Kjøpe ny ekstra/reserve nøkkel?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
andgjerd
-
-
Car: T4 Tdi
Phone: 90827343

Post by andgjerd »

Kjøpte ein nøkkel på ebay, til 100 Nok. Der er det ikkje fresa ut invendig spor. så sliksett kan ein kun bruke kassen. Så kjøpte eg nytt blad inkl fremre del på vw. Det kosta 1020,- Planen er sette dette sammen til ein som er brukbar. I tilegg må den kodes, vis den skal brukes til andre ting enn å låse opp døra.

Er det aandre plasser i utlandet fex. ein kan bestille ferdig slipte" og ev. koda nøkkler?
Last edited by andgjerd on 25 Jan 2013, 22:42, edited 1 time in total.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Kjøpe ny ekstra/reserve nøkkel?

Post by Der Postmeister »

hvorfor ikkke gjøre det enkelt for seg sjøl og rett og slett bestille alt ferdig ordnet hos sin lokale VW?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Du koder ikke nøkkel, du koder bilen til å godta nøkkelen. Ergo må bilen inn, tviler på sender den til en ebaybutikk.
Når et gjelder nøkkel og sliping tviler jeg på så mange andre enn VAG skaffer sliping utifra ch.nr. Som nevnt i forrige innlegg, anbefaler at du gjør det enkelt for deg sjøl og bruker verkstedet når det er slike ting det er snakk om.

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Veldig enkelt, fekk pris på ny komplett nøkkel til kr 3000,-
Nå kommer det på ca 1100 + koding!
Spørsmålet var og om det er mulig å bestille ferdig slipt" nøkkel andre plasser enn VW for ein rimeligare pris!

Å kalle noke for ein ebay butikk, blir vel litt det samme som å kalle brukere av finn for ein finn butikk ? :)
Last edited by andgjerd on 17 Jan 2013, 00:23, edited 1 time in total.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Skjønner ikke helt hvordan det skulle bli 3000,- da nøkkelemne og fjernkontroll for sentrallås originalt koster 2023,-
For min del betyr det i alle fall mer at alt er i orden og fungerer slik det skal, enn å spare ca 950,- kr.

Ferdigslipte nøkler er trolig bare å finne hos VAG uten at jeg har sjekka dette. Dette fordi de slipes på et bestemt nøkkelnr som ligger i systemet hos fabrikken.
Frode Neergård

andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Ser ingen grunn til at det ikkje skal fungere fordi du får kjøpt det rimeligare ein annan plass enn av VW.
Stemmer heller ikkje at det er kun VW som sliper/freser nøkkler. Her er eit eksempel :

http://www.youtube.com/watch?v=In4OJGdvrzk
Neergård
-
-

Post by Neergård »

andgjerd wrote:Ser ingen grunn til at det ikkje skal fungere fordi du får kjøpt det rimeligare ein annan plass enn av VW.
Stemmer heller ikkje at det er kun VW som sliper/freser nøkkler. Her er eit eksempel :

http://www.youtube.com/watch?v=In4OJGdvrzk
De du får kjøpt billig KAN være grei, men ofte er det billig Kina variant, det har folk spredt mang en erfaring om, og stabil kvalitet er fraværende i de fleste tilfeller.

Det du linker til viser kopiering av nøkkel, utifra hva jeg så av første sekvens. det er det ingen kunst å klare, men hos VW blir nøkkelen frest etter den koden den ble levert med. Dette tviler jeg på du får andre steder enn originalt, altså korrekt og perfekt frest nøkkel kun ved å opplyse reg.nr, du kan være helt uten original nøkkel og få en ny perfekt nøkkel. Det er hva jeg mente. Med kopi av en slitt nøkkel får du bare en ny slitt nøkkel.

Ja, det aller meste får du billigere et annet sted. Ett eller annet sted passeres grensen hvor det går utover kvalitet, og kinakopier er som oftest veldig langt ned på denne lista.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

andgjerd wrote:Velig enkelt, fekk pris på ny komplett nøkkel til kr 3000,-
Spørsmålet var og om det er mulg å bestille ferdig slipte" nøkkel andre plasser enn VW for ein rimeligare pris!

Å kalle noke for ein ebay butikk, blir vel litt det samme som å kalle brukere av finn for ein finn butikk ? :)

Denne siste delen her syns jeg fortjener en "tommel opp" :lol: :lol:
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Skal ikkje forundre meg om den orginale og er produsert i Kina. Snart er vel alt laget der!
Og der som alle andre plasser, får du både kvalitet og det motsatte.
Og som alle andre som spør på eit forum, er vel oftest ute etter rimelige løysningar som ein kan utføre sjølve. Fordi ein har interesse, fordi ein vil lere, og ikkje minst fordi ein har interesse av å spare noken kroner. Er vel ingen hemmeligheit at orginaldeler, samt verkstedtimer fra VW er overpriset. Er mange døme på det, fex på ebay!
I mitt tilfelle som eg skreiv i første innlegg, er eg ute etter ein reserve nøkkel. Altså ein nøkkel som blir lite brukt, da eg skal ha den i reserve tilfelle eg roter vekk den eine nøkkelen eg har fra før.
Ellers er orginal nøkklene/låsene fra VW ganske slarkete, og eg tviler ikkje eit sekund på at ein kopi er fullt brukbar. For er nøkkelen utslitt, er sannsynligheiten stor for at låsen er i samme forfatning.
Og da hjelper det trulig lite om du har ein ny rett" nøkkel heller!

Etter eit google søk, ser eg at det er gode erstastninger for orginal nøkkler her i Norge og, desverre har dette firmaet ikkje nøkkler med innvendig spor, slik nøkkel eg er ute etter!

Link:
http://bilnokler.no/systems.htm
Last edited by andgjerd on 17 Jan 2013, 00:18, edited 1 time in total.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Stian wrote:
andgjerd wrote:Velig enkelt, fekk pris på ny komplett nøkkel til kr 3000,-
Spørsmålet var og om det er mulg å bestille ferdig slipte" nøkkel andre plasser enn VW for ein rimeligare pris!

Denne siste delen her syns jeg fortjener en "tommel opp" :lol: :lol:
Gikk litt raskt i skrivinga her ja :-p hehe.
Forøvrig er ikke butikk så langt borte hva gjelder FINN, er vel derfor jeg bruker akkurat de ordene der, sjøl om jeg ser det er "noe rart" ja.
Større firma som har FINN annonsering, har ofte det som kalles FINN butikk. Det er imidlertid et begrep som oftest blir benytta for de som administrerer akkurat disse, og ikke FINN brukere øvrig. Det henger naturligvis igjen hos meg siden den tida jeg satt med dette hos forrige arbeidsgiver.
Mulig Ebay har det likedan, det kan ligne på det mtp enkelte selgeres "butikker" der, men det skal jeg ikke begi meg videre ut på :-p

Mvh Frode.

Frode Neergård

Neergård
-
-

Post by Neergård »

Det var vel nettopp innvendig fresing som var emnet, derfor så entydige svar. Gamlere nøkler med utvendig fresing er vesentlig mer utbredt på alternativfronten ja.

Når det gjelder timepris kan vi gjerne ta en diskusjon på den, men set tar vi på PM, jeg har en del momenter omkring det som du gjerne kan få diskutere.

Pris på deler, da må du sammenligne med reelle alternativ, Ebay og tilsvarende fra utland er ikke det, noen skal ha for jobben og håndtering av garanti og tilgjengelighet. Så kommer det også mva på alt som skal inn over Norges grenser, når vi handler privat og smått slipper vi ofte unna det og.
Om du derimot sammenligner med Mekonomen, bilX-tra, hellanor osv, vil du finne at originalt ikke nødvendigvis er så overprisa.
Når det gjelder holdbarhet har jeg sett mye nok, og erfart på egne biler, at billige deler er billige av en grunn. De er billige i produksjon. Derav dårlig slitestyrke og holdbarhet sammenligna med originalt. Dette gjelder også av det jeg har forsøkt fra norsk Bildelesenter også.

