Automatisk kjørelys kun foran - ikke bak ???
-
kbarra
- Car: T4 1999 TDI 8-seter
- Phone: 95287764
Automatisk kjørelys kun foran - ikke bak ???
Lysbryter til venstre i dashbordet på min Caravelle 2.5 TDI 1999 var gåen (parklysene slo seg aldri av, venstre bremslys lyste konstant).
Fikk Møller Sandefjord til å diagnosistere og bytte bryteren. Men med ny bryter er det kun nærlys foran som slår seg automatisk på når jeg slår på tenningen. For å få baklysene på må jeg vri bryteren helt til høyre (bryter har 3 posisjoner).
Iflg Møller er dette i henhold til nye EU-regler ???
Slik vil jeg ikke ha det, vil helt sikkert føre til at jeg (eller kona) glemmer å skru på lysene bak.
Som det f.eks står i et innlegg på http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2580.0:
"Jeg ser ihvertfall to gode grunner til at kjørelys skal inkludere lys bak:
1. Tenk hvor ofte en kjører inn i tunneler på dagtid uten å slå på vanlig lys. Da er lys bak veldig nyttig.
2.Mange glemmer å slå på billys, selv i skumring/mørke, og kjører kun med kjørelys. Veldig greit hvis de også er synlig bakfra. "
Hva kan jeg gjøre med dette? Kan bryteren 'programmeres om', evt må jeg få Møller til å bestille en annen bryter? Eller må jeg selv få tak i en brukt bryter av eldre årgang?
Fikk Møller Sandefjord til å diagnosistere og bytte bryteren. Men med ny bryter er det kun nærlys foran som slår seg automatisk på når jeg slår på tenningen. For å få baklysene på må jeg vri bryteren helt til høyre (bryter har 3 posisjoner).
Iflg Møller er dette i henhold til nye EU-regler ???
Slik vil jeg ikke ha det, vil helt sikkert føre til at jeg (eller kona) glemmer å skru på lysene bak.
Som det f.eks står i et innlegg på http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2580.0:
"Jeg ser ihvertfall to gode grunner til at kjørelys skal inkludere lys bak:
1. Tenk hvor ofte en kjører inn i tunneler på dagtid uten å slå på vanlig lys. Da er lys bak veldig nyttig.
2.Mange glemmer å slå på billys, selv i skumring/mørke, og kjører kun med kjørelys. Veldig greit hvis de også er synlig bakfra. "
Hva kan jeg gjøre med dette? Kan bryteren 'programmeres om', evt må jeg få Møller til å bestille en annen bryter? Eller må jeg selv få tak i en brukt bryter av eldre årgang?
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Re: Automatisk kjørelys kun foran - ikke bak ???
Har faktisk stusset over et nytt fenomen jeg har lagt merke til, deriblant på nyere VW-doninger:
Baklysene kommer automatisk på når bilen kjører inn i en tunnell!
Fantastisk....
Baklysene kommer automatisk på når bilen kjører inn i en tunnell!
Fantastisk....
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Har du delenummer på den nye bryteren?
Og hvorfor har da våre veller kjørelys bak? Her lukter det svidd eller noe....
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Har vel aldri vært påbudt med kjørelys bak??
Helt idiotisk - JA!
Helt idiotisk - JA!
T3 1,6TD - 1990 - SOLGT
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
T4 2,5 TDI - 1996 - SOLGT
Golf Country - 1990 -SOLGT
T4 2.4 GL - 1994 - VRAKET
T4 1.9 TDK -1998 - SOLGT
T4 2.5 TDI - 1998
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
det er visst ikke påbudt med baklys på dagskjørelys. Dette er forsåvidt greit med de som har automatisk slåsegpåitunnellopplegg, men det har jo ikke eldre biler.
Men sjøl foretrekker jeg at det lyser både foran og bak. Skiltlyset kan man drite i men baklys er greit.
Men sjøl foretrekker jeg at det lyser både foran og bak. Skiltlyset kan man drite i men baklys er greit.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Men samtidig vises bremselys bedre når det ikke lyser i baklyktene fra før.
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
mvh Frode Neergård
sent fra min HTC via Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er en grunn til at du skal skru bryteren over i hovedlysstilling i mørket. Og det er at kjørelyset lyser svakere enn nærlyset. Hvis lysbryteren står i kjørelysstilling får du vesentlig dårligere lys. Hvis du trenger baklys så trenger du hovedlys også, ikke kjørelys.
Mange nye VW har kjørelys som lyser uten at baklyset er med. Og noen har lyssensor som kobler over på hovedlys når det blir mørkt. Men jeg tror ikke det er gjort noen endring på bryterne som leveres som reservedel på T4, det høres merkelig ut. Parklys som ikke kan skrus av er et vanlig symptom på defekt lysbryter. Men defekt lysbryter vil ikke føre til at bremselyset på den ene siden lyser konstant. Er du sikker på at alt er i orden bak i baklampene? Kan det være montert en 21W-pære med en glødetråd i sokkelen for baklys og bremselys? Der skal det vel sitte en topolet 21/5W. En enpolet pære vil kortslutte mellom baklys og bremselys, og lyse konstant.
Mange nye VW har kjørelys som lyser uten at baklyset er med. Og noen har lyssensor som kobler over på hovedlys når det blir mørkt. Men jeg tror ikke det er gjort noen endring på bryterne som leveres som reservedel på T4, det høres merkelig ut. Parklys som ikke kan skrus av er et vanlig symptom på defekt lysbryter. Men defekt lysbryter vil ikke føre til at bremselyset på den ene siden lyser konstant. Er du sikker på at alt er i orden bak i baklampene? Kan det være montert en 21W-pære med en glødetråd i sokkelen for baklys og bremselys? Der skal det vel sitte en topolet 21/5W. En enpolet pære vil kortslutte mellom baklys og bremselys, og lyse konstant.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
kbarra
Delenr på ny bryter:
SPAIN 04 0517 50
BK7 7D0 941 532 R
Det synes opplagt at dette er en tilsiktet virkemåte: hverken baklys eller instrumentbelysning går nå på når jeg skrur på tenningen, kun nærlys foran. For å få på baklys og instrumentbelysning må jeg skur brytern til en av de to andre posisjonene.
Men jeg liker det ikke. (Allerede idag første dagen med ny bryter fortalte kona at hun glemte å slå av lysene igjen når hun parkerte i garasjen ette å ha kjørt ut i mørket på morgenen og kommet tilbake i dagslys. Fordi vi alltid går ut av bilen gjennom passasjer- eller skyvedøra i garasjen - rygger inn med førerdøra kloss inntil veggen - så var det heller ingen varsellyd om påslåtte lys når hun gikk ut.)
Argumentet om at kjørelys er dårligere enn 'normalt' nærlys fikk jeg også fra Møller, og det gjelder nok kanskje på endel nyere biler. Men på min 1999 TDI er 'kjørelys' ikke noe annet enn de helt ordinære nærlysene. Derfor er det fort gjort å glemme at baklys ikke er på etterhvert som mørket faller på (eller man kjører inn i en tunnel) og har blikket forover på veien. Det at instrumentlys heller ikke er på hjelper som påminnelse, men det ville være mye mer behagelig å få den gamle funksjonene tilbake, der nærlyset foran aldri er på uten at også baklysene er det.
SPAIN 04 0517 50
BK7 7D0 941 532 R
Det synes opplagt at dette er en tilsiktet virkemåte: hverken baklys eller instrumentbelysning går nå på når jeg skrur på tenningen, kun nærlys foran. For å få på baklys og instrumentbelysning må jeg skur brytern til en av de to andre posisjonene.
Men jeg liker det ikke. (Allerede idag første dagen med ny bryter fortalte kona at hun glemte å slå av lysene igjen når hun parkerte i garasjen ette å ha kjørt ut i mørket på morgenen og kommet tilbake i dagslys. Fordi vi alltid går ut av bilen gjennom passasjer- eller skyvedøra i garasjen - rygger inn med førerdøra kloss inntil veggen - så var det heller ingen varsellyd om påslåtte lys når hun gikk ut.)
