1995 T4 2,5i ACU motor mangler tidvis gnist

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
lochraceness
-
-
Phone: 45453058

1995 T4 2,5i ACU motor mangler tidvis gnist

Post by lochraceness »

Hei. Jeg har nå fått hjem bilen jeg har kjøpt; en 1995 T4 med 2,5 ACU/AAF bensin motor og automatgir. Denne har dårlig trekk kraft i motoren.

Har feilsøkt litt og kommet fram til følgende:

- god kompresjon på alle 5 sylindre, dog litt dårligere på sylinder nr. 1 (regner sylinder 1 som den nærmest register reima). Syl 1 12 bar, syl 2 14 bar, syl 3 15 bar, syl 4 15 bar, syl 5 15,5 bar.

- Når jeg bruker et 'gnistfinner' (et verktøy man legger utenpå pluggledningen for å se om det går strøm gjennom) finner jeg en fin og stabil gnist på sylinder 4 og 5, mens verktøyet indikerer at det i korte perioder mangler gnist på sylinder 1, 2 og 3 på alle turtall. Verdt å merke seg at jeg er litt usikker på om gnisten har vært bra på syl 4 og 5 hele tiden. Sist jeg sjekket mener jeg det var slik.

- Har prøvd en annen coil uten at det ble det minste forskjell.

- Tennplugg kablene ser ut til å være i orden når jeg måler dem, har dog ikke målt alle. Vet jeg i hvertfall har målt kabelen på sylinder 3 og den var ca. 6Kohm. Kan heller ikke se noe galt med kablene.

- Kan ikke SE noe galt med fordelerlokket eller rotor.

- Tennpluggene er av type Beru og er ganske svarte, alle som én.

- Vred litt på fordeleren 'på gefuhlen' for å se hva som skjedde; motoren gikk noe bedre, men gnisten uteble fortsatt i korte perioder på syl 1, 2 og 3. Motor går fortsatt ikke bra nok.

- Har prøvd å sette inn en annen tennplugg i sylinder 1 og 3 uten det minste forskjell i motorgange eller indikasjon på gnist.

- Det er for øvrig montert et LPG anlegg i bilen som ser ut til å fungere. Har kjørt bilen mest på bensin under feilsøkingen, men det ser ut til at bilen oppfører seg likt på gass.

Noen som har opplevd noe lignende? Evt. vet hva som er feil?

Alle kommentarer, teorier, spørsmål osv. er velkomne.

Mvh Lochraceness
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: 1995 T4 2,5i ACU motor mangler tidvis gnist

Post by stste »

Pluggledninger blir jo slitne med tiden...
Da jeg kjørte bensinbiler, var det vanligvis bytte av plugger og ledninger som fikset sånne problemer. Har du lest ut feilkoder?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for svar!

Har dessverre ikke lest ut feilkoder. Er det mulig å gjøre dette også på en tidlig 1995 modell?

Tenkte det samme som deg og bestilte ett sett pluggledninger fra Ebay... skal være gamle, ubrukte ledninger som jeg håper vil være gode som nye.

Mvh L
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Det er elektrinikkstyring på injection modeller, så det skulle geg tro går fint å lese ut feilkoder:) Det er heller ikke så avskrekkende dyrt. Noen hundrelapper tipper jeg.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk igjen for svar.

Bilen står uten skilter og dynamo, så det er litt vanskelig å flytte bilen for å få lest ut feilkoder for øyeblikket.

Tror jeg skal prøve å bytte pluggledninger først for å se hvordan motoren oppfører seg da... burde vel kunne gå an å låne en en og annen ledning fra min '97 Golf 3 1,6? Kan hende det korter ned ventetiden på nye kabler en del...

L
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Har du sett inni fordeler om det "ser bra ut"
Kan være overslag i plugghetter til gods.
Kan faktisk også være mangel på god jord til motor.

Ta en startkabel, sett denne på et godt jordpunkt på karosseriet, andre enden sette på et godt punkt på motor.
Start opp og prøv.

Bro på plugger.

Dynamoen må lade og nok spenning på batteri er greit at er iorden på bensinsystemer.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for godt svar. Fordelerlokket ser i hvertfall bra ut innvendig, det samme gjelder rotoren.

Kan godt tenke meg at det er overslag i plugghettene til gods, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd med en ny pluggledning? Eller er det noen måte å måle/ohme seg fram til dette?

Takk for tips om jording til motoren, dette skal sjekkes ut. Men vil startmotoren klare å dra rundt dersom det er dårlig jording eller er dette irrelevant? Hvorfor i så fall? De som har lyst svarer, jeg sjekker jording uansett.

Tror ikke det er bro på plugger, har tatt dem opp og studert dem uten å finne noe rart/feil. sjekket også gnisten på en og den gnistret korrekt (blå liten gnist og ikke stor gul/hvit som det blir når pluggen er gåen).

