'91 Doka Syncro!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: '91 Doka Syncro!

Post by ducce999s »

Syncroeier wrote:Corsa Italiana ja, vi bygger denne Alfetta GT'en.. :)
da blir det italiensk banedag på dere og da :)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

'91 Doka Syncro!

Post by subwoofer »

Håper du slipper å vente like lenge som meg på oppkjøring til BE. Var ferdig med det obligatoriske i slutten av april, kjørte opp onsdag i uka som var. Tønsberg nekter visst overtid for tida, elns.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

Blir nok italiensk banedag ja, men siden alle slitedelene til bilen fortsatt er i en eske på vei over dammen fra england blir det nok uten alfettaen.. :( Det går vanligvis på 4-5 dager, men i dette tilfellet nærmere 14-15 dager, kanskje enda lenger om tollen har tatt ferie.. :evil:

Nytt mål er CSM 28 august, det bør gå fint! får jeg ikke oppkjøring før det blir det å leie sjåfør for anledningen..
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Snasen racerbil! Jeg har lyst til å prøve å få tatt en tur på italiensk banedag jeg også. Etter 100000 km på vei hadde det vært gøy å få testet Monsteret på bane. Får vel logge inn på Desmodromene og sjekke mulighetene.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

En liten oppdatering er vel på sin plass..

Bilen er i daglig bruk, alt vel! :)

Hadde et litt ekkelt gassoppheng nå det frøys på en kveld, så gassvaieren er nå ny.

Eksospotta fant for en ukes tid siden ut at den ikke ville være med mer, og hoppet delvis av i fart! Selv om lyden uten lyddemper er tøff så blir det jo litt slitsomt for naboene, så da dro jeg på biltema og kjøpte et par potter.. Med en 2" og en 2.5" sveiset sammen ble den jo litt dyp i målet, men lydnivået er helt ok..(Noen har spurt om jeg har satt V8 i den.. :lol: )

Image

Det har også vært antydning til nykking under kjøring, så da la jeg inn en bestilling hos just kampers på alt av filtere og tenningsdeler.

Konklusjon fra forrige sides problemer er at girkassen nå er lytefri, ingen ulyder.. det må være god reklame for Omega 915. :)
Det har ikke vært antydning til trøbbel etter kjølevæske blow-out'en i fjor, så da slapp jeg unna med skrekken på det også.

Det har ikke blitt noe kosmetisk oppgradering dette året(mest på grunn av nevnte racerbilprosjekt), så det får vel bli til våren.
Ingen tvil om at den skal tas litt mer vare på fremover, på tross av et slitent ytre er dette en god bil! Alt virker(inklusive Eber!)!

Mimrebilde fra i sommer:
Image

Fortsatt god jul og godt nyttår til alle! :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er filtere, alt av vakumslanger til fordeler og bensintrykkregulator, samt tenningsdeler byttet. Mulig det er et innslag av placeboeffekt, men nå har den betydelig mer moment! :D Vet at pluggledningene var dårlige, men dette var litt av en forskjell! luftfilteret var jo ikke helt topp det heller..

Pluggene så veldig bra ut, så blandingsforholdet ser ut til å være bra..

Fikk feil rotor fra JustCampers, fikk en til fordeler med tynnere aksling. Er det noe system på hvilke biler som har tykk/tynn fordeleraksel?
Er selv vant med italienske biler, og der monterte de stort sett det som lå nærmest på hylla. :D Går ut fra at tyskerne er litt mer organiserte?
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Syncrospørsmål!

Ytre drivledd venstre foran har takket for seg. såpass mye at det bare er å trekke fri akselen.. Jeg tenkte nå å demontere resten av akselen(det på innsiden, ikke det som holder navet sammen!), så bilen kan kjøres..

Såvidt jeg vet skal ikke dette være noe problem mtp. diffen og resterende system, noen som mener noe annet?

Det skal selvfølgelig ikke kjøres verken hardt eller i skauen med dette oppsettet, men kobler jeg sperra får jeg jo 3 hjulstrekk! :D
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Syncroeier wrote:Syncrospørsmål!

Ytre drivledd venstre foran har takket for seg. såpass mye at det bare er å trekke fri akselen.. Jeg tenkte nå å demontere resten av akselen(det på innsiden, ikke det som holder navet sammen!), så bilen kan kjøres..

Såvidt jeg vet skal ikke dette være noe problem mtp. diffen og resterende system, noen som mener noe annet?

