Mørkt instrumentpanel
Mørkt instrumentpanel
Har en caravelle 2000 mod. Blått lys i instrumentpanelet og rødt lys i visere forsvant. Ellers virker varsellamper og instrument som de skal. Lys for brytere til varmeapparat, vifte ol virker, her virker også dimmeren. Har prøvd annen lysbryter og dimmer ( Takk til broder Livar) uten bedring. Noen som har peiling på hvor feilen kan ligge?
T4 buss 2000 TDI
Golf stv 2001 1,4
Golf stv 2001 1,4
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Mørkt instrumentpanel
Har du sjekket alle sikringer?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Jeg er redd feilen ligger i selve instrumentinnsatsen. Hvis jeg forstår det riktig så fungerer alle instrumenter og kontrollamper, og alt instrumentlys bortsett fra i selve kombiinstrumentet. Det ser ut som det finnes flere ledninger til jord fra selve instrumentet. Hvis det er en separat jordledning for instrumentbelysninga så kan det nok være en jordingsfeil, men det høres ikke veldig sannsynlig ut. Hvis det hadde vært en jordingsfeil ville jeg forventet mer problemer med instrumentet. Det at all annen instrumentbelysning virker, og at det ikke hjalp med en annen lysbryter, tyder nok på at alt er i orden fram til ledningsfordeleren over sikringstavla. Du kan jo sjekke denne, og se om noen av ledningene kan ha falt ut derfra. Men det høres kanskje heller ikke veldig sannsynlig ut dersom dette problemet oppsto plutselig. Instrumentbelysninga har grå stikkerhus, og er merket 58b. Det kan nok være lurt å sjekke om det kommer strøm inn på pinne 20 i den blå kontakten bak på instrumentet. Spenningen til instrumentlyset er pulsbreddemodulert på T4 etter 1996, ikke bare redusert gjennom et vanlig potensiometer. Men jeg vil vel kanskje tro at de fleste multimeter vil vise det som redusert spenning hvis du måler spenninga når instrumentlyset er dimmet ned.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Takk for raskt og godt svar, meget utfyllende!
(Livar sa i går: Har du prøvd forumet, Henrik kan sikkert noe om dette!) Mulig dette ligger over mitt kompetansenivå å fikse opp i, men jeg får ta en prat med Livar, så får vi se hva vi får til.
T4 buss 2000 TDI
Golf stv 2001 1,4
Golf stv 2001 1,4
Fikk et kvalitetspoeng av meg for den Henrik
Med litt hjelp ag google translate samt begrensede tyskkunnskaper fra ungdomskolen skal vi nok finne utav litt.