Rustbehandling på karosseri og understell
Rustbehandling på karosseri og understell
Hei!
Bil: 2003 Transporter 2.5 TDI 88HK
Vasket bilen for første gang (kjøpte den for ikke veldig lenge siden) i dag og oppdaget at det var masse små rustflekker på karosseriet like bak de fremre dekkene.
Noen som har noen tips til å få disse bort og holde det i sjakk?
Lurer også på å spandere understellsbehandling på bilen, men vil det være noe poeng i å gjøre dette?
Det er noe rust under, men vet ikke hvor ille det må være før det har bikka over til å være lite vits med tectylbehandling eller lignende :/
Takk for svar!
Bil: 2003 Transporter 2.5 TDI 88HK
Vasket bilen for første gang (kjøpte den for ikke veldig lenge siden) i dag og oppdaget at det var masse små rustflekker på karosseriet like bak de fremre dekkene.
Lurer også på å spandere understellsbehandling på bilen, men vil det være noe poeng i å gjøre dette?
Det er noe rust under, men vet ikke hvor ille det må være før det har bikka over til å være lite vits med tectylbehandling eller lignende :/
Takk for svar!
Re: Rustbehandling på karosseri og understell
Hvis det er bare små brune prikker er det nok ikke bilen din som har rustet. Det er forskjellig metallstøv fra f.eks piggdekk som sprettter opp fra bakken og fester seg i lakken på bilen din. Det kan du bare polere vekk, hadde også endel sånne små prikker.
Tectyl må man vel bare ha på når bilen er 100% rustfri, ellers gjør man bare vondt verre. Kan anbefale å ta oljebehandling, hvor alt blir 'badet' i olje, det er effektivt.
Tectyl må man vel bare ha på når bilen er 100% rustfri, ellers gjør man bare vondt verre. Kan anbefale å ta oljebehandling, hvor alt blir 'badet' i olje, det er effektivt.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: Re: Rustbehandling på karosseri og understell
All understellsbehandling som er korrekt utført vil forsinke rustangrep, mel en rustfri underside vil såklart stå mye lenger før det er skadelig rusta.vwmort1 wrote:Hvis det er bare små brune prikker er det nok ikke bilen din som har rustet. Det er forskjellig metallstøv fra f.eks piggdekk som sprettter opp fra bakken og fester seg i lakken på bilen din. Det kan du bare polere vekk, hadde også endel sånne små prikker.
Med korrekt menes lufttett, og uten luft vil det ikke ruste. Understellbehandling vil vel også ofte være med tyntflytende olje først og beskyttende lag videre ut.
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
På min 92-modell er det omtrent ikke rust, men jeg ser at punktsveisene langs skjermkantene er blitt mer markerte, none som tyder på rustanløp mellom inner- og ytterskjerm.
Bilen er neste nikke vinterkjørt, da det er en camper.
Her har jeg vippet ut lokkene rett innenfor skjermkantene og sprøytet inn hulromsbehandling i håp om at det kan bremse opp rusttendensene.
Skulle vel helst hatt olje, men jeg hadde ikke noe å sprøyte olje inn med.
Jeg føler mer i alle fall tryggere nå. På steder med tidligere rustanløp under ha det stoppet helt opp med tynnt antirustmiddel.
Alle bremserørene fra ende til annen er beskyttet på samme måte og det ser lovende ut.
En kamerat fikk bilen antirustbehandlet hos Funnerud med oljebehandling. Det så veldig bra ut.
Bilen er neste nikke vinterkjørt, da det er en camper.
Her har jeg vippet ut lokkene rett innenfor skjermkantene og sprøytet inn hulromsbehandling i håp om at det kan bremse opp rusttendensene.
Skulle vel helst hatt olje, men jeg hadde ikke noe å sprøyte olje inn med.
Jeg føler mer i alle fall tryggere nå. På steder med tidligere rustanløp under ha det stoppet helt opp med tynnt antirustmiddel.
Alle bremserørene fra ende til annen er beskyttet på samme måte og det ser lovende ut.
En kamerat fikk bilen antirustbehandlet hos Funnerud med oljebehandling. Det så veldig bra ut.
Torbo
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er jo heller ikke uten grunn at du ikke finner rust på en bil med moderat til stor oljelekkasje som er spredd utover hele understellet som følge av farstvind
All redskap hos oss får et tynt strøk med olje før vinterlagring. Spillolje duger fint
All redskap hos oss får et tynt strøk med olje før vinterlagring. Spillolje duger fint
Frode Neergård
så da kan man kombinere oljeskift og understellsbehandling. finne en bra bakke, åpne oljepluggen og sette utfor. 
Multivan 2,5tdi 2003
Transporter 2,4Syncro 93 (er gåd vidre i arv i familin)
Transporter 2,4Syncro 93 (er gåd vidre i arv i familin)
Snakket med en fyr oppi dalom og han brukte varm sagkjede olje hver høst. Han brukte en sånn oljesprøyte fra biltema til å sette på kompressoren som lager oljetåke.
Lurer på å skaffe meg ei sånn sprøyte selv.
Han varma olja til 60 grader...
Lurer på å skaffe meg ei sånn sprøyte selv.
Han varma olja til 60 grader...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Sagkjedeolje skal visst være knall greier.Den er ganske seig,så den renner ikke rett av igjen.Må jo varmes for å få den ut av sprøyta og.Nytter ikke med en liten kompressor heller...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvis det er bittesmå brune prikker så kan det være urenheter i lakken. Bruk først avfetting, og vask grundig. Deretter går du på med noe som kalles "detailing clay". Jeg har kjøpt Meguiars clay hos Bilxtra, men jeg tror nok det aller meste du får kjøpt av clay gjør jobben helt greit. http://www.youtube.com/watch?v=yfEfLGL59GI. Deretter polerer og vokser du lakken. Med denne behandlingen vil du fjerne urenheter i lakken. Og hvis det er veldig små skader i lakken som har begynt å ruste, så vil du nok fjerne mye av rusten slik at det ser bedre ut. Hvis du vokser bilen regelmessig, så bremser du utviklingen av rust i disse skadene. Hvis det er større steinsprutskader så må du fjerne rust og legge i lakk. VW-forhandleren skaffer lakkstift til de fleste fargekodene på T4. Dette er en liten flaske med lakk, med en pensel i lokket akkurat som på neglelakk. Det sitter også en liten rød dings i lokket på flaska. Den kan du trekke ut og snu, så har du en liten stålbørste du kan bruke til å fjerne rust fra skaden.TTomas wrote:Vasket bilen for første gang (kjøpte den for ikke veldig lenge siden) i dag og oppdaget at det var masse små rustflekker på karosseriet like bak de fremre dekkene.
Når du har fått det skikkelig reint og eventuelt reparert lakkskadene, så gjelder det å holde bilen rein og godt vokset.
Hvis bilen er så rusten at den trenger sveising, så er det ikke noen vits i å understellsbehandle den før sveisejobben er ferdig. Ellers er det absolutt en fordel med en form for behandling. Jo mer rust det er under bilen, desto mer tro har jeg på oljebehandling. Full understellsbehandling etter ML-metoden, Tectyl, Mercasol eller lignende, har sikkert noe for seg. Slitebelegget av tykkstoff beskytter godt mot steinsprut. Men jeg har ikke så veldig sans for å sprøyte tykkstoff over synlig rust. Oljebehandling er billigere, men bør gjentas oftere. Helst hvert år. Men det går sikkert bra med litt lenger intervall etterhvert, hvis den har fått behandling hvert år til å begynne med, slik at det har bygd seg opp med olje inni alle krokene.TTomas wrote:Lurer også på å spandere understellsbehandling på bilen, men vil det være noe poeng i å gjøre dette?
Alternativt kan du vurdere å grise med dette selv. Populære produkter er for eksempel Owatrol, sagkjedeolje, Mike Sanders fett, Jotun treolje (Søk på innlegg av HappyT3 her på forumet), eller Teroson HV400 beskyttelsesvoks.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Funderud Antirust i Mysen.....
Har prøvd forskjellig opp gjennom årene, det beste så langt (i henhold til min erfaring): Fluidfilm.
Kjempe tipsRikskringkastingen wrote:Hvis det er bittesmå brune prikker så kan det være urenheter i lakken. Bruk først avfetting, og vask grundig. Deretter går du på med noe som kalles "detailing clay". Jeg har kjøpt Meguiars clay hos Bilxtra, men jeg tror nok det aller meste du får kjøpt av clay gjør jobben helt greit. http://www.youtube.com/watch?v=yfEfLGL59GI. Deretter polerer og vokser du lakken. Med denne behandlingen vil du fjerne urenheter i lakken. Og hvis det er veldig små skader i lakken som har begynt å ruste, så vil du nok fjerne mye av rusten slik at det ser bedre ut. Hvis du vokser bilen regelmessig, så bremser du utviklingen av rust i disse skadene. Hvis det er større steinsprutskader så må du fjerne rust og legge i lakk. VW-forhandleren skaffer lakkstift til de fleste fargekodene på T4. Dette er en liten flaske med lakk, med en pensel i lokket akkurat som på neglelakk. Det sitter også en liten rød dings i lokket på flaska. Den kan du trekke ut og snu, så har du en liten stålbørste du kan bruke til å fjerne rust fra skaden.TTomas wrote:Vasket bilen for første gang (kjøpte den for ikke veldig lenge siden) i dag og oppdaget at det var masse små rustflekker på karosseriet like bak de fremre dekkene.
Når du har fått det skikkelig reint og eventuelt reparert lakkskadene, så gjelder det å holde bilen rein og godt vokset.
Har brukt det "kittet" på halve bilen nå og polert etterpå og det har blitt veldig bra!!! Blei kvitt alt av urenheter og alle de rustlignende flekkene
Angående understellsbehandling, kommer jeg nok til å sponse på en runde hos Funderud i løpet av august.
Takker for all hjelp