Spesialverktøy clutchskifte

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
carah
Car: T4 2002 TDI
Phone: 90028024

Post by carah »

skal skifte clutch på min 2002 TDI 150hk. Er det noen som kjenner til noe verktøy for å henge opp motoren da gearkassa skal ut? Motoren blir jo da bare hengende i ett feste og den veier jo noen kilo.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Biltema og Jula har traverser til å henge opp motor og/eller girkasse. Koster vel under en tusenlapp.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Re: Spesialverktøy clutchskifte

Post by tacticus »

subwoofer wrote:Biltema og Jula har traverser til å henge opp motor og/eller girkasse. Koster vel under en tusenlapp.
Har en sånn, men den sitter i rennene på sidene av panseret, og det blir i bratteste laget på en T4...
Jeg bygget opp med noe treværk, og rota med en jekk da jeg tok clutchen på min 2.5 bensin. Er ikke samme motoren, men det er vel ikke sååå langt unna heller. Kan foresten være lurt å ha bilen stående plant når en slipper ned her, var noe herk når jeg tok det på et par biltema ramper foran... Det er lite klaring bak når motoren er på vei ned, og står bilen i motbakke trekker motor og kasse seg gjerne litt bakover når festene fjernes. Et annet triks, er et par biter gjengestang, som kan sette inn i steeden for et par bolter, så er det lettere å holde kasse rett i forhold til motor på vei ut og inn igjen.
spoon

Re: Spesialverktøy clutchskifte

Post by spoon »

2 stk 2T jekkestropper funker. En til å holde motor oppe, og en til å vri den frem
-03 transporter syncro
-97 caravelle 2,5tdi kombi
Hyster 7T diesel gaffeltruck
12V elektrisk jeep
Lakkspesialisten/mekonomen Bergen
Post Reply