Hadde ett dårlig batteri, startkabler til et noe bedre batteri samt batterilader påkoblet ved test. Dynamoen var ikke tilstede. Er dog ganske sikker på at jeg hadde nok spenning ved feilsøking.

Mvh L
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

lochraceness wrote:Takk for godt svar. Fordelerlokket ser i hvertfall bra ut innvendig, det samme gjelder rotoren.

Kan godt tenke meg at det er overslag i plugghettene til gods, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd med en ny pluggledning? Eller er det noen måte å måle/ohme seg fram til dette?

Takk for tips om jording til motoren, dette skal sjekkes ut. Men vil startmotoren klare å dra rundt dersom det er dårlig jording eller er dette irrelevant? Hvorfor i så fall? De som har lyst svarer, jeg sjekker jording uansett.

Tror ikke det er bro på plugger, har tatt dem opp og studert dem uten å finne noe rart/feil. sjekket også gnisten på en og den gnistret korrekt (blå liten gnist og ikke stor gul/hvit som det blir når pluggen er gåen).

Hadde ett dårlig batteri, startkabler til et noe bedre batteri samt batterilader påkoblet ved test. Dynamoen var ikke tilstede. Er dog ganske sikker på at jeg hadde nok spenning ved feilsøking.

Mvh L
Overslag i pluggheter kan man se når motor går og det er mørkt, gnisten hopper til gods i plugghullet.
(Eller du holder en hånd til jord og den andre som en befølende feilsøker, der det er overslag eller dårlig isolasjon får du en hårreisende karamell på ca. 20.000 volt, anbefaler å bruke en dårlig kammerat til dette forsøket). dette virker, selverfart noe ganger.
Det at dynamo ikke er der og at som du sier "Hadde ett dårlig batteri, startkabler til et noe bedre batteri samt batterilader påkoblet ved test", dette er ikke med på å eliminere mulig feilårsaker, men heller legge noe til.
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

lochraceness wrote: Takk for tips om jording til motoren, dette skal sjekkes ut. Men vil startmotoren klare å dra rundt dersom det er dårlig jording eller er dette irrelevant? Hvorfor i så fall? De som har lyst svarer, jeg sjekker jording uansett.

Mvh L
Hm, om du får strøm og jord utenfra så vil ikke din bils eventuelle dårlig jording påvirke start, men når du kobler vekk strømmen utenfra vil bilens "system" overta.
Med lite strøm på batteri, ikke dynamo og dårlig jord mellom motor og karosseri, hva skjer?
Kan være værre å finne en feil under disse forhold, kanskje det ikke er noen feil, at alt er i orden om dynamo hadde vært der.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk igjen for svar.

Jeg tviler på om dårlig batteri og manglende strøm/spenning er feilen, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

Når batteriet som står i er ladet starter bilen fint og går greit rundt på starteren. Kjørte også ca. 5 km med dette batteriet uten andre problemer enn dårlig drag i motoren. Slik jeg forstod forrige eier drog motoren dårlig også når dynamoen var til stedet. Batteriet er med andre ord ikke SÅ dårlig, men nytt er det ikke.

Grunnen til at jeg koblet på et annet noe bedre batteri samt batterilader under testingen var at det halvdårlige batteriet i bilen var noe slapt etter å ha blitt kjørt ca. 5 km.

Kan jeg utelukke dårlig jording til motor når startmotoren drar greit rundt med kun et fulladet halvdårlig batteri tilkoblet bilen?

Har for øvrig bestilt et tennplugg kabel sett på ebay og har tenkt å prøve dette så fort jeg får det. Tror det er det neste som skjer med tanke på feilsøking hvis jeg ikke får noen flere gode tips herfra.

Håper på fortsatt gode svar.

Mvh L
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har vært borti endel tidlige T4 med 2,5 bensin som har fusket på grunn av dårlig kontakt i strømforsyningsreleet til motorstyreenheten. Det har vel gjerne vært snakk om fusking, og ikke generelt dårlig trekkraft, men hvis du har konstatert at gnisten forsvinner av og til så kan det være verd et forsøk. Det er billig og lett å skifte, så det kan vel uansett være greit bare for å elliminere en mulig feil.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=22238
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for godt svar, dette skal sjekkes ut!

Får se om jeg finner et slikt rele på ebay, hvis ikke ender jeg vel opp på Møller.

Mvh Lochracness
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Hva med styreenheten for fordeler/coil?
Den kan ha dårlig jording, dårlig kontakt på stikkene eller brudd innvendig.
Coilen kan også ha innvendig brudd som lager peroidiske feil.

Pluggledninger pleier ikke feile over natten, men kan skape startproblemer i kulde når motstanden gradvis blir redusert.

Dette er litt generelt, mer konkret kan sikkert andre spesifisere?
Torbo
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Dette var interessant: Hvor sitter styre enheten for fordeler/coil? Kan godt være denne som skurrer for alt jeg vet. Hvis det er et rele som styrer dette hadde det vært moro å i det minste tatt opp og sett på loddingene.

Prøvde å bytte til en annen coil, ingen forskjell overhodet. Føler at jeg kan utelukke coilen.

Er for øvrig litt skeptisk til om det er pluggledningene selv... Er heldigivis ikke værre enn at jeg fant et sett til 130 NOK på ebay.

Takker for alle svar...!

L
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

Hm, svarte plugger... Pleier ikke det å tyde på litt "fet" blanding?
Har også en lpg konvertert AAF motor. På min trengte lpg anlegget signal fra lambda sonden, og de som monterte "hacket" seg til en løsning der.
Lambda sonden vil generere et sted mellom 0.2 og 0.7 Volt ettersom hvor mye uforbrendt drivstoff det er igjen i eksosen etter katalysatoren, mer drivstoff gir høyere spenning. I mitt tilfelle hadde de "isolert" hacket sitt med tjæreteip. Og det fungerte jo fint ei stund, men saltslushen trakk etterhvert igjennom og gav kortslutning mot jord. Da sank signal spenningen kan en kanskje si, og styresystemene korrogerte med å gi mer drivstoff... I beste fall gav dette dårlig gange og drivkraft, og når jeg fant en sølepytt hakket der fælt. Det som fungerte for meg var å "pumpe" på gassen, tror lampda overstyres til motoren tar igjen gasspedalen, slipp gassen og gjenta. Lite økonomisk men fungerer til å få bilen hjem.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for svar, dette skal sjekkes ut.

Lurer for øvrig på hva det på bildet er; denne dingsen sitter på innsuget like ved gasspjellet og det skjer absolutt ingenting med motorgangen når jeg tar av og på de elektriske koblingene som sitter på denne mens motoren går.

Image

Mvh L
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Hei igjen. Her kommer en haug med spørsmål jeg håper å få svar på. Målet i første omgang er å få bilen flyttbar for egen maskin uten å bruke noe særlig penger.

1. Delen på bildet er gass spjell potensiometeret som har til oppgave å fortelle hjærnen hvor mye gasspådrag bilen har. Fortell meg gjerne dersom jeg tar feil.

2. Tacticus: Jeg svarte visst ikke på spørsmålet ditt... svarte plugger mener jeg tyder på for fet blanding, men jeg tror at det også kan komme av ufullstendig forbrenning som følge av dårlig gnist e.l. Skal imidlertid følge opp ideén med lambda sonden så snart jeg får mulighet til det.

Hvordan løste du problemet ditt? 'Hacket' og loddet på nytt?

3. Har prøvd å bytte relé nr. 30 med et fra en Golf 3 som fungerer fint. Bilen gikk fortsatt på 4 sylindre.

4. Har en ventil løfter som tikker en del. Tenker at hvis dette er på en eksosventil vil jeg kunne få bra kompresjon selv om ventilen ikke åpner. Har tenkt å bytte olje og fylle på Omega 909 for å se om dette kan hjelpe. Vil en tynn eller tykk olje være best å fylle på for å få ventil løfteren til å våkne igjen? Noen som vet om man kan bruke en ventil løfter fra en Audi 2,3liter AAR motor?

5. Passer dynamo fra en 2,4 eller 2,5 diesel på en 2,5 bensin? Bilen dynamoen skal brukes på er en 95 model (1 gang registrert i mai 95)... lurer på hvilke dynamoer fra hvilke årsmodeller som kan brukes.

Håper på svar.

Mvh Lochracness
bhbrandal
Car: T4 2.5l 1994
Phone: 46910880

Post by bhbrandal »

Heisann, har lignendes problemer sjøl. Går bilen på tomgang ? Og går turtallet fullt ut om du trykker gassen i bunn å holder den der ?
Min stopper på 4500 og ligger å jager mellom 4-4500, merker også den ligger å jager på ca 2500-2700. Som om den kutter tenningen i et brøkdels sekund.
Mvh Bjørn H.

94 T4 2,5l automat. Projektzwo.
95 A8 2,8.
92 MB w140 400Sel 286hk.Til salgs
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Bilen går på tomgang. Når jeg først begynte å feilsøke gikk den til ca. 4500rpm og stoppet der. Har fått den til å gå noe bedre ved å justere tenninga på gefuhlen, går tildels vesentlig bedre på bensin, litt dårligere på gass etter tenningsjustering.

Tror bilen fortsatt går på 4 sylindre.

