Snodig mangel på EU-kontroll.. Multivan

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Hadde min camping-registrerte Multivan til EU kontroll i dag og fikk 2'er på manglende brannslukkerapparat.. Stusser på dette.. Dette er jo den standard 5-seter modellen First-utgaven. Har aldri sett et slikt apparat i disse bilene. Skal jeg gå på Møller i denne saken? Dreier seg om min 2004 registrerte T4 modell..

mvh
lassemann
JanneT3
-
-
Car: T2 -77
Phone: 95932697

Re: Snodig mangel på EU-kontroll.. Multivan

Post by JanneT3 »

I alla camping/bo bilar ska det finnas brand släckare.
T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar.
// Janne Lindgren
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Da bilen din var ny i 2004 var det ikke krav om brannslukker i campingbil, men det var vel påbudt i T4 med minibussregistrering. I 2007 eller 2008 kom det krav om 6 kg brannslukker i campingbil, men dette ble endret til 2 kg 1. august 2010. Dette kravet har tilbakevirkende kraft, og gjelder alle norskregistrerte campingbiler uansett når de er registrert. Brannslukkeren skal være forsvarlig festet og plassert lett tilgjengelig for føreren.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Rikskringkastingen wrote:Da bilen din var ny i 2004 var det ikke krav om brannslukker i campingbil, men det var vel påbudt i T4 med minibussregistrering. I 2007 eller 2008 kom det krav om 6 kg brannslukker i campingbil, men dette ble endret til 2 kg 1. august 2010. Dette kravet har tilbakevirkende kraft, og gjelder alle norskregistrerte campingbiler uansett når de er registrert. Brannslukkeren skal være forsvarlig festet og plassert lett tilgjengelig for føreren.
Må først få si at brannslukker tilgjengelig er en god idé....

Men tilbakevirkende kraft? Er det et EU-krav, eller er det funnet på her på berget?

Snakket med en kar i brannvesenet, og han var enig i at pulverapparat i bil er det samme som en masse arbeid etterpå.
(Nesten bare å kondemnere hvis man har brukt det der det er mye elektronikk..)
Så han anbefalt et skikkelig Skumapparat.

Henrik, vet du om det er lov å lakkere apparatet i bilens farge, eller montere i skapet bak fører?

(Æ har ikke sett noe slikt i Transporter-Multien....Og ser ikke noe mer nytte der enn i en vanlig bil, da det ikke er noe gass-anlegg e.l. her...
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

sjekk vegvesen.no sine sider. Der finner du hele håndboka for EU-kontrollen og infoen ang om det er 1 eller 2erfeil.

Det burde ellers ikke spille noe rolle om apparatet er rosa bare det er lett tilgjengelig. Trur nok det kravet er viktigere enn farge. Men som alt anna: sikkert noen som vil henge seg opp idet og og gi det mangel.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg hadde min til kontroll på onsdag hos Møller og fikk ingen feil.......jeg hadde ikke brannslokkningsapparat.
Nå sier kona at det finnes en bak førersete. :lol:
StaaleB
-
-

Post by StaaleB »

Vanlige skumapparater tåler ikke frost.
Det finnes utgaver som tåler frost, men ikke ubegrenset.
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Det jeg har i garasjen tåler -30 grader. Men jeg har ikke sett mange små. Slik jeg ser det er et 2kg-apparat bare en forsinkelse sånn at jeg rekker å få ut unga.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bugman wrote:Må først få si at brannslukker tilgjengelig er en god idé....

Men tilbakevirkende kraft? Er det et EU-krav, eller er det funnet på her på berget?
Jeg aner ikke hvem som har funnet på det, men det står i "Forskrift om bruk av kjøretøy", § 1-5, punkt 6: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1990 ... 2.html#1-5. Kontrollveiledningen for periodisk kjøretøykontroll ligger her: http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20 ... -01-02.pdf. Se kontrollpunkt 7.9 om brannslokker.
Bugman wrote:Snakket med en kar i brannvesenet, og han var enig i at pulverapparat i bil er det samme som en masse arbeid etterpå.
Pulverapparat er fint for å redde liv, og noe dritt hvis du skal prøve å redde bilen. Men bilbrann lager uansett store skader som er vanskelige å rydde opp etter. Hvis det brenner så mye at du er nødt til å bruke pulverapparatet, så er gjerne bilen allerede så ødelagt at det ikke spiller noen rolle. Men klarer du å slokke uten å bruke pulver, så gjør for all del det. Det er sikkert ikke dumt å ha et skumapparat i tillegg, men forskriften spesifiserer jo faktisk pulver.
Bugman wrote:Henrik, vet du om det er lov å lakkere apparatet i bilens farge, eller montere i skapet bak fører?
Det finnes helt sikkert forskrifter om farge og merking på brannslokkingsutstyr også, men det har jeg ikke noe greie på. Det er sikkert en grunn til at slike apparater pleier å være røde.. Det står at slokkeren skal være "lett tilgjengelig for fører", jeg tror ikke det betyr at du nødvendigvis må kunne få tak i det mens du sitter i førersetet. Hvis gjennomgangen mellom forsetene ikke er blokkert, så er det sikkert OK å plassere det bak. Men jeg vet ikke om det defineres som "lett tilgjengelig" å plassere slokkeren i et skap. Uansett mener jeg at det er minst like viktig i en campingbil at den er lett tilgjengelig fra senga, som at den er lett å få tak i fra førersetet.
Bugman wrote:Æ har ikke sett noe slikt i Transporter-Multien....Og ser ikke noe mer nytte der enn i en vanlig bil, da det ikke er noe gass-anlegg e.l. her...
Gassanlegg er en ting, men det er jo elektrisk anlegg i bilen. Hvis bilen er egnet for å brukes til overnatting, så ser jeg behovet for brannslokker. Og røykvarsler.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Rikskringkastingen wrote:
Bugman wrote:Må først få si at brannslukker tilgjengelig er en god idé....
Bugman wrote:Snakket med en kar i brannvesenet, og han var enig i at pulverapparat i bil er det samme som en masse arbeid etterpå.
Pulverapparat er fint for å redde liv, og noe dritt hvis du skal prøve å redde bilen. Men bilbrann lager uansett store skader som er vanskelige å rydde opp etter. Hvis det brenner så mye at du er nødt til å bruke pulverapparatet, så er gjerne bilen allerede så ødelagt at det ikke spiller noen rolle. Men klarer du å slokke uten å bruke pulver, så gjør for all del det. Det er sikkert ikke dumt å ha et skumapparat i tillegg, men forskriften spesifiserer jo faktisk pulver.
Bugman wrote:Æ har ikke sett noe slikt i Transporter-Multien....Og ser ikke noe mer nytte der enn i en vanlig bil, da det ikke er noe gass-anlegg e.l. her...
Gassanlegg er en ting, men det er jo elektrisk anlegg i bilen. Hvis bilen er egnet for å brukes til overnatting, så ser jeg behovet for brannslokker. Og røykvarsler.
Som jeg sa, så er det nok en god idé å ha i alle biler, uansett om du ligger i bilen eller ikke.

Og det du sier om røykvarsler er en enda bedre idé :) !

Nå var de nu han i Statens Vegvesen som sa at det var bedre med en skumslokker...
(Han nevnte at det var benyttet pulver inni en bil han skulle fikse, og pulveret hadde "ete" isolasjon osv.)

Og ja, jeg tenkte mest på ting som tar fyr inni bilen....For det blir som når det oppstår brann i maskinrom på båter; kommer ofte av slurv og dårlig vedlikehold.
(VASK motoren, og sjekk diesel- og oljeslanger, samt el. tilkoplinger ofte(re)!!)

Så ha brannslukker i bilen, og røykvarsler hvis man ligger i den, og bruk hodet, så går ting meget bedre! :mrgreen:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply