"Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Hadde visst litt bensin i olja, gitt! AFRen gikk bananas på vei til barnehagen for å hente, nede på 10-tallet på det verste. Skulle nok ha bytta olja på den i går kveld, men det er for seint nå. Oljetrykket holdt seg greit nok oppe, og etterhvert som den ble varm kom AFRen ned til omtrent der den skulle være. Men tomgangen ble bedre... :lol:
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-

Re: "Kengu", '90 Caravelle C Syncro - DJ

Post by subwoofer »

AFR tilbake der den skal være, visco montert og flaten tettet med Loctite 5980. Burde være greit for overskuelig fremtid.

Sperra i diffen sitter dønn, og hullet til splinten til vakuumklokka er bare delvis synlig. Jeg dynka det i rustløser, så får vi se i morgen. Må i alle tilfeller jogges en del før jeg skrur diffen i bilen.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Dagens statusoppdatering:

Den siste uka har egentlig vært mest tuning av sprut. Har slitt en del med å få den til å gå fint på tomgang og under oppvarming, men nå begynner det for alvor å hjelpe. Tomgangen er stabil, det er mulig å ta igang uten å kvele den, tomgangsventilen henter inn turtallsendringen når last kommer og går - trenger ikke å bruke bryteren på servopumpa. Oppvarmingsprogrammet er rimelig i boks, oppstart går på første nøkket på bryteren med unntak av når hele greia er gjennomkald og -10°, da må den fortsatt ha et par tørn før den fyrer. Men jøss, det begynner for alvor å ligne noe! :lol: :mrgreen:

Sperra på framdiffen var lite samarbeidsvillig, men etter en del overtalelse ser det ut til at den har kommet seg. Den har det fortsatt med å småkile litegran, går inn et par-tre millimeter for så å sitte fast når jeg kjører den med sykkeleike. Er det normalt?

Vanvittig lite fristende å gå ut i utendørsverkstedet for tida forresten, skulle nesten tro det var vinter... :twisted:
Joachim

Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Ja, utendørsverkstedet er dårlig oppvarmet for tiden, jeg holder på å kødder med en bensinlekasje, og bensin er virkelig kalde greier !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Nitril-hansker er tingen! Ikke nevneverdig med varme i dem, men det holder bensin borte fra huden. Bra på mange måter. Lurt under mekkehansker hvis du forventer søl, koster ikke allverdens på TESS etc.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Tross vond tommel fikk jeg hele skiten sammen igjen i dag. En liten prøvetur senere kan jeg konstatere at jeg har trekk på alle fire, og at det virker som det kniper mindre enn det gjorde.

Nå gjenstår bare å få inn slanger og ledninger til sperra framme, noen som har forslag til hvor lite som trengs å demonteres for å få det til?

Det var ellers en merkelig lyd i den gamle diffen, en klunk-lyd når jeg tippet på den. Har det vært byttet visco, og så har noen glemt distanseringen?
Joachim

narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Du må ta ned reservehjul og sperrekonsoll.Da kan du dra slanger/rør gjennom gummimuffe i girtunnell der resten av rør og slanger går.Ganske grei skuring. :)
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Må vel kanskje løsne dashbordet for å få løs dekselet foran girstanga for å få tredd?
Joachim

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Nei, av med sperre konsollen, så dra du dekselet foran luftdysene rett bakover med et vennlig men bestemt nøkk, det sitter i noen spor i varmeapparatet.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Så det går, altså. Har bare hatt det dekselet av når jeg har hatt dashbordet ute, greit å vite at det kommer av som egen del. Da er det minimalt med skruing som gjenstår.

Maskinisten har fått gjennomgå og lever på lånt tid. Noen som har en DJ i grei stand til overs? Status på den som sitter i er: helicoil på #1 sitter fast på pluggen, ikke i toppen, vannkappa på babord side synger antakelig på siste refrenget, og diverse bolter her og der mangler hode. Kan evt bytte med komplett oljekjølersett til diesel.

Med en motor til har jeg nok deler til å bygge en mens jeg har en rimelig pålitelig å slite på i mellomtida.
Joachim

narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Har noen dele motorer + 2 MV motorer.Har også en DJ som sitter i en syncro som skal høgges.Motor går fint.Ring meg om du er interessert.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Er i Uvdal i helga, kjørte opp på fint sleaføre i går kveld. Viscoen oppførte seg fint, selv om jeg plutselig måtte sykle litt over Lønskoll.

