Hei, har en 2,5tdi 97 mod. Har byttet reg reim i sommer. Men, vet ikke om det har noe med problemet å gjøre.
Har aldri hatt noe problem med å starte bilen før. Men, nå på senhøsten/vinteren har bilen noen ganger vært tung å starte. Akkurat som att starteren sliter med å dra ordentlig rundt. Vanligvis så starter den med en gang. Men, flere og flere ganger er det akkurat som att jeg må dra den lenger på starteren for å få starte. Og da merker jeg att den drar veldig tungt. Nesten så den ikke drar rundt i det hele tatt.
Jeg prøvde først å bytte gløde plugger. uten effekt. Så byttet jeg batteri. Uten effekt. Har også prøvd å ta ut sikringen til tillegsvarmeren da jeg trodde den "stjal" strøm. Og jeg innbiller meg att problemet er størst når jeg har kjørt en del med bilen. Altså att den er "varm" Da er glødetiden veldig kort. Men, da sliter startmotoren mest.. nesten så den ikke drar rundt.
Er det noen som har noen tips å komme med her?
Starter eller noe annet galt?
Re: Starter eller noe annet galt?
kabel til Karosseriet?
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det kan være selve startmotoren. Men sjekk plusskabelen mellom batteriet og starteren, og minuskablene mellom batteri og karrosseri, og mellom karrosseri og motor/gir. Spenningsfall her vil gi dårlig fart i starteren.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Hadde helt like symptomer på min. Byttet startmotor og alt var bra igjen.
Et unntak:
Jeg fant en merkelig feil på en starter på en Fiat Spider for et par år siden.
Jeg hadde prøvd alt, som også er nevnt over, til og med legge en prøvekabel mellom batteri og starter. Jording dobbelsjkekt, men starteren "subba" (gikk tregt rundt). Men da jeg skulle ta starteren ut, fant jeg at mutterene som holde starteren sammen var løsnet. De sitter på noen lange tynne bolter som den sammen. Det rare var også at det var en et år gammel byttestarter.
Tørre drev i "bendixen" (innkoblingsdrevet) kan jo også gi redusert startereffekt. Men det er nok mest trolig at de første rådene over, med dårlge kontakter osv. er løsningen.
Jeg fant en merkelig feil på en starter på en Fiat Spider for et par år siden.
Jeg hadde prøvd alt, som også er nevnt over, til og med legge en prøvekabel mellom batteri og starter. Jording dobbelsjkekt, men starteren "subba" (gikk tregt rundt). Men da jeg skulle ta starteren ut, fant jeg at mutterene som holde starteren sammen var løsnet. De sitter på noen lange tynne bolter som den sammen. Det rare var også at det var en et år gammel byttestarter.
Tørre drev i "bendixen" (innkoblingsdrevet) kan jo også gi redusert startereffekt. Men det er nok mest trolig at de første rådene over, med dårlge kontakter osv. er løsningen.
Torbo