Dynamo problemer.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bex
Car: T4 1992
Phone: 48356367

Dynamo problemer.

Post by Bex »

Hei godtfolk!

I en ukes tid har det kommet en rar brent plastikklukt når bilen er kald, frem til motoren er varm.
Jeg syns også at siste tiden har servoen kranglet litt når man vrir rattet på bar asfalt. da skriker reima og den hopper litt og klarer til tider ikke vri hjulet med en gang,

I stad henta jeg unga. Og da lyste batterilampa og turtelleren fungerte ikke. Det eneste syns jeg var merkelig var at batterilampen pullserte litt i begynnelsen, men det løste seg etterhvert da batterilampa ble svakere og svakere på vei hjem. MEN kom hvertfall hjem.

Holder det og bytte spenningsregulatoren, eller bør hele dynamoen byttes. Kan dette ha noe med lukten jeg har luktet?

Kjøretøy: VOLKSWAGEN CARAVELLE 70XOC-2
Typ: 2.4 D
Årsmodell: 1992

Tusen takk på forhånd for alle meninger og svar-
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: Dynamo problemer.

Post by t21500 »

Uten å kunne konkludere helt bastant, synes jeg mer det høres ut som ei slakk reim, det vil bli bedre friksjon når den er varm. Du kan jo også sjekke at du har nok servoolje, skal ikke være mye under min. før du får hyling.
Pål Strand
Bex

Post by Bex »

Men dette er vel problem nr 2 da uten og ha noe og gjøre med ladingen?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Pkt 1 - som nevnt kontroller servoreim og stram. Trolig årsak, om du har nok olje i alle fall. Kan være medskyldig i brentlukt.
Pkt 2 - kan være regulator, kan være mer, enkleste er å forsøke å bytte regulatoren først som sist. Dette kan også være medskyldig i lukt.

mvh Frode Neergård.

sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Jeg spanderte ny byttedynamo på min, da sleperingene for børstene var dype. Jeg hadde nye børster en stund, men anså det som en mellomløsning.
Kjøpte en brukt, men den var også slitt, så jeg tok skrittet ut og kjøpte ny.
Den kom vel på et par tusen netto, etter tilbakelevering av den gamle.
Så kan jeg kjøre lant uten å tenke for mye på strømleveransene.
1992 modell min også...
men har dynamoen vært byttet før, er det noe annet.
Reimer bør være med i bilen, da dynamoreima er lang og vingler noe, ekstra belastning? Noen her inne har nevnt at v.reima på disse modellene er et svakt punkt.
Torbo
Bex

Post by Bex »

Titta nedi, godt og trangt. Kommer man til børstene uten og demonterte mer?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Skru ned balja under motoren, det er nesten håpløst å komme til noe som helst rundt dynamo og reimer ovenfra.

Det er umulig å vite hva som er defekt utfra beskrivelsen din. Det eneste som er sikkert er at dynamoen ikke lader. Det kan være fordi den ikke går rundt. Begynn med å sjekke at reima er der. Sjekk stramming og tilstand på både dynamoreim og servoreim.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Løfte fram fronten kan være smart.

Fire 6 mm gjenger og 10 mm firkantskruer på toppen (tidligere modeller). Løft forsiktig opp og dra den jevnt fram. hengslene er av plast så her bør man ikke bende for mye.
Du kan hjelpe til med å styre den opp og fram med knærne, så den ikke plutselig knaker i stykker...
På denn modelen, tidlig, slipper du å fjerne metallplatene ved siden av grillen.
Så kommer man greit til, nedenfra som R.kringkastingen sier. Børstene sitter festet med to skruer. Og når man skal bytte, må man sette de nye forsiktig inn - litt på skrå så de ikke henger i sleperingen. Da kan børstene knekke eller komme for langt ut av holderen. Så kan du vri børstebrua mot sleperingene når den her helt inni.
Lirk uten makt altså... Du forstår når du prøver...
har du flaks så er det bare reimbytte, som nevnt over?
Jeg fikk akkurat riktig type på Mekonomen. Jeg har med en i reserve.
Pass på at du ikke får dynamoen i hodet hvis du skal ta ut dynamoen. Jeg kjenner en som fikk hakk i panna i høst på en T4. Ha evt. en sikkerhetssnor festet i det øvre festet på et vis...
Torbo
Bex

Post by Bex »

Hvor står modellen på den. Finner så mange på Mekonomen
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Sjekk originalt du, kan være rimeligere også!
Men du må se på skiltet på dynamoen for å se hvilken type du har.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Bex

Post by Bex »

Hvor står det skiltet? Så det ikke når jeg tittet ned fra toppen.
Bex

Post by Bex »

Tror jeg fant løsningen. reima til dynamoen hadde vridd seg. taggene pekte utover på reima. Tenkte ikke over dette første gang og strammet den til (før jeg snudde den, da pekte taggene utover). Og da slukket batterilampa, men turtelleren fungerte fortsatt ikke?!?!

Men idet jeg snudde reima riktig og stramma til snudde den seg tilbake med engang jeg startet motoren. Så får kjøpe ny reim!

Men det med turtelleren var merkelig!!
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Huff. Det høres ut som du har 10mm bredde på reima til dynamoen. Mange av de første t4'ene ble bygd om til 12,5mm-reima som kom i '93. De smale reimene på de første modellene holdt ganske dårlig. For å bygge om må du egentlig skifte både reimskiva på dynamoen (det er ganske rimelig og enkelt), og svingningsdemperen på veivakselen (det er mer omfattende og ganske kostbart.) Det at reima har vridd seg kan muligens tyde på at dynamoreimhjulet er slitt. Kanskje det kan være lurt å prøve å bytte dette? Se først på reimsporet og se om det ligner mer på en U enn en V. Jeg har sett biler hvor bare dynamoreimhjulet er skiftet til den nyere brede typen, og den brede reima er montert. Da ligger reima litt for høyt i sporet i svingningsdemperen, men det så ut til å gå akkurat. Den originale brede reima ser mer solid ut enn de andre kilereimene jeg har sett. Delenummeret på denne er vel 074 903 137 AN. Det ser ut som det er støpt inn et forsterkende cordlag inn mot reimskiva. Der har ikke reima slike tagger, men mer "bølger".
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Bex

Post by Bex »

Til 10 mm har du nok veldig rett 10x1075 var det vell.
Ja reima jeg har nå har bølger av et slag. Ikke "trekanter" bør da kanskje kjøpe denne original ny og ikke mekonomen eller lignende?
Bex

Post by Bex »

Fikk jeg byttet reima, 190kr på møller. Se bilde så var det på tide, kan nok være at dette var grunnen til brent lukten også, for ser på reima at den er runda i alle kanter så den hadde vridd seg. Den hadde også slitt seg ned til ca halve bredden av normalt.

Image
Post Reply