Deler til bytte av toppakning

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
High-K
Car: T4 95 2,4D
Phone: 47279816

Deler til bytte av toppakning

Post by High-K »

Hei.

Skal bytte toppakning på bilen Caravelle 2,4D 1995modell. Den har nå straks rullet 300.000km og har begynt å svette olje fra toppen så tenkte å bytte toppakning før den ryker. Noen som kan gi meg en oversikt over hva jeg trenger av deler? Veldig kjedelig å skal montere det sammen igjen og finne ut at man har glemt å kjøpe en simring f.eks.

Må toppen slipes ved bytte eller ser man det ann når man har plukket det fra hverandre?

Ha en fin dag alle sammen.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Trengte nemlig plass til bikkje og bagasje...
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Deler til bytte av toppakning

Post by t21500 »

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men mener å ha lest at toppen på disse ikke kan/bør slipes. Men har også lest om folk som har gjort det uten prakk etterpå...
Pål Strand
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Hvis du er helt sikker på at det er fra toppakningen det kommer olje så trenger du toppakning og nye strekkbolter. Det kan ofte se ut som om det er fra toppakningen, men så er det enten toppdekselpakningen eller simmeringene på kamakselen som egentlig lekker.

Med det samme den er av så er det lurt å koste på nytt registersett med simmeringer til kamaksel begge sider og simmering til veiva samt ny multireim (siden det er 95 så har du vel ikke to reimer til dynamo og servo men en bred multi?).
Delelageret vet alt du trenger.
I tillegg må du uansett ha verktøy til å sette opp registeret riktig igjen etterpå.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Da alutopplokk begynte å komme var det ofte et problem at toppakingene "sklidde" eller forskjøv seg når overflaten var glatt. For å unngå det, rubba vi toppene på en planert stålplate med slipemiddel fra tenpluggsandblåseren sammen med olje og whitepsirit - og håndkraft med roterende bevegelser.
Da satt toppaknignene, samtidig som det rettet opp noen hundredelers skjevhet.

Selv på en diesel kan man rette opp toppen men så langt fra høvle av. En tiendel eller tre, kanskje mer? Det fins nok en grense eller mål på hvor mye som kan slipes av. Jeg vil anta at det er ganske lite, men en liten skjevhet eller oppretting tror jeg ikke skulle være noe problem? Det var litt generelt...

De som kan disse bilene konkret vil nok kunne si noen mer om dette.... Det står trolig et sted også?

Min T4 2,4 fra 92 har svettet i tre år, og jeg har holdt øye med svettingen. Jeg har ikke gjort noe med det, bortsett fra en rens og et lag med epoxy på overgangen topp/blokk, og den lille svettingen har stablisert seg. Jeg blukte en oljesugesak fra Biltema plasset rett under ved pumpa, og den tar det lille som er, uten at det blir oljedrypp.
Jeg skulle nok ha skiftet toppakning, men det ser ut til å være stabilt. Øker svettingen, går det mot bytte av pakning.

Simmeringer på kammen og på veiva ved reisterreim er byttet, så da er den tett og fin der....
Det er noen knep ang. simeringer som andre kan fortelle om. Det gikk bra med mine, men det fins visst bedre utgaver enn de stive jeg har brukt.
Torbo
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Re: Deler til bytte av toppakning

Post by Neergård »

Torbo wrote:Da alutopplokk begynte å komme var det ofte et problem at toppakingene "sklidde" eller forskjøv seg når overflaten var glatt. For å unngå det, rubba vi toppene på en planert stålplate med slipemiddel fra tenpluggsandblåseren sammen med olje og whitepsirit - og håndkraft med roterende bevegelser.
Da satt toppaknignene, samtidig som det rettet opp noen hundredelers skjevhet.

Selv på en diesel kan man rette opp toppen men så langt fra høvle av. En tiendel eller tre, kanskje mer? Det fins nok en grense eller mål på hvor mye som kan slipes av. Jeg vil anta at det er ganske lite, men en liten skjevhet eller oppretting tror jeg ikke skulle være noe problem? Det var litt generelt...

De som kan disse bilene konkret vil nok kunne si noen mer om dette.... Det står trolig et sted også?

Min T4 2,4 fra 92 har svettet i tre år, og jeg har holdt øye med svettingen. Jeg har ikke gjort noe med det, bortsett fra en rens og et lag med epoxy på overgangen topp/blokk, og den lille svettingen har stablisert seg. Jeg blukte en oljesugesak fra Biltema plasset rett under ved pumpa, og den tar det lille som er, uten at det blir oljedrypp.
Jeg skulle nok ha skiftet toppakning, men det ser ut til å være stabilt. Øker svettingen, går det mot bytte av pakning.

Simmeringer på kammen og på veiva ved reisterreim er byttet, så da er den tett og fin der....
Det er noen knep ang. simeringer som andre kan fortelle om. Det gikk bra med mine, men det fins visst bedre utgaver enn de stive jeg har brukt.
Dersom bilen ikke har tykkeste toppakning, diesel har 3 forskjellige tykkelser avhengig av klaringer. Dette kan ses utenifra.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
High-K

Post by High-K »

Ble byttet registerrem og vannpumpe,osv for ca 20000km siden (2år) så det er ok. Har lekket olje en god stund (flere år) nå så tenkte å få byttet toppakning før det går skeis. Hvor er det den flikken som viser tykkelsen på toppakningen stikker ut hen? Har kikket rundt hele synes jeg, men finner ikke noe så enten er jeg blind :oops: eller så er den godt gjemt. Tror ikke den har vært byttet på bilen siden den var ny. Toppakning, strekkbolter, simringer til kammen og veiva er kjøpt inn. Trenger jeg noe mer da?
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Pakningr til manifoldene? Pakningssett? Jeg ville passet godt på boltene til manifoldene, da de er små og kan bli borte i prosesen. Kanskje kjøpe et par i reserve?

Aceton (biltema) kan være fint å rense blokk og topp med før montering. Da sklir ikke pankngen så lett.

Jeg ville nok også "rubbet" toppen på et vis? I alle fall sjekket at den er rett.

Ved demontering skal man løsne boltene motsatt fra rekkefølgen ved tiltrekking. Da er sjansene mindre for at toppen blir buet... Flisepspikkeri?, men i alle fall ikke skadelig..
Torbo
High-K

Post by High-K »

Var innom Møller idag og prisen på alt av pakninger/strekkbolter,osv kom på ca 3400kr, men da delepusheren heller ikke klarte å se hva slags toppakning jeg skulle ha så påstod han at hullene for å se tykkelse var under innsugsmanifoilen. Stemmer dette? I så fall litt kjipt for da går det en ekstra dag på å bestille deler iom at de ikke har noen av toppakningene på lager og jeg ikke vet hvilken tykkelse jeg skal ha. Bestille opp alle tre for å ha på lager var visstnok uaktuelt.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Hmm kommer an på hvilke side som er opp men iht dette bildet så er hullene i fremkant på sylinder 1

Image
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Kan være vanskelig å se ja. Men såfremt du ikke har tre hull, så kan den benyttes da uansett. Selv om du skulle hatt 2 hull vil pakning med 3 hull funke på disse motorene.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
High-K

Post by High-K »

Fant ut av det. har 1 hullspakning. Den sees lettest fra under bilen. Pakningen går på utsiden rett ved dynamo ved en jordingskrue med to kabler på. Hvertfall på min bil.
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Post Reply