Merkeverksted kommer ikke inn på bilens diagnosesystem? Hva i all verden kan det skyldes?
Har noen vært borti noe slikt?
Merkeverksted kommer ikke inn på bilens diagnosesystem?
Merkeverksted kommer ikke inn på bilens diagnosesystem?
Mvh Pickupman
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re: Merkeverksted kommer ikke inn på bilens diagnosesystem?
Bilen din prøver nok å skåne deg for hårreisende verkstedsregningerPickupman wrote:Merkeverksted kommer ikke inn på bilens diagnosesystem? Hva i all verden kan det skyldes?
Har noen vært borti noe slikt?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg har vært borti det på en '99 Passat. Første årsmodellen med selvdiagnose på radioen. Ny bil som kom inn på verkstedet etter tre dager fordi automatkassa giret rart. Etter "litt" feilsøking fant jeg ut at diagnosesystemet til hele bilen gikk rett til gods gjennom en uoriginal radio. Men på T5 er det muligens ikke gammeldags K-ledningdiagnose? Jeg har ikke feilsøkt noe særlig på disse. Men jeg lurer på om ikke diagnosesystemet går via canbus-systemet, gjennom en diagnosegateway. Men uansett kan det være en god ide å elliminere eventuelt ettermontert utstyr. Det finnes endel hårete koblinger på slikt rundt omkring..Pickupman wrote:Har noen vært borti noe slikt?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Hmm, Er nok lurt å se litt vidt på dette ja. Men jeg har ikke noe ettermontert utstyr, men parkeringssensorene er også ute av drift for tida noe de også er når det er tilhenger i i tilhengerkontakten. Kanskje ei rengjøring der er på tide.Rikskringkastingen wrote:Jeg har vært borti det på en '99 Passat. Første årsmodellen med selvdiagnose på radioen. Ny bil som kom inn på verkstedet etter tre dager fordi automatkassa giret rart. Etter "litt" feilsøking fant jeg ut at diagnosesystemet til hele bilen gikk rett til gods gjennom en uoriginal radio. Men på T5 er det muligens ikke gammeldags K-ledningdiagnose? Jeg har ikke feilsøkt noe særlig på disse. Men jeg lurer på om ikke diagnosesystemet går via canbus-systemet, gjennom en diagnosegateway. Men uansett kan det være en god ide å elliminere eventuelt ettermontert utstyr. Det finnes endel hårete koblinger på slikt rundt omkring..Pickupman wrote:Har noen vært borti noe slikt?
Mvh Pickupman
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Tilhengerkontakter lager mye krøll, men jeg har ikke hørt at det er noe kjent problem at de slår ut diagnosesystemet. Uansett er det nok lurt å få gjort noe med det.
Litt OT:
Det er skremmende mange som kjører rundt med slike 13-7-polsadapter i kontakten, selv om hengeren er koblet av. Det er kostbar latskap. Da kommer det fuktighet inn i kontakten, med påfølgende irr og korrosjon. Det blir grønt og svart langt innover i ledningsnettet, det er ikke uvanlig at ledningene kan smuldre opp nesten en meter innover i kabelsettet. På de fleste biler med fabrikkmontert tilhengerfeste er kablene ut til hengerkontakten en del av sentralledningsnettet i bilen. Et slikt ledningsnett koster ofte ca 60000 kroner, og jobben med å skifte det omtrent det samme, så det er jo ikke noe tema. Da må verkstedet lage ledningsnettet ut til tilhengerkontakten, og skjøte det inn i sentralledningsnettet i bilen. Hvis det gjøres en skikkelig jobb og brukes riktige materialer, så blir en slik skjøt ganske bra. Men etter min menig blir det sjelden like varig som et helt og uskadet ledningsnett uten en slik skjøt. Det tar litt tid å reparere en slik skade, og det koster jo fort noen tusenlapper. Jeg begriper ikke folk ikke tar seg tida til å plukke ut det adapteret når de kobler av hengeren.
Noen biler har også en mikrobryter inni kontakten, som deaktiverer ryggesensorer og tåkebaklys og lignende når hengerkontakten er koblet til. Denne bryteren blir selvfølgelig aktivert av adapteret også. Men på nyere modeller vil gjerne styreenheten for tilhengerkontakten oppdage elektronisk at tilhengeren er montert, og da bortfaller denne bryteren.
Litt OT:
Det er skremmende mange som kjører rundt med slike 13-7-polsadapter i kontakten, selv om hengeren er koblet av. Det er kostbar latskap. Da kommer det fuktighet inn i kontakten, med påfølgende irr og korrosjon. Det blir grønt og svart langt innover i ledningsnettet, det er ikke uvanlig at ledningene kan smuldre opp nesten en meter innover i kabelsettet. På de fleste biler med fabrikkmontert tilhengerfeste er kablene ut til hengerkontakten en del av sentralledningsnettet i bilen. Et slikt ledningsnett koster ofte ca 60000 kroner, og jobben med å skifte det omtrent det samme, så det er jo ikke noe tema. Da må verkstedet lage ledningsnettet ut til tilhengerkontakten, og skjøte det inn i sentralledningsnettet i bilen. Hvis det gjøres en skikkelig jobb og brukes riktige materialer, så blir en slik skjøt ganske bra. Men etter min menig blir det sjelden like varig som et helt og uskadet ledningsnett uten en slik skjøt. Det tar litt tid å reparere en slik skade, og det koster jo fort noen tusenlapper. Jeg begriper ikke folk ikke tar seg tida til å plukke ut det adapteret når de kobler av hengeren.
Noen biler har også en mikrobryter inni kontakten, som deaktiverer ryggesensorer og tåkebaklys og lignende når hengerkontakten er koblet til. Denne bryteren blir selvfølgelig aktivert av adapteret også. Men på nyere modeller vil gjerne styreenheten for tilhengerkontakten oppdage elektronisk at tilhengeren er montert, og da bortfaller denne bryteren.
Henrik Engen
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
abs og eds kan bli slått ut av dette irret. Har vært bort flere biler med dette trøbbelet etter å ha kjørt med adapter i over relativt kort tid.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Tillegg til OT 
Når 13-7 adapteren står koblet i kontakta så fungerer heller ikke ryggesensoren.
Gjør hvertfall ikke det på min.
Når 13-7 adapteren står koblet i kontakta så fungerer heller ikke ryggesensoren.
Gjør hvertfall ikke det på min.
Mvh
André Hoff
2009 VW Caravelle 2.5 TDI 4motion
André Hoff
2009 VW Caravelle 2.5 TDI 4motion
Mulig jeg husker veldig feil men er det ikke en sikring til obd2 kontakten i sikringsboksen under girspaken? Om denne er defekt så vil det by på trøbbel og komme inn på bilens diagnose system.
Transporter T5 2.5 TDI
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Multivan T5 2.5 TDI
link til T5 deler jeg har til overs.
viewtopic.php?f=7&t=29443
Bilen var inne på merkeverksted i dag for feilsøk. Fortsatt ingen kontakt med bilens datasystem.
Er det noen rask måte å kontrollere sikringene uten å måtte ta ut èn og èn? Det er ikke plass til meg mellom setene der..
Er det noen rask måte å kontrollere sikringene uten å måtte ta ut èn og èn? Det er ikke plass til meg mellom setene der..
Mvh Pickupman