Det skal selvfølgelig ikke kjøres verken hardt eller i skauen med dette oppsettet, men kobler jeg sperra får jeg jo 3 hjulstrekk! :D
Tut og kjør. Overhode ikke noe problem :D
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Som sagt så gjort, fint å kjøre T3 igjen! :)

Prøver meg igjen på å love en rullende renovering i løpet av vår/sommer, nå må noe gjøres..
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Bilen er nå i daglig drift, og går som en kule! Hadde litt oppstartproblemer med varm motor, det løste seg ved bytte av batteri..(?)

Noen antydninger er det likevell, jeg opplever at den av og til på halv gass i godt driv ikke har konstant skyv, som om den ikke får kontinuerlig drivstoff.. trår jeg pedalen i bunn trekker den som den skal, det er bare et "halv gass" problem.. Noen ideer om hva det kan skyldes?

Knallgod bil å ha når man pusser opp hjemme! :D
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Post by VonZu »

Dette tror jeg det står skrevet om en del plasser. Men det kalles allskens rart, så det er vanskelig å søke på det. Luftmengdemåler ser ut til å være et hett tips.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da skal jeg ta en kikk på den ved ledighet..

Litt komisk å kjøre på E18 med denne, noen skal på død og liv IKKE bli forbikjørt av denne kassa! En frustrert BMW eier som sansynligvis ble holdt i fartsgrensa av kona valgte å bare legge seg ut i venstre og blokkere meg.. :lol: Noen blir som unger på veien..

Ellers er den jo flott å cruise med i <120 på GPSen, stødig og god i fart selv med en god del oppakning på planet.. :)
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er den verste delen av opppussingen unnagjort, og bilen har vært uvurdeerlig hjelp.. men nå er startproblemene tilbake.. Ved varm motorvirker det som startmotoren trekker tyngre? den sliter ned batteriet før den starter, så nå er det et problem.. Når motoren er kald starter den uten problem..

Hovedmistenkt er starteren, deretter ladebrua, evt tenningsjustering? den smeller endel i potta på motorbrems også, kanskje et tegn på dårlige dyser?

Gode tips fra ekspertene søkes!

Når den starter og går er alt imidlertid i skjønneste orden..
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

'91 Doka Syncro!

Post by subwoofer »

Starter og foring i clutchhuset er sikkert gode og slitne etterhvert. Etter at jeg skiftet til en renovert starter i vinter har den startet på første klikket på nøkkelen hver gang, aldri nøling eller annet tull. Jeg synes det var verdt pengene.

Smelling på overrun kan tyde på at bryteren på gasspjeldet ikke klikker til som det skal på tomgang, eller at temp2-giveren er på tur. Over 1500 o/min skal det være fullstendig kutt på drivstoff når du slipper gassen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Startere som går tregt er jo et veldig kjent problem på T3 med vannboxer. Jeg tror det kan være flere årsaker, og muligens en kombinasjon av disse. Batteriet sitter veldig langt fra startmotoren, og den lange kabelen gjør nok at dette systemet er veldig følsomt for spenningsfall. Sjekk jordingspunkter og batteripoler, og vurder eventuellt å skifte plusskabelen fra batteriet til starteren. Selve startmotoren kan være dårlig, og ikke minst foringen i clutchhuset, som Joachim nevner.

Jeg har også hørt om tilfeller hvor motoren kniper på grunn av slitte aksiallager på veivakselen, eller feil shimsing av disse. Da kan du muligens kjenne stor endeslakk i vevakselen hvis du tar tak i remskiva og prøver å bevege den ut og inn. I slike tilfeller kan det være at motoren starter greit noen ganger, men hvis du trykker inn clutchpedalen vil utløserlageret presse veiva bakover slik at den kniper. Hvis svinghjulet har vært demontert, kan shimsene ha kommet ut av stilling. Det er viktig å være oppmerksom på at selve svinghjulet er en del av dette aksiallageret, ved at det ligger shims mellom svinghjulet og lagerskiva. Hvis svinghjulet byttes ut må endeslakken shimses på nytt.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hadde akkurat samme problem med starteren, på starteren min ble den plasthylsa som sitter på bolten der hvor plusskabelen skruest inn på, så varm at den begynte å smelte, selve skruen hadde blitt rødlig på farge. Jeg satte bare inn en annen starter fordi jeg hadde en liggende og har ikke hatt tid til å undersøke den gamle, men den oppførte seg på samme måte, akkurat som om batteriet tappet seg ut og ikke hadde kraft nok når det skulle startes på varm motor.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VW1985T3
Car: T3 1985 Sika
Phone: 95019591

Post by VW1985T3 »

Syncroeier wrote:Da er girkassen matet med ny olje ispedd litt Omega 915(?), og jaggu ble det tyst! :D

Tappepluggen avslørte jo at det har foregått saker og ting innvendig.. :|

Image

Det tok litt tid å få olja på kassa i -10, det hjalp litt å sette varmer på oljekanna..

Image

Da satser jeg på at den holder gjennom en snørik og fin vinter! Litt ekstra lys er jo heller ikke å forakte..

Image

Image

Kjør hardt kjør stil ha mange lys uten tvil ;)
Petter Hegge
Røyken,Buskerud
95019591 ;)
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Dette med at den ikke vil starte på varm motor ble kurert med ny starter og bronseforing på syncroen min. Symptomene du beskriver passer med det jeg opplevde.
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Takk for gode svar! :)

Nå er Racerbilen i drift (og går som en kule!), så da blir det litt tid til å gjøre sliteren klar for vinteren.. Da blir det å sjekke litt kabling først, og i værste fall plukke ned kassa og bytte lager/starter..

Det er vel ingen grunn til å prøve å bytte bronseforingen med kassa inne, eller har noen gode triks for dette? Gjorde dette på en boble en gang, og det var en tålmodighetsprøve!

Motoren har mest sansynlig vært overhalt en gang, for den ser ut til å være i toppform.. jeg skal ta en kikk på aksialslakken også, men tror den er som den skal..
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ingen problem å ta ut bronseforingen med kassa inne. Men den ene drivakslingen kan det være greit å ta vekk, for å komme veldig mye lettere til.

Jeg fikk ut bronseforingen ved å gjenge den opp, skru i et ad-hoc avtrekker, og dra den ut. Ligger bilder av det på VonZyncro-tråden. Det var rimelig grei skuring.

Men er du heldig, kan du støvsuge den ut :wink:
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Oppdatering!

Starter med foring byttet, nå starter den bare jeg tenker hardt på det.. :D

Byttet også mellomaksel og venstre drivaksel siden jeg først var under der, så nå trekker den på alle 4 igjen. Merker at viskosen er steinhard, så nå står Decoupler på innkjøpslisten.. Donor ligger klar for å sendes, hvor anbefaler dere å kjøpe den? GoWesty ser ut til å ha best pris på 850$?

Har også begynt på montering av aluplater på planet, jeg var spent på hva jeg fant under de vasstrukne finerplatene! Det så overaskende bra ut, kun 2 små hull til venstre på "hytteveggen"..

Håpet er å få sveiset hull og sprøytelakkert den før vintern setter inn, men det er litt lite tid igjen.. :S Kapellet må også gås over og lakkes, så det spørs om det begrenser seg til sveising og flekking, og lakkering til våren.. får se. :)

statusbilde
Image
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Ligger en tråd på Thesamba som tar for seg kvalitetsforskjeller på decouplere, kan være greit å ta en titt. Mener blant annet at det var en del forskjell på amerikansk produserte og tyske når det gjelder det rent mekaniske og holdbarheten på dette.
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

hmm.. fant ikke tråden du snakker om, link?

planet er nå rengjort, og brunox lagt på alle bare metallflater.
På toppen av dette blir det understellsmasse. Ideen er å ha god rustbeskyttelse, og et mellomlag så platene ikke ligger og slamrer..

snart klar for en lang vinter.. :)
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Prøvde å finne den men uten hell, men Gowestys decoupler får iallefall godkjent. Lurer på om det var Vancafe som solgte en versjon som visstnok skulle være "dårligere"
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Syncroeier
-
-

Post by Syncroeier »

Da er høyre kanal blitt hel ved igjen! Litt komplisert det hjørnet bak over bærearminnfestningen til bakhjulet, der var det mye jernoksid! utrolig at det ikke hadde knekt allerede.. med mye pirk og bannskap fikk jeg laget ting som de skulle være, så nå holder det noen år til. skal lure på om man kan gjøre noe for å hindre at jord og skit samles her..

skal bli godt å få "traktor'n" på veien igjen! :)
Post Reply