Argumentet om at kjørelys er dårligere enn 'normalt' nærlys fikk jeg også fra Møller, og det gjelder nok kanskje på endel nyere biler. Men på min 1999 TDI er 'kjørelys' ikke noe annet enn de helt ordinære nærlysene. Derfor er det fort gjort å glemme at baklys ikke er på etterhvert som mørket faller på (eller man kjører inn i en tunnel) og har blikket forover på veien. Det at instrumentlys heller ikke er på hjelper som påminnelse, men det ville være mye mer behagelig å få den gamle funksjonene tilbake, der nærlyset foran aldri er på uten at også baklysene er det.
-
kbarra
Problemet med høyre bremselys som alltid lyste (samt at hornet ikke virket ...!) ble borte med ny lysbryter på plass.
-
Neergård
- -

Dette nr (7D0 941 532 R) er det som var på bryteren før også, for bryter med kjørelys (skandinavisk variant), tåke/tåkebaklys, og justering av høyde med rød belysning.
Det høres litt for utrolig ut at de skal ha endret virkemåte på en "gammel" bryter uten å endre nr på noe vis, nummeroverføringer eksisterer i hopetall allerede for å vise til at det er en endring. Ergo så skulle det vært tilfelle også her - med andre ord tror jeg du skal lete videre etter feil!!!
Det høres litt for utrolig ut at de skal ha endret virkemåte på en "gammel" bryter uten å endre nr på noe vis, nummeroverføringer eksisterer i hopetall allerede for å vise til at det er en endring. Ergo så skulle det vært tilfelle også her - med andre ord tror jeg du skal lete videre etter feil!!!
Frode Neergård
-
Indian
- -

Min har delenummer 701 941 531 D 01C. Det du har skal være riktig til din bil med elektrisk justering av hovedlysene. Jeg sjekker opp med en eldre ETKA og bryteren din skal være koblet opp til baklykta. Prøv å låne en og sjekke om det kan være en feil med din.kbarra wrote:Delenr på ny bryter:
SPAIN 04 0517 50
BK7 7D0 941 532 R
Tror ikke at bryteren din var defekt i utgangspunkt. Kan det være en feil med tenningsbryteren?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
01c er nok kun en fargekode for bryterhuset.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
At baklyset ikke virker sammen med øvrig kjørelys er en påtvungen EU-regel, og myndighetene har ikke et kløyva ord de skulle ha sagt i den forbindelese, eller så vil de ikke anstrenge seg i saken? Har vel et inntrykk av at vi "kjøper" alt fra sydligere deler av Europa.
NAF og Trygg Trafikk er i mot de nye relglene, men hva hjelper dt mot storebror og kong EU?
En uttalelse fra Vegdirektoratet var ved et tilfelle at det var for å spare energi!? Vell, det er klart når man ganger opp de små Wattene blir det kanskje noen liter drivstoff i året og CO2, men skal noen dotter med CO2 være viktigere enn eventuelle nakkeslengskader og verre?
Men her i tunnellandet risikerer vi altså å ikke bli sett og påkjørsler bakfra, da alle kan glemme å slå på manuelt ved hver tunnell.
Så er det bare å skru på de vanlige lysene manuelt da... Eller bygge om med ekstra kjørelysrele elelr annet som ekspertene her inne kan svare på...
NAF og Trygg Trafikk er i mot de nye relglene, men hva hjelper dt mot storebror og kong EU?
En uttalelse fra Vegdirektoratet var ved et tilfelle at det var for å spare energi!? Vell, det er klart når man ganger opp de små Wattene blir det kanskje noen liter drivstoff i året og CO2, men skal noen dotter med CO2 være viktigere enn eventuelle nakkeslengskader og verre?
Men her i tunnellandet risikerer vi altså å ikke bli sett og påkjørsler bakfra, da alle kan glemme å slå på manuelt ved hver tunnell.
Så er det bare å skru på de vanlige lysene manuelt da... Eller bygge om med ekstra kjørelysrele elelr annet som ekspertene her inne kan svare på...
Torbo
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Det som skjer når alt er automatisk er at vi slipper å gjøre en handling, slipper å tenke, slipper å huske på det vi lærte når vi tok lappen.
Det gjør oss sløvere og til slutt er det ingen som vet hvilke lys vi skal bruke til hva og hvilke lys lyser når.
Det teiteste jeg ser er når kurve/grøftlysene tennes og slukkes med dimming når man vrir på rattet, må jo være en helt ubrukelig, lurer på hvem som har nytte av det.
Mange som har det vet ikke at de slår seg av og på i hytt og pine heller.
At man kan programmere masse lys og tiden det skal lyse når man låser og åpner bilen.
Innvendig comfortbelysning med dimmere.
Spare strøm, morndu.
Det blir mere og mere unyttig dill dall som krever mere og mere elektronikk til å styre dette, flere og flere potensielle feilkilder.
Lysbryter er til for å brukes.
Noe smågulp, men.
Det gjør oss sløvere og til slutt er det ingen som vet hvilke lys vi skal bruke til hva og hvilke lys lyser når.
Det teiteste jeg ser er når kurve/grøftlysene tennes og slukkes med dimming når man vrir på rattet, må jo være en helt ubrukelig, lurer på hvem som har nytte av det.
Mange som har det vet ikke at de slår seg av og på i hytt og pine heller.
At man kan programmere masse lys og tiden det skal lyse når man låser og åpner bilen.
Innvendig comfortbelysning med dimmere.
Spare strøm, morndu.
Det blir mere og mere unyttig dill dall som krever mere og mere elektronikk til å styre dette, flere og flere potensielle feilkilder.
Lysbryter er til for å brukes.
Noe smågulp, men.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Neergård
- -

Har du prøvd det? Jeg har kjørt en Skoda som har adaptive lys, og det er faktisk utrolig godt når man har småkjøring med mye svinger og hjørner.Tom Bringsvor wrote:Det teiteste jeg ser er når kurve/grøftlysene tennes og slukkes med dimming når man vrir på rattet, må jo være en helt ubrukelig, lurer på hvem som har nytte av det.
Frode Neergård
-
kbarra
Ja, jeg ville i det minste ha ventet noe info om at bryterens funksjon var endret, men det var først da jeg selv fant ut at virkemåten var annerledes at Møler sa at "ja, det er vel de nye EU-reglene ...". Tydelig at de selv ikke hadde testet funksjonen etter å ha skiftet bryter for meg.Det høres litt for utrolig ut at de skal ha endret virkemåte på en "gammel" bryter uten å endre nr på noe vis, nummeroverføringer eksisterer i hopetall allerede for å vise til at det er en endring. Ergo så skulle det vært tilfelle også her
-
Indian
- -

Hvis noen funksjoner er blitt forandret vil bokstav R blitt forandret......jeg tror Møller lyver eller ikke vet bedre.kbarra wrote:Ja, jeg ville i det minste ha ventet noe info om at bryterens funksjon var endret, men det var først da jeg selv fant ut at virkemåten var annerledes at Møler sa at "ja, det er vel de nye EU-reglene ...". Tydelig at de selv ikke hadde testet funksjonen etter å ha skiftet bryter for meg.Det høres litt for utrolig ut at de skal ha endret virkemåte på en "gammel" bryter uten å endre nr på noe vis, nummeroverføringer eksisterer i hopetall allerede for å vise til at det er en endring. Ergo så skulle det vært tilfelle også her
-
Neergård
- -

Akkurat det jeg mener også!
Derfor, let mer feil!
Derfor, let mer feil!
Frode Neergård
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Dette er feil! Det er helt riktig at det er nærlyspærene som lyser, men det sitter en formotstand i kjørelyskretsen. Så pærene lyser vesentlig svakere med bryteren i kjørelysstilling.kbarra wrote:Men på min 1999 TDI er 'kjørelys' ikke noe annet enn de helt ordinære nærlysene.
Jeg tror på det du forteller, men jeg har aldri hørt om at en defekt lysbryter skal føre til at det ene bremselyset lyser og hornet ikke virker. Og jeg kan ikke forstå hvordan en defekt lysbryter kan gi slike feil alene. Det at det hjalp å bytte bryteren kan tyde på at det var feil på den gamle, men jeg tror det er noe mer feil i det elektriske anlegget ditt. Kanskje bare en defekt sikring?kbarra wrote:Problemet med høyre bremselys som alltid lyste (samt at hornet ikke virket ...!) ble borte med ny lysbryter på plass.
Henrik Engen
-
kbarra
Ok, men jeg klarer etter beste evne overhodet ikke å se noen forskjell når jeg tester (men må kanskje innse at det heller er eget syn som med alderen blir dårlig ?det sitter en formotstand i kjørelyskretsen. Så pærene lyser vesentlig svakere med bryteren i kjørelysstilling.
Fikk regningen fra Møller idag, ser der at de også har skiftet en del med delenr 7D1 941 333, i tillegg til 7D0 941 532 R. Må høre med dem hva det er. Kanskje det forklarer noe.har aldri hørt om at en defekt lysbryter skal føre til at det ene bremselyset lyser og hornet ikke virker. Og jeg kan ikke forstå hvordan en defekt lysbryter kan gi slike feil alene
-
Neergård
- -

7D1 941 333 - bryter for lyslengdereguleringkbarra wrote:Ok, men jeg klarer etter beste evne overhodet ikke å se noen forskjell når jeg tester (men må kanskje innse at det heller er eget syn som med alderen blir dårlig ?det sitter en formotstand i kjørelyskretsen. Så pærene lyser vesentlig svakere med bryteren i kjørelysstilling.).
Fikk regningen fra Møller idag, ser der at de også har skiftet en del med delenr 7D1 941 333, i tillegg til 7D0 941 532 R. Må høre med dem hva det er. Kanskje det forklarer noe.har aldri hørt om at en defekt lysbryter skal føre til at det ene bremselyset lyser og hornet ikke virker. Og jeg kan ikke forstå hvordan en defekt lysbryter kan gi slike feil alene
Du har fått det som er korrekt til din bil, og som skal fungere som bl.a. min - altså med kjørelys bak også.
Nærlyset er litt svakere på kjørelys enn på fullstilling ja, men det er ikke store visuelle forskjellen, tilsynelatende
Frode Neergård
-
kbarra
Ja, Møller bekreftet at det er separat delenr for det hjulet som styrer regulering av lys opp/ned. Men dermed forklarer ikke det endret funksjon.7D1 941 333 - bryter for lyslengderegulering
Jeg skulle ringe tilbake over helgen, når delesjefen deres var tilbake, for om mulig å få en bedre forklaring.
-
Neergård
- -

Det er ikke delen som sådan som er årsak, du kan jo selvsagt prøvebytte med en annen, men jeg tror du kommer til å ha akkurat samme feil etter et nytt bytte.
Derfor, prøv å se etter andre feil...
Derfor, prøv å se etter andre feil...
Frode Neergård
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Beskrivelsen av funksjonen er nesten identisk med hvordan dette fungerer på min -11 Transporter.
Ingen baklys, men egne 21w kjørelys fremme og ingen automatikk utover at belysningen for speedometer og turteller gradvis forsvinner når det blir mørkt, sikkert som en påminnelse om at , hei din tulling, det er ikke lys bak på bilen din og det er ikke noe særlig til lys fremme heller altså!
Ingen baklys, men egne 21w kjørelys fremme og ingen automatikk utover at belysningen for speedometer og turteller gradvis forsvinner når det blir mørkt, sikkert som en påminnelse om at , hei din tulling, det er ikke lys bak på bilen din og det er ikke noe særlig til lys fremme heller altså!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com