dab -antenne
-
mr.johansen
- -

- Car: t5 1,9 2006
dab -antenne
Har nå gått til anskaffelse av radio med dab. Lurer da på hvor det er lurt å trekke antenna for å få best mulig dekning. Antenna som fulgte med, har en antenne del som skal limes på ruta. Ser for meg å montere antenna øverst i vinduet på fører siden da det er bedre plass å komme til under dash'en der.. Erfaringer/tips??
Re: dab -antenne
Jeg har nettopp montert en slik.
Tok den på passasjersiden da dette sto i bruksanvisning.
Dro den bare ned bak b-søylen og inn under dashbord. Var veldig greit å trekke ledning der. Har kjempegodt mottak på DAB radioen.
Tok den på passasjersiden da dette sto i bruksanvisning.
Dro den bare ned bak b-søylen og inn under dashbord. Var veldig greit å trekke ledning der. Har kjempegodt mottak på DAB radioen.
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Monterte selv DAB(+)-antenne på venstre side av frontruten i våres.
Var en ganske enkel sak igrunn, både å trekke ledningen og montere antenna.
Tok av kledningen på A-stolpen først (en skrue og resten var klips, om jeg husker rett?), målte opp hvor jeg ville ha antenna, pusset av litt lakk på A-stolpen så antenna fikk jord mot gods, vasket ruta, og klistret på.
Ledningen trakk jeg ned A-stolpen, oppunder dashen (mens jeg festet den med strips med jevne og ujevne mellomrom), og trakk den ut åpningen til spilleren. Det overskytende kveilet jeg opp og stripset fast.
Plug and play...
Var en ganske enkel sak igrunn, både å trekke ledningen og montere antenna.
Tok av kledningen på A-stolpen først (en skrue og resten var klips, om jeg husker rett?), målte opp hvor jeg ville ha antenna, pusset av litt lakk på A-stolpen så antenna fikk jord mot gods, vasket ruta, og klistret på.
Ledningen trakk jeg ned A-stolpen, oppunder dashen (mens jeg festet den med strips med jevne og ujevne mellomrom), og trakk den ut åpningen til spilleren. Det overskytende kveilet jeg opp og stripset fast.
Plug and play...
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
mr.johansen
- -

Supert da fikk jeg svar på det jeg lurte på! Hadde ikke tenkt på det med jordingen, antok spilleren var jordet og dette også ble antenne jord...
Men det har dukket opp et nytt spørsmål og det er montering av spilleren. Det fulgte med en brakett/skinne som spillen sklir inn i og låser spilleren fast i konsollet. Problemet er at det ikke er plass til denne braketten i hullet i dashbordet. Uten braketten blir hullet noe romslig for spilleren..
Forrige eier av bilen hadde brukt gaffa teip rundt den gamle spilleren og så trykket spilleren inn i hullet slik at den satt fast..
Men det har dukket opp et nytt spørsmål og det er montering av spilleren. Det fulgte med en brakett/skinne som spillen sklir inn i og låser spilleren fast i konsollet. Problemet er at det ikke er plass til denne braketten i hullet i dashbordet. Uten braketten blir hullet noe romslig for spilleren..
Forrige eier av bilen hadde brukt gaffa teip rundt den gamle spilleren og så trykket spilleren inn i hullet slik at den satt fast..
-
GeeForce
- -

- Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI
Ja, denne festerammen som følger med spilleren er kjekk å ha. Det er jo den spilleren låser seg fast i når du skyver spilleren på plass, så uten den så sitter ikke spilleren fast i bilen.
Det sitter ikke en annen ramme av noe slag i hullet som kan fjernes da? Høres jo unektelig litt merkelig ut om selve hullet er for lite...
Det sitter ikke en annen ramme av noe slag i hullet som kan fjernes da? Høres jo unektelig litt merkelig ut om selve hullet er for lite...
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hullet i dashbordet er standardisert, og monteringsramma skal passe. Noen ganger er det trangt, men det skal gå. Sjekk som GeeForce nevner, at tidligere monteringsrammer er fjernet helt, og at det bare er selve plastramma i dashbordet som sitter igjen. Hvis det bare er littegrann for trangt, så kan du prøve forsiktig å klemme ramma litt sammen på midten. Da blir den litt smalere. Så klemmer du den ut igjen før du stikker inn radioen. Radioen bør sitte godt fast. Bedre enn den gjør hvis den bare er klemt fast med noen runder gaffatape. Hvis du blir påkjørt bakfra, så veier den radioen så mye at den kan gjøre stor skade når den forsvinner ut av dashbordet. Da bør det kanskje ikke sitte noen i det midtre setet bak..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
mr.johansen
- -

Takk for tips! Klemmet ramma forsiktig sammen på midten og trykket den inn. Det var noe trangt, men det gikk!