Under bytte av drivaksler løsnet jeg "torsion-bars" som de kaller det i den engelske verkstedshåndboka.
Før jeg løsnet mutterne som strammer spennet målte jeg hvor langt de var skrudd inn på bolten, og returnerte dem til samme posisjon etterpå.
Det jeg stusser ved er at de ikke er skrudd til likt(nesten 20mm forskjell mellom sidene), og det ser ut som dette gjør utslag i at bilen er høyere på den ene siden enn den andre.
Finnes det noe fasit for hvordan de skal skrus til, slik som høyde på bilen eller noe lignende?
Ser for meg en operasjon der man sørger for at bilen er jevnt lastet og står på en avtrettet flate, og deretter justerer spennet slik at man får korrekt høyde. Men hva er korrekt høyde?
Takknemlig for svar!
Korrekt justering av torsjons-stang
Re: Korrekt justering av torsjons-stang
Det du gjorde pleier å fungere greit forutsatt at torsjonen var stillt rett i utgangspunktet.Hos meg har eg stillt dei likt på begge sider,men dette kan nok variere.Eg stiller som regel på dette medan bilen står på bukker,noken føretrekk å gjere det med bilen på bakken då du kan kontrollmåle avtanden mellom underkant på hjulbuen og senter på bolt i drivakselen og sånn få bilen lik på begge sider. Eg meinar eg har 55mm gjenger under torsjonsmuttrene,noko som passar bra til 40mm senkefjørene som står på bak. Andre får svare på kva som er standard høgde,men eg opplever med jevne mellomrom å plante karosseriet med eit smell på bærebruene under kjøring,så eg lurer litt på korleis komforen blir med endå lavere senking....eg har ikkje tenkt å prøve.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Nissan Leaf Tekna 2013
55mm stemmer noenlunde med det jeg har på den ene siden av bilen, tror det er rundt 60mm på den ene siden og 78 på den andre.
Skrudde deler av en delebil, og målte fra 54 til 78mm på de fire forskjellige stengene, vurderer å justere begge til 65mm på "virkebilen" og se hvordan bilen blir stående, men det hadde vært fint med en fasit!
Skrudde deler av en delebil, og målte fra 54 til 78mm på de fire forskjellige stengene, vurderer å justere begge til 65mm på "virkebilen" og se hvordan bilen blir stående, men det hadde vært fint med en fasit!
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er ikke så mange dager siden dette ble diskutert her på forumet..
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=34435
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=34435
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1