Servoproblem?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Smedpelle
Car: T3 1987 SYNC
Phone: 99621035

Servoproblem?

Post by Smedpelle »

Hei godtfolk
Har "reddet" en 1987 Caravelle Syncro fra høggeriet.
1. Problem er at den er tung på rattet. Trolig noe med servoen, men da jeg ikke har peiling på hvor eller hva jeg skal se etter hadde det vært fint med noen tips fra kompetente folk
2 Problem er ulyd fra en reim bak i motorrommet, ser at forrige eiere har kjøp en dynamoreim fra biltema, kan det være denne og kan det fikses?
3 Problem er at det mangler håndtaket på skyvedør, håndtaket på vindusheiserne mangler( den runde dingsen man sveiper med) og speilene bør byttes ut . Kan dette kjøpes?

Mvh
S.Pelle
1987 T3 Coach 1.6 TD Syncro Puch
Namsos Rock City
T3: Ting Tar Tid
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Servoproblem?

Post by narle »

1.Er det servo på den?Hvis det er så sjekk beholderen bak i motorrommet hvor det er servoolje.Liten hvit beholder med svart lokk med rød lokk i midten.Denne skal ha olje opp til øverste strek når motoren går.Ofte har servorør framover rustet av ,det må sjekkes.
2. Servoreim på motor må sjekkes og strammes,det kan være den som skriker.
3.Håndtak og speil og andre deler har jeg.
Skriv i avataren din hvor du bor,kanskje har du noen i nabolaget som har samme interessen og deler.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
VW1985T3
Car: T3 1985 Sika
Phone: 95019591

Post by VW1985T3 »

vi det er olje og servon ikke blir bedre med og stramme opp reima kan du dra på bilextra og kjøpe en liten flaske med omega oljetettning koster 369kr eller noe :P
den vil tette alle lekasjer av små varianter!
jeg har brukt den og det er et JÆVLA bra produkt
Petter Hegge
Røyken,Buskerud
95019591 ;)
Smedpelle

Post by Smedpelle »

Takker for gode svar. Bor i Namsos , skal sjekke høggeriet til DDE Bjarne , mulig han har små plukket jeg trenger, hvis ikke tar jeg kontakt.
Er en T3 som har blitt brukt som russebil, så nå i helga har jeg holdt på med prosjekt "bengalakk og dekor fjerning" ...for nå dritt!
Testa dessuten ut syncroen, men da jeg dro ut spaken og kjørte med den på, låste bakhjulet seg av og til...hva er galt da tru?
Dessuten funker ikke turtelleren...plukka ut instrumentpanelet og så bak, men alt virka ok utenom loddepunktet på det "elektriske arket" bak turtelleren, kan det være årsaken?
Namsos Rock City
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Testa syncroen ? Hvis du har en knapp i det panelet under symbolet for hjuldrift, så er det en sperre knapp, dvs at når du drar ut den så låser du diffrensialen og begge hjulene drar like mye. Den skal KUN brukes i lav hastighet og på løst underlag.
Bilen din har orginalt permanent firehjulstrekk, det er mulig å montere en decoupler som gjør at man kan koble ut trekket til forhjulene, men den er forholdsvis dyr. Det er den knappen som skal stå i midten av det samme panelet.
Loddepunktet på printplata kan være synderen ja.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Smedpelle

Post by Smedpelle »

Takk for raskt svar igjen. Ser det står et rundt slitt/utydelig "Puch(?) merke" på fører siden av bilen, hva betyr det? Mulig det er klistret på av russen....klina inn med rød bengalakk
Namsos Rock City
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Smedpelle wrote:Takk for raskt svar igjen. Ser det står et rundt slitt/utydelig "Puch(?) merke" på fører siden av bilen, hva betyr det? Mulig det er klistret på av russen....klina inn med rød bengalakk
Det er originalt. Du trodde kanskje du hadde kjøpt en tysk bil? Men den er nok produsert i Østerrike, og det var østerrikerne som monterte emblemet sitt på forskjermen. Du kan lese litt mer her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=27562

Det er nok ikke alle T3-entusiaster her i Norge som er klar over hvor sjelden en Syncro egentlig er. Nå for tida virker det som minst halvparten av alle bilene i dette miljøet er firehjulstrekkere. Faktum er at av godt over en million produserte T3, ble det bare laget 43468 biler med firehjulstrekk i Graz. Til sammenligning bygde for eksempel Mercedes-Benz ca 20000 flere av S-klasse coupe (SEC) på åttitallet. Syncro var spesialbygde terrengutgaver, og de var veldig mye dyrere enn en vanlig tohjulstrekker. Litt mer syncrohistorie her: http://www.vanagon.com/syncros/syncro16/index.htm
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
OddN
-
-

Post by OddN »

Jepp, alle syncroene ble produsert av Steyr Puch i Graz i Østerrike. Og nesten halvparten av de totalt 43000 bilene gikk til norden ( Norge, Sverige og Finland spesiellt)

Ikke alle hadde forresten det Puch- merke... Min forrige 88 modell hadde det, men 91 modellen har det ikke. Og det er ikke noen hull som indikerer at det har vært det heller.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Angående servo-olje...

