Mitt T3 camping/flytte/vinter bil prosjekt

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
tilstad
-
-

Mitt T3 camping/flytte/vinter bil prosjekt

Post by tilstad »

Etter rimelig lang tid fikk jeg nå for meg å scanne inn et par bilder jeg har av bilen. Enkelte har sett den før, da jeg tok initiativet til før-juls treffet på tyrigrava ifjor. Kort fortalt var dette en bil som skulle oppfylle tre kriterier, være vinterbil slik at pontiac'en kan stå i garasjen i vinter, være flyttebil da jeg flytta til Trondheim, og siden den først var så s tor, og jeg alttid har ønsket meg det, også en camper.

De som husker bilen ifra treffet ifjor husker nok at det første man la merke til ved bilen var at den hadde mer rust enn de fleste biler på fyllinga. Kanskje tilsammen også. Men jeg heiv bakluka, skar av skjermer og stigtrinn, reiv ut vinduene, sandblåste alt, sveisa inn nye skjermer, slang på en brukt bakluke, og lakkerte den selv.

Deretter skrudde vi ut baksete og skillevegg, monterte inn nytt baksete som slås ned til seng, satt in et Trufa caribia skap sett, bygde et skap selv som rommer vask/gass bluss og gass/elektrisk kjøleskap i bunn, monterte 6 interiørlamper baki, dobbelt batteri med delt lading, dimmere, vann og avløpstanker, gardiner og en drøss andre detaljer. Jeg og dama brukte vel ca 2-3 uker på dette fra start til slutt, dn siste perioden før vi dro på eferie jobbet jeg 3 døgn i strekk for å bli klar.

Sveiste på festene til støtfangeren på hengerfestet 04:30 på søndags morgen hos en velvillig kamerat som sto opp kun for dette, og så ble det tur.

Image
Last edited by tilstad on 14 Nov 2005, 15:34, edited 4 times in total.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Bilen er vel senket noe foran, og med litt andre felger. Bakdekkene tok jeg fra firebirden da jeg hadde et par tilovers, så er er litt brede, 245/50 16.

På dette bildet kan man og se den hvite eksoskanalen jeg handlet ifra electrolux for å få eksosgassene fra kjøleskapet ut i friluft. Det passet såvidt i den stolpen mellom dørene, men det var litt av en jobb å klare å lage hullet med de doble platene og plate valser som er der.

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Her er bilen forfra, ikke mye å si om det enn at grillen mv kom nokså bra ut i svart. Frontspoileren rakk jeg faktisk bare ikke å skru på, det ble helt sinnsykt mye jobb, og skulle det bli noen ferie i det hele tatt, måtte jeg utsette noen detaljer.

Personen på bildet er foresten billetmannen på fergen. Fergen som kjørte hele 150 meter fra land til land...

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Her er et bilde av de selvlagde madrassene til tørk etter et lite uhell i vaskehallen og ikke helt gjenlukket luke. Fikk foressten aldrig den luka helt ordentlig justert... hvordan skal man egentlig klare å få justert disse lukene? Selv løsnet jeg alt som var av fester og dunket og hamret, men det rikket seg ikke..

Og legg merke til de "spesielle" skivene bak...

Helt til høyre i bildet kan man se madrasstrekket vi handlet og fikk sydd til madrassen, fargen matcher interiøret så godt at man skulle tro det var originalt. Det het vel "Cuba-grå" eller noe slikt...

Image
Last edited by tilstad on 09 Nov 2005, 00:48, edited 1 time in total.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Her er det eneste bildet jeg har av interiøret, det ble ikke tatt for å vise det, men undet vasken sitter det altså ett 60 liters electrolux kjøleskap som går på gass og 220 volt. Gassbeholderen sitter under baksetet sammen med en vannbeholder. Avløpstanken sitter bakerst i kjøkken modulen, med en overvanns slange ned på bakken. Fungerer utmerket.

Som man kan se er det ingen forbindelse mellom eksos uttaket og kjøleskapet, og det kom av at jeg ikke rakk å lage til en fullgod løsning på røret, men hadde med et flexrør som var litt for langt og satte det på når vi campet. Vi døde iallefall ikke av karbon forgiftning, så det må sies at ble en tilfredsstillende og fungerende løsning.

Man kan også se den lille interiørlampen som er nokså diskre, samt dimmeren, det sitter 6 av de rundt i bilen, og kan skrus på fremifra bilen mens man kjører. Disse lyser veldig godt opp, man kan uten problem sitte og lese om man ønsker det. Dimmeren gjør at man også kan få mer intim belysning. Lyset ble kjørt på batteri nr. 2 og det ble ladet når man kjørte. Det er også bygget inn et batteri måler, kontroll panel med strømuttak til tv i høyskapet.

Image
Last edited by tilstad on 09 Nov 2005, 00:52, edited 1 time in total.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Fant et par bilder til. Her kan man se gardinene som jeg tror faktisk er original VW, har ihvertfall sett identiske i flere biler, selv fikk jeg de på kjøpet av en kar jeg kjøpte bakluke av, og de resterende snekret vi sammen av noe som fulgte med bilen.

Jenta på bildet var ei dame jeg traff på veien som digget folkevogna såpass godt at hun ble med på turen. Og siden jeg også hadde en 5 toms tv med, så kjedet hun seg ikke så mye.

Image
Last edited by tilstad on 14 Nov 2005, 20:48, edited 2 times in total.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Dette var jo et veldig rotete bilde, men man kan ihvertfall se løsningen jeg lagde for å bøte på mine manglende ferdigheter til å lage pene skuffer i finert materiale. Løsningen ble å kunne heve topp platen, hengslet i bakkant, og montere en bestikk sorterer under. Det gjør også lettere å få ut kjøleskapet om man vil gjøre noe bak der.

EDIT: Etter å ha fått telefonkatalogen smelt inn i venste ansikts halvdel, har jeg blitt instruet til å fortelle om at jenta på bildet er kjæresten, og ikke en jeg plukket opp på veien.

Image
tilstad
-
-

Post by tilstad »

For tiden fungerer bilen som en bruksbil, men den skal nok få litt rep og nye innstallasjoner mot sommeren. Siden jeg er student går mesteparten av tiden med til skole, og har heller ingen garasje i trondheim enda. Vet du om noen, tar jeg gjerne imot tips om garasje til leie.

Planene fremover er:
1. Ny styresnekke, da den som er der nå sier klunk når man svinger og må etterfylles hver 3dje dag.

2. Bygge sykkel/moped stativ bakpå

3. div. forbedringer av eksisterende installasjoner og gjerne varme.

Tur til Frankrike og italia til neste år er løst skissert, og da må en Vespa med bakpå. Vinkjøler har vi, men komforten kan alltids forbedres.

Bare for å ha nevnt det, senga i folkevogna er større og bedre enn her på hybelen i Trondheim, og naboene klager ikke under nattlige foreteelser heller.
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

ser ut som en praktisk bil dette! mangler bare hevetak nå! :wink:

Jeg blir nørt til å fullføre eget prosjekt også nå ser jeg, gikk litt tom for inspirasjon her en stund, men dette hjalp på! Er jo også i studier, så jeg må vel begynne nå skal jeg bli ferdig til sommern..

Har du omregistrert bilen til camper?
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Jo takk, nå var egentlig prosjektet ditt litt inspirasjon for meg da...hehe. Ja, det er sant jeg burde hatt hevetak, men det er det med tiden da. Matten her oppe er jo bare så utrolig mye jobb, om man bruker alle døgnets timer er det liksom likevel ikke nok..

Jeg hadde en diskusjon med en fyr på biltilsynet angående registrering, og det med å registrere som camper viser seg å være unødvendig, og egentlig en ulempe faktisk. Siden bilen er over 10 år, så er det ingen fordel å registrere den som camper, hadde den vært yngre ville noe avgifts greier kommet inn i bildet, men ikke nå.

Ulempen med å regge sm camper er at man kun får registrert den til antall sitteplasser som det er sengeplasser til. Og hos meg er det 3 sengeplasser, ergo, bilen blir kun regget for tre personer.

Den "høyeste" klassifiseringen er jo personbil, og da kan man fritt sove eller campe med bilen, bygge inn kjøleskap, gassannlegg med videre. Så den blir nok omregget til personbil, når jeg får ut fingeren.

Hvor studerer du da?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Stasbil !

Post by Rudeboy »

Syns du har en perle her !

Syns for øvrig det kan minne om de Nederlaands dere kjørte i på bildene, stemmer det ? Kunne godt tenke meg ei ruteforslag da vi nok skal den veien sommern 07 (etter litt sparing fram til da, huskjøp ødelegger noe av tur-planene får'n si!)

mvh,
Yngve S
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

jo takk kjenner til problemet med matten ja! går system engineering på Kongsberg jeg..
Post Reply