Jeg har kjøpt en t5 130hk i vinter ( min tredje transporter surfebil).
Da det plutselig ble 20 varme her i vest så tenkte jeg å kjøle meg ned, men den gang ei.
Det lyser på ac men luften blir ikke kjøligere.
Jeg tok kontakt med Møller hvor de sa at det sannsynligvis var (nå kommer mange vanskelige ord):
"den torjonselastiske koblingen og frihjulet på dynamodriften og kompressordriften".Bilen er kjørt ca.155000km og dette er noe som skal sjekkes hver 150 000km.
Ok og alt vel. Tja, hadde det ikke vært for at de skulle ha 12 000kr
for å fikse dette.
Noen tips?
Mvh Judolf
AC kjøler ikke 2,5/130hk
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: AC kjøler ikke 2,5/130hk
du kan ordne dette enkelt selv ifra undersiden. Alle bolter du må løsne er strekkbolter bortsett fra de som holder selve klimakompressoren.
Dette forutsatt av at det er akkjrat dette som er feilen og ikke at du må etterfylle gass på klimaen.
Det siste er normal feil: for lite kjølemiddel i systemet.
Dette forutsatt av at det er akkjrat dette som er feilen og ikke at du må etterfylle gass på klimaen.
Det siste er normal feil: for lite kjølemiddel i systemet.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Takk for tipset, jeg får sjekke hva delene koster.
De sa på Møller at det var lite sansynlig at AC anlegget lekker på en 2007 mod, men at det var ganske vanlig feil med alle de vaskelige ordene.
Hva heter i så tilfelle delene jeg trenger?
De sa på Møller at det var lite sansynlig at AC anlegget lekker på en 2007 mod, men at det var ganske vanlig feil med alle de vaskelige ordene.
Hva heter i så tilfelle delene jeg trenger?
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
bolter. 
til fremre motorfeste.
Samt gummipucken som driver klimapumpa.
MEN, det er vanlig med lekkasje på alle biler og over tid vil den aller minste lekkasje gjøre seg gjeldende med stdig dårligere kjøleeffekt. Påstår de motsatt vil jeg nesten si så hardt at de ikke vet hva de snakker om. Ikke at jeg er noen guru men jeg har etterfyllt en god del biler med hell.
Så ta en kikk i motorrommet og se om den gamle gummipucken er inntakt. Er den det ville jeg heller tatt en kontroll på fyllmengda i systemet først før jeg hadde svidd av 12k på en bitteliten gummipuck. Det koster kr begge deler dessværre, og det ene utelukker dessværre ikke det andre samt at det kan være andre årsaker selvfølgelig også. Disse to er de enkleste å sjekke iallefall samt en sjekk med VW diagnose apparat.
til fremre motorfeste.
Samt gummipucken som driver klimapumpa.
MEN, det er vanlig med lekkasje på alle biler og over tid vil den aller minste lekkasje gjøre seg gjeldende med stdig dårligere kjøleeffekt. Påstår de motsatt vil jeg nesten si så hardt at de ikke vet hva de snakker om. Ikke at jeg er noen guru men jeg har etterfyllt en god del biler med hell.
Så ta en kikk i motorrommet og se om den gamle gummipucken er inntakt. Er den det ville jeg heller tatt en kontroll på fyllmengda i systemet først før jeg hadde svidd av 12k på en bitteliten gummipuck. Det koster kr begge deler dessværre, og det ene utelukker dessværre ikke det andre samt at det kan være andre årsaker selvfølgelig også. Disse to er de enkleste å sjekke iallefall samt en sjekk med VW diagnose apparat.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det sitter en trykksensor på høytrykksiden i anlegget. Montert på ene røret som sitter på venstre side av torpedoveggen. Det er en såpass vanlig feil på disse bilene at delen skal ha vært utsolgt i lang tid hos Møller i fjor.
Den koster rundt 900 kr.
Den koster rundt 900 kr.
Mvh
Pål
Pål
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Det lekker mere og fortere når AC ikke blir brukt (høst, vinter og vår)
Tettninger i pakkboksen på kompressoren tørker ut fordi kompressoren ikke går.
Tvangskjør AC kanskje hver annen måned for å kjøre rundt oljen.
I mange tilfeller er det nok å kontrollere trykket i systemet og etterfylle.
Tettninger i pakkboksen på kompressoren tørker ut fordi kompressoren ikke går.
Tvangskjør AC kanskje hver annen måned for å kjøre rundt oljen.
I mange tilfeller er det nok å kontrollere trykket i systemet og etterfylle.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Få noen til å måle trykket du har på anlegget, da ser de kjapt om det er væskemangel. Dersom det er mangel på kjølevæske vil ikke anlegget starte.
Har akkurat det samme problemet på min.
Trykksensor er byttet, gass er tappet og fylt på. AC lyset lyser når jeg slår det på, og gir strøm videre.
Skal få byttet begge disse frihjulene til dynamo og A neste uke. Håper det er hjulet som er gåen. Hvis ikke må jeg kjøe ny AC..
Min er passert 160.000 km.
Trykksensor er byttet, gass er tappet og fylt på. AC lyset lyser når jeg slår det på, og gir strøm videre.
Skal få byttet begge disse frihjulene til dynamo og A neste uke. Håper det er hjulet som er gåen. Hvis ikke må jeg kjøe ny AC..
Min er passert 160.000 km.
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Om det er kjølig ute starter ikke kompressor, selv om det lyser i knappen.
Anlegget forstår ikke at du vil ha kjøling når det er +15 gr.ute.
Det tykke kjølerøret bør ha en temperatur på mellom 0...5 gr. når kompressor går.
Trykkbryterer som sitter på det tynne røret kan kortsluttes for å tvangskjøre kompressoren.
Det tykke kjølerøret bør ha en temperatur på mellom 0...5 gr. når kompressor går.
Trykkbryterer som sitter på det tynne røret kan kortsluttes for å tvangskjøre kompressoren.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Byttet bryteren, og det var 15-20 grader når vi prøvde..Tom Bringsvor wrote:Om det er kjølig ute starter ikke kompressor, selv om det lyser i knappen.