Dobbel lys bro

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Re: Dobbel lys bro

Post by Neergård »

Ikke rele, men den braketten/lasken/bro som er bak releet. (om du har rele for tåkelys)
På bildet i posten tidligere er det noen lasker som ligger. Det er tredje releplass fra høyre, nederste linje, om jeg husker riktig.
Det er den lasken som er forma som en speilvendt C du må ha inn, eller tilsvarende.
Tror det var snakk om at Martin (Koolart) har disse igjen.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Mulig Martin har den, http://www.koolart.no eller www.caravelleshoppen.dk (som jeg vet har hatt).

Hvilket minner meg på at jeg mener å ha lest det skal medfølge lysbro med Angel Eyes, eller blir det feil å tro ? Mangler... :D
kennyeh88
-
-
Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Phone: 46656525

Post by kennyeh88 »

vw 2,5tdi wrote:Har løst dette med en liten stomp med 2,5mm2 kabel og to flate vinkel kabelsko,men ser jo penere ut med løsninger martin selger!!
Heisann:)

Hvordan koblet du dette? Hva heter releet du skal ta vekk og hvordan pin skal kabelskoen kobles på? Bilde mottas med STOOOR TAKK:)
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Ved kjøp av alle dobble lamper hos meg følger denen broen med lampene.
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Kan du sende link på doble lamper Martin?Jeg,så på link og det så,ut som de kun passet T5 2003 mod og oppover?Har du noe,som passer T4 99 mod?
Kenneth Thomassen
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

therkildsen wrote:
Brutal1ty wrote:her skal den monteres
Image
skjønte ikke helt den jeg hvor den skal monteres jeg
Fikk du til å få nærlys og fjernlys til å lyse samtidig? :)
Bilde? :)
Kenneth Thomassen
Neergård
-
-

Post by Neergård »

kennyeh88 wrote:
therkildsen wrote:
Brutal1ty wrote:her skal den monteres
Image
skjønte ikke helt den jeg hvor den skal monteres jeg
Fikk du til å få nærlys og fjernlys til å lyse samtidig? :)
Bilde? :)
Som skrevet tidligere - den lasken som ser ut som en omvendt "C" er den du skal ha. Eller benytte ledning og smale kabelsko.
Frode Neergård

Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

kennyeh88 wrote:Kan du sende link på doble lamper Martin?Jeg,så på link og det så,ut som de kun passet T5 2003 mod og oppover?Har du noe,som passer T4 99 mod?

http://www.koolart.no/categories/vw-bus-t4-vw-t4-lamper
masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Post by masemannen »

Laskingen ser ut til å være en enkel løsning for å "brokople" nær og fjernlys.

Poenget er vel også langt på vei å få bedre lys på bilen. Det er flere utbedringer som kan utføres for at lyset skal bli sterkest mulig, i tillegg til å lage løsninger som sikrer at både nær- og fjernlys lyser samtidig når fjernlyset er aktivert.

Alternativt kan dette løses med releer med fler utganger i motorrommet. Gjerne så nærme lykten som mulig og et reele pr. lykt. VG hadde i dag en artikkel i avdelingen for bil og motor som omtaler en løsning for å få best mulig lys. (LInk nederst i kommentaren)

Poenget mitt med å bruke releer så nært opp til hovedlampene som mulig er at du da kan føre batterispenning direkte fra batteriet og frem til pærene via releene. Releene kan du f.eks. styre med den påtrykte spenningnen som egentlig er tiltenkt pærene i hovedlyktene. Ved å føre spenningen frem til pærene slik får du minst mulig spenningsfall og pærene vil avgi en høyere lysstyrke. Husk å bruke kabler av en viss dimmensjon. Gjerne 2,5 kvmm eller 4,0 hvis du har liggende. Resistansen i kablene bidrar også til et spenningsfall i kabelen. Som en tommelfingerregel kan en si at dess grovere kabel, dess mindre spenningsfall, men det er ikke noe poeng i å overdimmensjonere grovt! (Du trenger ikke 20 kvmm :-) )

Sørg for at alle jordtilkoplinger er skikkelig rene og har god kontakt. Sjekk jordkoplinger til karosseri, og motor og jordleder fra lyktene som ofte går til karosseri en eller annen plass. Ta også av batteripoler og rengjør disse. Smør inn med fett og sørg for at de blir klemt godt på batteripolene igjen.

Releer fås i mange varianter. Jeg har kjøpt divere hos Biltema fra tid til annen. Her har de det du trenger og vel så det. Sørg for at Releene tåler strømstyrken som skal føres gjennom releet. En 55 watts pære vil normalt trekke mellom 3,9A og 4,6A litt avhengig av batterispenningen på akkurat din bil :-)

Ellers tror jeg at blant annet Biltema selger slike sett som omtales i artikkelen i VG. Selv om jeg synes det blir litt feil å kalle det for lysforsterker. (Det gjør det muligens mer forståelig for folk flest?). Det de egentlig gjør er noen grep for å påse at du får en spenning så nært opp til batterispenning som mulig frem til pærene dine som bidrar til at lyset blir så kraftig som mulig.

Det er selvfølgelig mulig å forsterke dette ytterligere, men da må det gjøres andre grep. Det enkleste er å bytte til en pære med høyere merkeeffekt - f.eks. 100 W. Da er det også viktig at kabler og releer er dimmensjonert for å tåle en høyere strømbelastning. I tillegg kan så sterke pærer skade reflektorene dine pga. varmeutvikling. (Noe brokopling også kan gjøre).

En kan også øke ladespenningen ut fra dynamo. Normalt er denne opp mot 13,8V. Ved å bytte spenningsregulator kan en oppnå høyere batterispenning i hele systemet som også vil bidra til å øke lysstyrken. Problemet er at for høy spenning kan skade andre elektroniske komponenter i bilen. Som regel er ECU og andre enheter beskyttet mot overspenning, men det er kanskje ikke lurt å ta risken? :-) Kanskje litt så... kanskje opp til 14,4 eller 14,8V :-)

Ellers så kan en kople på spenningsforsterkere i lederene frem til pæren. I prinsippet kan en forsterke spenningen til det uendelige, men det er vel mer realistisk å bare gi noen ekstra V, sånn for kosens skyld? :-)

Alle triks utover det "orginale" med å sørge for best mulig kabling og jording for hovedpærene innebærer en viss risiko for at noe blir ødelagt. Først og fremst pga varmeutvikling inne i lampene, men ved grove feilkoplinger, feil utstyr og underdimmensjonering kan også kabler smelte og antenne og i værste fall kan det bli brann. Så vær litt forsiktig!! :-) Eller forsikre bilen godt :-)

Personlig ville jeg kjøpt noen "bøtter" foran for å fåå bedre fjernlys. Du kan gjerne ha tre store på en T4. dette gir mye, mye bedre lys enn å brokople releene. I tillegg ødelegger du ikke reflektorene i hovedlyktene.
Ekstra lykter er også den mest lovlige metoden, så lenge du ikke monterer de slik at skiltene blir vanskelige å se med kameraer og fotobokser etc.

I tillegg kan du jo velge mellom vanlig halogen, LED eller Xenon teknologi i ekstralamper. Halogen er muligens det rimeligste alternativet, men hva en velger er litt smak og behag. Xenon kan under visse omstendigheter føre til selvblending slik at en får mye, mye kortere sikt enn hva som er tiltenkt. (Litt på samme måte som når en kjører med både vanlig kjørelys og grøfte/tåkelys samtidig, som også av åpenbare grunner ikke er tillatt)

Link til VGs artikkel om "lyseffektforsterker"
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10055008
Neergård
-
-

Post by Neergård »

masemannen wrote:Laskingen ser ut til å være en enkel løsning for å "brokople" nær og fjernlys.

Poenget er vel også langt på vei å få bedre lys på bilen. Det er flere utbedringer som kan utføres for at lyset skal bli sterkest mulig, i tillegg til å lage løsninger som sikrer at både nær- og fjernlys lyser samtidig når fjernlyset er aktivert.
Poenget med dette, er at når man skifter fra original hovedlykt, til en lykt med separat nær/fjernlys, så SKAL nærlys lyse også når fjernlys står på.

Det med utbedring av lysstyrke med bl.a. lysforsterker og tilsvarende er relativt godt beskrevet i flere andre tråder på forumet.
Kan godt utgreie mye av det på nytt, men ser ikke noe grunn til det i denne tråden. Du er inne på mye fornuftig i ditt innlegg, dog er det nok et par ting jeg ville "pirka på" - men som sagt, tar ikke det her i denne tråden ;)
Frode Neergård

GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

masemannen wrote: Personlig ville jeg kjøpt noen "bøtter" foran for å fåå bedre fjernlys. Du kan gjerne ha tre store på en T4. dette gir mye, mye bedre lys enn å brokople releene. I tillegg ødelegger du ikke reflektorene i hovedlyktene.
Ekstra lykter er også den mest lovlige metoden, så lenge du ikke monterer de slik at skiltene blir vanskelige å se med kameraer og fotobokser etc.
Slike "bøtter" skal forøvrig monteres parvis, og de skal også fungere parvis. Dvs. at dersom du montere tre eller flere "bøtter", så ryker du på potensielle uenigheter med de gule vestene.

Du må gjerne montere to par "bøtter", men kun ett par får lyse av gangen..
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Ehm, er ikke tillatt med mer enn 4 fjernlys montert på bil under 3500kg, inkludert originale, så om de følger regelverket bokstavelig så hjelper det ikke at kun ett av to par lyser av gangen.
Når det er sagt, så har jeg planer om akkurat dette sjøl også :-P
Frode Neergård

masemannen
Car: T4 2.5TDI 1996

Post by masemannen »

Hva med å montere to par ekstralys der kun et par kan aktiveres med fjernlysbryteren av gangen og kalle det andre paret for arbeidslys? :-)

Enkelte ting ser vel gjerne også veivesenet igjennom fingrene på.

Jeg har blitt stanset noen ganger. Og i et tilfelle påpekte kontrolløren at rattkule ikke er tillatt - jeg fikk som han selv sa en muntlig beskjed om dette. I andre tilfeller har det ikke blitt nevnt og det har aldri blitt registrert som feil ved EU kontroll jeg har vært på, men jeg vet at andre verksteder har gitt 2-er feil for rattkule og anmerket at den må fjernes.

Regelen om maksimalt to ekstra fjernlys for biler under 3,5 tonn kan jo også være noe de ikke er fullt så nøye på. Hvis det er slik at det er tillatt med fler ekstra fjernlys på biler over 3,5 tonn kan det jo ikke være så veldig mye fare om en og annen bil, i allefall av litt størrelse har fire slike istedenfor to? :-)
En VW Crafter f.eks. kan jo både være registrert som varebil med grønne skilter og inttil 3,5 tonn eller som lett lastebil over 3,5 tonn.
GeeForce
-
-
Car: Nå: -11 Caddy 2,0 TDI 4M Solgt: -99 T4 2,5 TDI

Post by GeeForce »

Neergård wrote:Ehm, er ikke tillatt med mer enn 4 fjernlys montert på bil under 3500kg, inkludert originale, så om de følger regelverket bokstavelig så hjelper det ikke at kun ett av to par lyser av gangen.
Nja... Kjøretøyforskriften §28-1 4.9 åpner for bruk av vendebryter mellom flere lamper. En årsak til dette kan være at EU-direktivene man har implementert ser ut til å omtale antall tente lykter, ikke antall lykter fysisk montert på kjøretøyet...?
*Solgt* -99 VW Caravelle T4B 2,5 TDi 102 hk
-11 VW Caddy Maxi 2,0 TDI 4Motion
-12 VW Passat 1,6 TDI
VAGCom
Neergård
-
-

Re: Re: Dobbel lys bro

Post by Neergård »

GeeForce wrote:
Neergård wrote:Ehm, er ikke tillatt med mer enn 4 fjernlys montert på bil under 3500kg, inkludert originale, så om de følger regelverket bokstavelig så hjelper det ikke at kun ett av to par lyser av gangen.
Nja... Kjøretøyforskriften §28-1 4.9 åpner for bruk av vendebryter mellom flere lamper. En årsak til dette kan være at EU-direktivene man har implementert ser ut til å omtale antall tente lykter, ikke antall lykter fysisk montert på kjøretøyet...?
Ja, det åpnes for vendebryter, men sist jeg leste forskriften så stod der enda maks 4 fjernlys montert....

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Takk for tips:)

Har lagt i litt penger i diverse utstyr. Men kan hende at man faktisk går helt tilbake til orginal lamper. Men skal forske litt til å se hva som skjer.

Bilen skal inn på verksted for å få sjekket ledningsnettet, reler, sikringer og så skal jeg få dem til å koble slik at bryteren blir kun styrestrøm og ta spenning direkte fra batteriet til pæra! Tror dette er best med tanke når man eksperimenterer med litt dårlig kunnskap ;P

Men synes fortsatt dette er rart da jeg har gjort dette med mine andre biler :

Vw Passat 2008
Vw Passat 2006
Vw Passat 2001
Vw Passat 1998

Men men:)
Kenneth Thomassen
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Når får jeg inn mange slike lysbroer neste uke.

For de som trenger så legger jeg ut i nettbutikken til kr 100 stk
De som kjøper dobble lamper av meg så følger denne med.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Da gleder jeg meg, jeg :D
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Hei igjen!

Nå har jeg fått denne lasken fra Martin!

Jeg har koblet den slik den skulle.. Men etter som jeg ser, går dette på bekostning av mine tåkelys?

Eller går det ant å gjøre det slik jeg har gjort det? Er dette farlig? Jeg bare testet dette for å se om det virket. Det virket å få nærlys til å lyse samtidig med fjernlys + tåkelysene funket også. Men er dette farlig? Har tatt vekk det relèt.

Men jeg vil gjerne også ha tåkelys.

Sjekk bilde:

Image
Kenneth Thomassen
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

For tåkelys/kurvelys, har dette ingenting å si.
Om du ser på baksiden av releet som sitter foran lysbroen, ser du at det ikke er noe metall som har kontakt med lysbroen.

Har du fått deg lysforsterkersett?

EDIT:
Har du originale lykter med H4-pærer vil jeg anbefale deg å ta ut lysbroen ASAP. Du vil nok brenne opp pæren og muligens skade reflektorene om du gir strøm til både nær- og fjernlys samtidig over tid.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Jeg har fått koblet nærlysene og fjernlys på hvert sitt 30 amp rele med 4 kvadrats ledninger + sikringsholdere. Nå får jeg spenningen rett fra batteriet.

Jeg har ikke orginal lyktene. Jeg har disse lyktene..

http://www.koolart.no/products/frontlam ... 03ledsvart

Men jeg har kjent på relet hvor jeg har montert lysbroen på, at denne er litt varm iforhold til andre relèr, ikke kjempevarm. Men gjør dette noe? Er dette farlig? Er redd for å smelte sammen noen ledninger osv..

Takker for svar:)
Kenneth Thomassen
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Går helt fint om det er litt temperatur ja, mye strøm gir noe temperatur. Der ser du også hvor mye en kan vinne på strømforsterker, all denne varmen til lys istedet ;-)
Dessuten, når det er så varmt at du ikke klarer å holde på det, da kan vi kanskje bli bekymra for smelting av ledninger osv...
Releet er allerede nevnt ikke problematisk mtp lasken, så bare kjør på med begge ja!

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård

kennyeh88
-
-

Post by kennyeh88 »

Ja relet er ikke slik at det er skikkelig varmt. Men kjenner at den er litt varm. Ok! Da føler jeg meg mye tryggere mht til den varmen! Men det er ikke så varmt at jeg ikke klarer å holde på relet. Kan holde på relet uten noe problem for at det skal være vondt eller for varmt.

Jaa men jeg la merke til STOOR forskjell når jeg koblet om på hvert rele, tykkere ledninger og spenningen rett fra batteriet. Kjempebra lys med halogen nightbreaker pærer:)

Ok! Da kjører jeg på med relèt oppå lasken:)

Tusen takk for gode og fyldige svar! Uten dere vet jeg ikke hva jeg skulle ha gjort!:)

Fikk btw sjekket ledninger, relèr o.l i min bil på VAG verksted for å avkrefte svidde ledninger, relèr, kortslutninger. :) Så den røykutviklingen min var litt tectyl behandling på eksosrøret til eberen min:)
Kenneth Thomassen
Post Reply