Alle VW sine biler er "glade" i VAG sin originale grønne servo-olje.

Så jeg tror det kan være lurt istedenfor ATF mange andre bilmerker bruker.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Smedpelle

Post by Smedpelle »

Dette er flaut, men fant ikke beholderen for servo-olje...dette er ikke rart da den tydeligvis ikke har servo...da er det problemet løst. Prøvde å lodde bak turtelleren, men resultat uteble..kanskje like så greit å kjøpe nytt instrumentpanel??. Trenger jo ikke turteller, MEN det irriterer meg at den ikke virker. Vannpumpe må også byttes.

Nå må jeg få tak i vinterdekk med pigg , samt felger. Hvilken dimensjoner passer og hvor bør man kjøpe dette?
Er det mulig å få tak i originale coach og syncro merker? Disse forsvant ved "oprerasjon benga lakk fjerning"
Skal også montere to lyskastere , har ikke gjort dette før, men sett på teorien for det. Finnes det gode tips på hvordan dette bør gjøres?
Namsos Rock City
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Finnes et sett fra biltema som heter lysforsterker tror jeg. Består av rele og noen kabler for å hente strøm rett fra batteri/dynamo.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Servoproblem?

Post by Neergård »

bjørn53 wrote:Finnes et sett fra biltema som heter lysforsterker tror jeg. Består av rele og noen kabler for å hente strøm rett fra batteri/dynamo.
Dette er bedre egnet for å gi bedre lys i originale lys på bilen, ikke for ekstralys. Men det finnes sett for det formålet også!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Smedpelle wrote:Dette er flaut, men fant ikke beholderen for servo-olje...dette er ikke rart da den tydeligvis ikke har servo...da er det problemet løst. Prøvde å lodde bak turtelleren, men resultat uteble..kanskje like så greit å kjøpe nytt instrumentpanel??. Trenger jo ikke turteller, MEN det irriterer meg at den ikke virker. Vannpumpe må også byttes.

Nå må jeg få tak i vinterdekk med pigg , samt felger. Hvilken dimensjoner passer og hvor bør man kjøpe dette?
Er det mulig å få tak i originale coach og syncro merker? Disse forsvant ved "oprerasjon benga lakk fjerning"
Skal også montere to lyskastere , har ikke gjort dette før, men sett på teorien for det. Finnes det gode tips på hvordan dette bør gjøres?
Vinter dekk sjekk salgs tråden ligger noen der.

Ekstra lys enkelt å montere, kjøp settet fra biltema med rele bryter og alt så har du alt elektrisk sim du trenger, styr rele fra langlyset, dvs koble deg inn på ledning til langlyset .
Har instrumenthus uten turteller men med klokke hvis du trenger, bare å flytte over speedometer sp kan du fortsette å feilsøking på turteller.

Vannpumpe finner dy på Møller eller biltema. Servo styrstang pumpe og beholder har jeg, hvis du vil konvertere, må fikse slanger selv, finnes ferdig i tyskland bl.a

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Smedpelle wrote:Dette er flaut, men fant ikke beholderen for servo-olje...dette er ikke rart da den tydeligvis ikke har servo...da er det problemet løst. Prøvde å lodde bak turtelleren, men resultat uteble..kanskje like så greit å kjøpe nytt instrumentpanel??. Trenger jo ikke turteller, MEN det irriterer meg at den ikke virker. Vannpumpe må også byttes.

Vinter dekk sjekk salgs tråden ligger noen der.

Ekstra lys enkelt å montere, kjøp settet fra biltema med rele bryter og alt så har du alt elektrisk sim du trenger, styr rele fra langlyset, dvs koble deg inn på ledning til langlyset .
Har instrumenthus uten turteller men med klokke hvis du trenger, bare å flytte over speedometer sp kan du fortsette å feilsøking på turteller.

Vannpumpe finner dy på Møller eller biltema. Servo styrstang pumpe og beholder har jeg, hvis du vil konvertere, må fikse slanger selv, finnes ferdig i tyskland bl.a

Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Neergård wrote:
bjørn53 wrote:Finnes et sett fra biltema som heter lysforsterker tror jeg. Består av rele og noen kabler for å hente strøm rett fra batteri/dynamo.
Dette er bedre egnet for å gi bedre lys i originale lys på bilen, ikke for ekstralys. Men det finnes sett for det formålet også!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Ja sorry her er det, og biltema pleier å legge ved en arb beskrivelse. http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... lys-42686/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply