LYD FRA SVINGHJUL/UTLØSERLAGER

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
oddmn
Car: T5 Caravelle 2009

LYD FRA SVINGHJUL/UTLØSERLAGER

Post by oddmn »

Hei var på service med bilen min. så står det lyd fra svinghjul/uløserlager må byttes. regner med at dette er en ganske stor jobb siden bilen skulle væri inne nesten en hel dag. Må dem løs med clutchen da. vist ja man burde vel få dem til å skifte clutch samtidig, bilen har snart gått 90000 km 2009 modell 1,9 tdi.

Er dette et stort problem på disse bilene.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: LYD FRA SVINGHJUL/UTLØSERLAGER

Post by Der Postmeister »

skranglete svinghjul er et gjennomgangstema fra de sene T4 til T5ene ja. En unødvendig oppfinnelse til mye bry.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oddmn

Post by oddmn »

hmm utrolig at dem kan holde på i så mange år med samme problemet.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Samme er på nye biler i dag. Er litt mer innfløkt enn at det bare er noe som skrangler i stykker. Men ja, det burde vel snart gå an å finne en løsning. Forøvrig mye av samme problem hos de fleste andre merker.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
oddmn

Post by oddmn »

Ok trodde dette kun var et vw problem. er jo greit så lenge det går på garantien. hva skjer vist dette skjer feks når jeg har kjørt nye 90000 km. vil det da bli dekt som garanti ?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Du får aldri (i alle fall ikke krav på) garanti på garantijobb. Altså, om du får bytta et kjøleskap etter 4 år pga reklamasjon, så får du ikke nytt etter nye 4 år om det streiker på nytt, da er du etter regelens verk kommet til 8 år, 3 år over reklamasjonstid.
Samme gjelder på bil, aldri garanti på garantijobb. Om du må betale for en jobb, så har du imidlertid 3 års garanti på dette igjen, om du bruker orginalt.
Frode Neergård

Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Du får aldri (i alle fall ikke krav på) garanti på garantijobb. Altså, om du får bytta et kjøleskap etter 4 år pga reklamasjon, så får du ikke nytt etter nye 4 år om det streiker på nytt, da er du etter regelens verk kommet til 8 år, 3 år over reklamasjonstid.
Hvor står dette skrevet?
Høres rart ut, men ingenting overrasker meg.. hehe ;)
oddmn

Post by oddmn »

ja pussig. Når vw klarer å lage det så elendig som dette så burde jo det være garanti arbeid vist det ikke holder mere en 100000 km. Dette er jo et stort problem.

blir vel litt feil den sammenligninga du gjør. pr i dag så er det vel ingen som lager kjøleskap eller vaskemaskiner som forlanger at vi skal inn på dyre servicer hvert år for at garantien skal gjelde.
Neergård
-
-

Re: Re: LYD FRA SVINGHJUL/UTLØSERLAGER

Post by Neergård »

oddmn wrote:ja pussig. Når vw klarer å lage det så elendig som dette så burde jo det være garanti arbeid vist det ikke holder mere en 100000 km. Dette er jo et stort problem.

blir vel litt feil den sammenligninga du gjør. pr i dag så er det vel ingen som lager kjøleskap eller vaskemaskiner som forlanger at vi skal inn på dyre servicer hvert år for at garantien skal gjelde.
Garantien på deler som ikke innbefattes av serviceprogrammet rammes heller ikke garantibortfall ved evt reklamasjon. Dessuten, en vaskemaskin har behov for grunnleggende vedlikehold den også, tørketrommel må også få renset filter for hver kjøring. Fravær av slikt vedlikehold vil også kunne ødelegge for en garanti/reklamasjon på nevnte produkt.
En bil som kjøpes leveres med garanti, og man har forbrukerkjøpsloven som tilsier 5 års reklamasjonsrett på bilen. Det vil si at de enkelte deler som må skiftes for å opprettholde dette, vil måtte skiftes på de vilkår. Kriteriene gjelder fremdeles på bilen, og således vil du ikke få lengre garanti eller reklamasjonstid på bilen. De delene du har fått på garanti og reklamasjonsjobber har du ikke kjøpt, og er få heller ikke innunder forbrukerkjøpsloven osv.
Dersom du imidlertid betaler for jobben sjøl, har du hos VAG 3 år/100'000km garanti på disse delene, med jobb (forutsatt skiftet hos merkeverksted) ettersom du har kjøpt varen.

Frode Neergård

oddmn

Post by oddmn »

Jo men er ennå litt uenig. Mener det er helt bak mål at vist jeg må skifte svinghjul på 90000km (garantisak) så ryker det på nytt når bilen er gått 130000km km.

Det burde vel ha vært en garanti på 100000km eller 3 år uansett om jeg eller møller betalte for den reperasjonen som ble gjort på feks 90000km.

Nå vil jeg vil ikke sammenligne å tømme lo filtrert med en service. Kan vel da heller sammenlignes med å sjekke olje og bilen eller er i kjørbar stand.
Feks bremse sjekk

Men uansett er det jo synd at vw ikke har klart å ordne dette problemet, regner med at det vil bli en stor kostnad vist man må betale før det selv.

Nå har dette ikke vært noen problem for meg tidligere. Er også strålende fornøyd med hvordan møller har tatt vare på meg som kunde.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

oddmn wrote:Jo men er ennå litt uenig. Mener det er helt bak mål at vist jeg må skifte svinghjul på 90000km (garantisak) så ryker det på nytt når bilen er gått 130000km km.
Det er jo bilen du har kjøpt, som har 5 års reklamasjonstid, evt garanti.
Dersom den ikke holder så lenge får du reparert det nødvendige, og bilen holdes således "kostnadsfritt" inntil 5 år for deg (foruten service osv)
Hvordan klarer du å se noen logikk i at de delene de har måttet benytte på din bil for å oppnå disse 5 årene, skal sørge for at du plutselig har utvidet reklamasjonstid? Ikke har det kostet deg en krone ekstra, alle andre har samme risiko som deg. Ting går i stykker til tider, enten det er et svinghjul, en TV, en vaskemaskin eller en luftkompressor.
oddmn wrote: Nå vil jeg vil ikke sammenligne å tømme lo filtrert med en service. Kan vel da heller sammenlignes med å sjekke olje og bilen eller er i kjørbar stand.
Feks bremse sjekk
Neiveil, ta en luftkompressor da, der har du behov for oljeskift - det kommer jo av hvordan gjenstanden er bygd opp, noen har på grunn av sin konstruksjon (som en bilmotor) behov for service som koster noen kroner. En luftkompressor har også behov for service, garantien for denne bortfaller også om du ikke foretar service iht serviceplan. Bedre da? :mrgreen:
oddmn wrote: Nå har dette ikke vært noen problem for meg tidligere. Er også strålende fornøyd med hvordan møller har tatt vare på meg som kunde.
Ingen er tjent med en misfornøyd kunde, desverre alt for mange som ikke omsetter det til praksis. Det er jo slik det bør være, håper det fortsetter slik :D
Frode Neergård

2cent
Car: T4 2,5 TDI 1999

Post by 2cent »

Har et lite innspill her.. NEI.. En kan ikke forvente å bytte svinghjul i evig tid fremover. Men etter mitt begrep er DMS en del som rett og slett er en feilkonstruksjon.. Da burde ikke det være kjøpers problem men heller VAG. VAG burde komme opp med en løsning på problemet som er varig og ikke bare midlertidig.
Hvis en leser forbrukerkjøpsloven står det at et produkt skal holde en forventet levetid, der tror jeg VAG får et forklaringsproblem når det kommer til svinghjula sine..

Just my
2Cents
-------------------------------------------------
99 VW Transporter 2,5 TDI (gjennopplivning pågår)
96 VW Caddy... Utslitt
Masse andre biler av diverse karakterer og stand
Neergård
-
-

Post by Neergård »

2cent wrote:Har et lite innspill her.. NEI.. En kan ikke forvente å bytte svinghjul i evig tid fremover. Men etter mitt begrep er DMS en del som rett og slett er en feilkonstruksjon.. Da burde ikke det være kjøpers problem men heller VAG. VAG burde komme opp med en løsning på problemet som er varig og ikke bare midlertidig.
Hvis en leser forbrukerkjøpsloven står det at et produkt skal holde en forventet levetid, der tror jeg VAG får et forklaringsproblem når det kommer til svinghjula sine..

Just my
2Cents
Hva sier noe om hvor lenge et dms lever da? Har jo flere eksempler på mange hundretusen kjørte km. Enkleste løsning er såklart std svinghjul, med vibrasjoner og ulemper som forbrukere ikke ønsker...
Tror ikke antallet utskifta dms er såå ekstremt, til tross for at det er relativt hyppig omtalt.

Et annet eksempel er pumpedyser. De er også relativt hyppig skifta. Disse har utvida garantitid, 7 år. Så når noe er ille nok så blir det tatt noen grep.

Frode Neergård

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

finnes det ombyggingssett for enkeltmassesvinghjul? Jeg er vel igang med svinghjulskift nr 2...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
oddmn

Post by oddmn »

Det skal vel ikke være noen forskjell om jeg eller vag betaler for delene. Vist vag sier 3 år eller 100000 km , så må jo dette gjelde uavhengig om hvem som har betalt for delen bare det er innen for garanti tiden som er satt.

Pumpedyser 7 år.
Si at du må skifte dem etter 5 år. så ryker de nye etter 3 år. Får man da dekke de nye på garantieen.

jeg vil jo tro at når en del skal ha en vis levetid så må du få den skiften vist den ryker før den oppgitte levetiden.
oddmn

Post by oddmn »

2cent wrote:Har et lite innspill her.. NEI.. En kan ikke forvente å bytte svinghjul i evig tid fremover. Men etter mitt begrep er DMS en del som rett og slett er en feilkonstruksjon.. Da burde ikke det være kjøpers problem men heller VAG. VAG burde komme opp med en løsning på problemet som er varig og ikke bare midlertidig.

Just my
2Cents
Enig med deg.

Vist vag sier at svinghjul skal vare 100000 km eller 3 år og dem ryker før den tid, da kan man vel forvente å få byttet det så lenge man oppfyller det dem krever av service og vedlikehold eller ?.
oddmn

Post by oddmn »

Neergård wrote:
oddmn wrote:Jo men er ennå litt uenig. Mener det er helt bak mål at vist jeg må skifte svinghjul på 90000km (garantisak) så ryker det på nytt når bilen er gått 130000km km.
Det er jo bilen du har kjøpt, som har 5 års reklamasjonstid, evt garanti.
Dersom den ikke holder så lenge får du reparert det nødvendige, og bilen holdes således "kostnadsfritt" inntil 5 år for deg (foruten service osv)
Hvordan klarer du å se noen logikk i at de delene de har måttet benytte på din bil for å oppnå disse 5 årene, skal sørge for at du plutselig har utvidet reklamasjonstid? Ikke har det kostet deg en krone ekstra, alle andre har samme risiko som deg. Ting går i stykker til tider, enten det er et svinghjul, en TV, en vaskemaskin eller en luftkompressor.
vist man skifter svinghjul rett før garantien går ut, og det ryker feks etter 20000 km så må det jo skiftes på garanti siden det er innenfør forventet levetid som vag har sat på denne delen.

Fra en registerreim sak. her røk registerreim på 40 000 km skulle holde 60 000 km

Denne vil nok ha en reklamasjonsfrist på 5 år, eller anbefalt kjørelengde. Ryker den før den tid, må reim og evnt skader den har medført dekkes av verksted

oddmn wrote: Nå vil jeg vil ikke sammenligne å tømme lo filtrert med en service. Kan vel da heller sammenlignes med å sjekke olje og bilen eller er i kjørbar stand.
Feks bremse sjekk
Neiveil, ta en luftkompressor da, der har du behov for oljeskift - det kommer jo av hvordan gjenstanden er bygd opp, noen har på grunn av sin konstruksjon (som en bilmotor) behov for service som koster noen kroner. En luftkompressor har også behov for service, garantien for denne bortfaller også om du ikke foretar service iht serviceplan. Bedre da? :mrgreen:
er vel egentlig det jeg vil fram til. så lenge man følger garant og tar servicene som det er forlangt så må jo garantien gjelde
oddmn wrote: Nå har dette ikke vært noen problem for meg tidligere. Er også strålende fornøyd med hvordan møller har tatt vare på meg som kunde.
Ingen er tjent med en misfornøyd kunde, desverre alt for mange som ikke omsetter det til praksis. Det er jo slik det bør være, håper det fortsetter slik :D
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Et regreimskifte betaler du da vel for? Det er den store forskjellen på sakene her.

Alle nevnte saker beholder du jo garantien på såfremt du følger servicebehov, og garantien (evt reklamasjonstid) gjelder fra kjøpsdato for bil, kompressor osv, ikke fra en utført (og kostnadsfri) reklamasjons/garantijobb. Dette gjelder ved alle forbrukerkjøp, også mobiltelefoner osv.
All form for garanti på garanti/reklamasjon er goodwill, og de finnes relativt sjeldent.

Frode Neergård

oddmn

Post by oddmn »

Er vel her jeg ikke klarer å se forskjellen. Om jeg eller vag eller noen annen betaler for den delen burde vel ikke bety noe. Så lenge du setter inn en ny del så gjelder det vel ny garanti på den delen.

fra møller sin hjemmeside.

Garanti Originaldeler®
Direkte slitasjedeler og justeringsarbeider er unntatt fra garantien. 3 års Norgesgaranti gjelder også for Volkswagen, Volkswagen Nyttekjøretøy, Audi og Skoda Originaldeler®. Garantien gjelder også her i 3 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer.

Våre priser på verkstedtjenester tåler sammenlikning:
For biler eldre enn 5 år dekker vi hele prisdifferansen dersom det ved innlevering av bilen dokumenteres et lavere pristilbud på samme verkstedtjeneste. Vi forutsetter originale reservedeler, priser uten kundespesifikke rabatter og 3 års garanti på deler og arbeid. Alternativ pris og beskrivelse av arbeid/tjenester må dokumenteres skriftlig fra et autorisert bilverksted i samme distrikt.

3 års Norgesgaranti på Volkswagen originaldeler®
Garantien gjelder i 3 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer og gjelder for deler importert av Harald A.Møller AS. Direkte slitasjedeler er unntatt fra garantien.

Merkeforhandlere i Norge har som de andre nevner 3 år/100'km garanti på delene. Spiller ingen rolle hvor gammel bilen din egentlig er. Skifter du et styrestag på din -98 caravelle har du bedre garanti på det nå, enn da bilen var ny. Ganske så genialt Står forøvrig om det på importørs hjemmesider også.

Dette sier vel det meste.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Om du ikke helt ser forskjellen på hvem som betaler kalaset, så lurer jeg på hvilken lommebok du egentlig har til disposisjon.
Men det er nå slik, alt du viser til fra hjemmesidene er for det du betaler for, ikke ved garanti/reklamasjonsarbeider.

Frode Neergård

oddmn

Post by oddmn »

Min egen pengbok heldigvis..

Hvordan kan du være så sikker på dette.

Har en kompis som hadde en vw passat. Der måtte de skifte svinghjul og clutch etter 25000 km.

Han fikk nygaranti på 3 år eller 100000 km hos dem på svinghjul. Dette gjaldt en passat 2006 modell.

Står vel at du får garanti på orginal deler. regner da med at møller bruker orginal deler når dem bytter deler på bilene ved reklamasjonsaker.

"3 års Norgesgaranti på Volkswagen originaldeler®
Garantien gjelder i 3 år eller 100.000 km, avhengig av hva som først inntreffer og gjelder for deler importert av Harald A.Møller AS. Direkte slitasjedeler er unntatt fra garantien."
oddmn

Post by oddmn »

Er det noen andre her som vet noe om dette. Som tidligere sagt er ikke det noe problem pr i dag. Men det kan jo komme siden vag er plaget med dette på bilene dem leverer.

Å angående feks vaskemaskin og bytte av feks motor på garantien så utvider dem garantien på motoren som er skiftet.

Men du må helst ta vare på papirer som kan vise at dette er blitt byttet.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

oddmn wrote:Er det noen andre her som vet noe om dette. Som tidligere sagt er ikke det noe problem pr i dag. Men det kan jo komme siden vag er plaget med dette på bilene dem leverer.

Å angående feks vaskemaskin og bytte av feks motor på garantien så utvider dem garantien på motoren som er skiftet.
Dem, hvem er dem? Har ikke skjedd på hvitevarer til meg, ei heller andre produkter...
Jeg jobber forøvrig på VAG selv, og der har jeg det fra, bare så det er nevnt.

Frode Neergård

Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Der Postmeister wrote:skranglete svinghjul er et gjennomgangstema fra de sene T4 til T5ene ja. En unødvendig oppfinnelse til mye bry.
Sikker på at det er unødvendig? Jeg snakket for mange år siden med en kar som hadde en Audi 100, husker ikke om det var '91 eller '92, men det var første årgangen med 2,5 liter, 115 hk TDI. Han hadde opplevd at girkassa havarerte og låste begge forhjula i 90 km/t. Det var visst ingen trivelig opplevelse.. Hvis jeg husker riktig, så sa han at han hadde undersøkt dette litt, og det var visst flere som hadde opplevd girkassehavarier på den første årsmodellen med denne motoren og 5-trinns manuellkasse. Jeg mener å huske han sa at denne kom med dobbelmassesvinghjul året etter, og problemene var borte. Jeg tror at resonans fra torsjonssvingninger i veivakselen kan være ganske skadelig for drivverket, og ville ikke skiftet til massivt svinghjul på en bil som er levert med dobbelmassesvinghjul fra fabrikk.

Min erfaring er at vi skifter vesentlig færre svinghjul nå enn vi gjorde for et par år siden. Så jeg synes det tyder på at de nye svinghjulene VW leverer, har bedre kvalitet enn disse delene hadde for noen år siden.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Da har jeg snakket med en kollega, og det har siden jeg ble oppdatert på dette sist blitt en endring i praksis om ikke i regelverket også.

Tidligere utsagn fra meg ang garanti/reklamasjonstid og garanti er nå altså utdatert.
Skal ikke påstå når endring skjedde, spurte ikke noe om det da det strengt tatt er av mindre betydning.

Nå skal altså reklamasjon gjelde uansett hvem som betaler.

Godt nytt for forbrukeren, nok en gang :mrgreen:
Frode Neergård

Post Reply