Les nå for all del ikke dette dithen at jeg overhodet ikke går god for alternative deler, det er ikke det jeg ønsker å formidle heller. Jeg har forsøkt, og forsøker innimellom alternative leverandører på forskjellig men som regel er det slik at man får stort sett hva man betaler for. Fortjenesta til merkeverksted på deler er faktisk mindre enn hva de fleste tror også.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Tobben
Car: T5 174HK 2009mo+Caddy 105HK DSG 2009mod.

Post by Tobben »

Les nå for all del ikke dette dithen at jeg overhodet ikke går god for alternative deler, det er ikke det jeg ønsker å formidle heller. Jeg har forsøkt, og forsøker innimellom alternative leverandører på forskjellig men som regel er det slik at man får stort sett hva man betaler for. Fortjenesta til merkeverksted på deler er faktisk mindre enn hva de fleste tror også.

Alt er relativt. Har selv jobbet på et merkeverksted i flere år(Honda), og vet hva fortjenesten er på deler. Den er nok høyere enn hva folk tror.
Jobber nå hos en "alternativ' leverandør, og merkeverksteder (Møller,BOS,Oldervoll mfl.)handler relativt mye via oss. Det aller meste av deler som går gjennom oss, er fra samme produsentene som leverer til merkeverksteder.

Tobben
andgjerd
-
-

Post by andgjerd »

Trur vi snakker ein aldeles så liten avsporing her....
Back to topic!! ;)
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Tobben wrote:Les nå for all del ikke dette dithen at jeg overhodet ikke går god for alternative deler, det er ikke det jeg ønsker å formidle heller. Jeg har forsøkt, og forsøker innimellom alternative leverandører på forskjellig men som regel er det slik at man får stort sett hva man betaler for. Fortjenesta til merkeverksted på deler er faktisk mindre enn hva de fleste tror også.

Alt er relativt. Har selv jobbet på et merkeverksted i flere år(Honda), og vet hva fortjenesten er på deler. Den er nok høyere enn hva folk tror.
Jobber nå hos en "alternativ' leverandør, og merkeverksteder (Møller,BOS,Oldervoll mfl.)handler relativt mye via oss. Det aller meste av deler som går gjennom oss, er fra samme produsentene som leverer til merkeverksteder.

Tobben
Begynner å bli ganske OT ja, beklager dette, blir litt vel ivrig noen ganger :-P
Men når det er nevnt alternativt, så er ikke nødvendigvis samme produsent det samme som samme kvalitet hver gang. Og hva du mener med mye i fortjeneste kunne jeg gjerne tenke meg å vite, for det stemmer ikke med mine tall. Og jeg ser da tilfeldigvis akkurat hva vi betaler for hver eneste del.

Til topic:
Vi må vel satse på at nøkkelen din vil fungere, og om noen finner alternativer til nøkkelelvering er det så klart interessant uansett. Ethvert nytt tilbud i markedet vil jo legge et visst press på alle eksisterende til å tilpasse pris og produkt.
Erfaring fra den fjernkontrollen du kjøpte vil sikkert være av interesse for mange også, så følg gjerne opp med det.
Frode Neergård

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

det eneste vi oppnår er forringelse av kvaliteten på originaldeler. Og det merkes dessverre i enkelte biler. Men dette er og OT.

Uansett hadde du totalt sett garantert spart mye tull, mye arbeid, mye grubleri og jeg trur du til sjuende og sist spart kroner på å gå rett til VW. Og det mener jeg om veldig mye av det som blir spørt om her inne. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply