Neste på lista var å skifte ut kjølevæska. Etter sigende var den lite annet en "friskt fjellvann" fra Mo i Rana på systemet.
Jeg fikk bare åpnet den dreneringspluggen på høyre side av motoren. Dekselene er jo såpass genialt innfestet at en må av med boltene på eksosen for å få de av, og neimen om jeg frister fanden med å voldta boltene på eksosanlegget rett før ferien. Den bakre på høyre side kom greit, så da fikk det være nok.
Åpnet lufteskrua på radiatoren, tok av lokket på trykktanken og lot det renne til det stoppet.
Jeg kom her på at det var snakk om å ha varmeapparatet på full guffe. Så jeg satte spakene på varmt over alt, litt usikker på hva som egentlig var poenget med det. Har lest det en gang, men husker ikke helt. Var det kanskje noe slik at spakene åpner ventilen inn til varmeveksleren i varmeapparatet?
Så tenkte jeg å spyle litt gjennom systemet. tuppen fra hageslangen passet perfekt i slangen fra bunnen av trykktanken, så det ble min metode i dag.
Jeg lot det stå lenge og vel å renne. Til slutt var det krystallklart vann fra alle hull.
Jeg koblet så av slangene i bunnen av radiatoren. Den ene var noe herk å komme til fra undersiden. Men gikk veldig fint å ta fra oversiden, bak nedre grill. Den tanga er helt genial til å ta de slangeklemmene med.
Av med slangene, og opp med ræva.
Etterpå koblet jeg på slangene igjen, satte pluggen i toppen og satte ned ræva.
Jeg fylte så på ny kjølevæske rett i trykktanken. Det gikk på rimelig nøyaktig 5 liter før den ble full.
Jeg brukte Shell sin "superlonglife"-ettellerannet. Rosa greier med korrosjonsinnhibitor og greier.
Blandingen var ca 60% frostvæske. Tok litt i, fordi jeg antok at systemet fortsatt innehold en og annen liter av det Mo i Ranaske fjellvannet.
Så hadde jeg 5 nye liter i ei trykksprøyte, og satte slangen rett inn på lokket til trykktanken.

Rett før det var tomt i kanna, rant det over framme i radiatoren.
Så et sted mellom 9 og 10 liter gikk på før det rant over.
Så var det opp med nesa og en ny runde med gardenasprøyta.

Litt usikker på hvor mye som gikk på her. Murphy kom og sølte ut noe rundt 3 liter. Jeg hadde forventet at, om noe skulle skje, så var det at slangen hoppet av stussen på lokket til trykktanken. Men det skjedde ikke. Årsaken til sølet var no ganske annet, og det snakkes ikke mer om det.
Rett før trykksprøyta var tom, rant det over på radiatoren igjen.
Jeg antar jeg totalt fikk innpå noe rundt 12 liter ny kjølevæske.
Så fylte jeg på påfyllingstanken og startet bilen med varmeapparatet på full guffe.
Nivået i trykktanken stabiliserte seg rimelig raskt ca. midt på den øvre slangen inn på tanken.
Det ble skikkelig varmt i varmeapparatet.
Etter en stund, var det god varme helt opp til toppen på radiatoren.
Jeg syns dette lover godt. Jeg tror ikke det er mye luft igjen i systemet.
Veldig greit å bruke trykksprøyte til dette. Det gikk forbausende fort å tømme sprøyta, og det var veldig lett å kontrollere trykket. Da jeg skulle sette inn skruen i luftinga på radiatoren igjen, hadde jeg bare littegranne trykk i sprøyta, slik at det sildret forsiktig ut av radiatoren. Null stress.
Kanskje jeg tar en runde med lufting på låvebroa i morgen, bare for å være på den sikre siden.