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Den som kunne blandes kom vel for 5 år siden ca?Der Postmeister wrote:Den VW selger nå går å blande. De første røde der lagde suppe. Folk som husker dette jobber vel ikke i systemet lenger...og kunnskap er noe dritt siden ingen lærer noe som helst av de som slutter virker det som.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)