Hva har du gjort med bilen din? Har tro på at det ofte er reléet med delenummer 165906381 som er feil selv om det ikke er hele feilen hos meg.

Er vel ingen som har noe input på om tynn eller tykk olje er best for å vekke en halv-død ventil løfter?

Mvh Lochraceness
bhbrandal

Post by bhbrandal »

Okei, min går ikke på tomgang,men om eg kobler ifra slangen på den tynne slangen på spjeldhuset går den på tomgang. Eg oxo har trua på det har noe med styre relèr å gjør,men vet ikke hvilket. Trur eg skal kjøpe meg et Vag-com feilsøkings verktøy,og forske litt. Det startet med at eg fikk feilkode på spjeldhus,men det hjalp ikke å bytte det.Har trua på det kan være et brudd en eller annen plass.
Kan tenkes du har noen feilkoder som enten må slettes eller fikses. Tror om motorstyringen får en feil,så går den over i en slags nødstyring,

Angående olje,så har vel Omega diverse oljer som skal fikse både dårlige pakninger å rense motoren.

Mvh
Bjørn
Mvh Bjørn H.

95 A8 2,8.
bhbrandal

Post by bhbrandal »

Har denne bilen lamdasonde, og eventuelt hvor ligger denne. ??
Mvh Bjørn H.

95 A8 2,8.
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Min bil, som er en 95 modell og sansynligvis helt lik din, har lambdasonde og den er skrudd i røret foran på katalysatoren. Hvis du legger deg ned med hodet rett bak høyre forhjul burde du klare å se eller kjenne den med hånda. Ikke føl deg frem hvis katalysatoren er varm :wink:

Angående olje så tenkte jeg på å tilsette Omega 909 som er laget for denne type ting. Spørsmålet er om jeg skal bytte olje først og i så fall om det er best å bytte til en tynn eller tykk olje.
bhbrandal

Post by bhbrandal »

Ja da fant eg den :) Lurer på om den kan være problemet,leste en plass at når den svikter,så gir motorstyringen ekstra mye bensin.Og dermed dårlig forbrenning,som resulterer i dårlig drag og ujevn gange. Men eg har ingen indikator som gir beskjed om den er gåen.Det kom vel sikkert på senere modeller. Skulla hatt en måte å lurt den sonden på,bare for å se om det er den som er problemet.
Mykje spekulering her, hehe :lol:

Ang oljen ja, eg hadde skiftet olje for eg tilsatte den omega 909, og eg trur eg hadde gått for normal olje. Eg har ikke sette meg så mye inn i selve motoren, er det hydrauliske ventiler på dem ? å så tilfelle så vil vel ventilen tikke mindre med tykk olje.
Mvh Bjørn H.

95 A8 2,8.
tacticus
Car: T4 1994 2.5 Caravelle Syncro
Phone: 40482800

Post by tacticus »

Løste prob med å sortere ledninger og koble og isolere skikkelig ja. Tok en sukkerbit til å begyne med for å enkelt kunne skifte om på dem, og så har jeg nøyd med med kabelsko med krymping til jeg finner en god måte å lodde disse ledningene, uten fare for å dryppe flytende loddetinn på meg mens jeg ligger under og kaver.

Når det gjelder dynamo, så tror jeg det store skillet er mellom flatreim, eller kilereim. Både pga reimhjul, men også fordi kilereims dynoene bruke dyno til å stramme reima, mens flatreims løsningene har en egen reimstrammer. Disse går ikke helt om hverandre med andre ord. Min '94, 2.5 bensin har flatreim, og delekjerra fra samme år m 2.4 diesel har kileriem. (Girkassa kunne derimot brukes, og det har drivknuter også vist seg å kunne...)
lochraceness
-
-

Post by lochraceness »

Takk for svar! Er nok lurt å være litt forsiktig med lodding 'under-opp' ja. Bruk i hvertfall vernebriller.

Så du mener at alle dynamoer med flatreim fra transporter/caravelle T4 vil passe min bil med flatreim? Burde vel kanskje laget en tråd under ønskes kjøpt, men jeg tror jeg venter litt til for å se om det er noe mer jeg trenger.

Har for øvrig tenkt at dette lukter tenningsfeil lang vei; det at motoren ifølge gnistfinderen min ikke har en normalt og stabil gnist på alle sylindrene er det første jeg må gjøre noe med. Venter derfor til jeg får delene jeg har bestilt før jeg gjør noe særlig mer.

Har for øvrig sett over ledningen som kommer fra lambda sonden på min bil og ikke funnet noen tegn til at kabelen er delt, hacket eller spleiset. Bilen stod litt kaldt og vått til idag så jeg skal gå gjennom dette litt mer nøye senere når jeg får den inn i en garasje.

Mvh Lochraceness
Post Reply