Kan de ikke kutte ut den helvetes saltinga? Blir bare sleipt og jævlig når det snør, ihvertfall når det er kaldt. Lenger sør i Europa gir salting en form for mening fordi sola er sterk nok til å tørke opp veien når nedbøren slutter, men her på våre breddegrader er det helt på trynet mesteparten av vinteren.

Status på forbruk i det siste, tenningsmap ikke optimalisert: 1,5 på småkjøring i 10 blå. Knapt en tur over 6km. Langkjøringa finner vi ut i morgen kveld.
Joachim

Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Enig med den *_~#### :evil: &kr@ saltinga, kjørte fra vest- Telemark sist helg på ubrøyta veier, 10-15 cm i veibanen, gikk helt greit, om enn sakte helt til jeg kom til Skien, dermed var det å skli rundt i en blanding av snø og salt, grusomt og farlig ! :shock: .
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Forbruk langkjøring: 43,7 liter på 441km, med full bil og passe ubrøytet vei. Hadde VEAL aktiv på veien ned igjen og den gjorde en del endringer (inkludert å avsløre en bøgg i VEAL), så jeg har håp om å komme enda lengre ned.
Joachim

Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Håper da du kommer lenger ned.. For det forbruket der er vi flere som har klart med både Syncro med store hjul og en postboks med automat på langtur..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Er bare halvveis i tuninga, har blitt noen skritt fram og nesten like mange tilbake. Akkurat nå har jeg truffet en bøgg i VEAL som gjør at jeg må begrense den til å bare jobbe under 90% manifoldtrykk. Regner med at fixen på det kommer innen nyttår. Jeg har heller ikke gjort noe ift tenninga, har bare tabellert opp vakuum- og sentrifugalopptrekket fra fordeleren. Enda så bruker den mindre enn den har gjort noen gang med Digijet. Det laveste den har vært i mitt eie er 1,05 på mila med frakoblet mellomaksel.
Joachim

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Nice..;)
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Etter mange forsinkelser fikk jeg endelig satt opp spruten som fullsekvensiell i dag. Hadde egentlig tenkt å bruke den låste fordeleren til dette, men så leste jeg at MS3 bare bruker fordelersignalet for å få synk. Dermed er det ikke noe problem at sentrifugalopptrekket fortsatt er aktivt, jeg byttet bare ut "koppen" med fire vinger i fordeleren med en hvor jeg har skåret bort tre av dem. Fyrte rett opp i sekvensiell modus etter at jeg hadde endret de to-tre settingene som måtte stilles om.

Det var tydelig en hel del ting som endret seg i oppførselen når jeg gjorde dette. For det første ble oppstarten dramatisk endret, for først gang fikk den for mye fuel, så den mengden må reduseres en hel del. Det andre var at tidspunktet for innsprøytning hadde atskillig mer å si enn jeg trodde. Ved å flytte tidspunktet 30° endret AFR seg fra 14.7 til 14.2 på samme last og turtall, altså et potensiale for 3,5% reduksjon i forbruket bare på det. Dette kommer til å ta tid å tune inn.

Neste på lista: bestille Chevy-coiler så jeg blir kvitt fordeleren. 8)
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Eneste modden som måtte til for å kjøre sekvensiell:

Image
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:33, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Dagens pakke fra verdens største land, altså utlandet.

Image
Günzl leverer som vanlig fort og greit

Det er på tide å få orden på tankfestene, tanken ligger vel igrunn bare og hviler på girkassa. :twisted: Det ser ut til å være mulig å skifte båndene uten å måtte ha fra hverandre alt, vi får se om teori og praksis stemmer så noenlunde.

Servostyringa lekker litt midt under bilen også, så et sett slanger stod også på bestillingen, og litt smågreier som ei ny vakuumklokke og et bensinpumpefeste til å erstatte det som stålmarken har spist opp.

Alt i alt endte dette på 2300kr levert på døra, moms betalt. :D Nå mangler bare stabilt vær på 2-3 minusgrader så det blir mulig å skru i utendørsverkstedet.
Last edited by subwoofer on 21 May 2020, 09:33, edited 1 time in total.
Joachim

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Litt nysgjerrig på om du har oversikt over hvor mye bensinsystemmoddinga hittil har kosta?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Har kjøpt det samme settet til min bensin tank, for en god stund siden. En må tømme tanken helt, for å få av den ene siden. Slangen til pumpa går igjennom det ene hullet. Har begynt å ha på wd40 på de gamle festene mine, for snart å ta den jobben. Lykke til med jobben :mrgreen:

Har du merket noe effekt økning med MS? Eller er det bare forbruket som er gått noe ned?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Der Postmeister wrote:Litt nysgjerrig på om du har oversikt over hvor mye bensinsystemmoddinga hittil har kosta?
Skalvinåse...

