Bremsene "henger" bak.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Familiemann

Bremsene "henger" bak.

Post by Familiemann »

Har en 93 mod. med trommelbrems. Bremsebånd skiftet 10.000 km. siden. Bakerste håndbremswaiere skiftet 5000 km. siden.
Bremsene slipper ikke bestandig skikkelig. Problemet er ikke når jeg bruker parkbremsen, men under vanlig kjøring.
Skal skru av tromlene i kveld for å gjøre rent inni der. Lurer på om man kan smøre opp bevegelige deler, eller om man bør la være.
Skal disse bremsene justere seg selv?
Noen som har tips og erfaring på hva jeg bør gjøre mer enn å gjøre rent.
Kan det være noe med bremsesylindrene?

Det er også en liten kant ytterst i tromlene. Er det noe poeng å slipe disse ned?
TDIPOWER
-
-

Post by TDIPOWER »

hadde selv et lignede problem da jeg hadde en -02 mod. Spesielt på høsten da det var mye kondens. bakhjulene låste seg ved de første oppbremsingene på morgenen. Hadde bilen inne for ombyggning. Vag fikk vel aldri noe greie på tromlene til T4. det er vel en grunn for at det ble Skivebremser som standard bak på T4
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Tromlene er vel de vi har hatt minst problem med... skivebremsene derimot...
Kan være trege stempler i bremsepumpa, kan og være mye støv i trommelen. Dessuten hender det at bånda rett og slett suger seg fast.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Familiemann

Post by Familiemann »

Der Postmeister wrote:Tromlene er vel de vi har hatt minst problem med... skivebremsene derimot...
Kan være trege stempler i bremsepumpa, kan og være mye støv i trommelen. Dessuten hender det at bånda rett og slett suger seg fast.
Hvis de stemplene er trege, må sylinderen skiftes, eller kan man "trimme" dem litt?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Bytt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
t425i
-
-
Phone: 92090199

Post by t425i »

Vær obs på den lastavhengige ventilen på bakbremsene også... Om den ruster fast, så kan den også skape noen lignende symptomer.
:-) Lars I.

VW Baja 69
Opel Kadett B 1.9 US mod
Maico 500 57
Chevrolet 57 Truck 4400
Chevrolet 59 Suburban Apache
Chevrolet 83 S10 Pickup
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Kan være svært enkelt!!

Post by vidar_78 »

Det som strammer bremsebåndene under bremsing er hjulsylinderen, og denne er svært utsatt for rustangrep. Dette gjør at bremsebåndene først får ulik kraft, så henger de gjerne, før bremsene til slutt ikke virker lengre.
Trommelbremser trenger periodisk vedlikehold,.. jeg tar en overhaling samtidig som sommerdekkene legges på hvert år.
Ta av bremsebåndene, demonter bremserør/slange, ta ut hjulsylinderen. Deretter kan stemplene i hjulsylinderen taes ut og pusses rene med fint sandpapir. Samme med sylinderen de sitter i.
Operasjonen tar en halv time, og skulle sikre at bremsene fungerer som de skal. Alternativt kan du kjøpe nye sylindre på begge sider, men dette er sjeldent nødvendig med mindre du har pakningslekkasje i sylinderen. Da vil det lekke bremsevæske.

Ofte danner det seg en grad rundt trommelen, "kanten" du nevner, og den kan gjøre at det blir trommelen blir vanskelig å få av. Du gjør klokt i å pusse ned denne graden.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Familiemann

Post by Familiemann »

Nye hjulsylindre er nå montert. Det ene stempelet på hver sylinder satt bom fast. Jeg låste av det stempelet som var løst med en skrutvinge, startet bilen for å få bremsekraftforsterkeren med på laget, tråkket det jeg orket på bremsen. Det andre stempelet satt bom fast.

Har også pusset tromlene med en sånn rust/malingsstripper som man monterer på bormaskinen. Blåste også rent med trykkluft bak bremsebånd og rundt omkring der. Støvla hele nabolaget.

Du er kjapp synes jeg Vidar, hvis du bruker en halv time på den operasjonen din. Med demontering, pussing, montering og lufting.
Kan jo hende hvis du gjør det hvert år at du har god trening. :D
Lurer på om det ikke er lettere å få lekkasje når du er så ofte ute med de stemplene?
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

He he!!

Post by vidar_78 »

Ja, d går mer enn en halvtime som regel, du har rett i det. Men jeg tenkte det var greit å inspirere til at dette egentlig ikke er hokus-pokus. Men du måtte altså til med nye hjulsylindre ja... Det er nok løsningen av og til :D
Hva måtte du ut med for en hjulsylinder?

Min teori rundt trommelbremser er å hvis man forebygger ved å smøre og pusse FØR de setter seg fast, vil ikke vedlikeholdet i seg selv fremme noen lekkasje fortere enn vanlig... Hvis man må til med hammerverktøy etc for å få stemplene løs, kan vedlikeholdet gjøre mer skade enn nytte, ja! Da kan man gå til verket å kjøpe nye...

Mvh

Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Familiemann

Post by Familiemann »

Jeg betalte 1366,- hos merkeverksted for begge to.

Tok ut stemplene som jeg klarte å bevege i de gamle. Satte sylinderen oppå skrustikka. Satte en bolt på baksiden av det stempelet som satt fast,slo til med en stooor hammer. Da løsnet det gitt. :o Pusset rent(ja det var mye gørr på de stemplene) Satte stemplene inn igjen. Og nå går de så lett som bare det.
Ikke sikkert de er tett, så jeg blir nok å kaste dem tenker jeg. Eller at de blir liggende i en eske på en lur plass. :wink:
Det er jo ikke noe særlig å ta sjansen på å bruke noe som lekker. Får man bremsevæske på bremsebånd koster det fort like mye som nye sylindre.
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Hvor ofte har du gjort dette Vidar_78? Jeg håper virkelig for din egen sikkerhet at du kjøper deg nye sylindre snart og, istedenfor å gi de større og større sjanse for lekkasje og bremsesvikt.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Post Reply