Hovedlys henger seg opp

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Hovedlys henger seg opp

Post by Torbo »

Etter at jeg monterte "lysforsterker" - relesats fra Biltema, fikk jeg mye bedre lys. Men enkelte ganger henger fjernlyset seg opp.
Ved å betjene lysbryteren på vanlig måte og veksel med dimspaken, slipper et rele og problemet forsvinner .
Så tenkte jeg å sette to dioder i serien med styrestrømmen for å ikke risikere returstrøm, eller en "ond strømsirkel". Vet ikke om dette kan fungere, men jeg skal prøve.
Slik:
Image
Andre forslag?
Har noen opplevd det samme?
Kan det være krøll og overslag i lysbryteren?

Problemet oppstår etter at jeg har blinket på noen som kjører uten lys. Så begynner andre å blinke på meg etterpå, da fjernlyset mitt henger seg opp!
Så da får jeg igjen for å være lekepoliti... Om jeg ikke betjener lysbryteren da...
Last edited by Torbo on 05 Nov 2012, 16:55, edited 1 time in total.
Torbo
Torbo
-
-

Re: Hovedlys henger seg opp

Post by Torbo »

Jeg var ute å prøvde nå, og nå var alt som det skulle.
Men da jeg koblet vekk igjen, var det også i orden!?

Så da får jeg bare lure videre eller bare se åssen det går.
Det kan også hende at jeg rett og slett tar feil her?
At jeg har dratt for hardt på lyshornet slik at det har slått over fra kjørelyskretsen? Men den trodde jeg ikke skulle ha innvirkning på hovedlysen?
Det kan hende jeg må koble kjørelyset annerledes?
Eller ha en styring som gjør at nærlyset/kjørelyset slår seg av når fullt lys er på, og lysbryter av (kjørlysstillng).?

Vet ikke om dette er forståelig, men kanskje noen har en forkaring likevel?
Torbo
GilbertG
-
-
Car: T4 Caravelle 9x
Phone: 4fem666262

Post by GilbertG »

Har forsåvidt det samme problemet.

Men jeg har DRL lamper i 94'en, dobble H1 lamper + LED kjørelys

Prøvde først a snu litt på styrestrømmen til reléne.
Men førte til at alle lampene lyste før jeg starter opp, men virket korrekt når jeg slo over lysbryteren.

Men etter å ha sjekket litt så er vel årsaken til problemet at det er et "Lysforsterker" sett for H4 lamper.
Så det mangler styrestrøm til å "toggle" tilbake.

Sett inn lasken inn i relésokkelen under rattet (beskrevet tidligere i forumet) som fører til at lampene (Nær/fjernlys ved fulltlys) lyser samtidig så kanskje det vil virke...
(uprøvd og uten garantier)
Gilbert G
98 Caravelle 2,8 VR6 Buss nr.5 LPG Manuell
94 Caravelle 2,4 D Kombi 2+3

12 Nike Flex
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det må sjekkes ut, men det er jo annen sokkel der.. Men jeg ser...
Torbo
High-K
Car: T4 95 2,4D
Phone: 47279816

Post by High-K »

Hadde noe av det samme problemet på min. Etter bytte av instrumentpanel ble feilen borte. Kanskje sjekke over loddingene?

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=32446
Førstegangseier av VW.

T4 1995 2,4D.
Trengte nemlig plass til bikkje og bagasje...
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det var snakk om toggle? Nå er jeg enda mer i villrede...

Nå er plutselig alt iorden, og uten at mellomstykket er på. Når skal man slutte å fundere på ting? :roll:

Kan det har vært en periodisk feil på jordingen til en avv lyktene?
Lysbryter?
Dette er vel bare en gåte som blir en gåte?

Hørte om en med en Mitsubishi SpaceWagon som hadde det samme, men jeg kom det en "lurespenning" på ca. 5 volt til den gamle lyskontakten som nå blir brukt til styring av de nye reléene.
Jeg skal sjekke videre med ham, men det høres rart om jeg skulle prøve å forstå? men jeg må legget til rakst at jeg vet altfor lite om dette, da jeg er amatør på nyere biler.
Torbo
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Jeg tipper det er lysbryteren det er feil på. Når bryteren blir slitt og godt brukt så dannes det et ledende belegg inne i bryterene pga gnist ved av og på slåing. Når man ikke bruker lysforsterker vil det ikke gå nok strøm i dette belegget som leder strøm til å drive to lyspærer så da vil man ikke merke det. Men ved bruk av lysforsterker går det nok strøm til å drive releet og lyset vil da gå på. :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det høres ut til å være en god forklaring. Når et lysrelé først har slått seg på, er har magnetismen kanskje tidobbel effekt på grunn av liten eller ingen avstand mellom spolemagneten og "vippa" over i jegn og da skal det nok en minimal spenning til for å holde det nede/på (kontaktene sammen).
Det var min forståelse på ovennevnte forklaring.

Så er spørsmålet om jeg skal bytte bryter, eller om det går å rense den på et vis? Ser for meg mange smådeler om jeg tar den fra hverandre, og ikek vet jeg om den er demonterbar heller?

Men jeg kan jo også bare kjøre, da det er problemfritt for tiden?

Siden det går så liten strøm der nå, med relesatsen, så er det vel risikofritt?

Relésatsen ga bilen så mye bedre lys at jeg kommer i alle fall ikke til å ta den av igjen...
VG skriver visst noe om Plusspærer i dag forresten...?
Torbo
Vissvass
-
-
Car: 2003 T4 Multivan 2.5 TDI 102
Phone: Call 911-48-777

Post by Vissvass »

Torbo wrote:Det høres ut til å være en god forklaring. Når et lysrelé først har slått seg på, er har magnetismen kanskje tidobbel effekt på grunn av liten eller ingen avstand mellom spolemagneten og "vippa" over i jegn og da skal det nok en minimal spenning til for å holde det nede/på (kontaktene sammen).
Det var min forståelse på ovennevnte forklaring.

Så er spørsmålet om jeg skal bytte bryter, eller om det går å rense den på et vis? Ser for meg mange smådeler om jeg tar den fra hverandre, og ikek vet jeg om den er demonterbar heller?

Men jeg kan jo også bare kjøre, da det er problemfritt for tiden?

Siden det går så liten strøm der nå, med relesatsen, så er det vel risikofritt?

Relésatsen ga bilen så mye bedre lys at jeg kommer i alle fall ikke til å ta den av igjen...
VG skriver visst noe om Plusspærer i dag forresten...?
Mener å huske at en ny bryter ikke kostet all verden. Du har vel den vippebryteren med 3 stillinger og ikke vribryteren som koster 3 ganger så mye. Tror det ligger spenning på bryteren selv om du ikke har på tenningen og i og med at du mest sannsynlig har en krypstrøm i bryteren så vil det nok bli litt varmegang i bryteren og muligheter for at den kan smelte er til stedet. Jeg tror jeg ville ha byttet den. På min gamle klikket bryteren og jeg fikk til slutt ikke slått av lyset og i tillegg gikk varmeaperat viften selv med nøkkelen i lomma :)
John Magne Aasen
VWbus Drammen
Multivanmafiaen
03 T4 Multivan 2.5 TDI
04 Audi A4 1.8T Cab
http://vwt4multivan.blogspot.com/
92 T4 Transporter 2.0 Kombi (solgt)
94 T4 Caravelle GL 2.4 Kombi lang (solgt)
Post Reply