Har stort sett gjenbrukt originale sensorer, så:

MS3+ MS3X, LC-1 bredbåndslambda+++ fra DIYautotune: ca 7000,- ink norsk moms
Triggerhjul og TPS-giver fra triggerwheels.com: ca 1000,- ink moms
Honeywell Hall-giver til veivvinkel: ca 300,-
Lisenser på Tunerstudio og MegaLogViewer: ca 500,-

Div teip, loddetinn, plugger og annet forbruksmateriell er bare tatt fra det jeg har i garasjen, PCer har jeg opptil flere av så jeg bare bruker en jeg har.

Så vi ender ut på en 9000 kroner eller deromkring, men jeg har IKKE valgt billigste minimumsløsning, det er mulig å gjøre det mye billigere hvis du velger en Megasquirt som kan mindre. Neste gang kommer jeg heller til å legge et par tusenlapper mer i det og kjøpe en MS3 Pro, den er vanntett og kan plasseres i motorrommet. Det gjør kabling uendelig mye enklere enn nå boksen må plasseres tørt.
Last edited by subwoofer on 30 Jan 2013, 20:43, edited 1 time in total.
Joachim

subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

jostein wrote:Har kjøpt det samme settet til min bensin tank, for en god stund siden. En må tømme tanken helt, for å få av den ene siden. Slangen til pumpa går igjennom det ene hullet. Har begynt å ha på wd40 på de gamle festene mine, for snart å ta den jobben. Lykke til med jobben :mrgreen:
Hvor feig er du da? Skal ikke være noe problem å skifte det venstre festet selv med full tank, alt man trenger er to slangetenger og tunga beint i munnen. Evt. kan jeg la kona ha bilen ei ukes tid, da pleier den å gå på dampen i tanken... :mrgreen:
jostein wrote:Har du merket noe effekt økning med MS? Eller er det bare forbruket som er gått noe ned?
Var ikke ute etter effektøkning i første omgang, og må finne et passe øde veistrekke for å finstille toppeffekten, men jeg kjører på 95 og bruker hakket mindre enn originalt for en standardmotor på 98. Er nede i under 1,5 på småkjøringa på vinteren, men her gjenstår en hel del jobb. Får gjort litt lite tuning for tida, har kommet dit at jeg må sitte på med en som har et bevisst forhold til bevegelser med høyrefoten for å komme mye videre, og det er sjeldent tilgjengelig.

Mulig jeg må bite det i meg og ta en tur til noen med et Dynapack-anlegg for tuning. Er nødt til å ha noen som kan kjøre konstantturtall på bremsebenken for å gjøre alt det jeg vil. Alternativt får jeg vente til jeg har en nybygd motor klar og tune den inn i benk hos Hagen Racing elns.
Joachim

Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

Så det er faktisk billigere og raskere å bygge om til 2.0 16v og få forbruket ned mellom 20-35% og hesteantallet på Ca 150 hk.. 2000 rpm mer enn wbx + en mer lettkjørt bil.... Enn å bruke mye penger og tid på å få den ned en desiliter eller to med megasquirt??

Såvidt jeg husker snakket du litt tilbake her om at du hadde fått forbruket ned på 1,1 eller lignende på langkjøring, men den var ikke ferdig justert skjønte jeg..
Om Rune evt kan korrigere meg om jeg tar feil, men mener å huske at både postbilen med høyt tak, automat og breie hjul, sikaen min med takblinkere god oppakning og all-terrain hjul kjørte disse to bila på ganske likt forbruk til og fra maikaefertreffet 2010 autobahnkjøring holdt vi 110-140 km/t med snittforbruk 1,04-1,06 det var overraskende likt på disse to bilene...

Er bare veldig nysgjerrig på hva meninga di er på det om hva man vinner er så lite i forhold til original, evt bytte til mer kjørevennlig motor for en brøkdel sv hva dette prosjektet koster...???
Er veldig imponert over pågangsmotet men er fryktelig nysgjerrig på hva som driver deg..;) :)
Last edited by Rapidspeed on 30 Jan 2013, 22:28, edited 1 time in total.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Post Reply