Øvre bærekuler, få dem ut...

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Des

Øvre bærekuler, få dem ut...

Post by Des »

Ja, er kommet langt nå. Ferdig med nedre bærekuler, ferdig med drivknuter/mansjetter, ferdig med styrestag. Bare to små rakkere som gjenstår før jeg kan begynne å montere igjenn.

De øvre bærekulene, sitter fast gitt :shock: :D :shock:

Først så de ut som en hel klump, uten noen form for låsemekanisme. Men etter en del skraping og graving i rusten fant jeg "låseklipsen" på toppen, fikk vippet av denne. Da skulle det vell bare et kakk med hammeren på toppen, så skulle de løsne - ikke sant? Den gang ei.. Noen tips på dette her da ?

:lol: :lol:
Familiemann

Post by Familiemann »

Du kan jo se hvordan denne mannen gjorde det.http://www.caravelle.dk/forum/forum_pos ... =4147&PN=2

Trodde vel egentlig man måtte ha ei spesialpresse for å få dem ut.
Men det går visst uten også ser det ut til.
Lykke til :)
Des

Post by Des »

Hva i allverden er "et gok med dorn og muggert" ? :D :shock: :D :lol: :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Ett kakk med dor og hammer...

Nåja, det høres jo enkelt ut... Sannheten er vel at de kan godt sitte som ett hælvete like godt som at de løsner enkelt.
Du må ha no som presser kula ned, samtidig som du kakker rundt kanten med meisel. Hele tiden må du holde presset slik at den spretter ned etter hvert slag. Slå rundt på foskjellige steder.

Jeg vil anbefale deg verksted, for den skal tross alt på plass igjen og. OG det er her spesverktøy kommer til sin rett.

Ja, jeg vet det koster.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Des

Post by Des »

Verksted?? Huff.. som kjent står bilen i garasjen uten hjul, uten bremser, uten drivaksler, uten styrestag, uten nedre bærekuler.. ja, stort sett uten det meste. Så tror ikke den flytter på seg før de øvre er skiftet også :)

Får prøve med en en kombinasjon av avtrekker, gassbrenner, gokk og mugger :D

Men denne her var vell ikke kon? Men med noen lodrette spor?
Familiemann

Post by Familiemann »

Vet ikke hvor enkelt det er å demontere øvre bærearm. Du kan jo demontere dem, ta dem med på et verksted og få kulene byttet der. Fin anledning til å skifte foringene også nå når du har nede så mye.

Men jeg vet som sagt ikke hvor mye plaget man kan bli når bærearmen skal skrues løs.
Det er det sikkert andre her på forumet som kan svare på.
Des

Post by Des »

Heh, god ide :D Stavene bak er jo allerede av, så så mye ekstra arbeid er det vell ikke. Har allerede holdt på i 5-6 måneder, så litt tid fra eller til spiller ingen rolle. Må være ferdig til jul da, det blir neste andledning hvor det blir behov for mer enn 5 seter. :lol:
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Jeg byttet ut mine ved å kakke de ut med slag på toppen. Men for å få effekt av kakkingen synes jeg å huske at jeg måtte legge noe mellom øvre bærearmen og karrosseriet, slik at bærearmen ikke fjæret ned. Jeg brukte en vedkile i stål som jeg banket lett inn før jeg jekket opp. Det er viktig at bærearmen er helt stum og uavfjæret.
Først prøvde jeg å avlaste torsjonsfjæra, men da ble det ikke stivt nok til at kakkingen fikk effekt, selv om jeg støttet under mot gulvet.
Der Postmeister
-
-

Bare redd den kakkinga kan skade armen. Vet ikke, men jeg ville ikke gjort det for å være sikker.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Hmm. Det kan nok skje et og annet som ikke står i boka når man står som meg og mekker bak en busk i hagen. :oops:
Kula har jo en slags forhøyning på toppen som nærmest ber om å få seg et kakk, eller har denne forhøyningen en annen funksjon? Jeg oppfattet det nærmest som en konstruert "bankeknott" men det var kanskje ikke tenkt slik fra VWs side? :?
Der Postmeister
-
-

Joa, vi gir den toppen ett dormerke som vi setter presseverktøyet imot.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply